Een cilindertje extra voor de hardcore sportwagen!
De KTM X-Bow stond op de Autosalon van Genève vooral in het teken van extra deurtjes en een voorruit. Een leuke GT-toevoeging voor de pussyrijders die zich scheel betaalden aan tandenstokers en flosdraad na een ritje in hun KTM vierwieler. Maar er is meer nieuws. Nou ja, nieuws, het lag in de lijn de verwachting. KTM gaat de 2.5-liter TFSI uit de Audi TT-RS en RS3 gebruiken. Momenteel gebruiken ze aleen de 2.0 TFSI uit de Audi S3 nog.
KTM CEO Stefan Pierer deelde het goed nieuws met EVO:
“Audi is offering us the five-cylinder engine platform. In race usage we’ve already been thinking about a stronger engine. This one sounds good and performance-wise, you can get up to 480hp.”
Zo, eerst even een raceversie bouwen, en daarna de straat op met een KTM die nog meer vermogen levert dan de 300 pk sterke X-Bow R. Lieve help, waar kunnen we tekenen? Ze schijnen momenteel al te testen met een aantal prototypes, maar wanneer hij met 2.5 vijfcilinder op de markt komt is nog niet bekend. De straatversie zou tot slot een iets langere wielbasis krijgen en wellicht ook een bak met dubbele koppeling, want daar wordt ook mee getest.
MARS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jochempie zegt
@MARS: Gewoon niet praten onder het kauwen..
toroloco zegt
voor mij een Donkervoort D8, is veel mooier.
kickass zegt
5-Cilinder of niet, de voorruit moet weg…
tborre zegt
@kickass: ben het met je eens.. maar met die heerlijke 5 cylindertjes achter je moet het zeer leuk scheuren zijn ….
sjon zegt
@kickass: waarschijnlijk naar klanten geluisterd
lincoln zegt
rare vraag .. maar zit KTM niet allang en breed in de BMW group ??
bungabungastig zegt
@lincoln: KTM heeft onlangs Husqvarna van BMW overgenomen is de link.
lincoln zegt
@bungabungastig:
dank u vriendelijk ..
thomcarspotter zegt
Stom voorraampje… staat volgens mij net iets te recht omhoog.
rotjeknor zegt
Kunnen ze niet die V10 uit de R8 halen, en die erin lepelen? Als je dan toch al bij Audi bent.
mout zegt
Vijfde cilinder, PDK: als laag gewicht je voornaamste verkooppunt is, zou ik er nog eens een nachtje over slapen.
motoragent zegt
@mout: Dat is ook de reden dat ze bij Donkervoort gewoon voor een handbak met 5 versnellingen hebben gekozen, zo’n dubbelkoppelingsbak is simpelweg veel te zwaar voor zo’n lichtgewicht racertje.
Joerek zegt
@motoragent: bullshit man. 20kg meer en de 7 traps stronic is DE perfecte bak om te hebben bij het blok. Zoveel sneller en zoveel plezier geeft die bak. Iedereen die overstapt binnen ttrs wereld vindt het de beste keus
motoragent zegt
Ik ben benieuwd hoeveel pk’s ze er bij KTM uit weten te persen. Al denk ik niet dat dit aan de Donkervoort D8 GTO kan gaan tippen, die is toch een pak lichter…
norge zegt
Lijkt wel of ze de ruit van een invalide wagentje gehaald hebben.Verder een grappig bakkie met foute motor.
autobart zegt
@norge: Was een Hyundai koffiemolen beter geweest?
Jochempie zegt
@norge: Nee komt van een pausmobiel die Ratzinger heeft teruggegeven..
lincoln zegt
ze hadden die ruit gewoon transparant moeten maken ..
dan zou je er dwars doorheen kunnen kijken ..
Jochempie zegt
@lincoln: Heb jij ooit een transparante ruit gezien dan? Ik niet.
bartjuh zegt
Ben benieuwd wat het verschil in gewicht is. Maar ktm kennende komt dat wel goed. Ze doen er ook alles aan om hun motoren licht te houden. Meer vermogen is niet echt wat de x-bow nodig had vond ik toen ik er mee heb gereden, maar zou het graag een keer proberen met de nieuwe 5cilinder. Maar hoop datie dan wel zonder, of met afneembare ramen te leveren is.