Het Nederlandse Nissan-aanbod zou over een paar jaar zomaar slechts de Juke en de Qashqai kunnen zijn, mocht Nissan inderdaad willen terugtrekken uit Europa…
Nissan heeft in haar bestaan geweldige auto’s gemaakt voor de petrolhead. Neem de Silvia, of de Z-auto’s. Het hoogtepunt blijft echter de Skyline GT-R. Of, zoals deze al een ruim decennium heet: de GT-R. Als je een sportieve Nissan koopt, weet je dat je een geweldige motor en onderstel krijgt. Ook al mis je volgens sommigen een vleugje ziel.
Is het gebrek aan een vleugje ziel voor jou geen probleem en wilde je binnenkort een nieuwe GT-R kopen? Dan is een beetje haast wellicht geen slecht idee. Reuters claimt namelijk dat Nissan zich wil terugtrekken uit Europa. Onder leiding van belastingontduiker Ghosn is Nissan namelijk flink gegroeid, ten koste van de kwaliteit en de sterkte van het merk Nissan. Daardoor staat de winstgevendheid nu onder druk, wat Nissan wil aanpakken. Daarbij hoort een nieuwe strategie, waar Europa niet echt een onderdeel van lijkt te zijn.
Krijgen wij Nederlanders en Belgen dan helemaal niets? Jawel, de terugtrekking is volgens Reuters namelijk niet he-le-maal volledig, Nissan wil hier meer Qashqai’s en Juke’s verkopen. Alsof er hier niet al genoeg van die verschrikkelijke hokken spraakmakende SUV’s en crossovers rondreden. En waarschijnlijk gaat Renault zich nog verder focussen op de Europese markt en elektrische auto’s. Of dat betekent dat we straks een über Alpine krijgen om de GT-R te vervangen is niet duidelijk, al acht deze schrijver die kans vrij verwaarloosbaar.
In plaats van Europa gaat Nissan zich verder focussen op de Verenigde Staten, China en Japan. De anonieme bron zegt dat het meer is dan alleen kostenbesparing en dat ze daarnaast de verslechterde relaties met Amerikaanse dealers willen verbeteren. Ook moet er een verse reeks aan auto’s komen. Volgens dit artikel gaat Nissan dus niet stoppen met de opvolger van de 370Z, al is er een kans dat je die straks via import naar Nederland moet zien te halen.
Foto: GTR Uitlaten van @ByJacquelinePhotography, via Autojunk.nl.
poes zegt
Logische zet toch? Nissan heeft hier nooit echt potten kunnen breken (buiten de Qashqai dan). De markt is hier ook overvol. En wordt beheerst door leasebudgetten, waarin de Duitsers het goed doen.
mustanggt500 zegt
@poes: en toch geloof ik nog steeds dat Nederlanders dolgraag een mooie auto rijden, Kijk maar naar motoren (die zijn betaalbaarder) dan word er ineens geen grijs en saai gekocht. Als de 370z niet zo te lijden had onder de belastingen had hij naar mijn idee gewoon prima verkocht.
Dutchdriftking zegt
Het zou toch doodzonde zijn als de 400Z en de nieuwe GT-R (die komt er vast) niet naar ons land zouden komen….
rolov zegt
@dutchdriftking: ja dat zou idd weg zonde zijn. De 400z wordt zeldzamer dan een gtr
dwfc zegt
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend!
petroldrinker zegt
Ach, de leuke Nissan’s worden toch nagenoeg niet verkocht hier, missen we dus niks aan als ze verdwijnen van de EU markt…
kminne zegt
Ik snap eerlijk gezged de samenhang niet helemaal tussen ’terugtrekken uit Europa’ en ‘Nissan wil hier meer Qashqai’s en Juke’s verkopen’.
emping zegt
@kminne: ze blijven de Juke en Qashqai wel nog leveren. De rest niet. Zo iets.
hondas2000nl zegt
@kminne: de rest willen ze dus niet meer verkopen.
lekkerlinksrijden zegt
Zag er vandaag nog 1 rijden
zesinlijn zegt
@lekkerlinksrijden: ‘komt wel heel dichtbij zo’
lekkerlinksrijden zegt
@zesinlijn: ik heb m uitgezwaaid, snik
mc96 zegt
Jammer als Nissan zich uit Europa zou terugtrekken, maar er zijn wel interessantere merken verdwenen.
dwfc zegt
Grijze import !
simonbv zegt
Ik snap eigenlijk niks van dit artikel. Als ze zich gaan terug trekken uit Europa wordt het dan Renault Juke? Of zie ik iets over het hoofd.
RiKe zegt
Het zou jammer zijn, maar de sportieve Nissans worden in ons land sowieso praktisch niet verkocht door de torenhoge belastingen
aapjes zegt
Ik zie t probleem niet zo, echte liefhebbers importeren er dan 1. Wat nu ook volop gebeurd.
shellplc zegt
Het modellengamma van Nissan is de laatste jaren toch al gigantisch uitgekleed helaas, kan mij nog herinneren dat een aantal jaren terug ze een behoorlijk aanbod terreinwagens hadden maar daar is praktisch niks meer van over, denk bijvoorbeeld aan de Patrol Pathfinder en de Murano allemaal niet meer leverbaar.
En het verdwijnen van de GTR is voor de liefhebbers jammer maar als ik zie dat er in Nederland dit jaar nog niet 1 is geregistreerd dan legt hij het toch behoorlijk af tegen de concurrentie en ik denk dat dit met de komst van de nieuwe 911 Turbo S niet beter gaat worden.