De gave coupé met 600 pk komt met een bijzondere abonnementsdienst, maar we zijn benieuwd of je zo’n ding eigenlijk ook gewoon kunt aanschaffen als je dat zou willen.
Volvo en Geely verrasten gisteren met de presentatie van de Polestar 1: een dikke hybride coupé die goed is voor maar liefst 600 pk en 1.000 Nm. Polestar is zoals je waarschijnlijk weet het nieuwe elektrolabel van het Zweedse merk en is vanaf nu dus meer dan “alleen” de huistuner.
De Polestar 1 komt met een abonnementsdienst. Voor een vast bedrag per maand zijn zaken als verzekering en autohuur meegenomen. Na een looptijd van twee of drie jaar wordt de auto in kwestie gerefurbished en mag een nieuwe abonnee tegen gereduceerd tarief een poosje met de auto rondrijden.
Wie het wenst, kan zo’n auto echter gewoon kopen en dus wél eigenaar worden van een Polestar 1. Deze mogelijkheid is niet genoemd in het persbericht, maar Polestar heeft op Instagram aangegeven dat koop wel degelijk kan. Helaas is niet bekend wat voor prijskaartje er aan de auto komt te hangen, maar we gokken op iets met vijf nullen voor de komma.
Dit is wel even 100x meer porno op wielen dan een Tesla
@bmwm3gtr: Zweedse porno, altijd al van gehouden
@volvosaab: 10
@volvosaab: beter wordt het niet
@volvosaab: Tja, van een Skoda Octavia word ik niet echt opgewonden Tsjechische peurno daarentegen:).
@bmwm3gtr: Ja, maar hoe handig is het om met een “sportwagen” of in ieder geval sportieve coupe uit te brengen? Die gaat toch nooit hoge verkoop aantallen halen?
Alhoewel, Tesla begon ook met de roadster, ook een zeer vette Lotus achtige wagen. Maar dat was een andere tijd en had een echt hoge prijs.
@fanboy: De eerste productierun is dan ook maar 500 exemplaren.. Dat moet nog wel lukken.
@jochempie: Dat dachten ze bij Bugatti toen ook.
@berlinetta: Die waren 10 keer zo duur en 10 keer minder mooi.
@jochempie: Daar heb je gelijk in. Toch hoeft het niet altijd aan de prijs te liggen, zo bewijst Ferrari/Porsche/McLaren wel.
@berlinetta: Dat klopt ook. Het is voor mij toch een mysterie waarom de Veyron zo slecht verkocht. McLaren had amper pedigree als productievoertuigbouwer toen ze met de P1 kwamen, en die was razendsnel uitverkocht. De Veyron was een heel stuk indrukwekkender qua sprong ten opzichte van wat er destijds was.
@fanboy: Je geeft het antwoord zelf al. Een sport auto is goed voor de aandacht, zeer welkom voor een nieuw merk en de kleine aantallen maakt de ze snel op problemen kunnen reageren en er van leren. Dat heeft Tesla heel slim gedaan. Volgende model wordt een concurrent van de Tesla Model 3 is al aangekondigd.
Wauw. Nu wachten op de station
@neleev: station? Hooguit shooting-brake…
@vroaaar: Polestar roept gewoon station in mij op, maar ik denk dat jij eerder gelijk zult hebben.
@neleev: station. Een V90 T8 dus?
@matthijsb: Ik zie het op basis van dit ontwerp al voor me. V40/50 en 90 zijn toch ook erg gave stations. Sowieso in vergelijking met hun concurrentie voorlopers
Die man in het gele pak is zeker van Geely?
@vroaaar: haha mij matched met de kabelboom en remschijven.
Wat ik gaaf vind aan dit project is dat Polestar z’n bedrijfsmodel ombouwt naar de circulaire economie. Door de auto vooral aan te bieden met een abonnementsdienst heeft Polestar er baat bij de auto zo lang mogelijk op de weg te houden, in plaats van zo snel mogelijk een nieuwe te verkopen. Een model voor hoe elk bedrijf met het milieu om zou moeten gaan.
Hopelijk zorgt de aandrijflijn ervoor dat hij relatief voordelig is in NL, want damn wat zou dit vet zijn om in NL te zien.
@720s: Dat heeft Ford ook gedaan met de 2.3 ecoboost.. Zie helaas ook amper Mustangs rijden.
@fmgarcia: Mustangs moeten V8 hebben, dan heb je echte Mustang, dat hoort bij het typisch Amerikaanse.
Dit kan prima en het zal ook wel lukken met die eerste 500 exemplaren aan de man te brengen.
Op het oog, vind ik hem ook wel op de Mercedes-Benz SL uit de jaren 90 lijken, dat is geen negatief iets, volgens mij.
@720s: Relatief is inderdaad het toverwoord hier. De Amerikaanse Autoblog citeert een Polestar bobo als “Als iemand ons 100-x duizend dollar wil geven, wie zijn wij dan om te zeggen dat je geen wagen kan kopen?”. Daarmee wordt min of meer bevestigd dat de wagen ruim boven een ton komt te liggen. Hier in Nederland moet je er dan nog wat BPM bij optellen, waardoor je zomaar op een vanafprijs van 120k euro’s kunt uitkomen.
Als je hem op de zaak rijdt is het natuurlijk ook een interessant verhaal. Zoals @jorek hieronder schrijft is het de vraag hoe de belastingdienst met deze dingen omgaat, zeker als de eerste Polestar klanten hem niet kopen en er daardoor geen Nederlandse catalogusprijs wordt vastgesteld. De Polestar 1 is in ieder geval niet volledig elektrisch, dus als er bijtelling wordt berekend zul je de volle 22% moet betalen. En 22% bijtelling over een catalogusprijs van boven de ton zou ik toch ook niet bepaald goedkoop willen noemen. Maar goed, alles is relatief natuurlijk. Voor hetzelfde geld verdien je een paar ton per jaar en is die 22% bijtelling wisselgeld.
@edge: Ik denk dat de bobo’s van Polestar het eigenlijk ook niet weten. Die auto komt in kwartaal 3 van 2019 op de markt, dus veel onderdelen zijn nog niet gefinaliseerd, en hetzelfde geldt voor de leveranciers en de productie. Het is voor een piepklein merk als Polestar dus waarschijnlijk nog te vroeg om een nauwkeurige prijsinschatting te maken.
Prachtige wagen maar blijft het toch raar vinden dat ze wel een nieuw merk oprichten maar dan een model lanceren dat overduidelijk een Volvo zonder badges is. Vraag me ook af wat er gebeurt als Volvo electrische auto’s uit gaat brengen in de toekomst.
@sketcher: vind ik ook gek. Fiat wil ook van Maserati het EV merk maken. Terwijl je volgens mij een EV platform lekker over je merken kan verdelen.
@pomoek: waarbij de Polestar dus geen EV is.
@sketcher: Dat gaat ook gebeuren, de minder potente versies mogen het doen met een Volvo badge.
Over dat de auto overduidelijk op een Volvo lijkt; Zelf verwacht ik dat toekomstige Polestars gewoon snelle Volvo’s zullen worden. Dan is het weer logisch.
Dit kan alleen maar goed gaan. Een betrouwbaar en redelijk groot merk als Volvo met zijn uitgebreide dealernetwerk op de achtergrond. Daarachter weer het geld van Geely.
Het design van Volvo is de laatste tijd (enkele uitzonderingen daargelaten) om van te smullen en ze komen met een toekomstbestendig pakket. Slim ook om de inmiddels steeds meer bekende naam van Polestar te gebruiken.
Ik ben onder de indruk.
@gulli: Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe bekend Polestar is. Ik durf te wedden dat mijn vader en mijn vrienden het niet eens kennen.
@berlinetta: heu!? Bedoel je dan dat er ook mensen zijn die niet de hele dag Autoblog zitten te F5’en?
(Je hebt ook wel gelijk denk ik)
@gulli: Het schijnt dat er ook buiten AB een wereld is ;)
Maar even serieus. Mijn vader en mijn vrienden zijn ook zeker wel geïnteresseerd in auto’s, maar het is niet zo dat zij regelmatig autonieuws lezen. Ik zou er dan ook raar van op kijken als ze mij kunnen uitleggen wat Polestar is.
Met andere woorden, hij komt na de initiële hype en beperkte productiecapaciteit in de opstartfase gewoon bij de Volvodealer te staan. Een hele geruststelling.
Ik vind het jammer dat dit soort goed uitziende wagens alleen nog met elektro aandrijving worden gemaakt… ik snap waarom, echter ik vind het jammer..
Ben ook wel benieuwd hoe de belastingdienst met dit soort constructies omgaat waar het gaat om bijtelling. Als er helemaal geen catalogusprijs is hoe je dan de bijtelling kunt bepalen. Zo kan bij de Zoe het accupakket erbij gehuurd worden ipv gekocht, ten gunste van een lagere cataloguswaarde. Het zit dan dus niet in de bijtelling.
Nou blijkt uit het artikel dat deze auto potentieel wel gekocht kan worden (en er dus wellicht wel een cataloguswaarde is), maar in de toekomst zullen dit soort constructies vaker gaan komen.
@joerek: word een vast bedrag voor de accu bijgeteld van ik meen 8500 euro.
Zolang er voor die 5 nullen geen getal groter staat dan nul valt het allemaal best mee met die prijs.
Overigens erg jammer dat er weer een fossiele brandstof motor in zit. Dat hele hybride gebeuren komt bij mij echt over als oma met haar rollator. Verders mooie auto hoor, nu.
@snel70: Ik vind het juist wel positief. Daarmee is de auto voor veel mensen nu nog interessanter dan als het een EV was. Kijk bijvoorbeeld ook naar de BMW i3. Volgens wordt die ook veel meer besteld met verbrandingsmotor.
@berlinetta: In deze tijd heb je echt geen excuus meer om nog een verbrandings motor te moeten gebruiken als hulpmiddel voor je electro motor. Of andersom. Overigens is dit dubbele vervuiling aangezien er twee technieken geproduceerd/ontwikkeld moeten worden voor 1 voertuig.
@snel70: die twee motoren hebben qua productie (standaard component) of productie amper invloed op het milieu. Dat er nog altijd een uitlaat is en je in je hybride vaak in een vooral erg zware benzineauto rond rijdt is kwalijker.
@mashell: Daar heb je natuurlijk een goed punt, wat het gewicht betreft en ben ik het volkomen met je eens. Sowieso meer gewicht heeft meer energie nodig. Echter zijn er toch tal van grondstoffen, transport, faciliteiten, mensen, machines en verdere ontwikkeling voor nodig om deze benzine motor naast de elektro motor te laten werken. Alles wat je uit kan sparen is dus per definitie winst voor het milieu over het hele traject en niet alleen bij de eind verbruiker, of ben ik nou gek?
@snel70: Met welke EV rijdt ik dan Groningen Venlo op en neer?
@piebepost: gewoon met een benzine of diesel gemotoriseerde voertuig of gewoon de trein. Overigens met een tesla zou het ook zonder probleem moeten lukken en met elke andere ev ook. Duurt wat langer maar je komt er wel ; )
@snel70: Oog sorry. Ik had je post verkeerd gelezen.
@piebepost: no worries ; )
Prachtige auto, ik zou hem blind bestellen als ik de knaken had.
Het nieuwe Polestar logo doet me wel een beetje aan Citroën denken.
Ik wacht met smart op de Polestar 240 turbo