De een nog leuker dan de ander.
Stel, je zoekt een compacte auto, het liefst zo klein mogelijk, kleine motor en alleen het hoognodige aan boord. Waar denk je dan aan? Waarschijnlijk een Smart, Citroën C1 of VW Up!. En voor ons Nederlanders met een gemiddelde lengte van 1 meter 75 zijn dat inderdaad kleine autootjes. Veel kleiner moet je ook niet willen, een Smart is klein zat. En de 0.9 of 1.0 liter grote motor die voor zo’n 100 pk zorgt is ook vrij compact.
In Japan vinden ze van niet. Het Aziatische land staat bekend om een beetje out-of-the-box denken. Een kwaliteit waar de Japanners bekend om staan is het zo efficiënt mogelijk benutten van zo weinig mogelijk ruimte. Zo ook in de autocultuur. Uiteraard rijden er in Japan ook grote sedans rond, maar waarin Japan zich echt onderscheid zijn hun compacte auto’s.
Die zijn namelijk van een nog kleiner formaat dan de kleinste kleintjes van hier. Japan noemt het Kei Cars. Er zit zelfs een heel eisensysteem aan de kleine wagens: de omvang in lengte en breedte mag niet groter zijn dan een bepaalde waarde, evenals de motor die niet groter is dan 660 cc. Dat deze eisen niet betekenen dat een dergelijke auto niet leuk is, bewees lijstjeskoning @willeme in zijn eerdere artikel over Kei Cars.
Hier zijn de Kei Cars niet aangeslagen, al is het wel geprobeerd. Je ziet nog heel af en toe een Subaru Vivio of een Daihatsu Trevis. Als je in Japan bent zal het je opvallen dat het er stikt van de kleine autootjes. Het grootste deel volgt hetzelfde recept: hoog en smal, felle kleur en super schattig. In dit artikel pakken we de highlights, allemaal geüpload door razende gastreporter @joosstra. Klik op de modelnaam of de afbeelding voor meer foto’s!
Suzuki Alto Lapin
Zo’n beetje de definitie van een Kei Car. Grote, ronde koplampen, en in dit geval zelfs een heerlijk foute roze kleur.
Nissan PAO
Naast de Lapin staat een iets bekender voorbeeld. Formeel gezien niet eens een Kei Car (die mogen een geel kenteken dragen) en in Nederland zijn er een paar mensen die er eentje hebben geïmporteerd. Maar wees eerlijk: hij kijkt je zo schattig aan, probeer het maar eens over je hart te krijgen om hem weg te klikken. Daarom mag hij gewoon in deze lijst erbij.
Daihatsu Naked
Onze reporter moest hier bekennen dat een ontbrekend typeplaatje ervoor zorgde dat hij geen idee had wat het was. Daarom noemde hij hem Daihatsu Dinges. Toepasselijk en leuk! Helaas kun je niet een puppy tegenkomen en besluiten dat hij Fifi heet omdat dat schattig klinkt, de eigenaar heeft hem al een naam gegeven. Het Autoblog research team helpt met het zoeken naar deze naam en vindt uit dat hij Naked heet. Een vreemde naam, gegeven aan de auto vanwege de onafgedekte bouten en scharnieren in het plaatwerk. Dit om de auto wat stoerder te doen voorkomen. De eigenaar is er ook achter gekomen dat Kei Cars geen ruimte in overvloed hebben en compenseert dat met een skikoffer.
Suzuki Hustler
Als je een linkje krijgt waar Suzuki Hustler in staat, dan verwacht je iets heftigs, een concept versie van de Vitara met offroad-goodies misschien? Niet een onschuldig kijkend roze gebakje in ieder geval. Wat ze willen bereiken met de ietwat controversiële naam weten we niet, maar dit is misschien wel de schattigste auto uit het lijstje. Komt trouwens ook als coupé. Koddig.
Honda N-Box
De favoriet van ondergetekende. De proporties kloppen hier totaal niet, de wielen zijn miniscuul waardoor een spannend design niks toevoegt en het spannende Honda familiegezicht past ook totaal niet bij een Kei Car. Het resultaat is een auto die er gewoon niet uit ziet. En juist daarom is hij zo geniaal. Aangezien ik nog een eerste auto zoek en in een binnenstad woon, misschien niet eens een gek idee…
Daihatsu Tanto
Naast de N-Box staat een auto die verrassend gelijk is, van Daihatsu. Ook super leuk, maar net ietsje minder “anders” dan de Honda. Wel een lekker dikke chromen grille. Eat that, Audi.
Daihatsu Cast Activa
Helaas is Japan wel gewoon een land op planeet aarde en ontkomt ook de Kei-cultuur niet aan de crossover-hype. Deze Daihatsu Cast is aangepakt om stoerder te lijken, maar het blijft eerder koddig. En laten we eerlijk zijn, onverharde wegen gaat deze auto weinig zien.
Nissan Cube
De inzendingen van Nissan zijn niet zo sterk vandaag, ook dit is geen Kei Car namelijk. En ook speelt hij vals omdat hij hier wel is verkocht. Maar goed, het thema vandaag is blokkendozen en een auto die letterlijk “Kubus” heet mag dan niet ontbreken. En die witte wieldoppen met wit dak maken hem nog exclusief voor Japan, waardoor deze specifieke auto niet in Nederland te krijgen was.
Daihatsu Esse
De vierde Daihatsu uit dit rijtje, omdat ze in hun thuisland nog steeds mateloos populair zijn. In Europa mocht het niet baten, wat begrijpelijk is. En ook jammer, want dit soort autootjes zijn goedkoop en geven kleur aan de weg. Helemaal deze gele Esse.
Daihatsu Carbus
De Japanners zijn wel goed in namen verzinnen. Het is eigenlijk geen auto, maar ook net geen bus. Het is een autobus! Of een Carbus, op zijn Engels. Door de velgen en retro kleurstelling heeft het wat weg van een T1-busje.
Suzuki MR Wagon
Dat niet elke Kei Car vrolijk de wereld inkijkt bewijst deze MR Wagon. Wou hij roze zijn? Wou hij geen Kei Car zijn? Gewoon met het verkeerde wiel uit de productielijn gestapt?
Nissan Skyline Sedan
En om af te sluiten een auto die bewijst dat hoekig design ook tijdloos kan zijn. Goed, het is in de verste verte geen Kei Car. Maar deze Japan-exclusive moest even genoemd worden. Want wat is dit toch een beeldschone auto.
daihatsucuore zegt
Daihatsu doosjes zijn altijd goed!
bmw507coupe zegt
Die Skyline is wel echt smerig lekker
lincoln zegt
kei-cultuur !!
tis gewoon een belastingmaatregel ..
brommobielen noemen we toch ook geen “cultuur” ..
mashell zegt
@lincoln: maar als je het wel cultuur noemt is het gemakkelijker uit te roeien. Draaiorgels, hoffelijkheid in het verkeer, een leuke TV show op zaterdagavond. Allemaal al uitgeroeid. Dus dames en heren, de brommobielen, alle festivals die nog geen lustrum gevierd hebben, hooikoorts, BLØF en TV programma’s met Mathijs van Nieuwkerk zijn van heden officieel tot Nederlands cultuurgoed verklaard. Het uitroeien mag beginnen.
kle500 zegt
@mashell: draaiorgels, breek me de bek niet open..
koekwaus zegt
@kle500: die ga ik nooit missen denk ik
dawwg zegt
@koekwaus: Nog altijd liever 10x liever draai-orgels dan dat autotune-gemekker van kleine Nederlandse wannabe-rappers …
stephane8200 zegt
Ik vind die Pao cool. Weet niet waarom. Skyline is uiteraard ook een leuk ding.
fanboy zegt
@stephane8200: Inderdaad een zeer geslaagd ding. Wekt altijd een leuk gevoel op, ook als je hem in het echt ziet.
stephane8200 zegt
@fanboy: check http://www.duncanimports.com even. Heb ze al eens benaderd om er eentje bij hen te kopen maar ze waren niet echt happig. Terwijl ze er echt veel hebben staan. Bizar.
stephane8200 zegt
@stephane8200: p.s. Figaro’s dan vooral, Pao valt wel mee.
aalt zegt
Erg leuke auto’s en voor het belastingstelsel in Japan erg gunstig zolang ze maar binnen de wetgeving blijven.. Jammer dat er niet meer diversiteit hier op onze wegen rond rijdt, hier krijg je toch een smile van op je gezicht? Cartoon auto’s in real live!
lincoln zegt
@aalt:
is dat de reden dat je in een baby blauwe Daihatsu Move rijdt ??
aalt zegt
@lincoln: Haha, nee ik ben voor iets anders Japans gegaan eerder dit jaar, een rode Subaru Impreza ’18, nee geen Kei kar, wel wat meer diversiteit :) Maar zou het niet erg vinden hoor om zo’n kei kar als 2e auto er naast te hebben, hier in Brussel vind je nog iets makkelijker een parkeerplekje met zulke afmetingen. :)
lincoln zegt
@aalt:
er zijn nog nooit zoveel verschillende carrosserie vormen en modellen te koop geweest als dat er nu zijn ..
en dat van vrijwel elk merk ..
je kan wel meer “diversiteit” willen ..
maar je kan je ook realiseren dat er al een overdaad aan “diversiteit” is ..
veeeeeeeeeeeel meer dan in Japan iig ..
kauwsjotel zegt
@lincoln: ouwe aandachtshoer dat je er bent..
lekkaah zegt
@kauwsjotel: wat een briljante reactie zeg
Jochempie zegt
Voor iedereen die zich nu in Japanse sferen bevindt en een stapeltje geld in de portemonnee heeft branden:
http://www.goo-net-exchange.com/
jeroenwz zegt
@jochempie: gave site! die kende ik nog niet. Dank je!
Jochempie zegt
@jeroenwz: Maar vergeet niet moeder de vrouw ook nog wat aandacht te schenken.
eefie zegt
12 x niks imo
jeppie zegt
Meer van deze spots aub
thomcarspotter zegt
Bedankt om mij lid van het Autoblog research team te maken @720s :-)
Loek zegt
@thomcarspotter: duidelijkheid creëren doen we samen ;)
silverscope zegt
Wel tof hoor.
chriscross zegt
Genoeg hoofdruimte als je een extra groot waterhoofd hebt…
Pallas zegt
Echt heel leuk , veel beter dan kleine Europese autootje die serieus willen doen.
Zelf wil ik ooit een Suzuki 100gx bezitten
kauwsjotel zegt
Rip @pinut187 mooie spots zaten er tussen.
alloallo zegt
Die ‘poederkleuren’ vind ik eigenlijk wel leuk. Passen ook prima op kleine europese modellen.
jack_abarth zegt
@alloallo:
Heet dat niet gewoon pastel?
lekkaah zegt
@jack_abarth: spack
MaartenD zegt
Leuk artikel en foto’s!
desjonnies zegt
En dat allemaal omdat de Japanners altijd bezeten zijn van de oer-mini.
Iedere kei car is een poging om een nieuw concept zoals de mini was uit te vinden.
Ze waren dan ook compleet van de leg toen Renault in 1994 met de Twingo op de proppen kwam, het concept van de mini heruitgevonden.
Waarom wij niet dachten ze in Japan.
e28forever zegt
Leuk artikel!
En ik moet toegeven , er zitten grappige autootjes tussen.
Die Japanners, ze kunnen er wat van!
flashevan zegt
Wel geinige karretjes. Volgens mij zijn de Honda N-box, de Daihatsu Tanto en de Carbus een en dezelfde auto. De A stijl met dat kleine ruitje, de deurgrepen en de rails voor de achterdeur zien er hetzelfde uit
steelboy zegt
Ik vind deze (kei-)auto’s 100x leuker dan de hordes XC90 en Q7 plugins waarin onze NL medemens meent dagelijks in rond te moeten rijden. Dit is ten minste energiebesparing en uitstoot reductie in basisvorm!
bullzeyersn zegt
Persoonlijk vind ik ’t nog niet zo heel begrijpelijk waarom Daihatsu niet aangeslagen is in Europa. Ik zal de laatste zijn die ontkent dat de modellen er spannensyuit zagen, maar technisch gezien zijn die dingen onverwoestbaar. Rij zelf als tweede auto een Cuore uit 2003. Uiteraard grijs met wieldoppen maar zolang je de snelweg niet als natuurlijke leefomgeving ziet is ’t nog een vlot bakkie ook.
tge1 zegt
Ik kan beamen dat die kei-cars best wel fijn rijden. Ik heb een dag zo een Altootje gehuurd in Japan en was te spreken over de ruimte en het comfort. Leuke bakkies!
gregorius zegt
De Carbus, geniaal moet die Ford-medewerker hebben gedacht. Wat kunnen we hiermee doen…
We maken een lelijk gedrocht met slechte proporties, maar dan eentje zonder belastingvoordelen.
en we noemen hem de EcoSport. 2 dingen die hij niet is, maar wat de koper wel graag had willen hebben.
joosstra zegt
Goed verhaal ! Arrigató (= Japans voor ‘bedankt’!)
patrick_koning zegt
Waarom zijn geen van de kentekenplaten voor in het midden gemonteerd?
Reimon zegt
Suzuki Hustler = poor man’s Toyota FJ-Cruiser?
Kopieren doen ze dus zelfs met haar ‘eigen’ producten, fijn!