Tsja zo spannend als vorig jaar is het niet, maar toch, wie pakt pole in de kwalificatie voor de Grand Prix van Abu Dhabi 2022?
En dan is het opeens alweer de laatste Grand Prix van het jaar. Vorig jaar ging het seizoen door tot in december, maar dit keer houdt het circus wat eerder halt. Voor de casual fan is het dat laatste dag op school gevoel, want eigenlijk staat er niet zo heel veel meer op het spel. Eigenlijk gaat het alleen nog om de dagzege en om wie P2 pakt in het kampioenschap. Wordt het Perez, of toch nog Leclerc, die Verstappen in de eerste seizoenshelft nog wist uit te dagen?
De echte diehards en de teams zelf zullen er wellicht anders over denken. In het WK voor constructeurs zijn er nog wel wat robbertjes uit te vechten. In theorie zou Mercedes bijvoorbeeld Ferrari nog kunnen pakken voor P2 in het WK. Het verschil is 19 punten, dus men zal dan wat geluk nodig hebben dat een Ferrari uitvalt. Doch met een 1-2 zoals in Brazilië en een beetje hulp van de FIA, zou team zilver een heel eind kunnen komen. Zou op zich toch wel wat zijn, als het nog gebeurt…
Achter Ferrari en Mercedes staan Alpine en McLaren. Ook daar zit een verschil tussen van 19 punten. Echter het lijkt onwaarschijnlijker dat McLaren dat gat nog goed maakt. Al is het maar omdat er dit jaar niet veel races zijn dat McLaren überhaupt zelf 19 punten haalt. Het is enigszins een jaar van stagnatie geweest voor het team uit Woking.
Spannend is het nog wel tussen Alfa Romeo (55 punten) en Aston Martin (50 punten) en tussen Haas F1 (37 punten) en Alpha Tauri (35 punten). Alleen voor Williams lijkt er (naast voor Red Bull) niet meer veel te knokken. Het team heeft tot op heden 8 punten gescoord en het ligt niet per se in de lijn der verwachting dat er daar zomaar 27 of meer bijkomen. Of zou de kwalificatie voor een verrassing zorgen?
Q1
De toppers gaan niet direct voor snelle rondes en dat betekent dat Yuki Tsunoda een tijdje de tijdlijst aanvoert. De Japanner was hier vorig jaar ook al snel en redde toen eigenlijk zijn seizoen door eindelijk een keer Gasly in te pakken. Bij de topteams gaat men vooral voor banden sparen en zoeken naar de strategie om de banden in de juiste window te krijgen.
Sainz gaat bijvoorbeeld voor een extra opwarmronde, terwijl Leclerc twee ‘normale’ kwalificatieruns achter elkaar doet op dezelfde set banden (outlap – snelle ronde – langzame ronde – snelle ronde – inlap). Het doel hier is tweeledig: zoveel mogelijk vers rubber over hebben voor Q3 en de race enerzijds en onderzoeken hoe die laatste halve tienden te vinden voor dat perfecte rondje anderzijds.
Echt zorgen maken om Q2 niet te halen is er niet bij voor de coureurs van de drie topteams. Red Bull lijkt het snelste te zijn op dit moment, met Ferrari als tweede macht en Mercedes daar weer achter. In en rond de gevarenzone staan nu onder andere Vettel, Alonso, Tsunoda, Magnussen, Bottas en de twee Williamsen.
Vettel komt in zijn (potentieel) laatste kwalificatiesessie echter tot een mooi rondje dat goed genoeg is voor P5. Ook Alonso en Tsunoda weten zich net voldoende te verbeteren om door te gaan. Verrassend genoeg gaat dat ten koste van Gasly, die andermaal verschalkt wordt door zijn teammaat die dit jaar toch een stuk dichterbij is gekomen aan de Fransman. Ook Bottas en Magnussen zijn uitvallers. In hun geval is dat ietsje minder verrassend, echter geldt voor beiden wel dat hun teammaten wél door gaan. Dat is natuurlijk nooit helemaal top voor een F1 coureur.
De afvallers: Magnussen – Gasly – Bottas – Albon – Latifi
Q2
Mercedes zet dit keer wel de eerste snelle rondes neer en is daarmee uiteraard de vroege kop van het veld. Ook in Q2 blijken Red Bull en Ferrari uiteindelijk echter toch wat sneller. Daarbij valt op dat Perez de pace lijkt te hebben. In VT3 was Perez ook al de snelste. Is dit dan het weekend dat Red Bull alle ballen op Perez geeft voor die P2?
Verstappen sluit achter de twee Ferrari’s aan als vierde. Onze held klaagt over gebrek aan grip van zijn banden. We zullen zien hoe dit zich verder ontwikkelt op knokenvers rubber in Q3. Op het laatst moeten een aantal mannen zich weer bewijzen om in die laatste sessie te komen. Vettel denkt dat hij de boot mist door een trage Red Bull in de laatste sectie, maar zet toch een tijd neer die goed genoeg is voor Q3. Zoals wij in Broabant zouden zeggen doen ALO, TSU, MSC, STR en ZHO da nie. Zij mogen dus gaan douchen.
De afvallers: Alonso – Tsunoda – Schumacher – Stroll – Zhou
Q3
Nu is het de beurt aan Ferrari om de eerste snelle ronden neer te zetten. Leclerc is snel, maar Sainz is net iets sneller. Bij Red Bull lijkt het plan geweest te zijn om Verstappen voor Perez de baan op te sturen, maar dat gebeurt niet. Sergio vraagt zich af wat er gebeurd is, maar Verstappen lijkt echt een probleempje gehad te hebben. Je kan begrijpen dat de samenzweringsklanten er meer in zullen zien.
Perez is dus de volgende op de baan. Iedereen verwacht een provisional pole van de Mexicaan, maar hij haalt het niet. Sergio wringt zich in het bijna niet bestaande gat tussen Sainz en Leclerc. Verstappen is echter wel sneller. De enige vraag is of de Nederlander binnen de track limits is gebleven in de laatste bocht.
Leclerc gaat naar P2. Verstappen sneller onderweg, maar ook Perez zit dan op een paarse tweede sector. En…Hamilton gooit nog een joker op het veld door de snelste eerste sector te rijden. Het gaat allemaal heel rap…en dan is het ook weer snel voorbij. Verstappen verbetert zich en pakt P1, Perez blijft steken op twee tienden en pakt P2. Het is de eerste 1-2 op de grid sinds Mexico 2018 voor Red Bull. Leclerc pakt P3 voor Sainz en ook Hamilton kan toch niet meer verrassen. Hij zet de vijfde tijd op de klokken.
De tweede helft van de top-10 wordt opgemaakt door Russell, Norris, Ocon, Vettel en de bij Red Bull terugkerende Ricciardo. Gaat Max ‘m morgen aan Checo geven? Het publiek lijkt dat wel te zien zitten. Max wordt door een deel toch een beetje uitgejouwd terwijl Sergio op veel liefde kan rekenen. We gaan het zien…
F1 kwalificatie Abu Dhabi 2022: De volledige uitslag
- VERSTAPPEN – Red Bull 1m23.824
- Perez – Red Bull 1m24.052
- Leclerc – Ferrari 1m24.092
- Sainz – Ferrari 1m24.242
- Hamilton – Mercedes 1m24.508
- Russell – Mercedes 1m24.511
- Norris – McLaren 1m24.769
- Ocon – Alpine 1m24.830
- Vettel – Aston Martin 1m24.961
- Ricciardo – McLaren 1m25.045
- Alonso – Alpine 1m25.096
- Tsunoda – Alpha Tauri 1m25.219
- Schumacher – Haas F1 1m25.225
- Stroll – Aston Martin 1m25.359
- Zhou – Alfa Romeo 1m25.408
- Magnussen – Haas F1 1m25.834
- Gasly – Alpha Tauri 1m25.859
- Bottas – Alfa Romeo 1m25.892
- Albon – Williams 1m26.028
- Latifi – Williams 1m26.054
harrie zegt
De lucht lijkt geklaard tussen die twee, stonden gezellig te babbelen erna. Max heeft hem geholpen en laat ondertussen zien wie de baas is.
Opvallend overigens dat alle Mercedes aangedreven teams de laatste paar races het relatief goed doen, die hebben de motoren wat verder opgeschroefd of een ‘betrouwbaarheids’ upgrade doorgevoerd. Vooral AM heeft een stap gemaakt.
Richmond zegt
Ik vond het vooral lief doen voor de buitenwereld, zodat het lijkt alsof alles koek en ei is. Ook dat Perez zegt dat Max een goede teamgenoot is en hem geholpen heeft, dit zei hij tijdens het interview met Coulthard.
Aston doet het goed, maar Mercedes is blijven steken op 5 en 6. Wat hun echte positie is.
pomoek zegt
Terecht fluitconcert voor de matennaaier van vorige week. Goed dat er een winterpauze aan komt, ik heb mijn buik wel vol van de “teamwork” BS propaganda van Verstappen en Red Bull.
Morgen ben ik maar eens voor Leclerc.
harrie zegt
Leclerc zit toch ook vol teamwork PR bullshit terwijl hij Binotto al maanden niet meer gesproken heeft?
drdre1 zegt
Eens. Ben Max-fan en snap ook zijn frustratie mits die terecht is (Monaco), maar dan nog: de beelden die we tijdens de kwali hebben gezien lijken ineens niet meer oprecht. Toch vaag hoe dat werkt. Je maakt onbewust een beeld van iemand als Max, plaatst hem op een voetstuk, geniet van z’n recht-voor-zijn-raap momenten, waardeert zijn puurheid, maar ja… Als er ook maar iets voorvalt zoals vorige week, is het de vraag wie verantwoordelijk is voor dat beeld. Jij of hij? 🤔
brent zegt
zolang perez voor leclerc blijft gaat max hem never nooit niet weg geven. dan moeten ze gewoon proberen om met drs en slipstream zo ver mogelijk weg te rijden en proberen om vrije pitstop te krijgen
Richmond zegt
Het zou Max sieren om bij de start perez er in de eerste bocht voorbij te laten en als buffer te dienen tegen Leclerc.
harrie zegt
Of niet teveel bij Perez wegrijden en hem DRS geven, om zo samen bij Leclerc weg te rijden.
Hoe dan ook, Perez moet gewoon stampen. Daar had dat extra puntje van Brazilië niet zoveel aan gedaan.
Richmond zegt
Dat is gevaarlijker want dan kan Leclerc ook drs hebben en er bij beiden langsgaan (hoop ik op persoonlijk).
harrie zegt
Gevaarlijker?
Als Max achter de waarschijnlijk tragere Perez blijft hangen is de kans op DRS voor Leclerc nog veel groter.
Beter beide gebruik maken van de snelheid van Max.
Edge zegt
Nee joh. Het is Formule 1, geen liefdadigheidsinstelling. Het hele jaar heb je geen ruk aan Perez gehad, en heeft hij mogelijk zelfs bewust een crash veroorzaakt om jou een oor aan te naaien, en dan zou je hem nu een overwinning moeten gunnen door de hele race onder je kunnen te rijden en Leclerc te pesten? Nee, daar zou ik toch voor bedanken als ik Max was.
Ik zou Perez hooguit een paar rondjes in de DRS laten hangen zodat hij een klein buffertje ten opzichte van Leclerc heeft. Daarna is het een kwestie van zelf wegrijden om overwinning nummer 15 na te jagen.
En sowieso. Perez riep eerder deze week nog dat hij volgend jaar voor de titel wil gaan. Dan zal hij toch echt ook met Verstappen moeten afrekenen. Wat is nou beter dan morgen alvast de toon zetten door op eigen kracht Verstappen te verslaan?
E34M5Touring zegt
Iedereen vorige week: Mercedes heeft t lek boven. Week later: 8 tienden aan de broek… 😂
Richmond zegt
Precies!
flyerbunch zegt
Knap van Max dat hij toch nog zo’n prestatie wist neer te zetten.z’n auto viel compleet stil in Q3 en moest worden herstart. Dan de op het randje van tracklimits waarbij menig Britse tv host op blijft doorzeuren. Daarna met Checo de tow waarbij je zou denken dat Checo de pole zou pakken, maar nee.. top!
vopo zegt
Max heeft vandaag opnieuw laten zien wie dit seizoen het beste is. Dit jaar komt er niemand serieus in de buurt van Max.