Met de KTM X-Bow GTX hoef je niemand meer voor te laten.
Wij leven op het moment in een cultuur van cijfers. We willen minimale CO2-uitstoot, maximale range en vooral: zoveel mogelijk ‘pk’. met name de vraag om meer vermogen is ridicuul. Binnenkort gaan we er even uitgebreid en langdradig op in waarom pk’s ontiegelijk overgewaardeerd zijn.
De belangrijkste reden is simpel: gewicht! Hoe minder gewicht je meeneemt, hoe minder vermogen je nodig hebt. Dat zorgt ervoor dat je minder zware wielen, remmen, ophanging en dergelijke nodig hebt. Ergo, je bevindt je in een positive viscueze cirkel. Als er één merk is dat lichtgewicht auto’s tot een kunst heeft verheven, dan is het Lotus wel. Echter, de Britten zijn zeker niet de enige. Hun obsessie met gewichtsbesparing werkt blijkbaar aanstekelijk.
KTM X-Bow GTX
De Oostenrijkse motorfietsbouwer KTM is er speciaal voor auto’s gaan ontwikkelen. De X-Bow kennen we als een moderne carbon turbo-skelter. De looks ondergeschikt zijn aan prestaties. De KTM X-Bow GTX is hun laatste wapenweit. De auto doet wat denken aan de X-Bow GT4-racer (afbeelding boven). Het is een full-on trackday speeltje, dus niet een auto met kenteken platen waarmee je af en toe het circuit bezoekt. De auto is voorzien van een FIA-gekeurde rolkooi, verstelbare pedalen en koolstofvezel stoelen. Sowieso, bijna alles aan de X-Bow GTX is van carbon gebouwd.
Elektrische stuurbekrachtiging!
Is het allemaal hosanna met deze KTM met dak? Nee. De besturing is nu niet meer hydraulisch (zoals bij de straatversie), maar elektrisch. Volgens KTM zijn er drie standen in te stellen die voldoende feedback moeten leveren. Eerlijk is eerlijk: er zijn auto’s waarbij de elektrische stuurbekrachtiging niet als hinderlijk wordt ervaren. De Porsche 911 GT3 RS heeft ook ‘EPAS’.
Audi Sport vijfcilinder
Dan de specificaties. De KTM X-Bow GTX is voorzien van een motor uit de Volkswagen Group. Ditmaal niet de 2.0 TFSI, maar een 2.5 vijfcilinder turbomotor van Audi Sport. Deze is gekoppeld aan een Holinger MF sequentiële bak. Deze is iets gekieteld en levert nu maar liefst 530 pk. Het maximale koppel is 650 Nm. Dat zijn al bijzonder indrukwekkende waarden, maar helemaal als je er rekening mee houdt dat de KTM X-Box GTX slechts 1.048 kilogram weegt.
Prijs KTM X-Bow GTX
Of dat het gewicht is met een volle tank weten we niet, gezien het formaat (120 liter) zal het wel degelijk iets uitmaken. Voor een goede wegligging zijn er Sachs-dempers die instelbaar zijn. Zowel de hoogte als de in- en uitgaande slag kunnen worden afgesteld. Om de boel tot stilstand te brengen, zijn er 378 mm grote remmen aan de voorzijde en 355 mm schijven aan de achterkant. De prijzen starten vanaf 230.000 euro, nog voordat de fiscus er een plasje over kan doen.
Benieuwd hoe het klinkt? Motorsport Spielberg maakte bovenstaande video en gelukkig stond de microfoon aan!
Dutchdriftking zegt
En hoe snel is hij dan? Want dat staat er dan weer niet bij.
plopkoekje zegt
“Wij leven op het moment in een cultuur van cijfers.”
Goed dat je gelijk een voorbeeld geeft. ;)
torsen zegt
@dutchdriftking: De GT4 racewagen doet
Acceleration 0-100 km/h 3.9 s
Maximum speed 265 km/h
Met max 360pk en max 500Nm op drooggewicht van minimaal 975kg.
Dus daar nog een schep bovenop.
alpina007 zegt
@torsen: 3.9 red ik en qua topsnelheid: dan moet ik bijna naar de 8ste versnelling ?? onwijs gaaf ding trouwens, alleen zwaar voor een gt4
114i210pk zegt
@alpina007: Zwaar voor een GT4? 1048 kg is niet zwaar voor een GT4. De Maserati Granturismo GT4 van weleer was een zware jongen met 1410 kg. Dit is een bom met 650 nm en iets meer dan 1000 kg.
alpina007 zegt
@114i210pk: sorry voor de late reactie. Voor een standaard GT4 niet nee. Maar het leeggewicht van het “basis model” is 700kg. Dan is ruim 300kg erbij erg veel voor een auto die niet straatlegaal is
dalmore zegt
Vet! Kan je toch nog droog van de trackday naar huis rijden. Wat zal de markt voor zo’n gave wagen klein zijn
torsen zegt
@dalmore: ‘Het is een full-on trackday speeltje, dus niet een auto met kenteken platen waarmee je af en toe het circuit bezoekt’
Dat gaat ‘m niet worden dus.
berlinetta zegt
Ligt het aan mij of is 1000 kg nog best veel door dit ding? Ik had verwacht dat hij lichter zou zijn.
Joerek zegt
5 cilinder is niet echt een heel licht blok, maar gewoon veel power en veel koppel over grote range.
pomoek zegt
Wilde hetzelfde zeggen. Er zit als ik het zo zie weinig gadgets en géén airbags op. Dan is 1000+ kg best veel. Ik zou een minder lichtere motor dan ook wel een aardige optie vinden. Leeg gewicht van de auto max 800 kg moet toch lukken?
Reimon zegt
1000 kilo is best veel, liefs een Joop Donkervoort fanboy..
tvr1974 zegt
@reimon: 1 .. Scheelt ook behoorlijk wat kilo’s TOV de KTM
GielMK1 zegt
Donkervoort D8 GTO
Zelfde Audi 5-cyl
695kg (in plaats van X-Bow 1048kg)
Lotus Exige S2
4-cyl (in plaats van Audi 5-cyl)
914kg (in plaats van X-Bow 1048kg)
Lotus Exige 430 cup
V6 (in plaats van Audi 5-cyl)
1059kg (11kg zwaarder dan X-Bow 1048kg)
Gordon Murray T.50
V12 (in plaats van Audi 5-cyl)
986kg (in plaats van X-Bow 1048kg)
De KTM kan nog best op dieet….
torsen zegt
@berlinetta: @pomoek: @reimon: @gielmk1:
In de race klasse waar deze voor bedoeld is zijn gewicht en vermogen aan elkaar gekoppeld.
Verhouding van 2kg/1pk.
Minder gewicht is leuk in bochten en bij lagere snelheden maar op hogere snelheden is power weer erg prettig om de luchtweerstand te overwinnen.
Daarbij wil je bij endurance races ook wel wat stevigheid.
En dat dieet van de T50 schijnt nogal kostbaar te zijn.