In Nederland hebben we geen bergen, en dus ook weinig tunnels. In de paar tunnels die wél in ons land gegraven zijn, lijken op vrij regelmatige basis ongelukken voor te komen. Koploper is de Coentunnel, die vanochtend alweer werd afgesloten door een ongeval.
Zowel bruggen als tunnels hebben een mentale trechterwerking; vaak neemt het aantal rijstroken niet af, meestal de beschikbare breedte van het wegdek zelfs ook niet, maar psychologisch wordt de weg toch smaller, omdat je aan weerszijden geen uitwijkmogelijheid hebt. Fysiek verandert er niets, dus als jij netjes binnen de lijntjes blijft (wat toch niet zo moeilijk zou moeten zijn) is er geen reden voor vertraging.
Helaas werken dit soort rationele benaderingen in de praktijk vaak niet. De overgang van licht naar donker wordt als onprettig ervaren, en er is bij druk verkeer maar één nerveuze weggebruiker nodig die op haar/zijn rem trapt om de hele vloot aan auto’s erachter te ontregelen. Om nog maar te zwijgen over pechgevallen in de tunnels.
Als gezegd, hoewel er door het hele land tunnels liggen en bijkomen (Maastricht), lijkt het het meest fout te gaan in de nieuwe Coentunnel. Is er iets aan die tunnel dat hem gevaarlijk of onprettig maakt om te rijden? Vind je het zelf een groot obstakel om door tunnels heen te moeten? En wat zou er gedaan kunnen worden aan tunnels om ze prettiger/veiliger te maken? LED’jes misschien?
oxje zegt
Je zal de mensen de kost moeten geven die tunnel-in (wat toch meest naar beneden afloopt) van hun gas af gaan of zelfs een beetje bijremmen… pff
Laat staan de meest rechter rijstrook gebruiken, das al helemaal eng!
daandaan zegt
Wat ik hoor, en zelf ook wel zie wanneer ik er doorheen rijdt, is dat hij smal lijkt omdat hij ten opzichte van de breedte vrij hoog is. Dit geldt alleen voor de richting naar Amsterdam, die heeft 2 rijstroken. Blijkbaar vinden mensen dit eng.
Daarnaast schijnt de coentunnel steiler te zijn dan de meeste tunnels, met als gevolg dat vrachtwagens sterker vertragen op de weg omhoog.
towi1989 zegt
Ik vind het altijd belachelijk dat wanneer je op een snelweg (à 130 km/uur) rijdt, de toegestane snelheid plots omlaag gaat naar 100. En wanneer remt men dan? Inderdaad; op het punt dat je de tunnel ín rijdt.
Gewoon lekker 130 aanhouden, dan ben je er ook sneller weer uit ;)
ferdie zegt
Ik heb met rijlessen geleerd dat ik een tunnel in mn gas los moet laten om brandstof te besparen… ondanks dat de tunnel afloopt verlies je soms alsnog snelheid waardoor andere moeten remmen voor je.
Daarom doe ik het tegenwoordig anders, een versnelling terug en door naar links. Vol gas de tunnel door :)
(Ja ik rij met zo’n sjonny uitlaat)
mitch306 zegt
@ferdie: En zo hoort het, BWOAAAAAAB
frankel zegt
@ferdie: MWOOOAAAAAAAP!
OPZOUTUUUH, IK KOM ER AAAAAN!
jrk68 zegt
@ferdie:
Juist, dat zijn dus de mensen die de ongelukken veroorzaken. Mensen horen ineens een bak tering herrie in de tunnel en schrikken daarvan, met alle gevolgen van dien.
Meer specifiek voor de Coentunnel.
Ik kom daar de laatste tijd vaak langs en wat mij opviel is dat ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking er nog steeds malloten zijn die menen dat zij wel 130 mogen. Lekker bumperkleven en als er dan geremd moet worden is het gelijk boem.
Mijn tip, hou je voor die paar maanden dat het nog duurt je gewoon aan de snelheid.
Uiteindelijk ben je veel sneller op je bestemming dan wanneer jij je best doet om 10 seconden te winnen.
donotfeed zegt
@jrk68: want uitlaatgeluid is natuurlijk de bepalende factor bij een ongeval… ik houd ook niet van open uitlaten op een civic, maar ongevallen zal het niet zo snel veroorzaken.
vali1992nl zegt
@ferdie: wop wop gas d’r op!
toroloco zegt
Tunnels zijn de max. Een tijdje geleden had ik een dreier gehuurd op Madeira en meer genoten van de tunnels dan van de oceaan. Km’s lange tunnels met veel scherpe bochten erin, er is er daar een korte tunnel met aan het einde net buiten de tunnel een haarspeld bocht, zalig. Jammer dat een Ollander schrik heeft van zo’n mooie tunnels. ;p
rnej zegt
’t zijn maar een handjevol mensen die van het gas af gaan , zeker in de spits, waar de meesten toch best redelijk rijden (tegenover de mensen die op zondagochtend de golf plus onder het dekentje vandaan halen)
die 5% die het verkeerd doen ontregelen veel :-/
desjonnies zegt
Amsterdammers kunnen niet met tunnels omgaan.
metalmike zegt
In Noorwegen, daar heb je pas spannende tunnels. Smal, bochtig, slecht verlicht en onduidelijke belijning. Hier in Nederland zijn ze altijd goed verlicht en vaak kaarsrecht, knap als je dan een ongeluk weet te veroorzaken.
406_v6 zegt
Vorig jaar op vakantie in Noorwegen toch héél wat tunnels gehad waar de gemiddelde nederlandse muesli rijder van schrikt.. top was de Lærdalstunnel met 25,4 km lengte.
Verder véél onverlichte tunnels uitgehakt in het graniet :-)
Wat Nederlanders ook nog moeten aanleren is het feit dat ze in een tunnel dimlicht voeren.
Zie er véél te veel die zonder licht de tunnel passeren.
rob5nismo zegt
Ik vind de oosterschelde tunnel niet zo om door heen te rijden.
Maar als ik dat doe dan is het idd met mn raampje op een kier en gassen :)
desjonnies zegt
@rob5nismo:
En de rekening van de trajectcontrole komt automatisch bij je aan.
rovalo zegt
Tunnels gaan nog wel, maar je moet Nederlanders eens op dijken zien stuntelen!
MetalLaires zegt
Nederlanders kunnen ook niet rijden, alles moet hier voorgekauwd worden(betuttelen). Regels zijn er tot aan de horizon en het grote deel van het volk doet een wedstrijdje om te kijken wie zich het meest aan de regels houdt. Het zijn over het algemeen gewoon sufkutten achter het stuur met een arrogante bek over hun rijvaardigheden.
Zodra iets afwijkt van de standaard veilige regels (regen, tunnel, of geen strepen op de weg aaaaargh!) breekt er hier grote paniek uit en staat er meteen een file. Zodra het bordje 90 boven de snelweg aangaat doet 95% van de ‘ollanders op de rem trappen daar waar 5% wel begrijpt dat je ook je eigen ogen kan gebruiken.
true story….
jrk68 zegt
@msfiorentina:
Zodra het bordje 90 boven de snelweg aangaat doet 95% van de ‘ollanders op de rem trappen daar waar 5% wel begrijpt dat je ook je eigen ogen kan gebruiken.
Jammer dat de 5% zijn ogen dus niet gebruikt en op het laatste moment, of te laat in de remmen duikt.
Ik kon me 20 jaar geleden ook druk maken om die 95%, nu niet meer, ik hoor nu bij die 95% die zich wel weet te beheersen/gedragen in het verkeer. Wat mij daarbij is opgevallen is, dat ik een stuk minder stress heb en uitgerust op mijn afspraken kom.
Ik kan het gedrag van een ander niet veranderen, slechts het gedrag van mijzelf, het is een filosofische maar denk daar gerust eens over na. Het leven wordt er zoveel mooier van.
406_v6 zegt
@jrk68: je bent toch niet aan het inkakken als een oude man?? ;-)
Heb zelf ook die ervaring, gewoon netjes aan de maximale limiet rijden (vlg de GPS + ca 5 km) en je bent veel relaxter als die jagende gasten, die links en rechts inhalen, om uiteindelijk voor je te staan bij het stoplicht.
jrk68 zegt
@406_v6:
je bent toch niet aan het inkakken als een oude man?? ;-)
Lol, en bedankt hè.
Tegenwoordig zoek ik de plekken wel uit om aan mijn gerief te komen, op de diverse alpen passen kan ik nog prima mee met dat jonge grut.
406_v6 zegt
@jrk68: Dat is ook veel leuker, zo’n Alpenpas rijden, in tegenstelling tot bijv. de A2 van Utrecht naar Amsterdam..
desjonnies zegt
@jrk68:
yep
En het ineens voor je naar de linkerbaan gaan
Je nog voorbij stuiven voor ze moeten uitvoegen
” wij kijken wel voor u ” is tegenwoordig mijn motto
MetalLaires zegt
@jrk68: Aaaah, u bent zo een ‘beste jongetje van de klas’. Een wedstrijdje doet wie zich het meeste aan de regels houdt en iedereen die zich er niet aan houdt (lees: zelf nadenkt) de schuld geeft.
Nee die 95% (een uit de mouw geschud getal) waar ik op doel zijn mensen die alleen naar de borden kijken en niet naar de situatie zelf. en dat u ervan uitgaat dat die laastste 5% standaard te laat remt slaat als een lul op een drumstel, nooit gehoord van gas loslaten en de situatie bekijken?
Daar waar in (ik noem maar wat) India op een plein van 200mx200m gewoon 10 wegen samenkomen en waar riksja’s olifanten auto’s bussen en geitenhoeders gewoon door elkaar gaan het ene uiterste is, is nederland het uiterste van betutteling in het verkeer. Iets wat de ontwikkeling als mens zijnde nooit ten goede kan komen.
Zo zie u maar dat door de weinige tunnels in nederland (die echt van goede kwaliteit zijn) men niet gewend is hier in te rijden.
Blijft u maar bij die 95% (die dus ook niet in tunnels kan rijden) dan ben ik wel die 5% die WEL de regels daar waar nodig is toepast maar niet blind.
Pordon zegt
Tunnels in Nederland. Als je het eng vind om door tunnels heen te rijden heb je wat mij betreft geen recht op je rijbewijs. Zo ken ik ook een vrouw die helemaal trots kwam vertellen dat dr dochter, die net dr rijbewijs had, door een tunnel is gereden…. Ja? Dus, wat is daar speciaal aan…? Zelfde vrouw durft overigens zelf ook niet in het donker te rijden, durft niet de snelweg op, als dat toch moet voegt ze in met 70 en rijdt op de snelweg vervolgens niet harder dan 80 en ontwijkt dus tunnels. Ik heb weinig hoop voor dr dochter als je dat als voorbeeld hebt.
406_v6 zegt
@Pordon: als van iedereen die zo rijdt het rijbewijs wordt ingenomen, wordt het rustig op de weg ;-)
sjamp zegt
Asjeblief géén ledjes. ( spelling met opzet ‘jip/janneke’)
Rijkswaterstaat heeft hier in de buurt lopen experimenteren met hectometerpaaltjes met een miniatuur zonnepaneeltje en een ledje boven de ouderwetse reflector. Vanaf grote afstand ziet het eruit als een heksenkring aan de horizon. Dichterbij leidt ’t vervolgens alleen maar af van de weg. Ook omdat na een paar maanden er ledjes uit vallen en de ‘richting’ van de weg daardor steeds minder duidelijk wordt.
Doe mij maar gewoon reflectorpaaltjes. Die geven in ’t donker richting genoeg. Ook met Duplo koplampjes. (Maar goed: Ik ben dan ook gezegend met goede ogen en heb geen last van nachtblindheid)
donotfeed zegt
@sjamp: led verlichting is verschikkelijk naar mijn mening, daarbij: http://m.thehindu.com/sci-tech/science/led-lights-can-damage-your-eyes/article4717760.ece/?maneref=http%3A%2F%2Fwww.google.nl%2Fsearch%3Fq%3Dled%2Btv%2Bburn%2Beyes%26client%3Dms-android-samsung%26hl%3Dnl%26source%3Dandroid-launcher-widget%26v%3D133247963%26ei%3Dr15iUqK6Oomh4gSpwIHACA%26start%3D10%26sa%3DN%26biw%3D320%26bih%3D401%26dpr%3D0.75
st3fan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
The_Gent zegt
P*ssies hierzo in Nederland. Qua rijvaardigheid mogen ze een voorbeeld nemen aan de duitsers. Die wel in hun spiegels kijken, je er langs laten en ook rekening met je houden. In Nederland is er al blinde paniek als er een centimeter sneeuw is gevallen. Dan kom je al 2 uur later op je werk aan.
Maar goed, tunnels kunnen nog iets beter verlicht worden. Verder is het voor mij tunnel in, 2 versnellingen terug en gas erop;-) Lekker genieten van dat gejank van de japanse brommert met open pijp;-)
jrk68 zegt
@The_Gent:
Nu ben ik een Duitser, maar je beeld van ons is toch echt te rooskleurig.
Wij Duitsers zijn misschien meer gewend aan hoge snelheden, maar om te zeggen dat wij veel beter rijden dan jullie Nederlanders gaat mij iets te ver. Ook onder ons zijn er zat die slecht spiegelen en nooit richting aangeven.
Die richtingaanwijzer is niet voor niets een optie die zelden wordt aangevinkt op onze Premium automobielen….
The_Gent zegt
@jrk68: Tuurlijk zijn ook duitsers die dit niet doen. Echter doet het overgrote deel dit wel. Kom zelf een keer of 20 per jaar in Duitsland. Dus krijg genoeg met de rijvaardigheid van duitsers te maken.
Het vaakste gaat het mis met nederlanders in Duitsland. Zonder te kijken gaat de auto naar links en gaan ze vervolgens met 110 een vrachtwagen inhalen. Mag jij weer een remtest uitvoeren vanaf 200+ . Duitsers schieten minder snel in de stress bij veranderende weersomstandigheden etc. Doe mij maar liever een duitse rijstijl, dit zou nederland wel een stukje veiliger maken.
In Duitsland hebben ze wel vaak last van een linkerknipperlicht wat constant aanstaat.
Hupke zegt
‘T is toch vrij simpel, jullie land ligt onder de grond wat je moet doen is omhoog bouwen, putten in de grond graven is vragen om problemen. Het is niet dat jullie niet kunnen rijden, het is gewoon jullie collectieve onderbewust zijn.
Bij ons in België hebben ze geen excuus en daar verneuken ze het nog steeds.
lowrider zegt
Keep in lane invoeren.
Probleem opgelost. Het probleem is nml dat mensen altijd maar van rijbaan wisselen en dus iedereen moet remmen/uitwijken.
superchinees zegt
Wat dacht je van een trajectcontrole in de tunnel? Zo voorkom je dat er sukkels harder rijden dan is toegestaan. Ok, het is een slecht idee maarja…