• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

KTM X-BOW GTX is de snelste auto van vandaag

Auteur: willeme, gepost 13 oktober 2020 om 14:14 – 15 Reacties

KTM X-BOW GTX

Met de KTM X-Bow GTX hoef je niemand meer voor te laten.

Wij leven op het moment in een cultuur van cijfers. We willen minimale CO2-uitstoot, maximale range en vooral: zoveel mogelijk ‘pk’. met name de vraag om meer vermogen is ridicuul. Binnenkort gaan we er even uitgebreid en langdradig op in waarom pk’s ontiegelijk overgewaardeerd zijn.

De belangrijkste reden is simpel: gewicht! Hoe minder gewicht je meeneemt, hoe minder vermogen je nodig hebt. Dat zorgt ervoor dat je minder zware wielen, remmen, ophanging en dergelijke nodig hebt. Ergo, je bevindt je in een positive viscueze cirkel. Als er één merk is dat lichtgewicht auto’s tot een kunst heeft verheven, dan is het Lotus wel. Echter, de Britten zijn zeker niet de enige. Hun obsessie met gewichtsbesparing werkt blijkbaar aanstekelijk.

KTM X-BOW GT4

KTM X-Bow GTX

De Oostenrijkse motorfietsbouwer KTM is er speciaal voor auto’s gaan ontwikkelen. De X-Bow kennen we als een moderne carbon turbo-skelter. De looks ondergeschikt zijn aan prestaties. De KTM X-Bow GTX is hun laatste wapenweit. De auto doet wat denken aan de X-Bow GT4-racer (afbeelding boven). Het is een full-on trackday speeltje, dus niet een auto met kenteken platen waarmee je af en toe het circuit bezoekt. De auto is voorzien van een FIA-gekeurde rolkooi, verstelbare pedalen en koolstofvezel stoelen. Sowieso, bijna alles aan de X-Bow GTX is van carbon gebouwd.

  • KTM X-BOW GTX
  • KTM X-BOW GTX

Elektrische stuurbekrachtiging!

Is het allemaal hosanna met deze KTM met dak? Nee. De besturing is nu niet meer hydraulisch (zoals bij de straatversie), maar elektrisch. Volgens KTM zijn er drie standen in te stellen die voldoende feedback moeten leveren. Eerlijk is eerlijk: er zijn auto’s waarbij de elektrische stuurbekrachtiging niet als hinderlijk wordt ervaren. De Porsche 911 GT3 RS heeft ook ‘EPAS’.

KTM X-BOW GTX

Audi Sport vijfcilinder

Dan de specificaties. De KTM X-Bow GTX is voorzien van een motor uit de Volkswagen Group. Ditmaal niet de 2.0 TFSI, maar een 2.5 vijfcilinder turbomotor van Audi Sport. Deze is gekoppeld aan een Holinger MF sequentiële bak. Deze is iets gekieteld en levert nu maar liefst 530 pk. Het maximale koppel is 650 Nm. Dat zijn al bijzonder indrukwekkende waarden, maar helemaal als je er rekening mee houdt dat de KTM X-Box GTX slechts 1.048 kilogram weegt.

Prijs KTM X-Bow GTX

Of dat het gewicht is met een volle tank weten we niet, gezien het formaat (120 liter) zal het wel degelijk iets uitmaken. Voor een goede wegligging zijn er Sachs-dempers die instelbaar zijn. Zowel de hoogte als de in- en uitgaande slag kunnen worden afgesteld. Om de boel tot stilstand te brengen, zijn er 378 mm grote remmen aan de voorzijde en 355 mm schijven aan de achterkant. De prijzen starten vanaf 230.000 euro, nog voordat de fiscus er een plasje over kan doen.

Benieuwd hoe het klinkt? Motorsport Spielberg maakte bovenstaande video en gelukkig stond de microfoon aan!

Ook interessant!

  • ktm rc 8c
    Ktm lanceert €35k trackspeeltje: RC 8C
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Volkswagen ID.4 GTX rijtest en video
  • Volkswagen ID.4 GTX trapt nieuw sportlabel af

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

audi-sport, GTX, ktm, trackday, x-bow

Vorig bericht: « Honda Access Civic Type-R is extreem kinderachtig
Volgend bericht: Prijzen Tesla Model S verlaagd: SALE!!! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 oktober 2020 om 14:18

    En hoe snel is hij dan? Want dat staat er dan weer niet bij.

    Login om te reageren
    • plopkoekje zegt

      13 oktober 2020 om 14:37

      “Wij leven op het moment in een cultuur van cijfers.”

      Goed dat je gelijk een voorbeeld geeft. ;)

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      13 oktober 2020 om 14:57

      @dutchdriftking: De GT4 racewagen doet
      Acceleration 0-100 km/h 3.9 s
      Maximum speed 265 km/h
      Met max 360pk en max 500Nm op drooggewicht van minimaal 975kg.

      Dus daar nog een schep bovenop.

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        13 oktober 2020 om 15:25

        @torsen: 3.9 red ik en qua topsnelheid: dan moet ik bijna naar de 8ste versnelling ?? onwijs gaaf ding trouwens, alleen zwaar voor een gt4

        Login om te reageren
        • 114i210pk zegt

          13 oktober 2020 om 18:44

          @alpina007: Zwaar voor een GT4? 1048 kg is niet zwaar voor een GT4. De Maserati Granturismo GT4 van weleer was een zware jongen met 1410 kg. Dit is een bom met 650 nm en iets meer dan 1000 kg.

          Login om te reageren
          • alpina007 zegt

            14 oktober 2020 om 01:21

            @114i210pk: sorry voor de late reactie. Voor een standaard GT4 niet nee. Maar het leeggewicht van het “basis model” is 700kg. Dan is ruim 300kg erbij erg veel voor een auto die niet straatlegaal is

            Login om te reageren
  2. dalmore zegt

    13 oktober 2020 om 14:48

    Vet! Kan je toch nog droog van de trackday naar huis rijden. Wat zal de markt voor zo’n gave wagen klein zijn

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      13 oktober 2020 om 14:56

      @dalmore: ‘Het is een full-on trackday speeltje, dus niet een auto met kenteken platen waarmee je af en toe het circuit bezoekt’

      Dat gaat ‘m niet worden dus.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    13 oktober 2020 om 15:19

    Ligt het aan mij of is 1000 kg nog best veel door dit ding? Ik had verwacht dat hij lichter zou zijn.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      13 oktober 2020 om 16:11

      5 cilinder is niet echt een heel licht blok, maar gewoon veel power en veel koppel over grote range.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      13 oktober 2020 om 16:51

      Wilde hetzelfde zeggen. Er zit als ik het zo zie weinig gadgets en géén airbags op. Dan is 1000+ kg best veel. Ik zou een minder lichtere motor dan ook wel een aardige optie vinden. Leeg gewicht van de auto max 800 kg moet toch lukken?

      Login om te reageren
  4. Reimon zegt

    13 oktober 2020 om 17:04

    1000 kilo is best veel, liefs een Joop Donkervoort fanboy..

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      13 oktober 2020 om 22:49

      @reimon: 1 .. Scheelt ook behoorlijk wat kilo’s TOV de KTM

      Login om te reageren
  5. GielMK1 zegt

    13 oktober 2020 om 18:43

    Donkervoort D8 GTO
    Zelfde Audi 5-cyl
    695kg (in plaats van X-Bow 1048kg)

    Lotus Exige S2
    4-cyl (in plaats van Audi 5-cyl)
    914kg (in plaats van X-Bow 1048kg)

    Lotus Exige 430 cup
    V6 (in plaats van Audi 5-cyl)
    1059kg (11kg zwaarder dan X-Bow 1048kg)

    Gordon Murray T.50
    V12 (in plaats van Audi 5-cyl)
    986kg (in plaats van X-Bow 1048kg)

    De KTM kan nog best op dieet….

    Login om te reageren
  6. torsen zegt

    13 oktober 2020 om 19:45

    @berlinetta: @pomoek: @reimon: @gielmk1:
    In de race klasse waar deze voor bedoeld is zijn gewicht en vermogen aan elkaar gekoppeld.
    Verhouding van 2kg/1pk.
    Minder gewicht is leuk in bochten en bij lagere snelheden maar op hogere snelheden is power weer erg prettig om de luchtweerstand te overwinnen.
    Daarbij wil je bij endurance races ook wel wat stevigheid.

    En dat dieet van de T50 schijnt nogal kostbaar te zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North