De vernieuwde Alpine A110 is vergeleken met concurrentie helemaal niet zo duur. Als occasion is de Alpine A110 nog een stukkie betaalbaarder, maar kan het uit?
Alpine heeft de A110-familie nogmaals uitgebreid én vernieuwd. Naast de normale, Première (inmiddels niet meer verkrijgbaar), Pure, Légende en S heb je nu ook een GT, die een beetje van alles heeft. Je kunt zo de Alpine iets luxueuzer, sneller of een beetje van beide maken. Het basisrecept blijft echter hetzelfde: een lichte sportauto die volgens velen één van de beste sportwagens van het moment is. De 1.8 liter turbomotor uit een Mégane RS levert 252, 292 of 300 pk en dat is meer dan zat voor een auto die alles van 1.080 tot 1.120 kg weegt.
Prijzen
Het nieuwe aanbod kent een vanafprijs van 68.990 euro voor de basisversie en upgraden naar de GT kan voor ongeveer 10.000 euro. De snelste is de A110S, die kost 83.290 euro. Leuk, maar je moet je wel voorstellen dat het alweer een paar jaar geleden is dat de A110 op de markt kwam. Heeft het afschrijvingsmonster inmiddels een betere deal? Wij gingen op zoek naar de goedkoopste Alpine A110 occasion op Marktplaats.
Goedkoopste Alpine A110 occasion
Dat is het bovenstaande grijze exemplaar. In theorie lijkt het allemaal niet zo speciaal. Grijs is niet de mooiste kleur voor de A110 en het is ook geen Légende, GT, Pure of wat dan ook. ‘Gewoon’ een A110 uit 2019, dus ongeveer twee jaar oud. Er zijn een paar redenen waarom dit alsnog een goede deal kan zijn.
Uitrusting
Een reden is bijvoorbeeld dat de eerste eigenaar van deze geïmporteerde Alpine A110 occasion uit 2019 een prima setje opties heeft verzameld. PDC met achteruitrijcamera, bijvoorbeeld. Naast grotere 18 inch velgen, metallic lak en voor de nerds een leuke: het Alpine Telemetrics-pakket, met van die leuke grafiekjes die je ook in een Nissan GT-R vindt. Sowieso is een Alpine A110 goed aangekleed vergeleken met de écht lichtgewicht concurrenten (denk Lotus Elise of Alfa Romeo 4C), maar met deze opties erbij heb je toch net even iets meer fijne hulpmiddelen.
RaceChip
Een tweede reden is performance. Want deze Alpine A110 occasion zou dus 252 pk moeten leveren, maar hij levert iets meer. 305 pk en 400 Nm, om precies te zijn. Dat is met dank aan een RaceChip GTS Black computer die middels eenvoudige chiptuning meer kracht uit het blok tovert. Ook een gasrespons-regelaar van RaceChip moet voor een leukere ervaring zorgen. Daarnaast is deze auto goed aangepast wat betreft sneller en leuker om te rijden, met bijvoorbeeld een sportuitlaatsysteem, Eibach-vering en een High Performance remsysteem.
Prijs Alpine A110 occasion
Merk je dat deze Alpine A110 een occasion is? Nauwelijks. Hij is dus maar twee jaar oud en heeft in die tijd slechts 12.807 km op de klok gezet. De prijs bedraagt daarmee 59.850 euro. Dat is bijna 11.000 euro minder dan de nieuwprijs in 2019 en een korting van 8.000 euro ten opzichte van het nieuwe basismodel. Dan krijg je een model wat in theorie niet onder doet voor een gloednieuwe GT. Het is best een prima deal, maar echt goedkoop zijn deze auto’s helaas nog niet. Prijspakken doe je op de advertentie van de Alpine A110 occasion op Marktplaats.
sportabgasanlage zegt
€60K? Ik zou dan toch een nette Cayman S 981 zoeken, heb je een beter infotainment systeem, betere stoelen, betere algehele kwaliteit en een betere wegligging. En ’t belangrijkste: 6 cilinders met een veel beter geluid.
ghini zegt
@sportabgasanlage: is dat idd haalbaar met 60k? Voor mij speelt uiterlijk wel ook mee, een Alpine vind ik een leuk model waar je als man prima meer kan verschijnen. Een cayman vind ik, vooral de achterkant, qua design te vrouwlijk. Als ik iemand met een Alpine zie denk ik, auto en rij liefhebber. Bij een cayman denk ik, vrouw of kan geen 911 betalen. Allemaal kort door de bocht, ik weet het, maar dat is wel wat ik dan denk.
sportabgasanlage zegt
@ghini ja hoor, een 981 S lukt voor 60K, voor minder ook.
Tja, het “die kan geen 911 betalen” is er een van mensen die nooit een Cayman hebben gereden. En voor 60K koop je ook wel een aardige 997 Carrera of hele nette 996 4S of misschien wel Turbo. Dus dat argument klopt niet eens. Je moet alleen met het bejaarde interieur kunnen leven.
Persoonlijk vind ik de Cayman helemaal niet vrouwelijk, zeker niet in ’t echt en met een paar mooie 20″ Carrera S velgen.
Ik heb juist bij de Alpine het “eigenlijk een Renault en geen geld voor een échte sportauto” gevoel, maar dat is net zo kort door de bocht natuurlijk.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat houdt ’t ook leuk op de weg.
net10 zegt
De A110 is gewoon een zeer aantrekkelijke sportwagen, volgens testen heeft de auto een fantastische wegligging en is van opvallend goede kwaliteit. Je ziet dat de auto weinig afschrijft.
De Cayman is ook een gave sportwagen maar waarschijnlijk een flink stuk duurder om op de weg te houden. Onderdelen voor een Porsche zijn vaak opvallend duur.
sportabgasanlage zegt
@net10
De Alpine heeft toch een behoorlijke neiging tot onderstuur, dus aan die wegligging moet wel gesleuteld worden met wat meer camber en een andere ophanging.
Qua onderhoud heb je gelijk, maar als je een auto “voor erbij” van €60K kunt kopen lig je daar waarschijnlijk niet wakker van.
PS als daily is de Cayman ook praktischer, die heeft namelijk 2x zoveel opbergruimte als de A110.
motorhead zegt
@sportabgasanlage: imho is de Alpine de veel betere daily. Dat zit ‘m vooral in het onderstel, dat vanwege het lage gewicht en de lange veerwegen niet zo belachelijk hard hoeft te zijn. Dat lage gewicht maakt ‘m ook nog eens erg zuinig . meestal rond de 1 op 16, voor een daily niet gek. Daarnaast heeft ie een behoorlijk positieve uitstraling, en krijg je leuke reacties. Een Porsche wordt vooral gezien als ontzettend fout. Zou natuurlijk allemaal niet uit moeten maken, maar is juist bij een daily best wel een dingetje.
Terzijde; ik vind het ontzettend gaaf dat een merk eens serieus aan de belangrijkste parameter voor een sportieve auto gedraaid heeft: gewicht. En dat zonder een extreem track-speeltje te maken (Lotus), maar iets wat je prima dagelijks kan gebruiken. Jammer dat mensen in Nederland vooral voor imago binnen de gebaande paden kiezen.
rolov zegt
Iemand moet hem nieuw kopen .
Pibasso zegt
Grappig dat ik hier dit item lees. Ik wil een Alpine, heel graag. En die gaat er komen. Binnen nu en 2 jaar, dan zal de prijs ook net even gunstiger zijn. Wat word ik hebberig van deze auto.
kniesoor zegt
Boks 🤜🏻
mark997gt3 zegt
Tja. 11k afgeschreven in 2 jaar vind ik erg weinig. Maar eerste eigenaar zal hem wel voor rond de 50 hebben laten gaan. Dan komt de afschrijving al in de buurt van 20k. Erg leuke auto’s maar vind ze ook
tweedehands aan de dure kant.
lightisride zegt
Niet duur voor een Alpine. Bij de dealer kan je ze voor zo’n bedrag niet krijgen. Maar het is ook niet zo’n aantrekkelijke. Aan geprutst, saaie kleur. De opties/aanpassingen krijg je dus gratis.
Toch opvallend goedkoop.
En hoezo wil je aan de wegligging sleutelen? Harde stuiterbak van maken? Dan kan je inderdaad beter een Cayman kopen. Hoewel die wel heel veel duurder gaat uitpakken.
bugboy zegt
@lightisride: Vergeet ook niet dat het een import is.