Het lijkt er wel op. De Belgische wegen, met meer dan twee keer zoveel verkeersslachtoffers als de Nederlandse, horen bij de onveiligste van Europa; echter, bij een kwart van die ongelukken blijkt een buitenlandse auto betrokken te zijn.
In 2007 was bij maar liefst 971 van de in totaal 3.835 verkeersongevallen een auto met een groot nummerbord in het spel. Dat niet alleen: de schade was in die gevallen ook groter. Het zou dus best wel eens kunnen dat al die Hollanders met hun caravans de boel lopen te saboteren. Hier braaf 80 rijden, maar eenmaal over de grens lekker met 130 van links naar rechts lopen slingeren tot het hartstikke fout gaat. Over Roemenen in vrachtwagens zullen we het maar helemaal niet hebben. Misschien dan toch maar een keer bekeuringen gaan uitdelen? (via nu.nl)
wilco faber zegt
Belgen rijden ook als gekken. Heb dat afgelopen weken wel gezien tijdens heen en terugreis door dat land. Ik ben echter ook benieuwd naar de statistieken van de franse wegen. Volgens mij gebeurt er rond zwarte zaterdag ook een hoop. Zelf reed ik die dag ook, maar ik had wel overnacht, toch trof ik genoeg hollanders die doorreden als ze geen hotel konden vinden, gekkenwerk als je slecht geslapen hebt!
JasperVDH zegt
Klopt volledig! Ook zijn er in de meeste ongevallen vrachtwagens bij betrokken. En dat zijn vaak buitenlanders. Wij belgen kunnen goed rijden!
brammutjuh zegt
Ach, je kunt als staatssecretaris ook zo makkelijk je straatje schoon vegen…
Wanneer dringt het nu eens tot ze door dat er:
Ik ben vorige week in de stromende regen nog naar Antwerpen gereden en heb me weer eens verbaasd over het totaal gebrek een rijervaring van veel Belgen, het totaal onlogisch lopen van rijbanen en bochten op snelwegen en in de bebouwde kom en de enorme slechte bebording.
Ik ken die route gelukkig inmiddels en weet waar de gevaarlijke stukken zitten, maar als je hier als buitenlander vers binnen komt rijden, dan is de kans op een ongeluk zeker aanwezig. En dan ligt dan niet direct aan je eigen rijkunsten (of gebrek daaraan) of het roekeloos rijden, maar gewoon aan het totaal chaotisch zijn van het verkeer in België.
Laten ze eerst eens het vakgebied verkeerskunde introduceren en de wegen zelf aanpakken en niet hun hoge aantallen ongelukken aan buitenlanders wijten… Waaorm heeft Duitsland, zeker ook een doorreisland met veel heel veel buitenlanders en hoge snelheden niet zo’n vergelijkbaar hoog percentage buitenlanders die een ongeluk maken, ik vraag het me af….
Zoek het eerst maar eens bij België zelf voordat de buitenlanders de schuld krijgen!
Pieter-Jan zegt
Alles is relatief. Maar is het wel relatief aan elkaar? Ben ik een betere chauffeur dan Schumacher omdat ik nog nooit een ongeval heb meegemaakt, laat staan veroorzaakt? Het is nagenoeg onmogelijk om conclusies te trekken over de competentie van de Belg als operator van een voertuig met zo weinig informatie.
Ik denk dan mensen over het algemeen hetzelfde zijn. Ik vind ook dat België en Holland, als physische verschijnselen, daarmee bedoel ik geografisch, meteorologisch, etc…, over het algemeen gelijk zijn. Het verschil tussen een Belg en een Hollands is dan ook slechts burocratisch. Als er veel meer slachtoffer in het verkeer vallen in België, dan kan de schuld alleen maar liggen bij de politiekers die de burocratie bepalen.
Polygoon zegt
Bij ons in België is er inderdaad niet veel goeds te zeggen over het verkeer, maar scheer zo ook niet allemaal over dezelfde kam, de slechte markeringen, borden enzo zijn inderdaad zeer lastig voor een buitenlander, maar als je een “insider” bent raak je het wel gewoon.
Polygoon zegt
@ Pieter-Jan:
Zo denk ik er ook over
Spiky zegt
van tselfste…
Waxweazel zegt
Dus :
Ban alle Hollanders van onze Belgische wegen en opeens zijn wij een veiliger verkeersland ? ;)
Een logica waar toch wel veel waarheid in schuilgaat :D
Yeelen zegt
stiekem zijn we het wel ja :D
ik hoop dat ik het later ook kan ;)
Vogelgriep zegt
Dat er zo veel “buitenlanders” bij verkeersongevallen betrokken zijn, heeft ook te maken met de geldingsdrift van onze Belgische buren. “…wij zullen die Ollander eens laten zien dat ze in België rijden en dat is ons land dus opgehoepeld van die linker baan…”
Als je als buitenlander op de linker baan rijdt met 130km/u kan je er op wachten dat er een rappe Belg je van de weg wilt drukken. Als je dan een verkeerde inschatting maakt is boem dus ho.
Menig keer dat ik via België naar Frankrijk stuur, maak ik mee dat er op de middelste baan gereden wordt met 90km/h en op de linker met 140km/h. het snelheidsverschil tussen de verschillende auto’s is dusdanig, dat er daardoor abrupte rem-acties noodzakelijk zijn of zelfs rechts inhalen.
Als onze buren zich wat beter in het verkeer gedragen, zouden niet zoveel buitenlanders betrokken zijn bij een ongeval; zeker ook het aantal binnenlandse ongevallen zou drastisch teruglopen.
Ik vertrek een dinsdag weer richting Frankrijk, dus wens mij maar geluk…
rodger zegt
altijd maar liggen zeuren over de toestand van het belgisch wegennet….ik kan je ook voorbeelden geven in Nederland waar het niet zo fantastisch is hoor….de ring van rotterdam bvb…, en bij de minste regenbui staat half Den Haag blank…
En over weggedrag….je moet eens zien hoe veel Nederlanders ineens rijden als ze de grens over zijn…ik scheer ze hier niet allemaal over 1 kam maar niet hypocriet doen hier he!
Wouter zegt
Ik ben Belg en heb net mijn rijbewijs, en ik moet zeggen: ik erger mij vaak aan de ombekwaamheid van anderen op de baan…
Ik weet van mezelf dat ik nog heel veel ervaring moet opdoen, en dat ik nog heel veel moet leren, maar als ik sommigen bezig zie denk ik in mezelf vaak: wat probeert die nu te doen??
M-lover zegt
aaargh…. die buitenlanders toch altijd…
hand in hand naar eigen land! ;)
rodger zegt
en op de A16 tss Dordrecht en R’dam moet je ook goed opletten want die bulten in de weg zijn levensgevaarlijk…iemand die daar voor de eerste keer komt en niet goed oplet wordt bijna gelanceerd… Over het algemeen zijn de wegen in Nederland idd beter maar doorvoerlanden zoals Belgie en Duitsland (want de wegen in het ruhrgebied zijn ook niet geweldig hoor!) hebben nu eenmaal veel last van zwaar vrachtvervoer… en die wegen zien daar enorm door af. Je kan niet verwachten dat zulke wegen er biljartvlak bijliggen en deze verkeerknooppunten renoveren is zo makkelijk niet met zulk enorm verkeer.
VSTMcLaren zegt
nederlanders kunnen niet rijden! ik ben heel wat in het buitenland geweest en ALS er een ongeluk is dan is er bijna altijd een nederlander betrokken. ik schaam me ervoor! dat ik een nederlander ben. nederlanders remmen zonder redenen!!!! en doen dingen die niet begrijpelijk zijn, het is gewoon triest. kom niet in de buurt van een auto als je niet kan rijden en laat staan erin rijden!
-edit: rustig met de caps lock en de uitroeptekens-
SHFT zegt
Er rijden in elk land, gekken of slechte chauffeurs rond, maar om nu te veralgemenen naar België of Nederland lijkt mij nog al vergezocht niet!
VSTMcLaren zegt
sorry voor de uitbraak….ben rare mensen tegengekomen in auto de laatste tijd. die 60 rijden terwijl je 80 mag….ik rij meestlal dan 90 dus 30 km/h langzamer!!!!!!:(:( en remmen voor niets:(:(:(
Jurry zegt
Deze uitslag verbaast mij helemaal niet! Belgen kennen hun eigen wegennetwerk beter dan een buitenlander. En aangezien je om de kilometer als buitenlander in Belgie zoiets hebt van: ‘jeetje, kom ik weer langs een stuk weg waar de wegbeheerder opnieuw niet logisch heeft nagedacht’ is het slechts een optelsom van Belgische idiocratie. Tip: ontwijk Belgie in een auto, het bewijs staat hierboven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ VSTMcLaren: waarschijnlijk vinden die anderen jou gevaarlijk rijden…
Je hele relaas slaat werkelijk NERGENS op!
Iedereen denkt dat hij goed kan rijden, en iedereen vind dat de ander niet goed rijdt…
Die chronische zelf-overschatting (een typisch NL kwaliteitje) zorgt voor de meeste ongelukken!
Linkador zegt
Het is waar dat de doorsnee Belg redelijk impulsief en vlot rijdt. Zoals men in Bogota heeft vastgesteld, is dit geen slechte zaak. Normale rijders zijn zo attenter, scherper en veiliger, daar ze meer anticiperen.
Nu … indien er week-end rijders aan te pas komen en bejaarde mentaliteit buitenlanders dan is het anders.
In de week rijd ik graag in Brussel, maar s weekends zijn er kruispunten waar er op een week dag honderden door het groen kunnen … ’s weekends potvast door hoogbejaarden, boerenbuitenvolk, buitenlanders, vegetariërs of een combinatie van alle voorgaanden. En zie ik enorm tegenop een stadsbezoek op zaterdag of zondag, veel te gevaarlijk ondanks veel minder verkeer (maar wat voor een verkeer)
peter zegt
@Vogelgriep misschien omdat je in belgie net zoals in de rest van europa zo rechts mogelijk hoort te rijden… Vooral nederlanders lijken dat niet te begrijpen. geldingsdrang – hoe een misplaatst woord.
Wat aantal ongelukken betreft, men moet dat niet ver zoeken. België heeft het hoogst aantal kilometer asfalt per m2 en per inwoner en is dan nog is een transit land ook.. combineer dat met een beleid dat volledig tegen snelheid is gericht maar totaal geen belang hecht aan drank of drugs of fout gedrag van vrachwagenchauffeurs… (die laatste 3 zijn volgens mij 90% van de dodelijke ongelukken in belgië)
vixo zegt
@brammutjuh
Gebrek aan rijervaring van Belgen. Als je het moeilijk hebt met ons chaotisch verkeer zou ik dat gebrek toch bij mezelf zoeken. En slechte bebording!!! Wie kijkt nu naar die borden, hebben wij als Belgen al lang afgeleerd… Word het niet eens dringend tijd dat men er werk van maakt om tol te heffen aan al dat doorreisverkeer…. Zullen die Hollanders met het caravan wel een blokje omrijden als ze hier moeten betalen.
Oja, ik rij al 19jaar in Belgie 30.000km/j en heb nog nooit iets voor gehad…
Is het niet dat Hollanders al veel te lang betutteld worden door hun eigen verkeersdeskundigen, en daardoor mietjes geworden zijn in het verkeer…. Als ze het Belgisch verkeer al chaotisch vinden! Wat doe ze dan in Italie of Griekenland!!! Daar al eens gereden???? Dat is pas chaos…
F355GTB zegt
De verkeerssituaties in Belgie en Nederland verschillen gewoon. Volgens mij liggen de Nederlandse en Belgische cultuur zo dicht bij elkaar, dat daar het verschil ‘m niet in zal zitten.
Eerlijk gezegd heb ik (als Nederlander) de rijkwaliteiten van de gemiddelde Nederlander ook niet zo hoog zitten. Ik heb jaren lang 2 x 45 km per dag woon/werk-verkeer gehad, met name over 80-wegen. Ik kwam dan per dag meer debielen onderweg tegen dan in heel Duitsland tijdens een doorreis naar Oostenrijk… om maar wat te noemen.
Alwood zegt
hmm… belgen krijgen het voordeel van de twijfel… maar belangrijker, Nederlanders kunnen NIET autorijden. Dus 90% van die ongevallen met buitenlanders zullen wel Nederlanders bij betrokken zijn.
Geen enkel europees land waar er zo ingekakt en onoplettend wordt gereden als hier :(
Helaas werkt de politiek, het wegenbeheer en de politie hier lekker aan mee… In plaats van werkelijk nuttige campagnes te voeren, houden zij zich liever bezig met regeltjes neuken… Lekker vooral op kleine overtredingen controleren en het grote beeld uit het oog verliezen.
lincoln zegt
wie strooit die ouwe autobanden dan steeds in het rond daar in Belgie ??
de vluchtstroken liggen er mee bezaait ..
Jurgen zegt
@Lincoln: Dat zijn stukken band van vrachtwagens. Buitenbanden ofzoiets. Ik heb er al meermaals stukken van zien afvliegen…
xjs678qr zegt
Dat er zoveel buitenlanders betrokken zijn bij ongevallen in België heeft er volgens mij alles mee te maken dat er relatief veel buitenlanders rondrijden in België ;)
Een Belg rijdt zoals een Zwitser: Traag en Slecht… (er zijn wel uitzonderingen)
Valleyman zegt
Veralgemenen is voor idioten ;-)
Ik rijd nu al een tijdje, momenteel met een stuk antiek (Volvo 340 ) en moet helaas evenveel Belgen als buitenlandse zondagsrijders af het linkervak duwen.
Waarom begrijpt niet iedereen dat dat uiterst linkse vak dient om in te halen en niet om 130 te tuffen als een grootvader die net een beroerte heeft gehad.
Niets op tegen hoor, ik rij ook vaak 130.
Weet je waar?
Op het middelste of indien mogelijk zelfs rechter vak.
Ik snap dan ook de lol niet om met 1 km/u verschil iets om iemand te gaan inhalen of om tot op 0,5 meter van een achterbumper te gaan plakken om dan als een rasechte F1 racer uit de slipstream te breken en zonder terugschakelen proberen een flistende acceleratie neer te zetten, neen, dat gaat mijn petje te boven en als ik zie dat de “prestaties” van mijn wagen de situatie niet te baas kunnen dan houd ik in en ga ik zover mogelijk aan de kant om plaats te maken.
Valleyman zegt
Iets of iemand natuurlijk, my apologies..
lincoln zegt
@Jurgen .. o.k. dat vat ik nog wel ..
maar waarom wordt dat niet opgeruimt ??
of willen ze een banden-stapel creeren langs de snelweg uit gratis giften ..
bartholomeo zegt
Als belg had ik er op onze vakantie in Italie nogtans weinig moeite om mij aan te passen aan het verkeer :) gewoon snoeihard door die bochten gaan, zelfs als denk je dat het niet kan.
Ik was daar een opa aan het volgen ( wat niet zo eenvoudig is als zij de weg kennen en jij niet ) , en we werden ingehaald door een white-van-man, na 3 bochten was hij al uit het zicht verdwenen, terwijl we echt niet als slakken reden.
In nederland rijd ik niet graag, ik heb het gevoel dat big brother altijd wel meekijkt.
IanH zegt
xjs678qr: Belgen traag? je bent duidelijk niet vaak in België geweest!
Ik denk dat de Nederlanders het met mij eens zijn dat Belgen allesbehalve traag rijden…
Als een keer op de E40 gereden van en naar Brussel op rush hour? Niemand doet 120. Iedereen gaat fijntjes met 140/150 richting thuis.
Ik reed vroeger dagelijks in de regio Maastricht/Eindhoven. En ik ken geen land waar de mensen langzamer van baan veranderen of opzij gaan, en overal voor remmen. Het is veiliger, maar zeker niet leuker.
brammutjuh zegt
@Vixo: ik heb door heel West Europa gereden. En heb jaren gehad dat ik 50.000km/jaar reed. Kom vaak in België, aangezien ik tegen de Belgische grens woon. Ervaring met Spanje en Italië is aanwezig.
Maar elke keer als ik in België rijd denk ik eigenlijk hetzelfde als wat Jurry verwoorde:
“Deze uitslag verbaast mij helemaal niet! Belgen kennen hun eigen wegennetwerk beter dan een buitenlander. En aangezien je om de kilometer als buitenlander in Belgie zoiets hebt van: ‘jeetje, kom ik weer langs een stuk weg waar de wegbeheerder opnieuw niet logisch heeft nagedacht’ is het slechts een optelsom van Belgische idiocratie.”
Sorry, niet om alle Belgen te generaliseren, ook Nederlanders rijden vaak bagger. Maar de inrichting van het wegennet (ik heb het niet over de kwaliteit van het wegdek!!!) is gewoon te vaak onlogisch en zorgt voor onnodig zoeken met alle ongelukrisico’s van dien.
Activa zegt
@ brammutjuh
Als Belg kan ik je jammer genoeg alleen maar gelijk geven, ’t is hier maar al te vaak huilen met de pet op. Ja, we zijn een klein en dicht bevolkt landje (en zeker in vlaanderen) maar onze infrastructuur laat véél te wensen over.
Het komt wel vaker in me op de vraag “Welke verdomde idioot heeft dit hier weer bedacht” Ach, ja wij leren er misschien nog mee leven maar voor een buitenlander is het niet simpel (net zoals de ring rond Parijs voor niet Parijzenaars in de spits een ramp is).
ferrenzi206 zegt
Mijn mening hierover is dat het wel eens zou kunnen waar zijn.
Als ik in Belgie op de autostrade rijd of in Nederland is een groot verschil, in Belgie kunnen ze rijden en in Nederland niet. Jullie gaan nog op de laatste moment naar links pinken terwijl er snel rijdende (belgen) auto(s) aankomen gereden, BLIJF RECHTS TRAAG RIJDERS , Daar horen jullie
AMG zegt
Inderdaad is de situatie bij onze zuiderburen verre van ideaal. Reed er de afgelopen week naar Gent, maar wat zij die wegen slecht daar, ontzettend!
Patrick zegt
Tijdens het zeppen hoorde ik dit op het Belgische journaal, ik moest lachen en werd kwaad tegelijk. Ik zal je zeggen, ik heb meerdere jaren in België gewerkt en eerlijk, het was iedere dag een ergenis om in dit land op de weg te rijden. Daarom vind ik het dan ook niet zo verwonderlijk dat dit de conclusie is van het hoge aantal buitenlandse automobilisten die betrokken zijn geraakt bij die ongevallen. Ik ben ervan overtuigt dat de oorzaak van de meeste ongevallen met buitenlandse auto’s in België te wijten is aan de Belgen zelf. Allereerst bestaat het wegdek daar uit gatenkaas, als je de route een beetje kent ben je constant aan het uitwijken of anders kun je iedere week je wielen uitlijnen, als de Belgen een gele kentekenplaat zien, zitten ze achter op je bumper te kleven, geven nauwelijks richting aan, gaan rechts je voorbij en bijna geen ene Belg houdt zich aan de snelheid! Overigens geven ze een slechte weginformatie. Trouwens is het algemeen bekend dat de Belgen de slechste chauffeurs van Europa zijn (dat heb ik niet uit mijn duim gezogen maar heb dit zelf op de vlaamse radio gehoord!). Als je al weet hoe de Belgen hun rijbewijs KRIJGEN zegt al voldoende! Kortom, agressieve, asiociale, en ongediciplineerde weggebruikers. Daarom denk dan ook dat het normalere rijgedrag van buitenlandse mobilisten in België, de Belgen niet gewent zijn!!!
RenesisHP zegt
@rodger.
Over de door jouw genoemde wegen ben ik het met je eens.
De vergelijking met de gemiddelde Belgische weg is echter onterecht.
Als het daar goed regent is het maar een enge bedoeling op de snelweg. Het zwaar gehavende asfalt op vele stukken is onvoorspelbaar. Ik snap best dat mensen de rechterbaan liever vermijden bij nat wegdek.
De B-wegen kunnen ook erg spannend zijn.
Ik ben wel eens een weg tegen gekomen die bestond uit 2! betonnen stroken van een halve meter met daartussen dus gras. Dit zonder enige vorm van vangrails of dergelijke. Wel half door een soort van grasvlakte. Weinig te raken dus.
Die bulten op de A16 zijn behoorlijk listig met een stugge auto. Vooral de halve bult op de linkerbaan. Die neem je met 2 wielen en dat kan behoorlijk gevaarlijk worden op hoge snelheid.
Waarschuwing aan hardrijders met zeer stugge demping en vering. Rij daar niet al TE gek hard. Ik heb verhalen over gebroken schokdempers/veren en wielophangingen voorbij horen komen. In dit geval zijn die zeer realistisch.
michelooo zegt
Mij valt het vooral dat Nederlanders zich altijd aan de snelhijd houden maar het is precies of alle Nederlandse zondagsrijders in België zitten.
RenesisHP zegt
Nederlanders hebben de vervelende neiging om hun corrigerende rijgedrag in het buitenland toe te passen.
Met 130 op de linkerbaan van een stuk onbegrensde autobahn blijven etteren als je er langs wilt. Dit zonder dat wij bumperkleven.
Maar goed, dit rijgedrag behoeft geen verdere uitleg. :roll:
Timmy Highflyer zegt
Er zijn helaas overal veel slechte chauffeurs. Dat buitenlanders in België vaak in ongevallen betrokken zijn heeft waarschijnlijk wel te maken met een agressievere rijstijl omdat ze weten dat er voor vele landen toch geen uitwisseling is omtrent kentekens. Nu onlangs pas worden kentekengegevens tussen Frankrijk en België uitgewisseld. Daarnaast is er natuurlijk het feit dat Belgen meer vertrouwd zijn met het wegennet. Al moet ik zeggen dat ik in het Antwerpse evenveel wegen ken als de gemiddelde Nederlander.
Zoepie zegt
Een betere wereld begint bij jezelf.
Gewoon een beetje respect voor mekaar :)
RenesisHP zegt
Ik heb echter wel vaak van Belgen begrepen dat de Politie over het algemeen niet al te happig is op het invorderen van Nederlandse auto’s en rijbewijzen.
Dit brengt nogal veel papierwerk en onduidelijkheid met zich mee. Dat is dus echt veel werk en gedoe. Tel daar een personeelstekort bij op en je snapt dat harder rijden ook iets aantrekkelijker is. Of dat nou echter de hoofdoorzaak van de vele ongelukken is durf ik sterk te betwijfelen.
Wij buitenlanders leveren ook iets minder geld op bij overtredingen. De boetes voor Belgen schijnen hoger te zijn. :?
Het probleem met het Belgische wegdek zit hem in de kwaliteit en de omvang. Het onderhoud is erg duur en onafgebroken. Er komt gewoon geen einde aan.
De Belgen bezitten 5km wegdek per km². De Nederlanders 3km per km².
peter zegt
@Patrick als iemand jou rechts voorbij kan steken ben je een klootzak op de weg, want dan rij je te links. Ik rij enorm vaak mensen rechts voorbij en die kunnen dan telkens een middenvinger verwachten. Vreemd dat dat bijna altijd in het weekend is… Leer je verkeersregels toch man. Mensen hebben groot gelijk dat ze je rechts voorbijgaan of kort achter je rijden.
landedrie zegt
Aan iedereen die denk dat hij beter rijdt omdat hij op het linker vak voorbij flitst aan 150/160, jullie hebben het toch helemaal mis hoor. Ik rijd ook vaak met de wagen, ben nog vrij jong, rijd vlot en kom ook vaak in het buitenland. Maar op autostrade rijd ik 110 of net iets trager. Rustig eerste en tweede vak om vrachtwagens en caravans voorbij te steken. Dan flitst er een wagen voorbij op het derde vak (oh 3de vak rijden is simpel hoor, altijd voet op het gas en enkel met jezelf rekening houden), na 15/20 minuten is het file en wie staat daar binnen de kortste keren naast jou? Die flikker die zonodig weer 160 moest rijden. Daarmee schiet je dus echt niets op. Dus donder maar op met Ollanders/Belgen/Zwitsers/Duitsers kunnen niet rijden. Leer eens rekening houden met de anderen op de weg, rijd eens wat rustiger (goed voor verbruik én dus voor de portemonnee, niet alleen voor het milieu) en kijk eerst eens hoe je zelf rijdt voor je weer iemand van het derde vak wilt duwen. Jongens jongens toch… zucht
Joey zegt
Hoe het ook zij,
het resultaat is toch maar dat er veel ongevallen worden veroorzaakt door buitenlanders.
En het excuus van ‘wij kennen het daar niet’ geldt niet, hoe vaak ik ergens moet zijn waar ik het niet ken, soms zonder gps, nooit heb ik daarbij een ongeval veroorzaakt, en zelden irriteer ik daarbij mensen (toch niet dat ze laten blijken).
En natuurlijk is het wegdek slecht, maar dat is voor iedereen zo… Belg of buitenlander. Go with the flow, da’s mijn motto, de locals kennen de wegen beter dan jij dus zij weten ook waar ze trager moeten rijden, of waar de putten zitten en als je alleen op de baan bent en je ze niet kunt volgen… ja dan zie ik het probleem niet om trager te rijden dan vermeld staat, je stoort toch niemand… logisch hé?
Zo, nu is dat excuus ook weer weggewerkt.
Het is in mijn ogen dan ook vooral een kwestie van arrogantie van buitenlanders (ja ook die van Belgen in het buitenland), je bent weg van thuis en boetes komen toch niet aan, waarom dan je aan de regels houden, te snel rijden, of net te traag, het maakt niet uit ‘ik doe toch wat ik wil’. En als je je dan niet aanpast aan het rijgedrag van de locals heb je een probleem, want zij gaan huis niet met z’n allen (hoeveel miljoenen chauffeurs zijn er in het ‘buitenland’ eigenlijk?) effe vrolijk hun nationale rijgedrag aanpassen aan jou, jij doet dat toch ook niet voor hen?!
peter zegt
@landedrie 110 noemen ze dus zondagsrijder, niet vlot – ik noem zoiets storend traag, maar het is je recht. Ik snap wel niet wat zo iemand op dit forum doet. Los daarvan wat je zegt heeft niets met de discussie te maken. Je hebt het recht om 110 te rijden, maar je hebt niet het recht om linkser dan nodig te rijden, dat is zeer lui & egoïstisch en ook daar kan je boetes voor krijgen.
RX8speed zegt
@ Patrick, als belg geef ik je nog wel gelijk over een paar van je uitspraken maar als je zegt dat de Belgen hun rijbewijs zomaar krijgen, is toch uit je duim gezogen. Vraag maar eens rond, wie is er in België geslaagd om de laatste jaren hun rijbewijs te halen van bij hun eerste examen? Helemaal niet veel. Ik heb ook nog maar een maand mijn rijbewijs en heb het 2 keer moeten proberen, terwijl ik al een jaar aan het oefenen (zonder rijschool) was. Hier zijn ze wel heel streng op hoor.
landedrie zegt
Van de eerste maal, zonder enige opmerking.
@ peter, ik steek ook vaak rechts voorbij en rijd in tegenstelling tot wat jij denkt op autostrade en gewestwegen wel vlot. Vlot rijden is niet snel rijden, het is inschatten wat de ander gaat doen, op tijd snelheid aanpassen (niet alleen vertragen, maar ook versnellen), op tijd van rijstrook veranderen, anderen voorlaten, enz.
Ik heb tevens evenveel recht om op dit forum mijn tijd te verspillen. Ik ben een grote autofan, zeker geen leek (hogere studies autotechnologie) en niet het minste lui & egoïstisch.
Bertjan zegt
@ Peter
Hear, hear! Helemaal eens. Bovendien, Landedrie, heb ik het idee dat de mensen die jou voorbij komen tetteren, over het algemeen beter op zitten te letten dan die sukkerlaars rechts.
Ik heb weinig ervaring met Belgen in het verkeer, behalve op de snelweg in Nederland, met name A2 Amsterdam-Utrecht; wat een ongehoord gebrek aan rijbaan-discipline… Goed of slecht, ik weet alleen dat ik er gevaarlijker door ga rijden door rechts en door het midden in te halen… En ja, voor mensen zoals Landedrie, ik weet dat het niet mag, maar het is goedkoper (boete) en minder gevaarlijk dan bumper kleven en beter voor mijn bloeddruk…
Spencer zegt
Wat praten mensen toch graag uit hun kraag…
En wat is het gemakkelijk om de buur met de vinger te wijzen.
Ongevallen worden veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden die zeldzaam allen verwerkt worden in de statistieken.
Mensen die doorrijzen zitten vaak al lang achter het stuur, zijn moe en dus minder aandachtig. Dit werkt ongevallen natuurlijk in de hand.
Met betrekking tot snel rijden op het linker rijvak, in Duitsland blijkt het groot snelheidverschil tussen midden en linker rijvak geen problemen met zich mee te brengen.
Maar daar gaan de mensen meteen naar het midden of rechter rijvak zodra zij iemand voorbijgereden zijn.
En AUB, stigmatiseer geen bevolking, ras of huidskleur ! Dat is te gemakkelijk.
Kyanite zegt
Mijn ex-(bijna)-schoonvader, belg, reed als een bezetene in Brussel, zelfs een gemiddelde kamikaze-piloot had het warm gekregen van het angstzweet om een stukje met hem mee te rijden. Ik ken ook genoeg andere vlamingen welke wel redelijk tot goed auto rijden, maar goed de uitzonderingen schaden de rest van de bevolkingsgroep.
Hoe je het rijbewijs in België kan halen vind ik ook nog steeds een methode uit een ver grijs verleden, met je ouders in hun auto rijles krijgen. Dit was in de jaren 60 leuk, maar met het drukke verkeer van het moment vind ik het totaal onverantwoord. Gelukkig heeft mijn ex-vriendin (belgische) haar rijbewijs in Nederland bij een rijschool behaald en niet in België. Ik ben overigens nederlander om bovenstaande wat duidelijker te maken.
De politie in België krijgt overigens speciale rij-cursussen in Nederland, dit heb ik vernomen van een vlaamse oud-agent.
Junkreader zegt
héél veel gezanik….BELGEN RIJDEN GEWOON BETER…HAHAHA…
zwijg me aub over de Belgische politie…zo erg is het op deze hele aardkloot niet gesteld, ….ja, eigen ervaring!!!
Punk zegt
@ VSTMcLaren
Ben het volledig met je eens
NEDERLANDERS KUNNEN NIET RIJDEN
neem voorbeeld van de duitserss die kunne pas rijeee !!!!!
De Buurman zegt
Volgens mij schuilt het probleem in het feit dat niet autochtone berijders van het wegennet proberen de autotone berijders te immiteren. Met dat verschil dat de één de situatie ter plekke wel kent en de andere denkt de situatie ter plekke te kennen.
gvr zegt
hollanders hebben gewoon geen ervaring met vlot rijden en putten ontwijken etc en dat merk je…
het is beter dat jullie van de linkerrijstrook blijven en rustiger rijden bij ons…
jwxc60 zegt
Dat de Nederlanders op onze Belgische wegen geen engeltjes in het verkeer zijn weten we hier al heel lang. Ze komen in massa als een bende onbeschofte losgelaten dwazen de grens over en denken dan dat zij heer en meester zijn in het verkeer, vooral met hun hatelijke caravans en karretjes. Wat ze thuis niet mogen zullen ze bij ons wel eens uitproberen. Dat de verkeersregelingen en de borden in Belgie de Nederlanders niet aanstaan is best te begrijpen, wij haten die Nederlandse borden en markeringen echter ook. Het wordt daarom hoogtijd om in de gehele EU dezelfde markeringen en borden te gebruiken.
BananaFlip zegt
Oooh, heerlijke discussies weer hoor.
Laten we vooral lekker onze noorder/zuiderburen gaan beschuldigen van slecht rijgedrag, leuk!
kong dong-a-long zegt
ongevallen met Nederlanders in België ? Eén reden : bij ons is de ongeschreven regel dat degene die op linker rijvak aankomt met hogere snelheid doorgang wordt verleend. In Nederland denkt men : ik wil inhalen, ik zet m’n pinker op, fcuk al wat er achter me gebeurt. Als de achterligger daarom plots van 140 naar 90 km/h moet, tja “dat moet dan maar”.
Verrrschrikkelijk irritant dit. Maar dan zijn Belgen bumperklevers natuurlijk.
En wat infrastructuur betreft, da’s een kwestie van gewoonte. Als ik in Nederland kom vind ik kruispunten en signalisatie ook onoverzichtelijk.
Geef mij maar de zuiderse rijstijl : ik moet van A naar B, en liefst zo snel mogelijk. Biep Biep ! En die meneer in de auto die me daar op slinkse wijze afnsijdt, die doet gewoon hetzelfde. No hard feelings. Ciao !
Heel wat anders dan Calvinistisch gezeik waar iedereen politieagentje speelt en “corrigeren” van andere weggebruikers een erezaak is (met lichtclaxons etc).
Horus zegt
Het is belachelijk om de oorzaak van het hoger aantal ongevallen te verklaren op basis van rijgedrag. Het is toch niet zo dat ze in andere Westerse landen op een andere manier bij de auto leren rijden? Er zijn inderdaad mensen die niet met de wagen kunnen rijden maar die zijn er overal hoor.
Volgens mij ligt het probleem vooral met de Belgische overheid die het aantal ongevallen willen verlagen door een absurdevoorrangsregel in te voegen, bloemperken in het midden van de baan te zetten, onnodige verkeersversmallingen te voorzien,…
Nog een kleine opmerking over de slechte wegen in België: dat is idd waar maar ook in Nederland is dit zo. mss door al die Caravans ;)
Patrick zegt
Moet je eens op letten, wat mij al langer is opgevallen is dat er nu in deze discussie (reacties) over buitenlandse automobilisten in België, en wat zie je…de Belgen hebben het meteen weer over Nederlanders! Geen enkel ander land in deze reacties is er genoemd. Want voor de Belgen bestaat er op deze aardbol maar één land en dat is Nederland, in de negatieve zin van het woord. Waarom? Belgen hebben het in het algemeen niet op Nederlanders, kunnen ons niet uitstaan, liggen wakker van ons…afgunst?
Voorbeeld: Als de Duitsers na de tweede wereldoorlog nog 10 maal in België hadden huisgehouden, vonden ze de Duitsers nog aardiger als Nederlanders! Dat is eenmaal zo en dat zie je ook terug in deze reacties.
KoFFiE zegt
Achjah – Belgie is nu eenmaal een transit-land waar enorm veel buitenlanders rijden en een van de drukste en dichtste wegennetten heeft in Europa. Combineer dat met een kwalitatief niet echt supergoed wegennet – wat verwacht je dan?
Nujah – dit jaar tracht men precies op gebied van kwaliteit te willen verbeteren als je de hoeveelheid grote wegenwerken (met de daarbijhorende verkeers-chaos) ziet.
Endlezz zegt
@Patrick
De meeste Belgen hebben niets tegen de meeste Nederlanders.
Het is wel waar dat de Nederlandse rijstijl niet echt overeenkomt met de Belgische. Jullie houden je veel beter aan de regels, omdat er een strakkere regelcultuur heerst in jullie land. In België is alles nog net iets vrijer, en gelukkig maar! Ik erger me dood op jullie wegen, maar vind Nederlanders doorgaans een erg hartelijk volk voor het overige.
Voor mij is Duitsland het ideale land om door te rijden. Er mogen dan al veel wegwerkzaamheden zijn en relatief veel “nieuwe Duitsers” die dikwijls ook geen greintje verkeersinzicht meer vertonen, toch is het opvallend hoe iedereen daar met gezond verstand rijdt. Vlot, maar met inzicht.
België is daarentegen chaotisch, maar nog steeds vlot en voor mij leuk om te rijden (in de zin van niet saai). Nederland mag dan veiliger zijn; de kostprijs van die veiligheid is me te hoog. De regels worden te strikt nageleefd en er wordt te traag gereden.
Mij werd als Belg aangeleerd in de rijschool dat de verkeersstroom volgen belangrijker is dan de regels strikt naleven. Als bv. iedereen op de linkerbaanvakken eerder 130 rijdt dan 120, is het asociaal om 110 te gaan rijden. Daarvoor kan je dan zelfs aan de kant gezet worden als je niet rechts houdt (hoewel dit jammer genoeg zelden gebeurt). Bovendien lijken veel Nederlanders te vergeten dat de meeste snelheidsmeters 5-10km minder weergeven dan in werkelijkheid gereden wordt. Dus als je 110 rijdt op je teller ben je in werkelijkheid 100 aan het rijden waar 120 mag. En dan maar zagen!
Het lelijke eendje zegt
Duitser rijden goed, want die rijden snel en procentueel gezien niet veel ongelukken. Ik ben belg en rijd ook goed door zonder ongelukken.
Het zijn de vrachtwagenchauffeurs die liggen te slapen en gewoon achterin in een file rijden of aan het bellen zijn. dat zijn degene die de meeste ongelukken maken.
Kees zegt
Waarschijnlijk zijn die buitenlanders niet gewend om op een wegennet van Afrikaanse kwaliteit te rijden, dan krijg je natuurlijk wat aanpassingsproblemen.