Zaterdagavond, dat betekent natuurlijk kijken naar Max en zijn vrienden in Amerika!
Stupid ‘o clock, dat was het tijdstip waarop wij diehard fans nog moesten opstaan om de Grand Prix van Japan te volgen twee weken geleden. Inmiddels is het circus aanbeland in Amerika, waardoor de sessies voor ons in ’the old country’ pas aan het einde van de dag plaatsvinden. Als ze tenminste plaats zouden vinden, want vorig jaar gooide de stormige loeder Patricia roet in het eten en moest de kwalificatie op de dag van de race verreden worden. Gelukkig was de weersvoorspelling dit jaar ‘clear blue skies’.
Voorafgaand aan de kwalificatie domineerde onze held Max weer de headlines. Eerst doordat een aantal softies in het startveld opnieuw Max’ rijstijl onder vuur namen. De FIA besloot uiteindelijk om acties als die van Max voortaan scherper te beoordelen. Meer info daarover in dit artikel.
Vervolgens beantwoordde Max zoals dat heet de kritiek op de baan. In de laatste vrije training vóór de kwalificatie was hij namelijk de snelste voor teamgenoot Ricciardo en klaagmeneer Kimi Raikkonen. Dat terwijl de Mercedes coureurs op vrijdag nog compleet domineerden, vooral in de eerste vrije training. Hoe ging het verder in ‘Murica?
Q1
Zoals altijd komt de eerste sessie wat traag op gang, want net als Brabantse nachten is Q1 vrij lang. Een aantal minuten tikken voorbij voordat Wehrlein het bal opent voor Manor met een 1:39:319. De twee Saubers volgen. Nasr komt niet aan de tijd van Wehrlein, Ericsson wel.
Dan komen de ‘big guns’ de baan op, we zijn per slot van rekening in Texas. Alle usual suspects van Mercedes, Ferrari en Red Bull laten even zien dat ze Q1 voor hen slechts warmdraaien is. Hamilton pakt de snelste tijd en is een tiende sneller dan zijn teamgenoot, die vorig jaar overigens de pole pakte. Op plaats drie en vier staan de twee Red Bulls in de volgorde die we graag zien.
Force India lijkt het goed voor elkaar te hebben dit weekend, want Hulkenberg en Perez sandwichen de twee Ferrari’s op de plaatsen vijf tot en met acht. Ook de Williams coureurs halen net de top 10. Maar deze sessie gaat vooral om de eerste zes afvallers. Ditmaal zijn dat Grosjean die de Haas fans teleurstelt op P17, Magnussen die in deze fase van het seizoen moeite heeft met zijn teamgenoot Palmer, Button die last heeft van verkeer, Nasr die dit jaar door de mand valt ten opzichte van Ericsson en de twee Manor coureurs die een trage bak hebben.
Q2
Anders dan in Q1 zijn het nu juist de twee Mercedes coureurs die als eerste het einde van de pitstraat opzoeken. LH44 en Rosberg verkiezen een lege baan boven het wachten op het laatste moment waarop de baan theoretisch gezien meestal het snelste is. De Mercedes coureurs kiezen beiden voor de softs, in de hoop dat ze hiermee de top 10 halen en morgen mogen starten op dit rubber. Interessant genoeg split Red Bull de strategie zoals ze dat ook in Spa deden. Deze keer is het echter Verstappen die zich door Q2 probeert te wurmen op de hardere compound, terwijl Ricciardo opteert voor de supersofts. Dit dwingt de Ozzie onder normale omstandigheden om morgen minimaal twee stops te doen, terwijl de mannen die zich kwalificeren op de softs een eenstopper kunnen doen.
De gok van Verstappen lijkt goed uit te pakken. Hij staat zesde op de tijdlijst achter de twee Ferrari’s, de twee Mercs en zijn teamgenoot. Maar cruciaal is dat ‘de mindere goden’ niet erg dicht in de buurt van Max komen. Nou ja, Hulkenberg kruipt er op het laatst van de sessie nog net onderdoor, maar dat maakt eigenlijk niet uit want Max is toch door naar Q3!
Naast de al genoemde namen gaan ook Sainz, Bottas en Massa door voor de laatste sessie. Automatisch betekent dat het einde van de kwalificatie voor Perez, Alonso, Kvyat, Gutierrez, Palmer en Ericsson. Kvyat beloont zijn team dus nog niet meteen voor het verlengen van zijn contract.
Q3
Je kan de spanning snijden met een mes bij de start van Q3. Alleen de grote drie teams gaan meteen de baan op voor snelle rondjes. Het resultaat is HAM-ROS-RIC-VES-VET-RAI. De verschillen tussen de teamgenoten onderling zijn zoals we dat dit jaar kennen extreem klein: minder dan één tiende van een seconde in alledrie de gevallen. Dat belooft wat voor die allerlaatste rondjes.
Rosberg pakt de snelste ronde, maar Hamilton pakt ‘m gelijk weer af en stelt daarmee ook de pole veilig. Verstappen pakt de derde plaats, maar Ricciardo pakt ‘m gelijk weer af en daarmee de derde plaats op de grid. Raikkonen weet zijn teamgenoot wél succesvol te verschalken, hij pakt P5 voor Vettel. Achter de usual suspects maken Hulkenberg, Bottas, Massa en Sainz de top 10 compleet.
De volledige uitslag:
1 Hamilton
2 Rosberg
3 Ricciardo
4 Verstappen
5 Raikkonen
6 Vettel
7 Hulkenberg
8 Bottas
9 Massa
10 Sainz
11 Perez
12 Alonso
13 Kvyat
14 Gutierrez
15 Palmer
16 Ericsson
17 Grosjean
18 Magnussen
19 Button
20 Wehrlein
21 Nasr
22 Ocon
pomoek zegt
Ik mag best zeggen: Jammer.
viezefreddyw zegt
Prima kwalificatie als je het mij vraagt en kolere, wat een tijd van Hamilton! Jammer dat Ricciardo P3 even afsnoepte van Verstappen, maar het is wel weer erg interessant om te zien wat er morgen gaat gebeuren met hun andere tactieken. Gaat weer een mooie race worden, ik heb er zin in!
En man, ik blijf het een prachtig circuit vinden he!
bartteeuwen zegt
@viezefreddyw: precies mijn gedachte. Mooi dat jij hem al neerzet
harrie zegt
Had op P3 gehoopt na de vrije trainingen, maar wel strategisch voordeel morgen, ben benieuwd. Gat met de Ferrari’s is vrij fors trouwens.
VeniVidiVici zegt
Verdorie! Ricciardo toch weer net even wat sneller. Maar morgen een andere strategie én die bocht 1 is altijd een dangerous one…
pinut187 zegt
@venividivici: andere banden he..
aadzor zegt
Spannend morgen, zeker omdat hij op Softs start. Fijne tijd om F1 te kijken trouwens.
gash zegt
Mag z’n ouwe met z’n strafblad eigenlijk Amerika wel in?
Edge zegt
@gash: Waarom niet? Hij was er vorig jaar ook bij.
rolov zegt
@Edge: omdat je met strafblad Amerika nauwelijks meer inkomt.
toyotafortuner zegt
Vandaag is helaas AMF werkdag voor mij. Kon t niet volgen. Dank voor de update.
(Geschreven tijdens pauze)
Edge zegt
Dat wordt leuk morgen, Max en Dan op verschillende strategieën. Dan met de betere startpositie, maar Max met de banden die langer meegaan. De long run pace was ook goed bij beide Red Bulls, dus het zou zomaar kunnen dat we beide Red Bulls op het podium gaan zien.
oetelaar zegt
Met het verschil tussen de keuze in banden en de tijd in Q3 bij RBR ben ik benieuwd naar race…overigens is P3 de laatste paar keren niet perse de meest ‘favourable’ positie bij de start.