
McLaren geeft niet thuis.
F1 is alweer terug! We starten het seizoen van 2025 meteen maar goed met een double-header. De teams hebben de oversteek gemaakt van Australië naar China. De regen down under zorgde voor een spectaculaire seizoensopener, al werd ook duidelijk dat McLaren zijn zaakjes goed op orde heeft. Gaat het ook zo zijn in China?
Het tweede raceweekend van dit seizoen is een sprintweekend. Dat wil zeggen dat we vandaag één vrije training en de sprintkwalificatie krijgen. Morgen volgt (heul vroeg in de ochtend!) de sprintrace en later de kwalificatie voor de hoofdrace. Op zondag is natuurlijk de race.
In alle vroegte werd vanochtend de eerste en enige vrije training van dit weekend verreden. Omdat jij en ik dat allebei niet zo interessant vinden, hier een hele korte samenvatting: Alpine had problemen, Albon schoot een keer rechtdoor in bocht 1, Verstappen werd 16e en Norris was veruit de snelste.
SQ1
De sprintkwalificatie is net even anders dan de grote mensen kwalificatie. De sessies duren, net als bij de sprintrace, net wat korter. Het is daarom zaak om op tijd een banker lap op het bord te hebben staan om een vroeg einde van je sprintkwali te voorkomen.
Dat lukt alle coureurs. Richting het einde van het eerste deel wordt het pas spannend. Liam Lawson maakt bij zijn laatste ronde een foutje en overstuurt van de baan af. Dat zorgt niet alleen voor een trage ronde, maar ook voor track limits waardoor zijn ronde niet telt. Volgens Lawson kreeg hij maar geen temperatuur in de banden. Hij daalt af naar de allerlaatste plaats. Hoelang gaat het duren voordat Ome Marko uit zijn stekker gaat om de prestaties van de Nieuw-Zeelander? Verstappen zet zijn Red Bull keurig op P5. Hamilton is het snelst voor Norris en Leclerc.

Verder mogen er veren in de reet van Oliver Bearman die zijn Haas op P10 zet. En dat terwijl teammaat Ocon niet verder komt dan de achttiende stek. Ook Bortoleto verslaat zijn geroutineerde teamgenoot (net als in de kwalificatie in Australië). De jonge Braziliaan gaat met de hakken over de sloot door naar SQ2 terwijl Hülkenberg morgen als 19e start bij de sprintrace in China.
De afvallers in SQ1 zijn:
16. Jack Doohan
17. Pierre Gasly
18. Esteban Ocon
19. Nico Hülkenberg
20. Liam Lawson
SQ2
Het lijkt er aan het begin van SQ2 op dat de coureurs het lastig hebben met het asfalt in China. Verschillende rijders hebben op vreemde momenten in een bocht last van een uitbrekende achterkant. En dat terwijl het zonnetje lekker schijnt en het 24 graden Celsius is in Shanghai. Volgens de teams speelt Jan de Wind ook een rol in veel van deze momentjes.
Wie staat er op in dit soort omstandigheden? McLaren. De oranje auto weet zijn banden beter op temperatuur te brengen en te houden dan de rest van het veld. Geen wonder dus dat Norris de snelste tijd rijdt in SQ2. P2 is wat verrassender: George Russell. Hierna volgen Piastri, Hamilton, Antonelli en Verstappen.
Stroll verslaat, net als afgelopen zondag, teamgenoot Alonso en de rookies Hadjar, Bortoleto en Bearman vliegen uit de sprintkwalificatie. Ook voor Sainz zit de vrijdag erop. Zijn teamgenoot Albon doet het lekker met een 7e plaats en Tsunoda solliciteert nog maar eens naar het zitje naast Verstappen: hij gaat met een tiende plaats door naar SQ3.
De afvallers in SQ2 zijn:
11. Fernando Alonso
12. Oliver Bearman
13. Carlos Sainz
14. Gabriel Bortoleto
15. Isack Hadjar
SQ3
Het laatste, belangrijkste deel van de sprintkwalificatie in China breekt aan. Na de eerste runs maakt Russell weer indruk. Hij splitst de McLarens. Voor het eerst is Piastri de voorste van de twee papaya-auto’s. Hij is bijna een halve seconde sneller dan Norris. Antonelli sluit als vierde aan. De rest van de coureurs kiest ervoor om maar één run te doen in dit laatste deel.
Norris kan zich niet herpakken bij zijn tweede snelle ronde. Hij verremt zich en besluit vroegtijdig naar binnen te gaan. De gedoodverfde polesitter eindigt als zesde. Hamilton verslaat Piastri die zijn tijd ook niet verbetert. Leclerc moet 0,2 seconden toegeven op zijn teamgenoot. Max Verstappen komt nog het dichtste bij Hamilton (0,018 seconden!), maar kan de sprintpole niet wegnemen bij zijn rivaal.
Lewis Hamilton kan niet geloven dat hij P1 heeft. Na de bevestiging kan hij alleen maar lachen. Het lachen zal hem snel vergaan wanneer hij ziet wie naast hem start. Iemand nog meer 2021-flashbacks?
Kwalificatie Sprint F1 China 2025: de top 10
1. Lewis Hamilton
2. Max Verstappen
3. Oscar Piastri
4. Charles Leclerc
5. George Russell
6. Lando Norris
7. Andrea Kimi Antonelli
8. Yuki Tsunoda
9. Alexander Albon
10. Lance Stroll
Foto: Ferrari Media
Bedankt voor deze verschrikkelijke spoiler….
eigen schuld, dikke bult toch
Sorry. De volgende keer misschien eerst de sessie terugkijken voor je bij ons terechtkomt?
Geen uitslag meer in de titel zetten
@BasLeesberg: het staat je als redacteur/schrijver natuurlijk vrij om in de titel een spoiler te zetten, maar op Autoblog leek de stilzwijgende conventie toch altijd te zijn om dat niet te doen. Dat je dan vaste lezers onaangenaam kunt verrassen door met die conventie te breken is niet zo heel vreemd.
Rare reactie
Toch grappig, dat het Verstappen lukt om er, ondanks het (vermeend ?) inferieure spul waar-ie in rondrijdt, een mooi resultaat uit te slepen. Eens kijken of dat in sprint- en hoofdrace ook weer lukt.
Ik denk dat Verstappen alsnog een echte contender is voor het wereldkampioenschap. Zal mij niets verbazen als ie na 20 races 18 podia heeft ofzo. Man is zo verschrikkelijk goed en consequent. Ik zie hem heel veel P2’s en P3’s pakken dit jaar, zonder de snelste auto. Maar gewoon omdat er altijd wel een paar met een snellere auto zijn die hun kwalificatie of race verpesten, en hij niet. Zoals vorige week Piastri.
Kunnen we al wedjes sluiten over wanneer LL (not so cool) vervangen wordt?
Het is pas weekend twee, maar ik begin zo langzamerhand te geloven dat die Red Bull echt een bietenbak is waar Max wonderen mee verricht. Dus Tsunoda voor Lawson zal lood om oud ijzer zijn ben ik bang.
Eens, een wissel zal naar verwachting weinig uithalen. En toch denk ik dat Red Bull onverminderd bikkelhard blijft in de omgang met de tweede coureurs.
Verstappen rijdt een Haas nog de punten in week in week uit. Gozer is echt niet normaal. De rest is als Zlatan, bijzonder goed, maakt in clubverband 400 goals in 600 wedstrijden. En dan heb je Ronnie en Messi, die maken er 600 ofzo. Dat is het niveauverschil tussen Max en de rest ook.
Perez weer terug? De enige coureur na Ricciardo die in de 2e red bull wel eens goede resultaten kon boeken, zij het niet een heel seizoen lang. Gasly en in iets minder mate Albon legden het ook flink af. Tsunoda wordt gillend gek als hij die zeepkist niet uit Q1 weet te krijgen.
Lawson zal zelf zo langzamerhand ook wel met een het gevoel van een maagzweer rondlopen, zo beroerd als z’n prestaties zijn. Dit gun je niemand.
Lawson heeft nog minder ervaring dan Albon had toen hij naar RBR werd gehaald. Veeeeeeel te vroeg.
Maar dan nog: p20 is wel heul erg. Wanneer gaat de leiding ingrijpen? Voor Miami?
Nee, ze bieden hem eerst nog een contract voor volgend jaar aan, om ‘m niet te ontmoedigen… ;)
Ik heb laatst Lawson eens gegoogled en heeft echt niet echt indrukwekkende dingen gedaan..
Ik zie een wissel met Tsunoda komen – maar mss dat hij beter kan blijven waar hij zit – constante resultaten laten zien en dan hopen dat hij zich in de kijker speelt bij andere teams. Ergens denk ik dat Jos , Max heeft leren rijden in een onmogelijke auto / afstelling, waardoor praktisch iedereen faalt in die wagen en Verstappen er altijd goed uitziet (en resultaat laat zien)
Ik kan me iets herinneren van Jos die Max als het regende naar buiten stuurde, waar de andere kinderen binnen aan de tostis zaten, dat helpt ook wel met skills om een onhandelbare wagen te besturen.
Ook dat heeft geen nut want Tsunoda zit er volgend jaar niet in dus moeten ze iemand pakken die volgend jaar ook kan rijden
Dat maakt niets uit , contracten zijn zoals gebleken niet veel waard in F1 , verder is een rookie als Lawson (die max 1 miljoen verdient ex bonussen) afkopen peanuts voor RB.
Gaat niet om de contracten. Tsunoda is een honda coureur en die gaat niet in een ford rijden.
Alles is te koop.
Honda heeft afgelopen week aangegeven dat hij het zelf moet doen. CEO volgens mij, Google maar.
Stroll stiekem ook noemenswaardig
Perez was zo slecht nog niet
Jokes aside zie ik toch liever Yuki in de 2e redbull