Max deed goede zaken in de Sprint. Kan McLaren het tij keren voor de race van morgen, met een goed resultaat in de ‘gewone’ kwalificatie?
Misschien was de vader de wens van de gedachte, maar na de laatste races voor de break van vier weken, dacht iedereen dat McLaren de staart van het seizoen zou domineren. Mocht dat daadwerkelijk gebeuren zouden we namelijk een zinderend einde van het seizoen tegemoet gaan.
Toen het eindelijk weer losging gisteren en vandaag, zagen we een heel ander beeld. Norris en McLaren bleken niet alleen langzamer dan Verstappen; ook Ferrari vormt een bedreiging voor team oranje. De volgens Helmut Marko mentaal zwakke Norris maakte ook weer een foutje in de laatste ronde van de sprint, waardoor hij niet tweede, maar derde werd.
Max heeft nu de titel dus binnen. Het is alleen nog spannend of Red Bull toch ook nog de titel bij constructeurs kan binnenhalen. Iets meer weten we daarover na de ‘echte’ kwalificatie.
Q1
Albonio is de eerste op de baan voor een snelle ronde. De Britse Thai staat een beetje onder druk, nu hij een jonge teammaat heeft die hem wel na op de huid zit. AA23 duikt echter weer de pit in en maakt zijn vliegende ronde niet af. Norris gaat even later naar een 1:34.0 en is nipt sneller dan Sainz. Leclerc heeft geen goede ronde en sluit aan achter Alonso en Bottas.
VER gaat dan veel sneller dan zijn rivalen op een gebruikte set softs. Het is opeens weer 2023, zo lijkt het. Mercedes is niet snel en gaat naar P10 en P14 op gebruikte softs. Er zit duidelijk evolutie in de baan, want opeens gaat Gasly hard. Dat kan alleen als Alpine stiekem nu al een Mercedes motor heeft gemonteerd, of als er dus evolutie in de baan zit.
Hamilton vindt die evolutie echter niet en ligt eruit. Sterker nog, hij is zelfs langzamer dan zijn oude teammaat Bottas in de geupdatete maar nog altijd kansloze Sauber. HAM is nipt sneller dan Zhou, dus staat hij 19de. De Williamsen zijn de andere auto’s buiten de top-15. Albon is andermaal een haar sneller dan Colapinto, die nog een epische ongewilde drift eruit gooit.
Q2
Maxsj opent de tweede sessie dan met een 1:33.0 op gebruikte softs. Perez is vier tienden langzamer op nieuwe banden. Norris pakt P1 even later af, maar wel op nieuwe banden. Piastri en Russell matchen min of meer de tijd van Max, maar doen dat ook op nieuwe banden. Kortom, Max lijkt opnieuw het voordeel te hebben.
Terwijl Tsunoda Liam Lawson nog gedetailleerde instructies geeft hoe de Kiwi hem een slipstream moet geven, telt de sessie af naar de laatste minuten. Ocon, Alonso, Stroll en Leclerc moeten zich nog verbeteren. Lawson heeft zich erbij neergelegd dat hij morgen toch achteraan staat met een enorme gridstraf.
Verstappen wint nog dik vier tienden met nieuwe banden. LEC gaat naar P3 en Perez naar P4. Alonso en Leclerc lukt het om Q3 te halen. Dit gaat ten kosten van Tsunoda en Hulkenberg. De Hulk kan het niet geloven. In de replay zien we dat hij zichzelf verremd heeft in de eerste bocht. Ocon staat dertiende, Stroll veertiende.
Q3
Norris gaat naar een 1:32.330. Not too shabby. Max zit er echter onder in de tweede sector. Maar op de lijn is het een iets langzamere tijd dan die van zijn rivaal. De laatste bochten waren een beetje slordig in de ronde van Max. En dat kan hij zich niet veroorloven. Sainz en Leclerc hebben afgaande op de Sprint vandaag de rees pees, maar opnieuw niet de snelheid over een ronde. Zij sluiten aan op P3 en P4, ook omdat Perez weer een tijd verwijderd ziet worden door het overschreiden van track limits.
De coureurs gaan nadat Alonso de achtste tijd neerzet dan opnieuw het circuit op. Daarbij wordt Max meteen al bijna getorpedeerd door Gasly in de pit. Hij gaat echter wel gewoon nog harder in de eerste sector. Norris kan zich niet verbeteren. Dan weten we dat Max normaal de pole gaat pakken. Maar Russell hangt de Mercedes in de muur.
De Brit stapt uit, maar de harde biem betekent dat Max genoegen moet nemen met P2. Sainz is derde en Leclerc vierde, Piastri vijfde. Russell, Gasly, Alonso, Magnussen en Perez maken de top-10 compleet. We hebben dus alsnog Norris op pole, maar Lando lijkt niet meer de snelste auto te hebben, zeker ook niet in de race. Max staat tweede, maar heeft wel de twee Ferrari’s in zijn nek, die vandaag erg goed op de banden waren. Kan dus een spannende race worden morgen. Zin an.
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Lando NorrisMcLaren |
01:33.616 | 01:32.851 | 01:32.330 |
2 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:33.046 | 01:32.584 | 01:32.361 |
3 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:33.556 | 01:32.836 | 01:32.652 |
4 |
Charles LeclercFerrari |
01:33.241 | 01:32.962 | 01:32.740 |
5 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:33.864 | 01:33.057 | 01:32.950 |
6 |
George RussellMercedes |
01:33.536 | 01:33.142 | 01:32.974 |
7 |
Pierre GaslyAlpine |
01:33.550 | 01:33.162 | 01:33.018 |
8 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:33.973 | 01:33.429 | 01:33.309 |
9 |
Kevin MagnussenHaas |
01:33.564 | 01:33.474 | 01:33.481 |
10 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:33.611 | 01:33.020 | DNF |
11 |
Yuki TsunodaRB |
01:33.795 | 01:33.506 | |
12 |
Nico HülkenbergHaas |
01:33.601 | 01:33.544 | |
13 |
Esteban OconAlpine |
01:33.986 | 01:33.597 | |
14 |
Lance StrollAston Martin |
01:34.033 | 01:33.759 | |
15 |
Liam LawsonRB |
01:33.339 | DNF | |
16 |
Alexander AlbonWilliams |
01:34.051 | ||
17 |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
01:34.062 | ||
18 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:34.152 | ||
19 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:34.154 | ||
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:34.228 |
hehe zegt
Norris revancheert zich met wat mazzel, nadat hij flink geblunderd had in de sprint
Hawkeye72 zegt
Ook zonder fout kwam Norris niet echt in de buurt van Max. Hij kon redelijk mee, maar er langs is toch iets anders.
erik911 zegt
Zonde, dat Russel Norris zo fijn heeft geholpen door in de laatste ronde ‘geel’ neer te leggen. Op de nieuwe banden had MV Norris waarschijnlijk gepakt in de laatste sector. Naja, Norris maakt vanavond wel weer ergens een concentratie-foutje… MV is back!
lekkerlinksrijden zegt
Wordt wel interessant vanavond met 3 teams zo dicht bij elkaar, banden management zal belangrijk worden. Oh en concentratie misschien ook wel
HZW zegt
Leuk dat Max de sprint race wint en 2 punten uitloopt, maar als hij zondag niet wint dan wordt het een moeilijk verhaal, met nu ook snelle Ferrari’s.
Als Max de race wint, met ook de snelste ronde, dan 2 Ferrari’s en dan Norris op 4 zou gunstig zijn.
Maar als het andersom word, Norris wint met snelste ronde erbij, en dan 2 Ferrari’s, en dan Max 4, dan wordt het gat wel heel erg klein.
Hij zal ook weer moeten gaan winnen, om zijn 4e wereld titel te behalen, als McLaren blijft winnen, of Norris voor Max blijft finishen dan kan hij de titel wel vergeten.
Red Bul wind zo ie zo de constructeur titel niet, want Perez laat het ook nog steeds afweten, met slechte prestaties.
Richmond zegt
Ik denk dat de kans dat Norris het wint klein is. Over het hele seizoen heeft Norris 3x gewonnen.. minder dan 50 punten is de achterstand nooit geweest. Zolang hij maar 2-4 per keer dichterbij komt red hij het niet. Hij zal echt een keer een grote hap moeten nemen en dat kan alleen als Verstappen 8ste of lager wordt of niet finished. En dat zie ik alleen gebeuren als hij met Norris weer in gevecht komt zoals in Oostenrijk
tortuga zegt
Tsunoda is wel erg sterk voor vaste positie te houden rond het middenveld samen met magnussen. Gelukkig zit perez er voor en gaat hij niet moeten vechten met dat mannetje na dat wat hij heeft laten zien gisteren tegen piastri.
Benieuwd of Norris de eerste bocht haalt en dat verstappen het ook niet te bond maakt om direkt te gaan afsnijden.
Als het zoals in de sprint gaat verlopen dan gaat het een vermakelijke race worden. Hopelijk zonder brokken.