Wie pakt in Abu Dhabi de pole position, voor het wereldkampioenschap Formule 1 van 2021!1?!
Spann0nd! Na morgen weten we wie zich de wereldkampioen Formule 1 van 2021 mag noemen. Wordt Max Verstappen de eerste Nederlandse wereldkampioen ooit? Of wordt Lewis Hamilton in zijn eentje de nieuwe Rekordmeister door zijn achtste titel te pakken? Wij oranje brillen hopen natuurlijk op het eerste. Maar na de trainingen van gisteren en vanochtend, vrezen we voor het tweede.
Mercedes en Hamilton leken in de trainingen, eigenlijk zoals vanaf de race in Brazilië al, weer uitermate snel te zijn. Wordt het dan alsnog een gevecht tegen de bierkaai voor onze held Max? Het heeft er alle schijn van, maar de hoop sterft het laatst, dus we gaan toch gewoon met frisse moed kijken natuurlijk. Om te beginnen met de kwalificatie van vandaag. Hoeveel sneller is Mercedes dan Red Bull echt?
Q1
MV33 is de eerste van de twee kemphanen die een tijd op de klokken zet. Max gaat naar P1, maar niet veel later zien we dat Hamilton al een stuk sneller onderweg is. De Brit is in zijn eerste poging maar liefst vier tienden sneller dan onze held. Ouch. Gelukkig gaat Verstappen daarna voor nog een rondje, waarmee hij het verschil met LH44 terugbrengt tot ongeveer een halve tiende. Dat is al wat makkelijker te accepteren.
De andere coureurs doen vandaag natuurlijk ook mee. Bottas sluit zoals we dat van hem mogen verwachten in zijn laatste raceweekend voor Mercedes aan op een tiende van de tijd van Lewis, Perez zit op drie tienden. Het zijn echter Schumacher en Norris die de aandacht opeisen, omdat zij tikkertje spelen met een van de bollards die fungeren als baanmarkering. Dit zorgt kortstondig voor een voor het gevoel ietwat overdreven rode vlag.
Terwijl we aan boord meekijken met Charles Leclerc, is het even de vraag wie afvallen in Q1. Naast de Hazen staan in de slotminuten ook Vettel, Raikkonen en Latifi in de gevarenzone. Wordt het een vroege exit voor Kimi in zijn laatste F1 kwalificatie? Dat krijgen we in eerste instantie niet te zien in beeld, want de regie laat zien hoe Hamilton de snelste tijd van het weekend rijdt. Maar dan toch, Kimi staat binnen in zijn pitbox, dus dat wordt ‘m niet. De twee Astons weten zichzelf wel op het nippertje te redden. Dat is slecht nieuws voor de coureurs van Williams en Haas F1, want voor die twee teams is de kwalificatie na Q1 voorbij.
De afvallers: Latifi – Russell – Raikkonen – Schumacher – Mazepin
Q2
Lewis Hamilton staat aan het begin van Q2 alweer te trappelen om van kiet te gaan einde pitstraat. Verstappen staat niet ver achter hem. Vooraf was het de vraag of Red Bull en Mercedes wellicht een andere strategie zouden kiezen voor wat betreft de banden. Dat lijkt echter niet het geval te zijn, want voorlopig gaat iedereen behalve de Astons naar buiten op de medium compound. De Astons zitten er de afgelopen races gewoon niet zo lekker bij, dus zij moeten eigenlijk wel.
Hamilton gaat nar een 1:23.185. Verstappen komt daarna over de meet met een 1:23.189. Bottas volgt op 61 duizendsten van Hamilton, maar Perez laat het weer afweten. Hij geeft een dikke halve seconde toe op Hamilton en Verstappen. Die moet dus nog even wat Jalapeños verorberen.
De Alpines en Ferrari’s laten de eerste minuten van de sessie even voor wat het is en gaan daarna wel los op softs. We zien dat dit een bedreiging zou kúnnen zijn voor Red Bull en Mercedes als Sainz naar P1 gaat. Leclerc is slechts 28 duizendsten langzamer dan zijn teammaat, maar staat daarmee vierde, omdat HAM en VER nog tussen beide staan. Als nu meer coureurs onder de tijden van de topper kunnen duiken op rood, moeten de toppers er wellicht ook aan geloven…
Max moet er wellicht sowieso aan geloven als we zien dat hij het eerste foutje maakt in deze pressure cooker. In een poging om nog een snel rondje op de klokken te zetten, begaat Max een unforced error door zijn voorwielen te blokkeren in de eerste bocht. Dat levert hem een dikke flat spot op, wat heel slecht nieuws is. Max heeft namelijk ook zijn beste tijd in deze sessie gereden op deze set banden en zou daar dus op moeten starten als het zo blijft.
En jawel, gedwongen of niet, Red Bull opteert voor de softs met zowel Max als Sergio. In het geval van Sergio is dat een logische keuze. In het geval van Max is het misschien een moetje. Vooraf heeft Horner namelijk al aangegeven dat starten op de softs zou betekenen dat je je conformeert aan een tweestop-strategie. Misschien hadden ze het risico moeten nemen om Max nog een keer naar buiten te sturen op geel. Aan de andere kant, als hij dan niet een snellere ronde had gereden had hij op een gare set banden moeten starten.
Achter het gevecht om de titel gebeurt er ook vanalles. Het is weer dringen om ruimte te vinden voor een optimaal laatste rondje. De meesten gaan daarbij voor softs, alleen de Mercs, Alpha Tauri’s en Giovinazzi opteren voor de mediums. Opvallend genoeg haalt Yuki the Rookie op die mediums de top-10, terwijl Gasly dat niet redt. Dat betekent dat de Japanner op de valreep voorkomt dat hij het hele jaar door zijn teamgenoot outqualified is. Naast Gasly zijn ook Alonso, Stroll, Giovinazzi en Vettel de bok.
De afvallers: Alonso – Gasly – Stroll – Giovinazzi – Vettel
Q3
Dit keer trappen de Bulli’s ‘m af. Perez geeft Verstappen een tow. Dat doet de Nederlander veel goed, want zijn tijd is veel beter dan die van Hamilton. Het scheelt in de eerste poging ruim een halve seconde! Ook Bottas komt er niet aan te pas, die is zelfs een seconde langzamer dan Verstappen. De Fin staat daarmee zelfs achter Tsunoda, die net als Takuma Sato ooit precies op tijd wakker lijkt te zijn geworden om met een goed gevoel de winter in te gaan. Helaas wordt de tijd van Tsu echter afgepakt, hij heeft in de laatste bocht de track limits overschreden. Omdat Perez nu echter sneller is dan BOT, blijft voor VB77 de vierde plek voorlopig zijn deel.
En dan de tweede pogingen. Gaat Mercedes Bottas nu opofferen om Hamilton een tow te geven? Neen. Toch is Hamilton in de eerste sector minder dan een duizendste langzamer dan Verstappen. Maar in de tweede sector gaat het mis voor LH44. Hij zit daar twee tienden boven de tijd van Verstappen. Dat is teveel, zeker omdat Max al het hele weekend het snelste lijkt in de derde sector. Max Verstappen op pole!
Norris peurt er op het laatst nog een rondje uit voor P3, met Perez op P4. Dit keer is het vooral de wingman van Mercedes die het af laat weten. Sainz staat namelijk nog voor VB77 op P5. Tsunoda, Leclerc, Ocon en Ricciardo maken de top-10 compleet. Och och, als Max nou op geel zou starten, dan was ‘ie nu gewoon al bijna campeão geweest…Nu wordt het echter nog even ernstig bibberen met het oog op de strategieën. Straatfeest?
UPDATE: Hamilton baalt dat Bottas hem nooit een tow heeft gegeven.
F1 kwalificatie Abu Dhabi: De volledige uitslag
- Verstappen – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Norris – McLaren
- Perez – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Bottas – Mercedes
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Leclerc – Ferrari
- Ocon – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Alonso – Alpine
- Gasly – Alpha Tauri
- Stroll – Aston Martin
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Vettel – Aston MartiN
- Latifi – Williams
- Russell – Williams
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
lekkerlinksrijden zegt
Opmerking van Lewis: ik kan m wel zien bij de start. Vond m wel goed. Wordt met de minuut meer interessant, andere strategie met de banden kan erg leuk worden
Rick-dos zegt
Oké. Waar kwam dat rondje ineens vandaan? Ik dacht echt dat Hamilton ‘m zou pakken. En het is ook niet de tow geweest van Perez, want in z’n laatste rondje was hij 0,01 sneller in de tweede sector zonder tow. Sector 3 is toch voor RBR dus dat rondje had nog wel wat scherper gesteld kunnen worden.
Ik sta versteld. Blijkbaar heeft Honda die motor echt helemaal opengegooid. Ik hoop niet met alle risico en dat we morgen huilen omdat de motor geploft is.
Waar ik voor het weekend weinig hoop had begin ik het nu voorzichtig weer wat positiever in te zien.
brammetjedeb zegt
@Rick-dos: zo vol vertrouwen. Hopen op racepace en goede banden…
HZW zegt
Wat maakt het uit of de motor ploft. ??
Als de motor niet ploft in de sterkste configuratie, dan is er een kans om wereld kampioen te worden.
Als de motor niet sterk genoeg is of hij ploft, ben je geen wereld kampioen.
Het wordt morgen voor beide rijders “alles of niets”.
brammetjedeb zegt
Wtf
omarrs6 zegt
@jaapiyo +10 voor de headerfoto
quincy zegt
Hamilton gaf echt een goed interview. En die ‘boe’ roepers moeten nu eens ophouden! Dat was 1 race grappig, maar nu is het gewoon zielig.
Wat super gereden van Max, Lewis en Norris! En de andere strategie is ook interessant. Ben erg benieuwd naar de race morgen!
Autokenner zegt
Ik hoop dat hammie wint morgen, puur om die zogenaamde F1 fans.
Paul58 zegt
@Autokenner: Ik hoop Max wint, puur om die zogenaamde F1 fans.
tfsi zegt
@Autokenner: Wat een gelul vind ik dit altijd. Ook jij bent een keer begonnen met F1 kijken, het is niet meer dan normaal dat veel Nederlanders kijken aangezien Max voor Nederland uit komt.
chrisvis zegt
@tfsi: tja maar schuilt wel een beetje waarheid in ook. Op circuit gaan kijken was in tijden van Schumacher nog ontspannend en er konden leuke conversaties met elkaar worden gevoerd…en dan komen ineens de Max supporters. Ik wil deze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren maar wat ik daar van zag en meemaakte in Spa ging er gewoon los over. Ga naar de wc (al van 6u in de morgen in de regen op mijn stoeltje) en tegen dat ik terugkom hebben die leuke Nederlandse fans mijn stoel weggegooid, mijn rugzak daar in het slijk gegooid en als je dan aan die mensen vraagt wat er aan de hand is dan krijg je van een boer op klompen te horen: nou wist niet dat dit genummerde plaatsen waren jochie… Dat Ajax maar rap terug wat succesvol wordt dan blijven die dwazen tenminste weg en blijft er plaats over voor de echte liefhebber…
luittinke zegt
Tja, helaas maar al te waar, van die “entitled” figuren.
In plaats van samen te kijken naar en te genieten van het spektakel wordt alle beleving opgehangen aan de onaantastbare favoriet.
Gebeurt ook steeds meer bij de MotoGP met de Rossi-brigade.
Benieuwd wat daar komend seizoen van over is.
driftwood zegt
@tfsi: Dat is inderdaad wel normaal maar (een deel van) de F1 fans beginnen steeds meer op voetbalsupporters te lijken met hun kinderachtige reacties. Dat wekt dan weer wrevel bij de fans die met, wellicht met enige weemoed, terugdenken aan de tijd dat de fans gewoon naastelkaar op de tribune zaten en respect voor alle coureurs hadden. Denk ik…
quincy zegt
Zoiets hopen alleen voor die zogenaamde fans is mijn inziens hetzelfde niveau als het boe roepen. De fans hebben niets te maken met wie het beste is dit jaar.
slickrick zegt
@quincy: Die zogenaamde F1 fans die zodra Max eruit ligt direct de tribune aflopen , boe roepen etc , tja dat zijn simpele toeristen maar geen F1 liefhebbers , ga lekker naar een voetbalwedstrijd , daar staat de ME voor je klaar , kan je lekker uitleven
z4coupe30si zegt
Heerlijk op Sky die kortsluiting in de nabeschouwing.
De pole was daar al in de tas van Lewis.
Nu is het verhaal daar dat de pole van Max alleen door de slipstream van Perez kwam 👍🏽. Altijd lachen met die Engelsen nu het hele seizoen Lewis onder druk staat
Niels zegt
Hoorde dat Bottas de gene was die de tow cancelde bij Mercedes, was bang dat Lewis hem vol achterin zou boren…
ekidey zegt
@c597ls1: hahaha +1
MaartenD zegt
Gaat het dan toch gebeuren morgen? :) Wel duidelijk merkbaar dat de Nederlanders in Abu Dhabi neergestreken zijn, plaatsvervangende schaamte dat boegeroep tijdens het interview met Lewis…
erik911 zegt
@maarten020: …echt, ik schaam me kapot, voor de NL boeh-roepers daar, wat een schijtvolk kunnen we toch zijn, althans een deel… zonder Lewis Hamilton was ‘t een do-de-lijk saai seizoen geworden! Maar ja Amoebe’s in het oranje valt niet heel veel te leren… (god, god, die geïnterviewden op Schiphol ook eergisteren…)
MaartenD zegt
helaas ja, heel jammer
Pixed zegt
Hamilton zal het moeten hebben van de race en de pitstopstrategie morgen, want hij is ‘omsingeld’ door soft banden. Heelhuids uit de startfase komen is zijn opdracht, en dan heeft hij nog een kans als en indien RedBull Racing voor een 2-stopper gaat. Max gaat van bij de start pedal to the metal moeten gaan, en voorsprong snel uitbouwen. Het wordt een nagelbijter, da’s zeker.
chrisvis zegt
Wordt een interessante race morgen. Blijft Lewis morgen op een paar seconden zitten dan is hij er wss voorbij wanneer hij enkele rondjes langer kan rijden. 1 ding valt me wel op(als Mercedes fan) en dat is dat de red bull ingenieurs toch altijd net iets scherper zijn in de strategie dan bij Mercedes. Het is net alsof ze bij Mercedes het eigenlijk nooit nodig gehad hebben om eens slim uit de hoek te komen…wie het ook wint morgen maakt mij niet uit want dit seizoen is eigenlijk vooral het publiek de winnaar. We hebben dit seizoen duels gezien op het scherpste van de snede, een hoop controverse, discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding en een WK dat tot op het laatste spannend is. Het heeft al dikwijls anders geweest!!!
brent zegt
ik vind het toch wel vreemd dat redbull niet kon inspelen op het feit dat verstappen snel genoeg was om niet nog een rondje met de rode band in q2 te doen. hij had het makkelijk kunnen laten gaan en ook op de gele band kunnen starten. het kan ze een goede start op leveren en goede track positie. maar misschien had je een goede start gehad op de gele band en hetzelfde gedaan
jaapiyo zegt
Op de set waar hij die tijd op had gezet heeft hij daarna een flat spot geremd bij een (achteraf onnodige) nieuwe poging om nog een snel rondje te doen.
Het was dus ofwel
-het daarbij laten en starten op een set banden met een flat spot
-de andere set mediums eronder schroeven in de hoop dat je daarmee sneller bent en op die set mag starten, maar met de mogelijkheid dat je niet sneller bent in welk geval je 1) alsnog op die set met flat spot moet starten en 2) nu je andere set ook al niet meer nieuw is.
-de softs eronder schroeven, waarmee je (als je een ronde kan zetten) normaal gesproken zeker weet dat je sneller bent dan op die mediums en dus daar niet op hoeft te starten, maar wel moet starten op rood.
Ik vraag me ook nog steeds af of Verstappen voor rood was gegaan als hij niet die fout had gemaakt. Het lag vooraf wel als optie op tafel, maar ik vermoed zomaar dat ze dat dan niet gedaan hebben. Zou dus nog wel eens een lullig duur remfoutje kunnen worden.
Richmond zegt
Hij had maar 1 nieuw setje geel over. En als die daarmee niet sneller was dan met de set geel waarmee hij de flatspot had, dan had hij 2 setjes geel verknald.