It is I, Leclerc naar pole in zijn woonkamer? We gaan het zien, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 2024!
Gaat het dan gebeuren? Max niet op pole? Daar lijkt het wel op afgaande op de vrije trainingen. Charles Leclerc is het hele weekend veruit de snelste man op de baan gebleken. Precies zoals echte kenners dat al voorspeld hadden natuurlijk. Maar ja, gaat hij het ook volhouden in de kwalificatie? Of ik het toch weer de dekselse Maxsj die op het laatste moment toeslaat?
Q1
Hulkenberg en Magnussen zetten de snelste tijden neer, maar het lijkt erop dat iedereen eerst wat opwarmrondjes doet. De banden gaan op de meeste auto’s een paar rondjes mee, dus dat kan hier gewoon. Sterker nog, het is vermoedelijk noodzakelijk om het beste uit het rubber te halen.
Verstappen is dan even stiekem toch de snelste, maar wordt direct verbeterd door Piastri. Leclerc heeft het echter niet zo makkelijk als verwacht. Hij staat slechts twaalfde en komt binnen. Hamilton en Perez staan nog achter de Monegask.
Hamilton gaat dan echter opeens naar P2 en laat zien wat er mogelijk is. Dat betekent ook dat iedereen zich nog zal moeten verbeteren. Leclerc gaat dan eindelijk wel naar P1, vlak voor Magnussen en Hulkenberg. De Hazen doen het goed. Of is het alsnog te vroeg?
Aan het eind staat een rijtje auto’s op de baan te wachten op een gaatje voor een laatste snelle ronde te gaan. Norris staat in de dropzone dus voor hem is het erop of eronder. De Brit redt het, maar Perez niet. De Mexicaan ligt eruit, samen met Alonso die opeens 42 is geworden. De andere uitvallers zijn niet verrassend: Sargeant en de twee Saubers.
Q2
In Q1 zat er maar een paar tienden tussen Max en Checo, maar dat maakte alle verschil. Q2 zal dus nog spannender worden. Hulkenberg blokt Ocon en zal vermoedelijk net als Sainz na hetzelfde vergrijp in Q1 een straf krijgen. Tenzij de wedstrijdleiding begrip heeft voor de hectische natuur van dit krappe circuit.
Verstappen is ondertussen weer helemaal bovenaan de lijst te vinden terwijl Leclerc de tijdlijsten nog niet in lichterlaaie zet. Hamilton gaat bij vlagen ook ouderwets hard en pakt een voorlopige P3. Piastri is dan de eerste man die onder de 1:11 duikt en hij wordt gevolgd door Russell, Leclerc en tenslotte zijn teammaat Norris die nog 24 duizendsten sneller is.
Strolliebollie haalt het niet richting de top-10, maar staat nu wel 4-4 in het kwalificatieduel met Alonso. Gasly knikkert Ocon eruit, terwijl Tsunoda andermaal onderleeft waar Ricciardo faalt. De Hazen zijn de andere kinderen van de rekening. Terwijl ze op een gegeven moment nog zo hard gingen in Q1.
Q3
En dan laat Leclerc zijn snelheid zien. 1:10.418. Kijk, daar is de snelheid dus. Piastri is echter nauwelijks langzamer. Sainz sluit aan op P3 en Norris is vierde op gebruikte softs. Onze held zet dan een paarse eerste sector neer, maar we weten dat de Red Bull de tijd verliest in sector 2 en sector 3. MV1 eindigt voor nu op P3.
Leclerc zit al gigantisch te glunderen in zijn Ferrari, maar er staat nog ruim vijf minuten op de klok. Albonio gaat voor een ronde in de ‘pauze’ en pakt daarmee een voorlopige P7.
Maar het groen en paars knalt op ons af in de laatste ronden. Verstappen raakt de muur. Leclerc schaaft nog 1,5 tiende van zijn tijd af. Piastri blijft steken op P2. Sainz naar P3. Norris heeft P4 en Russell P5. Verstappen staat dus niet in de top-5, maar wel op P6, voor Hamilton, Tsunoda, Albon en Gasly. Spann00000nd.
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Charles LeclercFerrari |
01:11.584 | 01:10.825 | 01:10.270 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:11.500 | 01:10.756 | 01:10.424 |
3 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:11.543 | 01:11.075 | 01:10.518 |
4 |
Lando NorrisMcLaren |
01:11.760 | 01:10.732 | 01:10.542 |
5 |
George RussellMercedes |
01:11.492 | 01:10.929 | 01:10.543 |
6 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:11.711 | 01:10.745 | 01:10.567 |
7 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:11.528 | 01:11.056 | 01:10.621 |
8 |
Yuki TsunodaRB |
01:11.852 | 01:11.106 | 01:10.858 |
9 |
Alexander AlbonWilliams |
01:11.623 | 01:11.216 | 01:10.948 |
10 |
Pierre GaslyAlpine |
01:11.714 | 01:10.896 | 01:11.311 |
11 |
Esteban OconAlpine |
01:11.887 | 01:11.285 | |
12 |
Daniel RicciardoRB |
01:11.785 | 01:11.482 | |
13 |
Lance StrollAston Martin |
01:11.728 | 01:11.563 | |
14 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:12.019 | ||
15 |
Kevin MagnussenHaas |
DNF | DNF | |
16 |
Logan SargeantWilliams |
01:12.020 | ||
17 |
Nico HülkenbergHaas |
DNF | DNF | |
18 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:12.060 | ||
19 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:12.512 | ||
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:13.028 |
erik911 zegt
Leclerc 1:11:484 dan waarschijnlijk (heb ‘t niet kunnen kijken…)
sportevo zegt
Je zit nog niet eens in de buurt van zijn tijd.
Johanneke zegt
Perez kost RB de 2e plek aan minimaal mclaren, misschien gaat ferrari er ook over heen.
Leclerc voor de 3e keer op pole! Dit keer moet ie hem wel pakken toch.
harrie zegt
Nee, want ‘we are thinking plan B, question?’
outlook zegt
Vrees ervoor. Ergens weten ze het altijd wel weer voor hem te verprutsen. Hoe lang is het eigenlijk geleden dat hij op de bovenste tree stond?
harrie zegt
Kan me voorstellen dat Tsunoda nu toch wel een serieuze optie gaat worden voor een zitje bij Red Bull.
Perez met pensioen, Lawson naar VCARB.
Richmond zegt
Schijnt dat Marko heeft gezegd dat Tsunoda en Ricciardo bij rb blijven en geen plek is voor Lawson
HZW zegt
Je vraag je af hoe de nabije toekomst er bij Red Bull uit gaat zien.
Monaco is toch al weer de derde race waar Red Bull hun zaakjes niet helemaal op orde lijkt te hebben.
Ze lijken toch de overmacht die ze hadden kwijt te raken.
De 6e tijd voor Max en 18e tijd voor Perez, geeft niet bepaald het idee, dat het goed gaat, beide coureurs zijn niet bepaald tevreden over de auto.
Richmond zegt
Omdat red bull waarschijnlijk dicht tegen de max qua ontwikkeling zit, elke update dan overcompensatie kan zijn plus de concurentie (McLaren en Ferrari) zijn dichterbij gekomen. Vorig jaar hadden ze genoeg marge om een minder weekend nog steeds goed voor de dag te komen. Maar alles zit nu zo dichtbij dat een paar tienden langzamer ervoor zorgt dat je wordt ingehaald. Iedereen gaat sneller dan vorig jaar, ook een Aston Martin en die rijden nu buiten de top 10 waar ze vorig jaar steevast in de top 5 waren. Idem met Mercedes. Die zitten nu op 6/7 terwijl ze vorig jaar tweede in de constructeurs zijn geworden. Dit jaar zijn ze 4e.
pomoek zegt
Dat zou gek zijn want de geupdate RB zou nu juist wat meer ontwikkel ruimte moeten hebben opgeleverd. Ik denk dat McLaren gewoon erg goed bezig is met de ontwikkeling van de auto en Ferrari heel erg heeft ingezet op een aantal races waar ze vooraan mee kunnen doen zoals Monaco. De RB was hier duidelijk niet de snelste auto. Misschien zelfs slechter dan de MB op dit circuit. Nog knap dat Verstappen nog 6e is geworden.
Richmond zegt
Dat is wat experts zoals Gary Anderson zeggen. Exacte weten ze het natuurlijk niet, maar je zit al in het 3e jaar en met een budgetcap dus je hebt gewoon een plafond.
Daarnaast heeft Verstappen het zelf gezegd dat in 2022 en 23 ze hier ook al worstelden maar toen zoveel sneller dan de rest waren, dat het niet uitmaakte.
pomoek zegt
Okay, die zal het wel weten ;-). Dan is dat verhaal aan het begin van het jaar over die ontwikkelruimte dus een beetje onzin geweest.
Stefje zegt
Verstappen staat 48 punten voor. Heeft 1 race (door safety car pech) niet gewonnen, en 1 keer uitgevallen door pech.
Maar meneer hier weet het al; Red Bull dondert uit elkaar.
Ik denk het niet gozer.
sportevo zegt
De huidige trend is er nou niet echt eentje van de ene overwinning aan de andere vastrijgen op een dominante manier.
Eerder eentje van problemen op vrijdag op proberen te lossen en foutjes van Verstappen. Let wel, hij deed er laconiek over maar het omvergereden paaltje in Miami was ook gewoon een ‘unforced error’ van Verstappen die hem de overwinning heeft gekost. En het raken van de vangrail gisteren valt ook gewoon onder het kopje foutjes door een minder presterende auto.
Of het bij de volgende race weer als vanouds is zullen we zien.
rob5nismo zegt
Breek de hazen starten vanuit de pitstraat.
Diskwalificatie vanwege de achtervleugel die te ver open kan
Richmond zegt
Ja blijkbaar wisten de monteurs niet hoe ze de nieuwe vleugel moesten afstellen. Hierdoor moet haas parc ferme breken door een oude spec vleugel te monteren