Het lijkt dat de laatste dagen het sentiment met betrekking tot Spyker 180 graden gedraaid is. In 2007 werden we nog regelmatig opgeschrikt door verontrustende verhalen uit de polder maar sinds Snoras er de nodige miljoenen in heeft gestoken lijkt alle kritiek verstomd te zijn. Maar is dat wel terecht?
In april vorig jaar heb ik al een keer aandacht besteed aan de productieaantallen van Spyker waar in mijn ogen een luchtje aan zit. En blijkbaar was ik niet de enige die zo zijn bedenkingen had bij de productieaantallen, verkopen en orders. Tijdens de buitengewone ava van 29 september jl. werden daar ook de nodige vragen over gesteld en afgelopen vrijdag kwam Spyker eindelijk met de antwoorden op de proppen. En die maken in mijn ogen een heleboel duidelijk, maar niet in positieve zin.
Allereerst is er het gegeven “geproduceerde auto’s” je zou zeggen dat het daarbij gaat om nieuwe auto’s, maar dat zit toch een beetje anders. Want naast compleet nieuwe auto’s vallen ook zogenaamde “rebuilds” onder het kopje “production”. In de praktijk komt het er dus op neer dat bijvoorbeeld een crashtest-auto na een crash weer opnieuw wordt opgebouwd en dus ook weer opnieuw wordt geteld. Een in mijn ogen nogal vreemde manier van werken, want op deze manier krijgen beleggers een vertekend beeld van de hoeveelheid auto’s die daadwerkelijk voor klanten gebouwd zijn.
Volgens eigen opgave heeft Spyker tot en met eind 2007 in totaal 217 auto’s gebouwd, maar daar zitten natuurlijk de nodige “rebuilds” tussen zodat we wel mogen aannemen dat het fysieke aantal auto’s veel lager ligt. Helemaal als je weet dat de fabriek momenteel bezig is het opbouwen van auto’s met het chassisnummer 207 & 208.
Je zou dan denken dat er in de afgelopen jaren dus ongeveer 200 auto’s aan klanten/dealers verkocht zijn, wrong! Ook dat valt sterk tegen want een geproduceerde auto kan namelijk voor een aantal doelen dienen. Het meest voor de hand liggende is natuurlijk externe verkoop. Maar als dat niet het doel is dan schaart Spyker de auto in 1 van de volgende 4 categorieën: development car, demo, race auto of voorraad(!). En als je dan alle cijfers erbij pakt dan blijkt dat Spyker slecht 64% van de productie uiteindelijk aan klanten verkoopt! In totaal heeft Spyker (volgens eigen opgave) slechts 138 auto’s aan klanten/dealers verkocht. Dat betekent dus dat er maar liefst 79(!) auto’s voor andere doelen gebruikt zijn.
Tot en met 2005 gaf Spyker daar keurig inzicht in, maar vanaf 2006 is de informatie kariger geworden. Wel heb ik kunnen achterhalen dat van die 79 auto’s er 21 development car’s, 6 demo’s, 3 raceauto’s en 21(!) voorraad zijn. Over de jaren 2006 & 2007 is helaas nog niet bekend wat er gebeurd is met het verschil tussen productie en verkopen. Je zou misschien denken dat de auto’s die nog niet verkocht zijn gewoon in de showroom van een dealer staan, maar als ik het persbericht (PDF-alert) van Spyker lees dan zeggen ze daar zelf het volgende over: Spyker has no consignment cars (i.e. cars that the factory owns, but are provided to Dealers and only paid for when deliverd to a customer). Blijkbaar zijn er dus een heleboel auto’s gebouwd die niet verkocht zijn aan een klant of dealer en verder ook niet terug te vinden zijn.
En daarnaast blijkt ook nog eens dat van de 138 auto’s die dan wel verkocht zijn aan klanten of dealers er ook nog eens (minimaal) 27 alweer te koop worden aangeboden. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd interpreteer maar als ik naar de cijfers kijk en de uitleg van Spyker ernaast leg dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat er gewoon een stuk of 30 auto’s ergens staan te verstoffen. En dat voor een merk met een levertijd die oploopt tot enkele jaren. Al moeten we tegenwoordig wel gissen naar het orderboek want Spyker heeft besloten om daar geen uitspraken meer over te doen. Aan de ene kant omdat ze zelf ook even geen idee hebben hoeveel orders er nou eigenlijk liggen en aan de andere kant omdat het concurrentie-gevoelige informatie zou zijn die ze liever niet naar buiten brengen.
boeloe zegt
-edit: check!-
AJ zegt
What’s new? Laat ze lekker, en ik mag aannemen dat potentiële kopers na al dat gedoe toch wel goed nadenken voor ze zaken met Spyker doen.
Doe eens wat nieuwe research ipv voor de zoveelste keer auto’s tellen voor Spyker, heb dit al zo vaak voorbij zien komen..
Poekie Lauda zegt
Wat raar dat ze rebuilds als productie rekenen, en waarom produceren ze voorraad? :? Als dat compleet afgewerkte auto’s zijn (kleur interieur en exterieur) worden die nog moeilijk te verkopen.
RV zegt
nounou, gaat autoblog een negatief verhaaltje schrijven over SPyker terwijl iedereen weer een beetje enthousiast aan het worden is..
robbie zegt
@RV, waarom zou je altijd met de stroom mee gaan ;)
dekster zegt
Als spyker le mans wint zullen die 30 auto’s misschien in 1-2-3 de deur uit gaan ;)
Daytona zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Bubbel zegt
Eigenlijk komt het erop neer dat ze simpel weg gewoon de aandeel houder een grote vis voor houden door het bedrijf simpel weg gewoon cijfers er bij te schrijven
Turbopaultje zegt
Boekhouders kunnen zeer creatief tellen………………..
F Spider zegt
In december was ik in de fabriek, en toen al waren ze #211 aan het bouwen (en niet #207/208).
Zo, inclusief de rebuilds en het werken aan de nieuwe SSUV, kan dat dus heel goed 217 zijn.
Bovendien, als er in 2006 20 niet verkochte autos zijn, betekend dat toch nog niet dat ze daarna niet alsnog verkocht zijn. Ik heb mijn 2006 Spyker (#107) in 2007 gekocht, en mijn vriend heeft #108 ook in 2007 gekocht.
Dus je mag de voorraad van al die jaren niet allemaal optellen. Op die manier slaat dit verhaal helemaal door naar de andere kant. Ik zal aan de speurders op onze website wel eens vragen hoeveel zij aan nieuwe voorraad kunnen vinden.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
RenJie zegt
@F Spider
serieus, loop niet te pronken man. JE verhaal kan nog wel, maar “Rijk” …. net alsof wij dat willen weten :S
Vegehan zegt
Spyker heeft 120 bestellingen voor de nieuwe peking to paris die ze in productie kunnen nemen door de herfinanciering van de snoras bank.
En nu ze het F1 team verkocht hebben en dus de stroom (veelal onnodige) negatieve publiciteit stop hebben gezet, gaat het weer helemaal goed komen met Spyker Cars N.V.
3-Serie zegt
De rest licht op de bodem van de Thames na een nachtelijk ritje met La Stone ;-)
Sorcerer zegt
Zou het werken als je probeert een paar 10k af te dingen op zo’n auto nu? Ze komen ze blijkbaar toch niet kwijt aan de straatstenen…
RenJie zegt
@F Spider
maar je hebt wel mooie auto’s ;)
robbie zegt
@F Spider, maar hoe verklaar jij dan dat er maar 138 auto’s verkocht zijn?
Stel even dat we uitgaan van chassisnummer 211. Dat betekend dat er 211 unieke auto’s gebouwd zijn vervolgens trek je daar de verkopen (138) vanaf en dan hou je 73 auto’s over die wel gebouwd zijn maar niet verkocht.
Daarvan weten we zeker dat er 21 developtment auto’s zijn evenals 6 demo’s en 3 raceauto’s. Dan hou je nog steeds 43 auto’s over die wel gebouwd zijn maar niet verkocht zijn. Allemaal voorraad?
robbie zegt
@RenJie, heb je er ooit aan gedacht dat ‘Rijk’ ook gewoon een voornaam kan zijn ;)
ELB zegt
Leuke column. Het barst alleen weer van de spel- en grammaticafouten. Gooi het anders eerst eens in Word?
F Spider zegt
@Robbie
RenJie maakt gewoon een grapje (hoop ik).
Het aantal van 138 verkochte autos is geen opgave van Spyker, maar een resultaat van het staatje. Het was nu juist mijn punt dat dat niet klopt.
Ook een aantal van de development autos worden aangepast, afgebouwd en verkocht en ook de demos. Ikzelf heb de USA Press car gekocht, want desondanks mijn voornaam, kan ik me geen nieuwe Spyker veroorloven.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
F Spider zegt
@sorcerer
Je kan in de US nu een nieuwe Spyker kopen, maar dan wel van productiejaar 2006 en dan krijg je $60.000 korting.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
robbie zegt
@F Spider, je gelooft het misschien niet maar ik heb alle aantallen uit documenten gehaald die Spyker zelf heeft uitgegeven. Ik heb me gebaseerd op het prospectus, jaarverslagen en trading updates.
Marcello zegt
Dat is heel logisch dat ze de auto’s die opnieuw in elkaar worden gezet opnieuw tellen. Want anders klopt de boekhouding niet meer. Feit is namelijk dat de auto (voor de eerste, tweede en desnoods 10e keer) in elkaar wordt gezet. In de boekhouding worden per assemblage van een auto opgenomen welke resources er nodig waren en zo ook in de boekhouding opgenomen.
Dus is het heel normaal dat je het aantal auto’s telt welke gebouwd worden, ook al wordt dit voor een 2e keer gedaan.
RenJie zegt
@robbie
lol :P
@ F Spider
sorry, blame it on me :)
w0o0dy zegt
Waar in de aantallen zien we de auto’s terug die gebruikt zijn voor de film? Onder demo’s? Persoonlijk denk ik dat 21 development auto’s een veel te laag aantal is, zeker als je kijkt naar het aantal modellen. De c8 spyder, de laviolette, de c12, de la turbie… als je voor een model een type goedkeuring wil krijgen dan moet je een aantal auto’s tegen de muur knallen… nou weet ik dat ze voor sommige tests auto’s meerdere keren hebben gebruikt maar toch…. Zijn die crashtest voertuigen de auto’s die geteld worden onder de noemer development of zijn die ook zoek? Oftewel ik denk dat we eigenlijk kunnen zeggen dat er teveel vragen zijn om een conclusie te trekken en aangezien Spyker de rechtzaak over het herzien van de jaarverslagen heeft gewonnen denk ik dat de sommetjes wel kloppen.
Accountants mogen dan soms creatief kunnen zijn met cijfers, maar onjuistheden waren ongetwijfeld bij het onderzoek naar de vermeende onjuistheden naar boven gekomen…
epo zegt
Jammer dat ze niet zo vaak op tv zijn, deze soap is véél leuker dan De Gouden Kooi…
lincoln zegt
een foutje kan toch ?? het zijn ook enorme aantallen waar je over praat ..
beter nieuws (off-topic) .. Toyota is toch niet de best-seller van 2007 .. GM zat er met 3.000 units boven .. lekker puh ..
w0o0dy zegt
@lincoln ik denk dat ze een opel trucje hebben toegepast…. vreselijk veel auto’s op voorraad maken en die dan bij de dealers door de strot douwen. De aantallen worden namelijk meestal afgeleid van het aantal dat op kenteken is gezet. Daarom kon je dan ook allerlei opeltjes in een actieuitvoering (en actiekleuren) kopen voor weinig aan het eind van het jaar……
F Spider zegt
@Robbie
Neem nou die 20 die in het 2006 jaarverslag van Spyker staan. M.a.w op 31 december 2006 zijn er nog 20 niet verkocht. Nou heb ik een 2006 model in 2007 gekocht en mijn vriend ook. Dat maakt dat aantal toch 18? En dat geldt voor ieder jaar en daarom is het aantal van 138 niet correct.
En ik hoop voor Spyker dat wij niet de enige twee zijn die vorig jaar een 2006 hebben gekocht.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
Pomoek zegt
Robbie, mijn complimenten. In tegenstelling veel mannen en vrouwen die zie journalist noemen heb jij de moeite genomen de persberichten en jaarcijfers eens daadwerkelijk te controleren. Ik noem dat geen afzeikerij maar simpelweg goed onderzoek doen. Keep up the good work!
robbie zegt
@F Spider, je gedachtengang kan ik niet helemaal volgen. Spyker maakt elk jaar (en tegenwoordig) elk kwartaal hoeveel auto’s er in die periode zijn verkocht. Wat ik gedaan heb ik al die aantallen bij elkaar optellen op die manier kom je te weten hoeveel auto’s er dus in totaal verkocht zijn. Jouw telt voor de productie dus mee in 2006 maar qua verkopen pas in 2007.
Ik weet niet of je toevallig het persberich van afgelopen vrijdag gelezen hebt, maar daar doet Spyker zelf uit de doeken wat ze verstaan onder een order een verkochte auto etc. Het persbericht:
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Press%20release%20Spyker%20Update%20Q4%202007.pdf
lincoln zegt
@wOoOdy .. dat doet toch elke fabrikant ?? dat zijn toch de zogenaamde targets ?? lijkt me sterk dat Toyota dat niet doet .. anders zouden ze net zoveel units als Spyker verkopen ..
tony S zegt
Zo zie je maar , de Spyker koper heeft de zelfde plaat voor d’r kop dan het management van Spyker.
Het ziet er leuk uit , maar sorry hoor .. dit is niet om trots op te zijn als Nederlander , maar om je voor te schamen.
Als ik de naam Spyker hoor moet ik altijd denken aan een zekere J. Verstappen
Wat een afgang heel dat Spyker gebeuren.
Robbie , top stukje !!
Tony S
willie zegt
al dat gegoochel met cijfers, maar ook alle voorafgaande perikelen met onze national ’trots’ kun je eenvoudig samenvatten in één woord: oplichting. is nog enkel een kwestie van tijd voor hier het doek gaat vallen. pas dan zullen investeerders met meer interesse in techniek dan in beleggen in de gaten hebben dat ze genaaid zijn.
F Spider zegt
@ Robbie
Ik had dat pers bericht nog niet gelezen. Bedankt. Echter het leest heel lastig met een bord voor m’n kop, dus ik snap het nog niet erg.
Als ik het goed lees zit mijn auto (demo) niet, en mijn vriends auto wel in de verkoop cijfers van 2006, aangezien mijn vriends auto een aan de dealer verkochte auto is.
Aan de andere kant wordt er niet gezegd dat de autos verkocht in 2007 inclusief de reeds eerder (2005-2006) geproduceerde autos is.
Als jij gelijk hebt, dan zijn de 9 voorraad autos in 2005 geproduceerd in 2006 verkocht en is de werkelijke verkoop van 2006 autos niet 74, maar 74-9=65. Een voorraad van 94-65=29. In 2007 worden er maar 18 verkocht, waarvan dan een groot aantal 2006-en.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat ze zo tellen als jij dat doet. Ik denk dat ze per jaar rapporteren: van de 26 2007 modellen zijn er 18 2007 modellen verkocht.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
bob zegt
Gegoochel met cijfers? Welkom in de echte financiele en marketing wereld van bedrijven .. dit is iets dat je in Nederland niet al te vaak tegenkomt, maar in de rest van de wereld de normaalste zaak van de wereld is.
Ga maar eens aan de slag met het proberen van een bedrijf waar een groot bedrag aan VC geld in geinvesteerd en echt proberen uit te vinden wat de financiele waarde is van zoiets.
Spijker verkoopt tenminste nog iets en ondanks alles zouden jullie trots moeten zijn op het feit dat er nog een Nederlandse autofabrikant is, echter de Nederlandse mentaliteit is dat je kop eraf wordt gehakt als ie boven het gras uitkomt.
Stephan Hoekstra zegt
Het aantal raceauto’s klopt niet: Spyker heeft o.a. meegedaan aan de 24 uurs race van Le Mans in 2002. Toch worden de eerste raceauto’s pas in 2005 gebouwd volgens de tabel.
Stephan
Laviolette GT2R
Stephan zegt
Waarom struikelt iedereen zo over die productiegetallen? In een jaarrekening worden kosten en baten verantwoord die in dat jaar gemaakt/behaald zijn. Wanneer ze een rebuild uitvoeren zijn hier ook kosten mee gepaard, kortom als ze deze niet benoemen, lijkt het net of ze bijv. 120 wielen voor 25 auto’s hebben gebruikt (als je materiaalverbruik als voorbeeld neemt). Dit geeft juist(!) een vertekend beeld van de kosten t.o.v. de productie! Het is dus heel logisch dat ze rebuilds ergens bij moeten vermelden en logischerwijs zou je deze dan ook onder de kop ‘productie’ zetten…
robbie zegt
@Stephan, het maakt mij niet uit dat de rebuilds ook onder “productie” worden gerekend, maar het is wel vreemd dat het niveau van de verkopen zoveel lager ligt dan de productie.
Stephan zegt
@ Robbie: de verhouding is inderdaad niet geheel zoals je zou verwachten, maar uit het stukje dat je citeert uit hun verslag maak ik weer op dat Spyker aan dealers levert, en hiervoor pas betaling ontvangt wanneer een daadwerkelijke klant zo’n auto koopt. Dit zou misschien verklaren waarom een groot deel van de productie in de voorraad komt, omdat deze bij dealers in de showroom staan en niemand ze wil kopen ?
3-Serie zegt
@ Stephan,
zou financieel inderdaad logisch zijn. Hoeveel verkooppunten heeft Spyker eigenlijk? Als ze inderdaad die auto’s als ‘voorraad’ bestempelen -niet zo een gekke gedachte- is dat aantal van 21 best te billijken.
intressant zou zijn om te weten wat met die ‘verloren’ auto’s is gebeurd in 2006/2007. Dit was toch een behoorlijke roerige periode. Wellicht dat ze als betaling in natura naar leveranciers en/of medewerkers zijn gegaan, die op geld zaten te wachten.
Wat ik wel storend van Spyker vind is dat ze toch een hoop ‘uit hun n** lullen’, hoezo uit concurrentie overwegingen geen cijfers bekend willen maken?
Als ze nou gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het niet mee valt om in dit wereldje succesvol te zijn, maar ondanks alles stug door willen, dan zeg ik mijn symphatie hebben ze. Maar praatjes verkopen stuit tegen de borst. Het is niet gek dat er een hoop leedvermaak is -ook hier op Autoblog – , maar dat heeft de directie van Spyker toch echt aan zichzelf te danken.
robbie zegt
@F Spider, blijkbaar verschillen we van inzicht ;)
Als ik je reactie goed lees dan begrijp ik dat jij er vanuit gaat Spyker in bijvoorbeeld 2006 alleen auto’s verkocht meld als die ook in dat jaar gebouwd zijn?
Maar je bent het hopelijk wel met me eens dat het logisch is wanneer Spyker dat zou doen want die zijn er natuurlijk bij gebaat wanneer het aantal verkochtte auto’s zo hoog mogelijk is.
@Stephan, als je het persbericht goed leest dan zie je dat Spyker geen auto’s bij dealers neerzet die nog niet verkocht zijn. Een dealer besteld een auto en betaald 10% aan als de auto dan eenmaal gebouwd is wordt de rest betaald en gaat de auto naar de dealer toe.
@Stephan Hoekstra, heb de informatie van Spyker zelf. Hieronder een stukje uit de prospectus.
Production history and purpose
In 2001, two cars have been produced, one Spyker C8 Double12 R and one Spyker C8 Laviolette. These cars were sold in 2001, together with another Spyker C8 Spyder produced in 2000, to Zwaanwijck Management B.V., currently named Invicta Collection B.V., a company wholly owned by Helvetia, one of the Pre-IPO Shareholders, for an amount of e773 thousand. See ‘‘Related Party Transactions – Sale and purchase agreements’’. The three cars have been repurchased for e773 thousand by the Company in 2002 to be used as test and prototype models, also known as development cars. Test models may in the future again be sold to customers.
In 2002, Spyker produced three cars. One Spyker C8 Spyder was sold to a customer, one Spyker C8 Double12 S was used as a development car, and one Spyker C8 Double12 R was used for races at Le Mans in 2002 and sold in 2003 to Invicta Collection B.V., a company wholly owned by Helvetia, see ‘‘Related Party Transactions’’.
In 2003, Spyker has taken sixteen cars into production, of which twelve were finished before the year end. Six finished Spyker C8 Spyders were committed as development cars to enhance the certification program for the U.S. Three Spyker C8 Spyders were sold to customers. One finished Spyker C8 Double12 R (used in 2003 for Le Mans racing) and one Spyker C8 Spyder are used as demonstrator models. At the end of the year 2003 Spyker had one Spyker C8 Spyder ready for delivery. Three Spyker C8 Spyders and one Spyker C8 Double12 S were finished for more than 75 per cent. Also in 2003, one Spyker C8 Double12 R, produced in 2002, was sold to Invicta Collection B.V. as described above.
Stephan zegt
@ Robbie: als Spyker als fabrikant het financiele risico weg legt bij de dealer, dan is het zeker vreemd dat hun ‘voorraad’ aantallen zo hoog liggen. Maar onderhanden werk is ook een voorraad post dus misschien dat ze een hoop net-niet-afgebouwde auto’s hebben staan. Maar dit zou ook weer niet logisch zijn aangezien ze pas produceren op bestelling… Er zit inderdaad een vreemde verhouding in de productiegetallen, maar er zal vast een verklaring voor zijn.
3-Serie zegt
@ Robbie,
ik heb alleen het persbericht gelezen en mijn gevoel is dat Spyker weldegelijk auto’s die bij dealers worden ‘weggezet’ als verkocht worden beschouwd. De Dealer is namelijk in dit geval de koper en legaal eigenaar.
Het persbericht lezende word namelijk een franchise overeenkomst genoemd dat een dealer die zaken met Spyker wil doen zich verplicht een minimaal aantal auto’s af te nemen binnen een vastgestelde periode. Een daarvan is een showroom auto. De andere auto’s worden door de dealer gespecificeerd naar de dealers inzicht als zijnde verkoopbaar.
In financiele termen is de 10% of 5% aanbetaling, naar gelang de auto zich al in het productieproces bevindt of niet, dan ook ‘unearded revenue’. Oftewel er is omzet maar nog geen tegenprestatie. Het omgekeerde is dan ook het geval als de auto geleverd wordt, maar de dealer nog niet het hele bedrag hoeft te betalen, omdat deze nog niet verkocht is aan een klant. Dit is ‘unbilled revenue’. Maar in financiele termen wel als je wil ‘omzet’.
Probleem was echter dat het vetrouwen van de dealers zonk en ze onder hun aanbetalingen en verplichtingen tot verkoop uitwilden (tenminste dat zegt het persbericht). Spyker heeft dit blijkbaar in veel gevallen gehonereerd. Dit gold ook voor -het bericht lezende- 12 -cilinder modellen, die op papier verkocht waren, die Spyker echter niet meer gaat bouwen. Dit is ‘omzet’ danwel unbilled of unearned die je als dusdanig niet meer kan opnemen.
resultaat is dat de invloed op de omzet een correctie noodzakelijk maakte. Hoeveel deze was staat niet in het persbericht, maar is gewoon een logische consequentie.
robbie zegt
@Stephan, een niet afgebouwde auto wordt natuurlijk nog niet tot de productie gerekend. Dus kunnen die auto’s ook niet tot de “voorraad” gerekend worden.
@3-Serie, auto’s die bij dealers staan worden idd als verkocht bestempeld. En die auto’s vallen dus ook onder de 138 auto’s die Spyker noemt als verkochtte auto’s. En ze worden dus niet gerekend onder het kopje “voorraad”.
robbie zegt
@Stephan Hoekstra, hierbij nog een stukje uit het jaarverslag van 2005 waarin je kan zien dat Spyker zelf zegt dat ze in 2005 pas voor het eerst de raceauto’s meetellen.
In 2005, Spyker Cars produced a total of 48 cars, just short of the 50 cars it had planned to build. The predicted production increase in the fourth quarter materialised: 26 cars were produced, compared to 22 cars in the Þ rst three quarters collectively. The increase was enabled by the start of the supply of bodies-in-white by Karmann. Compared to 2004, production rose with 55% i.e. 17 cars.
Of the delivered cars, 39% went to clients in the USA, 15% to China, 27% to clients in Europe (including Russia) and 19% to clients in the Middle East. Of the remaining cars, 4 were used as test vehicles and crash cars, while 6 cars were employed as prototypes and demonstrators. Due to Spyker’s increased participation in motorsport, 3 cars were used as race cars. Stock contained 21 cars for delivery in 2006.
3-Serie zegt
@ Robbie,
je hebt gelijk. Een ‘onderhanden werk’ auto is geen voorraad in financiele termen, maar ik zie ze ook niet terugkomen in het staatje. Goed dit hoeft natuurlijk niet, want dit kan gewoon als ohw op de balans staan.
Nu was ik nieuwschierig dus wilde ik ff de balans bekijken van onze vrienden van Zeewolde, maar Spyker.nl & Spyker.com lijken niet de juiste te zijn uhmmuhmm ;-). Enig idee waar ik dit kan vinden?
De enige verklaring voor ‘Voorraad’ in deze die ik nog kan bedenken is spykers die men legaal welliswaar aan dealers heeft uitgeleverd, maar na wat geklaag heeft teruggenomen.
robbie zegt
@3-Serie, probeer http://www.spykercars.nl eens ;)
Maar ik zal je helpen door je alvast de link te geven:
http://www.spykercars.nl/download/investor/SpykerJV2006DEF.pdf
Stephan zegt
Onderhanden werk is wel op te nemen als voorraad! Als het aannemelijk is dat in de toekomst nog positief resultaat kan worden behaald hierop, mag je deze activeren. Als de mannen uit Zeewolde niet specifiek OHW vermelden, kun je ervanuit gaan dat dit is geschaard onder de voorraad, immers de gemaakte kosten moeten verantwoord worden. Je zou dus kunnen zeggen dat men op voorraad produceert, maar ook dit strookt met hun verkoopsystematiek. Desalniettemin lijkt het mij stug dat ze zoveel voorraad aanhouden en is een terugname van dealers misschien wel een logische verklaring. Maar ben benieuwd of iemand een balans o.i.d. kan opduikelen…
Stephan zegt
Ah net te vroeg met mijn reactie. In het geconsolideerde verslag zie je bij inventories staan dat men aan het einde van het boekjaar 29 auto’s in voorraad had! Finished goods staat op grofweg 5 miljoen = grofweg 172.000 euro per auto? Desalniettemin is hun post onderhanden werk meer dan 8,7 miljoen waard, dus ik denk toch dat een groot gedeelte van hun productie(getallen) hierin terecht komt…
3-Serie zegt
@ stephan,
zat net ff de het balans verslag van 2006 te lezen (@ Robbie bedankt voor de link)
Lijkt erop dat het geheim zit in hun twee soorten van ‘onder handen werk’. Ze praten over ‘first assembly’ en ‘final assembly’. financieel gezien ga je dus van ‘voorraad –> OHW, en dan weer naar voorraad, voordat je van ‘voorraad –> ‘final assembly’ gaat.
Er wordt gerept over onafgebouwde auto’s. De vraag is dan in welk stadium zich deze ‘auto’s’ bevinden.
Kan dus inderdaad zo zijn dat ze hun auto’s opnemen als activa met een verwachte verkoopprijs/omzet (final assembly) en tegenlijkertijd nog gedeeltes van de auto’assembly’ al dan niet op voorraad terugleggen of als Onder handen Werk, maar dat blijkt niet zozeer in het verslag. Maar het OHW gehalte wat je noemt is inderdaad erg hoog. argg ik maak mezelf gek. Gokje bedoelen ze hier werk aan de voorbestelde eerste SSUV’s (whishfull thinking)
Jan C. zegt
Ze kunnen wel tellen, maar ze doen het wat crea. Als je een auto crasht en hem afschrijft en daarna een nieuwe bouwt of crasht en hem compleet nieuw opbouwt; hetzelfde.
autoblogger zegt
@pomoek: helemaal met je eens;) Mooi werk Robbie!
F Spider zegt
@ Robbie
Ik weet dat Spyker het wil laten lijken dat ze veel autos verkopen, maar ik weet niet of dat boekhoudkundig kan.
Als jij gelijk hebt, zouden er nog 79, PLUS voor iedere dealer nog 1 niet verkocht zijn. Dan zou nog maar de helft van alle Spykers een eindgebruiker hebben. Dat vind ik onwaarschijnlijk als je ziet hoeveel nieuwe Spykers er te koop worden aangeboden.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
Stephan Hoekstra zegt
Bedankt voor de info Robbie!
Heel interessant, ben voor spykerowner.com forum bezig om met mede forum leden samen zoveel mogelijk chassisnummers te achterhalen. Je tabel met het aantal geproduceerde auto’s per jaar en dan met name de verdeling over de modellen komt hierbij goed van pas. Heb je ook een soortgelijke tabel van latere jaren?
Over de raceversies: Bij de verdeling per model t/m 2003 staan 3 Double 12R modellen, dit is de raceversie. Vreemd dat Spyker die niet vermeld in de latere tabel (die t/m 2005 gaat)!
Groetjes,
Stephan
Laviolette GT2R
robbie zegt
@Stephan Hoekstra, helaas heb ik nergens informatie kunnen vinden over een opsplitsing per model. Vanaf 2004 is het dus een beetje gokken.
Het is idd raar dat de raceauto’s uit de periode 2001 tm 2003 later niet meer genoemd worden. Wellicht dat ze toen vielen onder external sales?
In 2001, two cars have been produced, one Spyker C8 Double12 R and one Spyker C8 Laviolette. These cars were sold in 2001, together with another Spyker C8 Spyder produced in 2000, to Zwaanwijck Management B.V., currently named Invicta Collection B.V., a company wholly owned by Helvetia, one of the Pre-IPO Shareholders, for an amount of e773 thousand.
one Spyker C8 Double12 R was used for races at Le Mans in 2002 and sold in 2003 to Invicta Collection B.V., a company wholly owned by Helvetia
One finished Spyker C8 Double12 R (used in 2003 for Le Mans racing) and one Spyker C8 Spyder are used as demonstrator models.
Also in 2003, one Spyker C8 Double12 R, produced in 2002, was sold to Invicta Collection B.V. as described above.
En even voor de duidelijkheid Invicta Collection BV is een BVtje van Victor Muller.
Justin zegt
Wel grappig om te zien dat juist afgelopen weekend deze auto na zeer lange tijd is verkocht…. weer eentje om mee te tellen…
http://www.siliconvalleyautogroup.com/current_stock/spyker/spyker_7044/photo_page.html
Stephan Hoekstra zegt
Bedankt voor de moeite Robbie!
Groetjes,
Stephan
Laviolette GT2R
Turbopaultje zegt
Lijkt wel een ondezoek van de belastingdienst ……………..pffffffff
RijNouNsDoor! zegt
Spyker had nooit beursgenoteerd moeten worden (maar ja ze hadden geld nodig)
Als ze niet beursgenoteerd waren hadden ze niet al die info hoeven publiceren en zo ontzettend veel tijd in alle (rand)voorwaarden van het beursgenoteerd zijn hoeven steken. Dan hadden ze zich kunnen toespitsen op het ontwikkelen, maken en vermarkten van exclusieve sportauto’s.
Wat hebben ze een hoop gedoe op hun nek gehaald, hopelijk hebben ze ervan geleerd (het lijkt van wel na alle recente berichten).
Jan Hamer zegt
Mensen, droom lekker verder. Er zijn al meerdere Amerikaanse ‘Spyker-dealers’ die openlijk verklaard hebben, dat ze helemaal niets voor demo’s betalen. Het is in de VS echt niet zo dat dealers in dit segment voor eigen rekening en risico auto’s neer gaan zetten. Het is allemaal puur consignatiewerk. Ik houd het aantal echt geproduceerde Spykers op max. 50-100 exemplaren, en dit zou nog wel eens aan de te hoge kant kunnen zijn. Het zou zo simpel kunnen zijn: publiceer gewoon een lijst met chassisnummers, specificaties en het land waar ze verkocht zijn. In plaats daarvan krijgt de kleine aandeelhouder (en de grote ook vrees ik) een vaag abacadabra balletje-balletje verhaal met produktiecijfers die nergens op slaan. En het beroemde orderboek, waar alles om begonnen is, bestaat opeens niet meer.
ray zegt
Heb je echt niets beters te doen dan alleen maar negatief te zijn over spyker.
Door mensen zoals jij heeft spyker het moeilijk alleen maar dat negatieve gelul bah zielig hoor.
Jan Hamer zegt
Ach ja Ray, het komt door al dat negatieve gelul…..ik vind het juist intens zielig dat je blijkbaar al dat positivistische gelul gelooft. Blijf vooral vertrouwen in al die onzin. Ondertussen is het aandeel Spyker sinds de beurs emissie 75% gekelderd, natuurlijk alleen maar naar beneden geluld want het bedrijf doet het verder echt geweldig. Welterusten.
mashell zegt
Om toch maar iets positief te zeggen: Spyker doet er alles aan om de auto exclusief te houden ;-)
Ray zegt
Waar maak je,je eigenlijk druk om Jan.
Wees eens positief over spyker inplaats van ze af te zeiken.
Wees nou eerlijk er bestaat toch geen mooiere nederlandse auto dan een spyker.
Jan Hamer zegt
Nou kijk Ray, als je op de beurs geld ophaalt om een prachtige torenflat te ontwikkelen, met prachtige appartementen, al 70% verkocht en de rest verhuurd, en je vervolgens het geld opmaakt aan wat anders en de aandeelhouders voor de gek houdt, dan heet je in doorsnee Nederlands een oplichter en ga je (waarschijnlijk) een tijdje de bak in. Doe je nu hetzelfde met een kitcarfabriekje en een opgegeild failliet oud automerk, dan is dat blijkbaar een soort heldendaad?
Ray zegt
Kitcarfabriekje??Donkervoort misschien??
Hou nou eens op met dat gezeur ook al verkoopt spyker dit jaar 100 autos dan heb je altijd van die figuren zoals jij die weer wat te zeiken hebben.
get a life.
schelf zegt
Hallo, lullen alle nederlanders zo of wat…
BE PROUD… jullie hebben een exclusief automerk!!!
Jullie hebben creatieve boekhouders!!!
Hier in België hebben ze ook zo’n merk, je hoort er alleen zeeeeeeeer weinig van!!! Bestaat het nog wel?
By the way, zulke boekhoudingen bestaan in vele bedrijven. Het beste voorbeeld: De Belgische staat verkoopt kantoorgebouwen om ze daarna terug te huren. Gevolg: een begrotingsoverschot!!!
Toyota RAV4 owner #728345
(is blijkbaar in de mode om dat eronder te zetten)
Endlezz zegt
Volledig mee eens schelf… je wordt maar Rijk als je een linke boekhouding voert, zo simpel is het ;-)
btw.. Rijk een voornaam? Rare jongens die Nederlanders!