Gisteren vond in Loon op Zand de officiële presentatie plaats van KTM’s superkart, de X-Bow. Liefhebbers hiervan moeten eerst de lotto winnen of een bank beroven, want aan de 240 pk sterke X-Bow (spreek uit als ‘Crossbow’) hangt een prijskaartje van ca. 75.500 euro.
De X-Bow (hier op video) heeft een Audi 2.0 TFSI aan boord die 240 pk topvermogen levert. Gekoppeld aan een gewicht van ongeveer 700 kg. betekent dit dat de sprint van 0 tot 100 binnen de 4 seconden gepiept is (3,9 sec. om precies te zijn).
De eerste 100 kopers moeten iets dieper in de buidel tasten. Zij krijgen een ‘limited edition’ met een vanafprijs van ca. 92.000 euro (!). Overigens zijn al deze exemplaren al verkocht. De prijzen zijn volgens KTM niet helemaal zeker, vanwege een paar onduidelijkheden omtrent de BPM, maar veel zullen ze niet van de genoemde bedragen afwijken.
In het najaar lanceert KTM een website met daarop een car configurator, zodat iedereen de X-Bow van zijn dromen kan samenstellen. Tevens kunnen potentiële kopers bij een aantal geselecteerde KTM-dealers terecht voor een X-Bow. Ook wordt gedacht aan levering via een select aantal Audi-dealers, maar hierover is nog geen zekerheid.
De eerste KTM’s zullen vanaf het voorjaar van 2008 worden geleverd.
Je kunt je afvragen hoe goed dit begeerlijke voertuig gaat verkopen, hij is aardig prijzig en een stuk zwaarder dan de Ariel Atom (456 kg). Bovendien heeft het Engelse GTM ook al een lichtgewicht-concurrent in de voorbereiding in de vorm van de GTM40TR, maar dit voertuig bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase.
Toch lijkt het qua verkoop dik in orde voor KTM, er zijn al veel orders binnen voor de X-Bow en de productie is onlangs flink opgeschroefd, en verplaatst naar het Oostenrijkse Magna Steyr om aan de grote vraag te kunnen voldoen.
Over de vergelijking met de Atom liet KTM ons weten dat ze geloven dat de X-Bow de meeste mensen meer aan zal spreken omdat deze praktischer en minder extreem is dan de Ariel. ‘Je kunt hier bij wijze van spreken nog mee naar de winkel voor je boodschappen’.
Daarmee is niet gezegd dat de X-Bow een tamme auto is. Hij haalt in de bochten ongeveer 1,5 G.
Waarschijnlijk volgen later nog krachtiger versies, zoals de 280 pk sterke X-Bow met S3-motor. Bovendien zullen waarschijnlijk flink wat eigenaars ook zelf gaan ‘sleutelen’ aan hun lichtgewichten, want het TFSI-blok kan met behulp van chiptuning zonder veel moeite al de 300 pk aantikken.
cl600 zegt
das wel kickuh, een veilige 300pk, zal wel loei en loei hard gaan, ook boven de 100
Cheech zegt
Geef mij maar een Ariel Atom.
Ariel Atom is volgens mij nog goedkoper.
Meer pret voor minder!
vr6 rijder zegt
Leuk voor het circuit, maar moet er niet aan denken om hiermee door de stad te rijden.
SugarFree zegt
‘Je kunt hier bij wijze van spreken nog mee naar de winkel voor je boodschappen’
Jaja, en nu even de echte verkooppraatjes. L*lkoek natuurlijk.
Blijft een waanzinnig aparte en extreme (ja, toch wel!) auto. Zou ‘m graag een dagje rijden…
Jan C. zegt
Zijn levensgevaarlijk, zo snel en laag als ze zijn. Net als die ligfietsen zie je ze niet aankomen voor het te laat is…
Jan C. zegt
Kortom: Waar kan ik tekenen?
CSL zegt
Belachelijk geprijst.
lodewijk HPFracing zegt
Weet er iemand waar ik terecht kan als ik in België een Ariel Atom wil kopen?
Wel een duur ding die X-Bow.
Dan koop ik liever een BMW Z4 M Roadster.
alfafan zegt
de 220 pk sterke X-Bow…De X-Bow (hier op video) heeft 240 pk topvermogen…
220 pk of 240 pk, hoeveel is het?
Hagar zegt
@lodewijk HPFracing
Invoerder Ariel Atom België : http://www.debussere.be/
Jandepandaman zegt
Kan iemand mij hier uitleggen hoe het toch komt dat er blijkbaar een regel is die zegt dat hoe kaler de auto is en hoe minder dak en deuren en andere luxe er aan de carrosserie zit- hoe veel meer geld je er voor moet neertellen…?
Ik kan er met mijn kop niet bij dat je blijkbaar rond de 80mil moet neertellen voor een auto waarin je vervolgens een duur motorpak en helm aan moet om warm, droog en ongezandstraald te blijven. En in mindere mate geldt dat dus ook voor al die andere auto’s met -vaak al snel- lekkende stoffen regendakjes.
Dat is toch de wereld op zijn kop? Ik zat er over te denken een simpele op een Kever gebaseerde Buggy aan te schaffen- kost zo’n ding een kapitaal waarvoor je voor het zelfde geld meer volledige gesloten auto kunt krijgen. Zelfde geldt voor een Lomax of zelfs die fantastische Donkervoorts. En nou dit wereldse kicken apparaat weer… Ikke dom. Ikke niet snappen…!
Citrofiel zegt
@ Jandepandaman; Tsja, gek genoeg heeft men het er voor over, en zolang het verkocht wordt, worden de prijzen niet lager…. Vraag – aanbod-kwestie.
mashell zegt
Hij is wel duur. Je zou zeggen dat dit ook voor de prijs van een Golf GTI zou moeten kunnen. Waarschijnlijk moeten er enorme ontwikkelkosten over een klein aantal worden afgeschreven.
smoke zegt
@alfafan
Daar was wat onduidelijkheid over. Het is 240 pk, en ik had ’t nog niet verbeterd. Thanks!
@ mashell
KTM maakt veel gebruik van Audi-onderdelen, hierdoor is de auto ook zo vlot na de bevestiging ervan leverbaar. De auto hoefde dus niet voor 100% met nieuwe onderdelen ontwikkeld te worden.
Mairsil zegt
Het is wel een beetje vleesch nog visch. Het is met 700 kg geen echte lightweight meer zoals een Atom of Caterham, en qua prijs zit ie er ook flink boven. Maar het is ook geen echte auto zoals een elise of exige, die er qua gewicht ook niet ver vanaf zitten, zeker als je een mk1 neemt.
Rene1980 zegt
nou voor een prijs van 92.000 koop ik toch echt iets anders
leg er kleine 8000 bij en je rijdt in een nieuwe M3.
keuze snel gemaakt denk ik zo
Hagar zegt
Of anders een tweedehands Atom voor 31.000 €
zie http://auto.marktplaats.nl/overige-auto-s/96890655-de-enige-ariel-atom-1-in-nederland-nu-te-koop.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=10738
PieterA zegt
Absurde prijs, raakt werkelijk kant noch wal.
Ik vind het zielig.
Japie zegt
@PieterA: Gezien het feit dat ze allemaal al verkocht zijn zie ik niet in wat er nou “zielig” aan is….het is natuurlijk jammer dat jij (ik ook trouwens niet) m niet kan betalen…maar zielig nee,…gewoon een leuke en dure TOY,…
@rene1980: Ik denk dat de uiteindeljke kopers al wat leukers hebben dan een M3,…die hoeven niet te kiezen,..die nemen beide,..
rider zegt
heerlijk karretje, alleen een beetje aan de prijs als je het mij vraagt. en hij had idd wel iets lichter mogen zijn. maar als er idd nog sterkere versies komen dan komt het wel goed.
Poekie Lauda zegt
Doe mij maar een Lotus 211 tot dat de 280pk-versie er is ;)
Sem zegt
precies poekie lauda ik ben het met je eens! doe mij ook maar zo’n light weight lotus als ik dan tog een auto voor het circuit wil. want ik neem aan dat die alleen daar voor gemaakt is?
wj zegt
liever deze dan een ariel atom…..
mike zegt
Het is gewoon te duur helaas. Dit is niet een categorie waarin de duurste het meeste status heeft, dit is de categorie waarin nurburgring tijden tellen, het is daar op wachten!
mike zegt
en om terug te komen op de verkopen, de eerste 100 lijkt me logisch dat die weg zijn, geen probleem, bedenk eens hoeveel crossboeren helemaal gek zijn wereldwijd van KTM en ik denk dat er wel 500 stuks ongezien verkocht kunnen worden.
Windhoos zegt
Geweldige funbak, de kart voor de openbare weg, waarschijnlijk veel meer fun dan wel sportscar dan ook! En toch zou ik voor die prijs dan eerder een auto met wat meer luxe en comfort nemen, voor deze auto lijkt me €30.000 meer dan voldoende…..
Rick Dos zegt
Voor rond de 40.000 euro is het een gave auto. Voor 75.500 euro is het bijna een leuke auto…..
HJD zegt
voor 75000 euro koop ik een andere auto
rene zegt
wat een pauper lelijke auto zeg gadverdamme hoe verneuk ik een nieuw ontwerp :Q nou voor 75.000 euro koop ik wel een nissan skyline
Windhoos zegt
rene schrijft,
21 August 2007 om 20:21
wat een pauper lelijke auto zeg gadverdamme hoe verneuk ik een nieuw ontwerp :Q nou voor 75.000 euro koop ik wel een nissan skyline
——————————————————————–
Voor potente kopers zijn de looks geen issue………..
Mikeee zegt
KTM zou zich beter concentreren op de QA van hun 2-wielers i.p.v. te gaan lopen pronken met een Ariel Atom-kloon.
Turbopaultje zegt
da´s andere koek dan de 45 K c.q. 55 K die gecommuniceerd werden bij de oosterburen………..
ShockFly zegt
Zo op het eerste gezicht ziet ‘ie er vanaf de zijkant gezien erg vet uit met de wielen op de uiterste hoeken en de ietwat Formule-achtige vormen. Maar in het filmpje schrok ik me kapot, van alle andere kanten is ‘ie gewoonweg lelijk.
Waarom zou iemand eigenlijk deze KTM willen hebben? Volgens KTM omdat hij minder extreem is dan de Atom, maar dat is lulkoek. Iemand die niet zo extreem als de Atom wil koopt wel een hot hatch of iets als een MX5 of Z4. Nee, doe mij maar een Ariel Atom (en anders een MX5). Veel mooier, veel bruter, veel sneller.
Windhoos zegt
@ShockFly, hmmzzzzz eigenlijk wel mee eens. Bovendien is de Atom ook nog eens VEEL goedkoper…..