Het is tijd voor de laatste kwalificatiesessie van het jaar. Zit je klaar?
Ondanks het feit dat er weinig spanning meer bestaat voor het kampioenschap, kan dit wel degelijk een interessant raceweekend worden. Op dit punt in het seizoen lijken de drie topteams namelijk redelijk gelijk op te gaan. Waren het aan het begin van het jaar enkel Ferrari en Mercedes die om de winst konden strijden, inmiddels heeft Red Bull zich netjes aangesloten om de twee kemphanen het vuur aan de schenen te leggen.
In de slotfase van het Formule 1-seizoen van 2018 is het met name Max Verstappen geweest die de juiste indruk heeft weten te maken. In tegenstelling tot zijn naar het fabrieksteam van Renault vertrekkende teamgenoot, Daniel Ricciardo, heeft de Nederlander amper problemen met zijn auto gekend. Sterker: Verstappen wist in Mexico te winnen en ook bijna in Brazilië, ware het niet voor zijn botsing met Esteban Ocon. De druk zit er goed op voor Verstappen, want dit is zijn laatste kans om de jongste polesitter in de geschiedenis van de sport te worden. Kan hij vandaag het record naar zich toetrekken, of gaat iemand anders er met de pole vandoor?
Q1
Aan het begin van de eerste sessie wordt nogmaals duidelijk dat McLaren zijn zaken niet op orde heeft. Naarmate het seizoen vorderde is het team uit Woking alsmaar verder afgezakt. Het team is dusdanig kansloos dat het Alonso heeft doen besluiten zijn biezen te pakken en over te stappen naar andere raceklassen. Alonso sluit met ruim een halve seconde aan achter toekomstig Ferrari-coureur Charles Leclerc, wiens tijd daarna weer wordt overtroffen door het Toro Rosso-duo, Pierre Gasly en Brendon Hartley.
Wanneer de grote jongens naar buiten komen wordt de tijdenlijst aan gort gereden. Vettel en Raikkonen zijn ruim anderhalve seconde sneller dan Gasly. Vlak daarvoor moest de Fransman zijn landgenoot Ocon voor zich dulden. Daarna voegt Leclerc zich bij zijn toekomstige werkgever, als hij zijn tijd verbetert en op één seconde van de Ferrari-rijders komt. Als de auto’s van Red Bull en Mercedes hun rondjes hebben gereden, lijkt Ferrari vooralsnog de overhand te hebben. Vettel is twee tienden los van zijn teamgenoot. Achter Raikkonen vinden we Hamilton, Ricciardo, Verstappen en de nog winloze Bottas. Renault en Haas lijken om de restjes te gaan strijden.
Aan het einde van de eerste sessie dalen de tijden aanzienlijk in de Formule 1.5. Leclerc rijdt twee paarse (snelste) sectoren en klimt naar P7, Ocon klimt zelfs naar P4. In zijn laatste kwalificatiesessie in de Formule 1 weet Alonso nét naar Q2 door te gaan. Vandoorne, daarentegen, blijft weer steken en sluit zijn seizoen af zonder ook maar een keer sneller te zijn geweest dan de Spanjaard. Pijnlijk. Pierre Gasly krijgt nog een flinke trap van Vrouwe Fortuna in de laatste bocht. Net voordat hij zijn tijd kan verbeteren klapt zijn motor.
De afvallers: Hartley, Gasly, Vandoorne, Sirotkin, Stroll
Q2
In de tweede sessie zit de vork weer anders in de steel. Ditmaal is het Mercedes die veruit de beste is en Ferrari en Red Bull achter zich laat. Met name vijfvoudig kampioen Lewis Hamilton heeft de snelheid te pakken. Hij duikt de 1:35’ers in en zet een nieuw ronderecord. Teamgenoot Bottas is snel, maar zeker niet snel genoeg. Hij geeft zeven tienden toe op de Brit. Raikkonen en Vettel zitten weer ontzettend dichtbij elkaar in de buurt en vestigen zich op P3 en P4.
Verstappen moet een tandje bijzetten. Terwijl zijn teamgenoot net sneller is dan de coureurs van het middenveld, bezet de Nederlander P10 op anderhalve seconde. Max weet zelf gelukkig ook dat het rondje zeker niet zijn beste was. Tegenover zijn race engineer horen we hem zeggen: “yeah, that was shit.”
Op dit moment kunnen we de uiteindelijke top tien wel gokken. Tenzij er iets gebeurt komen Ferrari, Red Bull, Mercedes en Renault in Q3 terecht, evenals Charles Leclerc en Romain Grosjean. Force India lijkt iets aan snelheid tekort te komen en ook Ericsson, Magnussen en Alonso rijden niet overtuigend genoeg om ons te kunnen overtuigen. Bij het vallen van de vlag blijken we echter geen gelijk te hebben. Er volgen vele verbeteringen, maar niemand van de achterblijvers weet daadwerkelijk te posities te vergaren. Totdat Ocon over de streep komt. Hij schiet naar P8 en duwt Sainz buiten de top tien. De man die volgend jaar geen stoeltje heeft laat zijn teamgenoot ver achter zich. Verstappen laat lang op zich wachten. De Nederlander snelt op de valreep gelukkig naar P2, dus hij houdt hoop op pole. Wel moet hij de zogenaamde “sausage kerb” goed in de gaten houden, want deze drempel voor de laatste bocht zet heel het weekend al coureurs op het verkeerde been.
De afvallers: Sainz, Ericsson, Magnussen, Perez, Alonso
Q3
Mercedes jaagt op zijn vijfde front-row lockout op rij in Abu Dhabi, maar of het team ook daadwerkelijk sneller kan zijn dan Red Bull en Ferrari, is vooralsnog onduidelijk. De Duitsers zijn na twee minuten hoopvol, want Lewis Hamilton en Valtteri Bottas bezetten op dit moment P1 en P2. Red Bull komt er net niet aan. Ricciardo is nu sneller dan Verstappen, maar beide coureurs falen de tijden van Mercedes te overtreffen. Vettel lukt het wel. Sebastian rijdt 0.057 seconden langzamer dan zijn rivaal. Echter, het is anyone’s game, daar de volledige top zes binnen drie tienden van elkaar staat.
Voor wat betreft the best of the rest lijkt Grosjean er mee vandoor te wandelen. De Fransman is vier tienden los van zijn dichtste tegenstander, Nico Hulkenberg. Leclerc en Ocon volgen op P9 en P10.
Lewis Hamilton begint vreselijk sterk aan zijn tweede run. De Brit is een halve seconde sneller dan zijn eerste tijd en rijdt wederom een nieuw ronderecord met 1:34,794. Bottas verbetert zich netjes naar een tweede tijd, waardoor Mercedes toch die één-twee te pakken heeft. De Red Bull-coureurs lukt het niet te stijgen en ook Raikkonen komt er niet aan, dus alle hoop wordt gevestigd op Vettel. De Duitser probeert het met man en macht, maar het mag niet baten. P3. Bij de achterblijvers verliest Hulkenberg posities t.o.v. Leclerc en Ocon. Hopelijk is het morgen minder eentonig.
Hieronder bekijk je de volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Raikkonen
5. Ricciardo
6. Verstappen
7. Grosjean
8. Leclerc
9. Ocon
10. Hulkenberg
11. Sainz
12. Ericsson
13. Magnussen
14. Perez
15. Alonso
16. Hartley
17. Gasly
18. Vandoorne
19. Sirotkin
20. Stroll
De race begint morgen om 14:10
VeniVidiVici zegt
Zo zie je maar… die vrije trainingen zeggen dus helemaal. Volg ze ook nooit. Wel zin in de race morgen, kan hier van alles gebeuren bij bocht 1…
VeniVidiVici zegt
@venividivici: *zeggen dus helemaal niks.
Boomer zegt
@venividivici: haha heerlijk. Kijken wat voor excuus maxi nu weer heeft. Zal vast niet aam hem liggen.
aapuitdemouw zegt
@airc: lag het ook niet. Te hete banden naar buiten. Je zag ook de auto meer glijden. Maar deze tijdelijke tegenslag kan nog in zijn voordeel gaan werken morgen. Worden hele leuke eerste paar ronden.
wildbeest zegt
@aapuitdemouw: iedereen heeft met afstelling te maken ook max
dieselkameel zegt
@airc: Denk ook niet dat hij pole had verwacht.
rovadepo zegt
@airc: elke coureur heeft altijd een excuus
wif1 zegt
@airc: Wat is heerlijk?
aapuitdemouw zegt
@venividivici: voor de zoveelste keer; Die VTs geven juist heel veel informatie over hoe de auto’s ongeveer zullen presteren in de race. Kwalificatie kan alle kanten op idd.
Boomer zegt
@aapuitdemouw: ‘ongeveer’… Met een marge van 5 auto’s zeker!
skinnybmw zegt
@aapuitdemouw: Precies, er is genoeg info te halen uit de VT’s! Maar niet voor de quali want dan komt de party-mode weer roet in het eten gooien.
Erik zegt
@skinnybmw: de partymode komt geen roet in het eten gooien, het toont alleen maar aan dat de andere teams blijven slapen in de ontwikkelingen.
harrie zegt
Kan een interessante start worden met Max als enige op de zachtste band.
olivierc zegt
@harrie: inderdaad. Wie gaat hij nu weer van de baan rammen?
rufctr01 zegt
@olivierc: ik denk niemand, maar als het moet dan maar Ocon! Ocon heeft nog wat te goed….
ouwedibbes83 zegt
@harrie: er mag best in het artikel gemeld worden dat Max zijn verbetering in Q2 vooral kwam door te wisselen van Ultra naar Hypersoft, terwijl de anderen uit de top 6 hun Q2 tijd reden op de hardere compound
pomoek zegt
Toch wel weer bijzonder dat Ricciardo weer voor Verstappen staat. Hij weet zich toch weer op te laden voor speciale momenten.
maferick74 zegt
@pomoek: vraag me af hoe hij zich echt voelt, valt en staat vast met de aankomende maanden en eerste 3 races.
rovadepo zegt
@pomoek: weer? Het hele seizoen staat hij erachter ongeveer..
pomoek zegt
@rovadepo: yup. Maar in Monaco, Mexico en nu dus, staat ie er voor. De race die RB moet winnen, de race waar Verstappen voor het eerst pole moest pakken en de laatste race die hij voor RB rijdt. Langer geleden, de eerste race die Verstappen voor RB reed stond Ricciardo ook voor hem. Ik heb het idee dat Ricciardo zich vooral weet op te laden voor bijzondere races.
rovadepo zegt
@pomoek: in Monaco maakt max een crash, Mexico was de auto slecht. Nu te hete banden. In Mexico won max en lag bij de start al voor DR. Plus die Daniel is toch gewoon een heel goede coureur.
pomoek zegt
@rovadepo: je klinkt als een echte coureur! Dat 1r was Verstappen zijn eigen schuld, dat 2e en derde denk ik mwoah, het zal wel. Mijn punt is niet dat Ricciardo beter is. Mijn punt is ook niet dat Verstappen beter is. Mijn punt is dat Ricciardo op speciale momenten sneller is dan Verstappen. Ik denk dat dit ook zijn probleem is. Je wint een kampioenschap door constant te zijn. En dat is hij niet.
aapuitdemouw zegt
@pomoek: dit was geen speciaal moment. Max is al hele weekend sneller. Het verschil wat je hier duidelijk zag is dat Ricciardo genoegen neemt met p5 en dat Max dat niet doet en toch nog net ff wat wijzigingen aanbrengt die nu verkeerd uitpakten. Je zag duidelijk dat de auto niet meee zo strak door de bochten ging. Hij gooide het op te hete banden maar ook zijn p2 run in q2 was verre van netjes. Dus ik denk dat er ook wat aan de vleugelsettings gedaan was. Morgen gaat ie de overwinning pakken. De auto was ook hier verreweg de beste op de longruns want ook de banden gaan meespelen hier.
pomoek zegt
@aapuitdemouw: de laatste race voor je oud werkgever geen speciaal moment? Dan ben jij volgens mij geen F1 coureur.
bartteeuwen zegt
@pomoek: volgens mij is RIC op dit circuit vaak goed in de kwalificatie.
Erik zegt
@rovadepo: de stand is VER 15 – RIC 6 keer voor zijn teammaat.
rovadepo zegt
@erik2907: precies een gigantisch verschil dus
Erik zegt
@rovadepo: zo gigantisch is dat ook weer niet, gigantisch is ALO-VDN, 20-0.
HzR zegt
@erik2907: en hoe vaak is RIC daarbij uitgevallen met technische problemen?
ouwedibbes83 zegt
@hzr: volgens mij gaat t nu om de kwalificaties en vielen ze daar beide niet zo vaak uit
dracae zegt
Het is fascinerend en nogal amusant om te zien hoe fanboys en haters zich altijd in bochten wringen om hun gelijk te halen.
D’r zit echt weinig verschil tussen deze beide uitersten. Hier zien we de haters weer hard aan het werk, hen is een klein beetje voer aangereikt door deze mindere prestatie van Verstappen en O O ooo o de overtrokken conclusies vliegen ons weer om de oren.
Eigenlijk nog idioter dan fanboys die bij een overwinning direct zeker weten dat Saint Max volgend jaar kampioen wordt.
olivierc zegt
@dracae: die wordt nooit kampioen. Te dom.
dracae zegt
@olivierc: En daar hebben we het volgende voorbeeld!
Je zult mij nooit horen zeggen dat Verstappen zeker kampioen wordt, noch dat hij het nooit wordt.. beide opmerkingen laten zien dat degene die ze maakt nogal dom, arrogant en verblind is.
Niemand kent de toekomst.
Persoonlijk denk ik wel dat Verstappen een goed kans heeft mits zijn auto goed genoeg is…maar hij kan het ook vreselijk verprutsen of zich zelfs morgen doodrijden… Laten we daar maar niet van uitgaan…
SanderB zegt
Kwalificatie duel is nu 15-6 is gelijk aan Hamilton-Bottas, denk dat Max daar best trots op mag zijn daar ik Ricciardo hoger inschat dan Bottas
Boomer zegt
@sanderb: tja en pole’s? Wat is de stand dan? Het gaat er maar om welke statistiek je aanhangt.
ouwedibbes83 zegt
@sanderb: mss mag je Hamilton in kwalificaties ook wel hoger inschatten dan Max. Tuurlijk rijdt die in een krachtigere Benz (party mode), maar hij perst er wel vaak een bijna foutloos rondje uit!
spiderman zegt
Ook de Britse pers, die toch voor Hamilton is, zegt het: Max wordt absoluut kampioen de komende jaren. Mits voorzien van de juiste auto, want die maakt 80% uit, de coureur maar 20. In het veld is hij tijdens de laatste races de enige voor wie Hamilton vreest. Benieuwd wat de Hondamotor gaat doen volgend jaar.
mashell zegt
Het kost me een heel seizoen maar dan eindelijk het inzicht, de halo laat de Ferrari er uit zien als Francesco Bernoulli uit Cars 2.
fastforward zegt
Formule 1 en Formule 1.5. Mooi gevonden.
ericd zegt
Niet geheel onmogelijk (moeten ze eigenlijk pech hebben of uitvallen, Raikkonen en Bottas)… maar als derde in het kampioenschap eindigen zou een fraaie bekroning zijn voor Max.