Een zoals gebruikelijk kletsnat Spa-Francorchamps moet vandaag bepalen in welke volgorde de GP van België start: dit is de kwalificatie voor zondag!
Nou is het seizoen raar qua weer, maar Spa heeft er een handje van om een nogal natte baan te zijn. Dat betekent vaak niet veel goeds. Niet alleen maakt het races zoals de GP van België in 2021 een grote anticlimax, wanneer er wél besloten wordt om te racen kan het levensgevaarlijk zijn. De dood van Dilano van ’t Hoff maakte dat op de meest pijnlijke manier mogelijk duidelijk.
Kwalificatie GP België 2023
Niet geheel verrassend dat het vandaag maar over één ding gaat: regen. Want ja, het is weer eens lekker nat in Spa. Dat zorgt ervoor dat de kwalificatie een beetje vertraagd wordt en tien minuten later start. Maar het moet gezegd worden, vooral de baan is nat. Met de Intermediate (groene) banden kunnen de coureurs alsnog de baan op.
Q1
Een teen in het water dippen wordt zo wel heel serieus. Nog lang niet alle coureurs duiken de baan op en wie dat wel doen houden het eerst even rustig. De eerste tijden zitten dus ver boven de 2:00 bieden en dus is er ruimte om te verbeteren. Bovendien raakt ook bijvoorbeeld Magnussen zijn eerste tijd kwijt aan track limits. De eerste Verstappen-tijd komt onder die van Russell terecht, waardoor Max in een Mercedes-sandwich belandt.
Piastri lijkt de vaart erin te hebben, maar is dan ook al langer op de baan. Hij pakt de eerste snelste tijd. Dat betekent nog niet zo veel, in Q1 en Q2 is vooral niet laatste worden belangrijk. Over McLarens gesproken: Norris breekt even uit en stuurt ‘m in de grindbak. Hij kan weer terug de baan op maar heeft potentieel schade en zijn tijd wordt verwijderd vanwege track limits. Tsja, daar kun je niks tegenin brengen.
Sainz, Verstappen en Alonso pakken snelle tijden terwijl Q1 langzaam ten einde komt. De baan wordt droger en droger, al dreigt een nieuwe bui. Terwijl de laatste tijden binnen sijpelen lijkt het zeker dat we afscheid nemen van de Williamsen, Hulkenberg, Ricciardo en Zhou. Dat terwijl Leclerc de snelste tijd pakt en Verstappen en Hamilton aansluiten bij de top. Sainz, Alonso en Piastri zorgen ervoor dat Perez op plek 7 belandt.
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Alexander AlbonWilliams |
02:00.314 |
17 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
02:00.832 |
18 |
Logan SargeantWilliams |
02:01.535 |
19 |
Daniel RicciardoRB |
02:02.159 |
20 |
Nico HülkenbergHaas |
02:03.166 |
Q2
Bij het begin van Q2 is er zowaar een zonnetje aan de hemel te zien. Toch rijdt iedereen nog op Intermediates, want de baan is nog lekker vochtig. Dat zorgt ervoor dat er wederom eerst voorzichtig polshoogte genomen wordt voordat er geknald kan worden. De eerste tijden van Hamilton en Russell met zo’n 1:58 tonen vooruitgang ten opzichte van Q1 en Bottas, Magnussen en daarna Piastri zetten echt snelle tijden neer. Ook Ocon heeft al lekker zitten blazen om een tweede tijd neer te zetten.
Perez en Leclerc zetten echter al vrij snel de snelste tijden neer en daarna zet Verstappen zichzelf weer aan top. Grappig genoeg zakken de initieel vrij snelle Mercedes-tijden nu naar in de eliminatiezone, dus die moeten nu nog sneller gaan. Met zes minuten op de klok is het dan echt tijd: vele auto’s gaan de pits in om over te stappen op slicks, zachte (rode) banden in dit geval.
En daar was het wel tijd voor, want zo worden er ineens 1:54’s gereden. Dat concludeert ook de sessie, waar elke coureur echt het onderste uit de kan haalt. Dat maakt de eliminatiezone spannend, want Max heeft een uiterst matige laatste ronde en eindigt op plek 10! Leclerc stuurt zijn auto nog even naar de tweede plek en Tsunoda, Gasly, Magnussen, Bottas en Ocon moeten na Q2 de sessie verlaten.
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Yuki TsunodaRB |
01:53.148 |
12 |
Pierre GaslyAlpine |
01:53.671 |
13 |
Kevin MagnussenHaas |
01:54.160 |
14 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:54.694 |
15 |
Esteban OconAlpine |
01:56.372 |
Q3
Gelukkig is er geen nieuwe regen meer gevallen, dus de slicks kunnen onder de auto’s blijven. Vervolgens is het tijd om weer lekker te knallen. Leclerc lijkt al gelijk de favoriet te zijn, maar nadat iedereen één rondetijd kan klokken duikt iedereen weer de pits in. Dat zorgt ervoor dat er eigenlijk nog maar tijd is voor één vliegende ronde. Met 0 seconden op de klok is het dus weer een kwestie van kijken wie waar terecht kan komen.
Leclerc pakt een bloedsnelle tijd en dus zijn alle ogen gericht op Verstappen om te zien of hij toch pole kan pakken. De McLarens met Piastri aan kop kunnen in ieder geval geen vuist maken tegen de Ferrari’s. Alonso ook niet, maar Verstappen wel. Leclerc op twee, Perez op drie en Hamilton op vier. Sainz, Piastri, Norris, Russell, Alonso en Stroll maken de top 10 af.
Let wel: daardoor is de winnaar van de kwalificatie voor de GP van België dus Charles Leclerc. Max Verstappen heeft namelijk een nieuwe versnellingsbak en die vervangen kost vijf plaatsen gridstraf. De zesde plek was dus het maximaal haalbare voor Verstappen en dat is ‘m wel gelukt. De officiële top vijf kent dus Leclerc, Perez, Hamilton, Sainz en Piastri aan de top.
Pos | Coureur | Q3 |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:46.168 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
01:46.988 |
3 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:47.045 |
4 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:47.087 |
5 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:47.152 |
6 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:47.365 |
7 |
Lando NorrisMcLaren |
01:47.669 |
8 |
George RussellMercedes |
01:47.805 |
9 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:47.843 |
10 |
Lance StrollAston Martin |
01:48.841 |
rollingstoned zegt
Best een leuke kwali. Perez weer matig, bijna een seconde langzamer dan Verstappen. Ricciardo viel tegen, Tsunoda was duidelijk de betere vandaag. Piastri verrassend goed. Hamilton lijkt z’n mojo weer gevonden te hebben, hij is Russell de laatste races steeds de baas. Pech voor Hulkenberg, mooie P2 van Leclerc, vrees dat er gewoon niet meer inzit (in de Ferrari) op snelle circuits als Spa.
Richmond zegt
Kleine nuance: volgens Mercedes komt het doordat Russel een andere achtervleugel heeft met meer downforce.
rollingstoned zegt
Interessant. Volgens Russell is dat niet de oorzaak, maar deed hij het zelf gewoon niet zo goed.
“Ja, het was een dynamische sessie. Om eerlijk te zijn was ik niet helemaal bij de les, ik had het gewoon moeilijk in die sessie. Ik weet niet precies waarom. Normaal ben ik dol op die overgangssessies [nat naar droog], maar ja, elke ronde waren we nergens. Ik had zeker hoger willen staan,” vertelde Russell onder andere aan GPblog in België.”
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/228056/russell-over-p8-in-de-kwalificatie-gewoon-niet-helemaal-bij-de-les.html
Grappig, ze spreken elkaar dus tegen ;-)
MaartenD zegt
Declasseert de rest wederom weer…zet de nummer 2 op mijn een seconde….bizar
joki zegt
Bijna zijn thuiscircuit en hij rijdt er echt graag… ik denk dat hij, zeker hier, net wat meer kan en durft dan de rest…
brammetjedeb zegt
0,820. Bizar…
a_buis zegt
Mooie kwali maar… what happened RIC? Iemand iets meegekregen? Toch mooi dat HAM zich weer wat laat zien ik wil wel weer wat partijtjes stoeien zien tussen hem en that guy! Zonder HAM zou het toch ook maar saai zijn, toch.
rollingstoned zegt
Tracklimits, en hij had geen tijd meer om nog een ronde te doen.
schuimbekje3 zegt
bocht 4 te wijd en nu had ie dezelfde vleugels als tsunoda, en dus niet een 0.4 sec snellere auto dan onze japanner en nu dus eruit in q3
ttr6 zegt
Ferrari op pole. Enige wat telt.
Robert zegt
Hoezo? Het enige wat Ferrari de laatste maanden laat zien is dat ze een goede kwalificatie kunnen rijden en dat de race pace gewoonweg onvoldoende is; zowel Mercedes als McLaren zijn ze op dat vlak voorbij. Tel daarbij op dat ze de racestrategie toch ook nog niet voldoende beheersen en je kunt al voorzichtig concluderen dat ook 2023 voor team rood geleidelijk aan als een nachtkaars uitdooft.
rollingstoned zegt
Ja, helaas is hun racepace beroerd omdat ze de banden relatief snel oproken. En de strategie van ze helpt inderdaad ook niet.
tborre zegt
Geen vermelding van het gedrag van max ? Vond de reactie van de race engineer zalig…
brammetjedeb zegt
Hij biedt openlijk excuses aan en was denk ik toch een slechte call van zijn engineer. Niet netjes, opgelost, prima reactie engineer.
Richmond zegt
Tsja maar hii was wel door, dus ik snapte wel dat de engineer zoiets had van maak je niet druk. Je krijgt geen punten voor eerste zijn in q2. Door naar q3 dat telt en dan p1 pakken. Gaat het mis dan pas gaan zeiken.
Richmond zegt
Zalig zou ik het niet noemen, maar wel nodig. Verstappen slaat af en toe door in zijn winnaars mentaliteit
Edge zegt
Gewoon een kampioen die niks wil weten van plek 10 in Q2. Max is daar wat te fel in richting Lambiase, Lambiase zet hem even op z’n plek. Niks mis mee.
pomoek zegt
@edge: ik vond de reactie van Lambiase geweldig, je moet het maar durven tegen de golden boy van Red Bull:
Verstappen: “We should have just pushed two laps in a row like I said.”
Lambiase: “You are through Max.”
Verstappen: “Yeah I don’t give a f^ck if we’re P10. It’s just shit execution.”
Lambiase: “OK, and then when the track was two seconds quicker on the final lap and you had no energy left, how would that have gone down?
“But you tell me what you want to do in Q3 and we’ll do it. Sets, fuel, run plan.”
Na Q3: Verstappen: Sorry GP for being so on the rant.”
Lambiase: “Slowly getting used to it, Max”.
tborre zegt
Vooral dat laatste zegt veel… slowly getting used to it… dat wil ook zeggen dat max dit vaker doet. Vooral opvallend fat men hier nu niets over laat vallen maar bij zowat elke andere piloot een compleet artikel was geweest… denk persoonlijk dat max;begrijpelijk, last krijgt van verveling en verwend nest syndrome. Niet vergeten dat dit een teamsport is, al vergeten velen dat hier.
rollingstoned zegt
Ja inderdaad, is gewoon ’the heat of the moment’. Die jongens staan stijf van de adrenaline, het is topsport, dat vergeet men nogal eens.
Frankypanky zegt
Geldt dat ook voor ene Hamilton?
Want die wordt nogal beticht van “janken” …
a_buis zegt
Vind het eigenlijk verontrustend dat een race engineer zoveel in de melk te brokkelen heeft. Settings, banden temp, brandstof, batterij niveau etc. En de driver gewoon gassen sturen en op power knopjes duwen. Dan mis ik de tijden van Mansell en consorten. Ijzervreters. Piquet die sideways Senna inhaalde. Dat soort werk.
sportevo zegt
In de basis geeft de rijder de feedback op hoe de auto reageert en je engineer zorgt dat dit vertaald wordt in een afstelling. Door alle data die heen en weer tussen pits en auto gaat is het niet gek dat een engineer tijdens een sessie of race de rijder zaken laat aanpassen die de auto beter laat rijden. Het blijft een teamsport en een ieder draagt zijn steentje bij.
Maar inderdaad, ik zie liever ook hoe men met een jaren 90 auto aan het worstelen is ipv de huidige auto’s.
Frankypanky zegt
Hahaha,
In de jaren 90 werden auto’s van tevoren geprogrammeerd! In ieder geval de Williams met haar actieve vering. Die dingen stonden daarom altijd in de juiste setup in een bepaalde bocht. Het ging alleen mis als er schade werd gereden. Andere parameters!
Richmond zegt
Hoezo? Race engineer Heeft alle data, daarom. Dat was in de tijd van Senna ook maar nu hebben ze meer data dan toen. Haalde Piquet Senna in de qualy in? Anders is het nu niet van toepassing.
flyerbunch zegt
Was ff kiele kiele in Q2 en begreep de reactie van Max en GP wel. Q3 was gewoon top! Morgen kan ook nog spannend worden. Nu zondag nog zonder kleerscheuren door de eerste bocht komen en we zitten wel goed. 7 Ronden en hij zit al op 1!
hanselegans zegt
-edit:check-
dondeboer zegt
Zat me ook al af te vragen hoe ze uitkwamen op 5. Volgens F1 start Max inderdaad vanaf de 6e positie.
Richmond zegt
De F1 commissie is bij elkaar gekomen en er zijn wat besluiten genomen:
– de afschaffing van bandenwarmers is uitgesteld naar 2025
– de fia heeft de prestaties van de verschillende motoren onderzocht en heeft toegegeven dat er een fabrikant is die aanzienlijk achterloopt. Er is een akkoord om stappen te ondernemen om het allemaal gelijk te trekken. Er is niet gezegd welke het is, maar het vermoeden is Renault.
– vanaf 2026 zal er gebruik gemaakt mogen worden van actieve aerodynamica om de weerstand van de auto ’s te verminderen. Dit moet helpen om meer elektrische vermogen te krijgen.
– onderzoek loopt naar hoe auto ’s kleiner en lichter kunnen worden.
– preseason testen zal volgend jaar in Bahrein zijn
Ander nieuws uit de paddock:
– Williams is druk bezig met lobbying om een specifiek deel van de budgetcap aan te passen. De budgetcap bestaat uit een limiet voor operationele kosten (135 miljoen dollar) en een limiet voor kapitale uitgaven (36 miljoen verdeeld over 4 jaar,). Deze laatste is bedoel voor grote uitgaven op facilitair niveau. Zoals een Erp software systeem. Deze mogen ze een keer per 4 jaar aanschaffen en dan per jaar 9 miljoen afschrijven op de balans. Alleen Williams zegt dat ze zo ver achterlopen dat ze veel meer moeten investeren. En wil dus dat er, ner als bij de motoren, een soort audit gedaan wordt om te kijken waar iedereen staat en er ruimte wordt gecreëerd om op gelijk niveau te komen. Dit kreeg geen support van de andere teams. Er is ook gesproken over een volledige ophoging van de budgetcap, maar dat wilde de fia niet. Want dat nodigt de grote teams uit om weer onnodig veel uit te geven. Uiteindelijk hebben ze besloten om er verder over na te denken en in oktober weer bij elkaar te komen en opnieuw te discussiëren en tot een consensus komen.
– Alpine heeft Otmar Szafnauer (team principle) en Alan Permane (sporting director) ontslagen. Dit is hun laatste GP bij het team. Pat Fry gaat in november zelf de overstap maken van Alpine naar Williams als Chief Technical Officier.
-Helmut Marko heeft tegen motorsport.com gezegd dat er 3 teams zijn die over de budgetcap heen gaan. Hij heeft niet gezegd welke. Ook dat de fia streng kijkt naar projecten waar teams aan het werken, zoals straat auto’s, waar F1 Personeel aan het werkt en stiekem niet misbruikt wordt voor de F1 zelf.
Frankypanky zegt
Die bandenwarmers had ik graag onmiddellijke zien verdwijnen. En ik vind het een zwaktebod om de motoren gelijk te trekken. Dat deed men niet toen Honda een GP2-motor had bij McLaren!
Gaan we dan ook de aerodynamica gelijk trekken?
Richmond zegt
Her is in het in het verleden al eens gedaan. Maar eens met je dat het onzin is. Die banden warmers had ook prima gekund. Heb je meer skills nodig om je banden management te doen
Frankypanky zegt
Quote: “Alpine heeft Otmar Szafnauer (team principle) en Alan Permane (sporting director) ontslagen. Dit is hun laatste GP bij het team. Pat Fry gaat in november zelf de overstap maken van Alpine naar Williams als Chief Technical Officier.”
Alpine wordt klaargemaakt voor verkoop aan Andretti Motorsport, gefund door General Motors. En die hebben die huidige dure topmanagers niet nodig.
Volgend jaar heet het Cadillac F1.