In het centrum van Antwerpen geraken met de auto en parkeren is geen goedkope aangelegenheid. Bovendien is een groot deel van het centrum autovrij. De oplossing volgens een viertal ondernemers uit België en Nederland: mik uw wagen in de Schelde!
De ondernemers met wortels in de scheepsbouw en binnenvaart willen volgens het GVA een drijvende parking in de rivier door de Belgische stad leggen: het Antwerp Floating Park Pontoon. Dit ponton krijgt vier verdiepingen, is 12 meter hoog, 150 meter lang, en 40 meter breed. Het 6000 ton wegende gevaarte, dat met heipalen aan de kade wordt bevestigd, moet bovendien zeewaardig worden, dus de golven op de Schelde zal ‘ie waarschijnlijk wel overleven.
De ondernemers pitchen het idee aan het Antwerpse stadsbestuur door te stellen dat dit dé oplossing voor de verwachte parkeerproblemen tijdens de heraanleg van de Scheldekaaien is. Ze zeggen de drijvende parking met plek voor 1.000 auto’s in 16 maanden tijd te kunnen realiseren, voor een bedrag van 10 miljoen euro.
Of dat een goede deal is, dat weten we niet, maar het lijkt ons de ideale setup om in één klap 1.000 auto te ontvreemden. In de nachtelijke uren even het ponton loskoppelen en hop, je kunt zo de Schelde afzakken met de buit. Kan iemand Michael Bay even inlichten over dit filmplot?
harryb zegt
Een beetje naar het voorbeeld dan van die Nederlandse evo 8 ?
kiasoul98 zegt
@harryb: Mitsubishiiii
knipperlichtje zegt
Creatieve benadering van een probleem, dat kan ik wel waarderen. Ik voorzie wel een mogelijk probleem m.b.t. de stabiliteit, een veerboot bijvoorbeeld wordt volgens een bepaalde systematiek geladen zodat een veilige vaart gegarandeerd is, hoe ga je dat regelen bij deze drijvende parkeergarage?
pesu zegt
@knipperlichtje: Ik denk dat ze hetzelfde kunnen bereiken met verplichte rijrichtingen met behulp van poortjes en dergelijke. Daarbij is de ene auto zwaarder dan de ander, dus gooi een flinke veiligheidsfactor in de ballasttanks en je zit goed.
Op een veerboot kun je gerust alle auto’s aan een kant plaatsen, maar dan moet je gigantisch veel water in je ballasttanks laten lopen. Dat gaat natuurlijk ten koste van je snelheid en verbruik.
lekbak zegt
@knipperlichtje: maak het ponton lekker diep en leg de ballast onderin. 1000 auto’s wegen niet zoveel. Je kunt best 1800 ton een paar meter boven water hebben op een breed en diep ponton. Die dingen zijn enorm dus stabiliteit is echt het laatste probleem.
Overigens is het wel een slimme manier om van al die pontons af te komen. In Rotterdam weten ze niet waar ze ze kwijt moeten. Het schijnt goedkoper te zijn om weer een nieuw ponton in China te bouwen en spullen hierheen te vervoeren dan om dat zelfde ponton terug te verschepen voor de volgende lading.
87sandyd zegt
In en uitgang is een glijbaan?
FieRo zegt
Jezus parkeert al op het water
clarkson zegt
Best slim idee. Maar is het niet voordeliger om een stukje droog te leggen op de paatsten waar voldoende water is?
thezonda zegt
We kunnen al geen zwembad laten drijven, laat staan een parking…
bmwtouring zegt
@thezonda: dat zwembad was wel in Nederland gemaakt…
thezonda zegt
@bmwtouring: Oei hahaha
granlusso zegt
Dan moet het wel wat buiten de stad zijn, want anders zullen er ongetwijfeld bewoners zijn die klagen over het uitzicht.
xiran zegt
@granlusso: het zijn geen Nederlanders ;)
pesu zegt
Erg mooi initiatief! Kom regelmatig in Antwerpen en parkeren kan lastig zijn (maar niet onmogelijk). De Schelde is breed genoeg om zoiets te kunnen realiseren, erg gaaf!
uselessblogger zegt
in vlaanderen is het toch algemeen geweten dat alles buiten ’t stad parking is?
sbelali zegt
@uselessblogger: *de stad niet het stad
uselessblogger zegt
@sbelali: jij begrijpt het duidelijk niet.. antwerpenaren noemen de stad antwerpen “’t stad”
rnej zegt
10 miljoen is wel erg duur voor een ponton met wat parkeerdekken…
boxergt zegt
@rnej: In Amsterdam is het met hun 5 euro per 48 minuten binnen een dag terug verdiend!
donvincenzo zegt
Amai patattekes! Daar heb ik zeker en vast goesting in!
Dutchdriftking zegt
Hebben we dit idee al niet veel eerder gezien voor Rotterdam? Het idee is opzich wel leuk, maar met een beetje golven krijg je weer mensen die de handrem vergeten….
lekbak zegt
@dutchdriftking: zo’n ding heeft geen last van een paar golfjes. Het is daar gewoon binnenwater bij het centrum, daar staan geen echte golven.
mckroket zegt
sinds wanneer is antwerpen centrum gedeeltelijk auto vrij? bovendien zeeeer makkelijk te bereiken. enkel de drukte (spits) of een openstaande brug zorgen ervoor dat het iets langzamer gaat. bovendien kan je aan de kade al parkeren, echt een gigantisch parkeer terein is daar. en nog nooit vol gezien.
ag3ra zegt
@mckroket: Over dat gigantisch parkeerterrein aan de kade…. “De ondernemers pitchen het idee aan het Antwerpse stadsbestuur door te stellen dat dit dé oplossing voor de verwachte parkeerproblemen tijdens de heraanleg van de Scheldekaaien is.”
kruimel zegt
Stel 700 auto’s van 20 euro per dag vulling….en dat is zomaar een schatting……dan heb je dat ding in een paar jaar terugverdiend.
Prima toch?
ag3ra zegt
@kruimel: €20 per dag vind ik wel wat overdreven doorgeteld, in mijn thuisstad Leuven kan ik in het centrum parkeren voor €6 per dag en €3 per nacht…
kruimel zegt
@ag3ra: ach….woon in utrecht
uselessblogger zegt
@ag3ra: waar in leuven vind je zo’n goedkope parking? die tarieven mogen ze eens doorgeven aan het ladeuze :)
ag3ra zegt
@uselessblogger: Minckelersparking aan Sint-Maartendal: http://www.parkeren.be/parking/leuven/minckelers
Ze hanteren maximumtarieven dus ideaal ook voor langere periodes. Ladeuze is idd belachelijk duur, daar parkeer ik enkel als ik echt op het plein moet zijn, in de Telenet shop ofzo.
dylanz7s zegt
Man man man kansloos heb een waterziekte en wat bij een verhoogde waterspiegel.
Dan maar parkeren boven de stad dan heb je nergens meer last van
Best stay, best view, best.