Bijna 100 km op één accu! En dan heb je ook nog een efficiënte dieselmotor tot je beschikking.
Op dit moment is de voltallige redactie die over auto’s schrijft aanwezig op de IAA in Frankfurt. Al het laatste en heetste nieuws brengen wij zo snel mogelijk naar u, de trouwe Autoblog-lezer. Qua vervoer naar naar Frankfurt hebben wij absoluut geen reden tot klagen, namelijk een hoogst comfortabele Mercedes-Benz GLE 450.
We kunnen alvast verklappen dat die GLE een uitstekende reisauto is. Wellicht doet deze GLE het nog een stukje beter, want het is de GLE 350 de. Het ‘d’ gedeelte van de naam duidt op een dieselmotor, het ‘e’ gedeelte geeft aan dat er sprake is van elektrische ondersteuning.
Het is een redelijke elektromotor, want deze is namelijk goed voor 136 pk. Het accupakket is 31,2 kWh sterk. Bijzondere USP van deze auto is dat je 90 tot 99 kilometer op de accu kunt rijden volgens de WLTP-norm. Daarnaast heeft deze hybride GLE een 2.1 liter grote dieselmotor met 194 pk. Het systeemvermogen bedraagt 320 pk en het systeemkoppel is 700 Nm. 0-100 km/u duurt 6,8 tellen en de topsnelheid is een begrensde 210 km/u. Prima om lekker door Europa te cruisen.
Dutchdriftking zegt
Zoals ik gisteren al zei, dit in een C-klasse, en je hebt de ultieme daily. Geen uitstoot in de stad, geen uitstoot bij woon-werk. En een dikke diesel actieradius voor de langere ritten.
Godefridus zegt
@dutchdriftking: Dit is toch veel te zwaar voor een C-Klasse. Het accupack in combinatie met een zware ICE motor, dan krijg je juist het slechtste van 2 werelden ipv het beste.
Dutchdriftking zegt
@godefridus: Dus wanneer je het in een nóg zwaardere GLE stopt is het ineens wél een goed idee?
willeme zegt
@dutchdriftking: Met name met die accu (de USP van de auto): in een zo’n SUV heb je meer ruimte om het weg te werken. Er zijn gewoon meer vierkante centimeters waarmee je kan werken. De C-Klasse is al bijzonder krap, ik ben bang dat je het gewoon niet weggewerkt krijgt. En stel dát het lukt, zit je met een enorme BMI.
Nóg een dingetje: bij een SUV valt er meer te winnen. Een C220 d is een geweldige auto die op zichzelf al 1 op 18 haalt als je redelijk doorrijdt. Die auto heeft het niet echt nodig, terwijl een GLE aanzienlijk dorstiger is van zich zelf. Dus er zit wel degelijk logica achter.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Daar heb je op zich wel een punt. In een C-klasse krijg je het alleen passend met kleinere motoren en accu, en dan is de elektrische range weer niks. Dan maar in een S-klasse :)
flutterby zegt
@dutchdriftking: Volgens mij vind een dieselmotor het helemaal niet leuk om sporadisch gebruikt te worden. Of is dat inmiddels achterhaald?
Daarnaast heb je het accupakket van een Zoë erin zit en haal je maar 1/3 van de range eruit.
Mijn ervaring met een PHEV is dat je onder de 90 km/u elektrisch rijdt en daarboven op brandstof. Dan is het bereik wel erg groot en is het beide net niet dankzij het gewicht van beide aandrijflijnen.
Wel opvallend is de CCS Combo poort waardoor deze dus kan snelladen… waarom..? Hiermee ga je toch niet onderweg laden? Daarvoor ligt er een dieselblok in. Tot slot verwacht ik geen (dure) 3 fase lader, maar gewoon enkel waardoor je thuis zeker een uur of 10 nodig hebt om van leeg naar vol te gaan.
Nee dan liever een EQC of anders de benzine plugin.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Ik denk dat je voor een diesel vele malen beter een maal per week 100km kan rijden dan elke dag 20. Wat de accu’s betreft, het kan beter, maar ik denk dat dit in de praktijk erg fijn is.
technopatat zegt
@flutterby: ik denk dat deze vooral opgeladen zal worden op het bedrijf van de bedrifsleider/manager die dit zal kunnen betalen. Daar kan er prima een snellader hangen: Bij bedrijven zijn de energie voorzieningen zwaar genoeg, het is een onkost voor het bedrijf en je laadt je auto gratis op!
Want zo een grote batterij zal in 8h werken niet opgeladen zijn aan een 220v ladertje :D!
gekketurbo zegt
De GLE300d staat voor €82k in de prijslijst met €22k BPM. Denk dat deze wel eens voor €70k in de prijslijst kan verschijnen. Dan heb je een dijk van een auto voor de deur. Als ze dit ook nog eens in e350de estate variant uit brengen heb je helemaal de perfecte combo.
El-Loco zegt
@gekketurbo: de E 300 de bestaat al hoor