De Pool heeft de gunfactor, maar daarmee kom je er helaas niet in de koningsklasse van de autosport.
Waar Jolyon Palmer zijn zitje bij Renault dan aan te danken heeft weten we niet, dus als iemand van jullie het weet lezen we het graag. Back to the topic! Robert Kubica reed in zijn (te) korte F1-carrière de nodige mooie resultaten bij elkaar. In 2011 raakte hij ernstig geblesseerd bij een rallyongeval en daarna was het voor de Pool gedaan op het hoogste niveau.
Onlangs testte Kubica een Renault F1-auto. Hij reed maar liefst 115 ronden in Valencia en zowel het tempo als de fysieke conditie van de Pool was naar verluidt prima in orde. De geruchtenmachine draaide dan ook op volle toeren, want stiekem hoopte elke fan van de sport dat de zeer getalenteerde Kubica na een afwezigheid van zeven jaar een rentree zou maken in de koningsklasse.
Die hoop is vandaag de nek om gedraaid door Renault-baas Cyril Abiteboul. Kubica staat niet op het lijstje met mogelijke coureurs voor 2018 en het team wil uiterst voorzichtig met hem zijn, ondanks dat vele fans hopen op een terugkeer van de Pool.
Waarom liet de renstal hem dan ruim 100 rondjes in een F1-wagen rijden, vraag je je af. Abiteboul geeft aan dat de test was bedoeld voor het mentale en fysieke herstel van Kubica, niks meer niks minder. Volgens de teambaas zal Robert nog meer moeten laten zien voordat hij in aanmerking komt voor een zitje bij het fabrieksteam van Renault.
Goed om te weten: het contract van Palmer loopt na dit seizoen af. Laten we hopen dat Kubica in de tussentijd genoeg kan laten zien om Abiteboul te overtuigen van z’n kunnen! (via: motorsport.com)
Roef zegt
Wat een clickbait titel weer, hij staat “op dit moment” niet op de lijst voor een rol als 2018. Als hij bijvoorbeeld de test na Hongarije gaat doen met de nieuwe auto’s en hij toont snelheid en hij kan het aan met z’n arm, dan zou ie zomaar ineens wel op de lijst kunnen staan.
pomoek zegt
Past wel goed in het rijtje: Wat Renault de komende jaren niet gaat doen. Palmer ontslaan, motoren updaten, races winnen enz.
vierkoloms zegt
Was de vorige test niet ” gewoon” voor een hernieuwde superlicentie?
Edge zegt
@vierkoloms: Dat zou kunnen, maar dan moet de FIA wel speciale dispensatie verlenen. Tegenwoordig is het zo dat je de afgelopen twee of drie jaar F1 races moet hebben gereden, of 40 punten in een periode van drie jaar moet behalen in de juniorcategorieën. Kubica voldoet helaas aan beide eisen niet, en heeft officieel dus ook geen recht meer op een superlicentie. De FIA kan speciale dispensatie verlenen, maar of ze dat doen is natuurlijk een tweede.
Dutchdriftking zegt
Als nieuwe F1 fan nooit van de man gehoord.
jelmer03 zegt
@dutchdriftking: in 2007 had hij een harde klapper op canada. Het jaar daarna won ie hem. Zijn eerste race winst
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Ga je schamen, of even inlezen. Een van de twee.
racerx zegt
Maar hoe komt Palmer aan dat zitje dan?
E34M5Touring zegt
@racerx: Hij mocht ooit eens een foto maken voor z’n instagram. Toen is ie gewoon blijven zitten. Wat ze ook doen bij Renault, hij komt er niet uit. Zelfs tijdens transport blijft ie zitten. Scheelt zoveel in vliegtickets en hotels dat ze het zo maar laten.
spykerboy zegt
Helaas, had hem graag palmer zien vervangen, die gast kan nog geen raam breken in een glas fabriek….
harrie zegt
Lijkt me inderdaad verstandig om eerst Palmer officieel de deur te wijzen voordat je gaat roepen dat Kubica volgend jaar voor Renault rijdt.
FB_100001036415374 zegt
Hoe Palmer aan zijn zitje is geraakt? Heel simpel:
Maldonado reed zowat elke Renault/Lotus op hoop in 2014. Toen kwam daar Palmer, die overigens net de GP2 titel had gewonnen, met een grote zak geld (ong. 15 mil.) aankloppen. Natuurlijk kon Renault daar geen nee tegen zeggen en na een jaartje reserve/test coureur spelen (2015) was Palmer aangenomen. Palmer was dan ook slim genoeg om een 2-jarig contract af te sluiten (2016-2017) zodat ze hem niet direct de laan uit konden sturen. Hoe is Palmer aan dat geld geraakt? Goh, iets met Papa, rijk en ex F1 piloot.
Edge zegt
@brent_decat: Kleine aanvulling: Toen Palmer bij het team tekende was het nog Lotus en was de overname door Renault nog niet rond. Lotus stond er financieel niet al te goed voor, wat het aantrekken van Palmer en zijn 15m verklaart. Renault gaf vervolgens de voorkeur aan het behouden van Palmer omdat dat een flinke afkoopsom scheelt en het op dit moment toch nog niet om podiums, overwinningen of titels gaat.