De Europese autobranche moet niet verwachten dat ze eenzelfde behandeling krijgt als de financiële sector. EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) liet vandaag weten goed op de hoogte te zijn van de problemen die momenteel in de autobranche spelen, maar waarschuwt voor concurrentievervalsende stappen.
Het Europees Parlement houdt morgen een spoeddebat over de problemen in de Europese auto-industrie. Op 26 november zal de EU een pakket maatregelen voorstellen om de auto-industrie de helpende hand toe te steken. Deze Europese auto-industrie heeft bij de EU om veertig miljard euro(!) hulp gevraagd om de economische malaise het hoofd te bieden, maar het lijkt dat de automakers niet op speciale steun hoeven te rekenen (via reuters).
Tinus zegt
change..
you got some change..? uhhhh
Nijntje zegt
dan gaat GM ed maar kopje onder, zoveel ontslagen en dan komt de spijt wel..
Laurens zegt
Goed wijffie! Individuele bedrijven steunen, dan is het eind zoek.
autoblogger zegt
Spijt? Gewoon loslaten dat soort verliesgevende rommel, heel natuurlijk.
Gerard Bowling zegt
SPARE SOME CHAAAAAAAANGE?
ripjans zegt
Als Opel ten onder gaat, moet GM toch ook ten onder gaan lijkt mij?
Allemaal bangpraterij dit ;)
Even uitzitten, komt vanzelf weer goed :p
MATSS zegt
@ripjans
ik weet het nog zo niet hoor en Obama zou GM helpen dsja
Klaas zegt
Ik denk dat GM uit elkaar gaat vallen. De VS willen GM wel ondersteunen, maar niet om arbeidsplaatsen in Europa of Azië te redden. Merkel wil Opel wel steunen, maar niet het Amerikaanse GM.
Of GM gaat eerst failliet en de onafhankelijke onderdelen maken een doorstart of we krijgen een soort Fortis scenario waarbij levensvatbare onderdelen genationaliseerd of verkocht worden en een lege huls achter blijft.
Wat het ook wordt, voor Saab heb ik weinig hoop.
ELB zegt
Neelie Kroes ain’t got any change…
paul zegt
En terecht, het is van de gekke dat een dergelijke branche na tientallen jaren niet zelfstandig het hoofd boven water kunnen houden. En niet alleen op fabrieksniveau maar ook op dealerniveau. Als je ziet hoeveel kleine dealers / dealergroepen er failliet gaan of gewoonweg niet rendabel te krijgen zijn dan moet er eens goed worden nagedacht over de algemene bedrijfstak, de gehele keten en zeker de managementkwaliteiten en kennis van het personeel.
Het is nog steeds een hokjescultuur waarbij men niet nadenkt hoe men de gehele supply chain kan verbeteren zodat iedereen er beter van wordt.
Die slag hebben fabrieken al wel gemaakt door toeleveranciers onder druk te zetten en afscheid te nemen van de 2nd, 3th en 4th suppliers en maar met een tiental of honderdtal leveranciers van onderdelen zaken te doen en die dus flink uit te buiten qua levertijden, boeteclausules en prijzen.
Nu wordt het tijd om de rest van de keten te optimaliseren zodat er wel een win-win situatie gecreërd kan worden en iedereen dus mee kan profiteren.
Er wordt alleen maar slap geluld over verkoopprijzen, marketingkosten, tegenvallende verkopen blablabla maar er wordt minder gekeken in mijn optiek hoe we nu echt die auto van begin tot eind zo goedkoop mogelijk bij de klant kunnen afleveren.
Ik snap ook niet dat een bedrijf als GM na tientallen jaren hun processen, productie, verkoop etc in orde kan hebben zodat ze wel een keer rendabel worden. Kijk naar Toyota, die heeft het wel begrepen hoe je moet produceren en de rest van de keten in moet richten en zijn dus wel gewoon rendabel. Die richten zich tenminste op kwaliteit( en dan niet het soort kwaliteit van dure onderdelen, hoogwaardig materiaal etc. maar het algehele productieproces) en hebben dus veel minder kosten aan terugroepacties, garantieclaims, productiefouten noem maar op. Do it right the first time en zorg dat niet 2 keer dezelfde fout gemaakt wordt in je proces.
Ik zeg niet dat we de fabrikanten dan maar gewoon moeten laten stikken want het is niet alleen de fabrikant, maar ook de importeur, toeleverancier, dealer waar er mensen op straat komen te staan.
Maar als er wel met geld gesmeten gaat worden, welke branche is er dan straks aan de beurt?
topless zegt
Ik heb hier gemengde gevoelens over. Enerzijds is de autoindustrie erg belangrijk voor de werkgelegenheid en maken de overheden het hen moeilijk met regels en heffingen. Anderzijds kunnen ze er een puinhoop van maken en worden ze toch wel gered, omdat ze de overheid kunnen chanteren met hun belang voor de werkgelegenheid.
De autoindustrie kan natuurlijk ook zorgen dat ze in goede tijden reserves opbouwen om de moeilijke tijden te overleven. Iedereen die economie heeft gehad op school heeft immers van conjunctuurgolven gehoord.
Markus zegt
Tja, misschien toch het beste om de marktwerking zijn werk te laten doen… vraag en aanbod… natuurlijk veel gevolgen, maar dit gekunstel is niet gezond denk ik.
autoblogger zegt
@Markus: vind ik ook!
@paul: goeie reactie! Maar het blijkt wel dat wij (fabrikant, importeur, toeleverancier, dealer) onze kans hebben gehad, nu is het tijd voor faillisementen en daardoor zal er misschien vanzelf ruimte komen voor meer efficiente en gebruiksvriendelijke partijen?
9000cse zegt
@ autoblogger
…”nu is het tijd voor faillisementen en daardoor zal er misschien vanzelf ruimte komen voor meer efficiente en gebruiksvriendelijke partijen?”…
Zoals? Kun je dit misschien een beetje verduidelijken?
autoblogger zegt
Zoals partijen die een elektrische auto aantrekkelijk kunnen maken (Fisker) en die niet vastzitten in allerlei economische en commerciele wurggrepen (grote fabrikanten zijn te log en durven te weinig risico’s te nemen). Of denk aan partijen die goedkoop produceren en techniek hergebruiken (China), of denk aan het online verkopen van auto’s waardoor je op vele kosten kunt besparen (kosten die de consument altijd voor de rekening neemt).
De autoindustrie is altijd heel conservatief geweest, en sommige automerken zijn zo oud en zo groot geworden dat het nu een soort legacy systeem is.
9000cse zegt
Ik hoop het je hopen, maar zie nog veel te veel problemen voor de korte termijn. En de situatie bij GM is er een van de korte, zelfs zéér korte termijn.
sjazz zegt
beste bloggers, ik wil als werknemer in de autoindustrie even reageren op het bericht en op een aantal reacties.
Ten eerste ben ik voor vrije markt werking en ik begrijp de reactie van Kroes. Daarnaast is het zo dat het eind inderdaad zoek is als de overheid dit gaat financieren. Echter ik denk dat veel mensen de impact van de automotive industrie op de totale economie onderschatten. Ter info nog wat verdere uitleg.
1. Waarom zit de auto industrie met problemen?
* De vaste kosten van elke automobiel fabrikant en toeleverancier zijn vaak hoog en er is structurele overcapaciteit. Dit is nodig om de enorme schommelingen in vraag te kunnen opvangen. Snel schakelen is er niet altijd bij door enorme ontwikkelingstijden voor parts en gereedschappen (bijvoorbeeld persmallen) en testing. Bij een slecht lopende economie (dalende verkopen) hakken deze vaste kosten er enorm in. Zeker als je dan ook nog een serie auto’s bouwt die niet met de groene trend is mee gegaan zoals GM-USA en je verkopen extra kelderen.
2. De automotive in de US is bijvoorbeeld al goed voor iets van 10% van de economie (en/of werkgelegenheid). Pin me er niet op vast, maar het is in ieder geval erg veel! Als een van de grote jongens omvalt zijn er vele bedrijven die zullen omkiepen en daardoor zullen ook weer andere leveranciers en klanten in de problemen komen. Grote probleem is in de automotive dat de keten zeer sterk van elkaar afhankelijk is tot in meerdere schakels in die keten. Dat moet ook wel om de kosten zo laag mogelijk te houden, kwaliteit te waarborgen etc. Dus Paul: klopt wat je zegt over keten integratie, deze is nodig voor lagere kosten, maar dat is meteen erg tricky want het is nu net Domino D-Day.
3. Verkooporganisaties en dealernetwerken zijn allemaal erg lastig te beoordelen. Zeker omdat de groei voor veel automotive bedrijven in landen zit waar dit niet fatsoenlijk is in te richten bv. Rusland etc. Bovendien kun je niet marketen op een dergelijke economische crisis.
Als autofabrikant kun je qua marketing een aantal zaken doen.
* Je kunt als autobouwer je aandeel budget auto’s verhogen. Dan komt meestal de marge onder druk.
* Rijker uitrusten kan vaak interessant zijn omdat je door de grotere aantallen opties inkoopvoordeel kan behalen. Echter in dit soort economische situaties gaan mensen eerder tot the bare minimum. En kiezen sowieso niet voor opties.
* Kans is wel dan mensen een maatje kleiner nemen en deze iets rijker uitrusten.
Papa zegt
Waar ligt de grens, wat kunnen overheden financieren… dit begint wel een beetje de spuigaten uit te lopen.
Ik ben het ook mee eens dat je niet 1 autoproducent kan steunen, dan allemaal maar, de vraag is dan alleen kunnen we als europa dat allemaal zomaar financieren…