Dat zou toch zonde zijn als onze hoofdredacteur niet meer in een nieuwe auto kan wegrijden.
Onze hoofdredacteur @michaelras was jarenlang fan van Mini’s. Hij reed ze in allerlei soorten en maten. De Clubman, Countryman: hij heft het allemaal gereden. Net als alle andere mensen groeide de Mini niet altijd even hard mee met de gezinssituatie. Hij moest dus op zoek naar een ruime, kloeke, fijn rijdende crossover die er een beetje leuk uitzag. Het werd uiteindelijk de Mazda CX-5.
Dat is een van de populairste modellen die Mazda wereldwijd verkoopt. Hier in Nederland is het een vrij grote auto, aan de andere kant van de plas is het een ‘Compact’. Hoe dan ook: de Mazda-dealer zal ze met bosjes tegelijk verkopen.
Geen nieuwe CX-5 meer?
Om even een impressie te krijgen: Mazda verkocht namelijk 365.135 exemplaren van de auto. Dit terwijl het merk iets meer dan 1,1 miljoen auto’s wereldwijd verkocht in 2022. De CX-5 is dus een zeer belangrijke cashcow voor het merk. Mazda Nederland verkocht afgelopen maand 398 exemplaren van de CX-5, meer dan welke Mazda dan ook.
Maar wat schetst onze verbazing, onze hoofdredacteur krijgt waarschijnlijk geen nieuwe auto meer! De CX-5 loopt nu al een tijdje mee (sinds 2017) en het begint dus tijd te worden voor een nieuw model over een jaar of twee.
Althans, we gaan ervan uit dat Mazda al druk bezig is met de ontwikkeling van het nieuwe model. Maar wat blijkt, niets is minder waar. Volgens Mazda is er nog niet eens besloten of er een nieuwe CX-5 komt! Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Car Expert. Waar moet onze hoofdredacteur dan in rijden?
Wat wordt dan de volgende auto voor onze hoofdredacteur?
De Mazda CX-5 kreeg in 2021 een bescheiden facelift met nieuwe bumpers en koplampen en later nog een kleine opfrisbeurt in 2022. Dus in principe kan deze nog wel een jaar (of twee) mee, misschien zelfs met nog een faceliftje.
Het grote issue is dat Mazda waarschijnlijk weet dat de wereld aan het veranderen is. Als je nu nog een auto met verbrandingsmotor op de markt brengt, moet je daar weer 7-8 jaar mee doen en dan kom je al op de kritieke grens dat de auto bijvoorbeeld niet meer in Europa verkocht kan worden. Sowieso in Nederland wordt het lastig.
Ook heeft Mazda natuurlijk net een arsenaal aan nieuwe crossovers op de markt gebracht in de vorm van de CX-50, CX-70, CX-70 en CX-80. Daar zit ook een beetje overlap. Hopelijk kunnen die modellen onze hoofdredacteur bekoren als hij een opvolger zoekt voor zijn CX-5…
Fotocredits: @machielvdd
Meer lezen? Dit zijn 5 stellingen die bij de Mazda CX-5 passen!
992 zegt
Mazda’s…. kan geen enkel straatmodel (geen race auto’s van 30 jaar geleden) bedenken van de hele geschiedenis van dit merk die begeerlijk is. Een MX5 of iets dergelijks kan mij ook niet bekoren.
Doelgroep van Mazda’s en dan zeker zo’n gezapige cross-over vind ik altijd mensen die auto’s puur als vervoersmiddel zien om betrouwbaar van A naar B te komen. Ik snap daarom helemaal niet dat de hoofdredacteur van een toffe website zoals autoblog zo’n ding wil rijden? Ik snap dat niet iedereen 1 of 2 ton aan een auto kan uitgeven. Maar een hele mooie en dikke occasion voor het geld van zo’n hok is zeker mogelijk!! Einde verbazing! ;-)
n0zem zegt
Hear hear
Robert zegt
Smaken verschillen?
Wil je géén downsize turbotorretje onder de motorkap, maar een atmosferische motor die ondanks dat wél aan de nieuwste uitstootnormen voldoet (én de opgegeven fabriekswaardes aan verbruik redelijk weet te benaderen), dan is een Mazda met een Sky-Activ motor een heel fraai stukje techniek die elke petrolhead zou moeten aanspreken. Daarbij is de Kodo design taal die men in 2010 heeft geïntroduceerd dermate tijdloos gebleken, dat je ook nu nog steeds niet met een verouderde auto rond rijdt. En dat laatste vind ik ronduit een knappe prestatie.
992 zegt
Petrolhead en Mazda gaat voor mij niet samen. Zeker niet met zo’n cross-over. Sorry!
Ik weet niet precies wat zo’n Mazda nieuw kost maar laat even zeggen 45K. Daar kun je toch echt geweldige auto’s voor kopen met de kop eraf. Maar goed zoals je al aangeeft smaken verschillen. Maar ben toch echt verbaasd dat de hoofdredacteur van zo’n gave website hiervoor kiest. Vind dit meer iets voor de hoofdredacteur van autoweek ofzo. ;-)
Maar uiteraard is gelukkig iedereen vrij om te kiezen wat hij/zij mooi vind en gelukkig rijden we niet allemaal in dezelfde auto.
willeme zegt
@992:
Zo werkt het natuurlijk niet. Je kan een leaseauto niet vergelijken met een occasion. Dat is kolder. Ja, voor 45K koop je ook een M5 of een 911, maar dan mis je het punt. Dan ga je vervolgens extreem leeg op onderhoud, verbruik, verzekering en ga zo maar door.
Allereerst moet je nieuw met nieuw vergelijken. Lease doe je nieuw (gebruikt leasen is het domste wat je kan doen). Je hebt een looptijd met een vast bedrag. Dus een dikke okazie met de kop eraf gaat niet lukken. Lease is daarbij ook een stuk gemak: onderhoud is geregeld, je hebt een nieuwe auto en je hebt nergens omkijken naar.
Dan zit je altijd met een set eisen qua opties, ruimte en wellicht ook iets dat een partner wil ;-). Vervolgens zit je in sommige gevallen ook met voorkeursmodellen en beschikbaarheid. Oh, om niet te vergeten dat leasemaatschappijen in sommige gevallen bepaalde aanbiedingen hebben.
Dit is dan de verdediging van lease in het algemeen. Gezien de hoeveelheid hobbyauto’s (eigenlijk moeten we zeggen hobbyvoertuigen ;-)) die onze hoofdredacteur rijdt en heeft gereden, zit het met de hoeveelheid benzine in het bloed wel snor, dunkt mij ;-)
mashell zegt
Je weet het mooi te zeggen maar eigenlijk is een atmosferische motor toch een beetje ouderwets, die kun je heel hip SkyActive noemen maar het het blijft een motor met een groot slagvolume waar altijd veel brandstof in moet en die toeren moet maken om wat kracht te leveren. Zo’n downsize motor reageert dankzij de turbo sneller en verbruikt onder deellast minder. Je kunt er ook nog eens pittiger mee rijden, als je dat doet verbruikt die natuurlijk ook meer maar dat was al van alle tijden. Ik denk dat met het prachtige design, de knappe interieurs en een fijne downsize motor Mazda zelfs de benchmark fabrikant zou zijn maar nu helaas niet.
Variomatic zegt
Klopt en icm Mazda’s oldschool automaat is die sky-ektiv marketingprietpraat al helemaal waardeloos, niet vooruit te branden en steeds op- en afschakelen..
awesome zegt
Ik heb echt een zwak voor de huidige 3!
Alleen is het (met name) achterin wel erg krap en donker. Daarom toch voor iets anders gegaan.
Maar wat een enorm fijne en mooie auto. Van binnen én buiten!
jordy206 zegt
Heb zelf een Mazda3 luxery line in bestelling (Lease) staan puur vanwege het uiterlijk en omdat andere auto’s die op mijn lijst staan minimaal 7 maanden levertijd hebben op dit moment. Ook de uitrusting is gewoon goed in orde als je kijkt naar concurrenten in het segment.
De ruimte achterin is wellicht wat minder, maar ik ben toch alleen dus ik daar geen last van.
Qua rijden is het wel een feest, zeker met de handbak. Heb een A3, Golf 8, Leon en A klasse gereden maar qua rijbeleving is de Mazda wel mijn favoriet.
kniesoor zegt
@992: RX7 FD, de Cosmo en zo zijn er wellicht nog wel een paar. En wat mij betreft de MX5 ook.
christian85 zegt
Er zijn mensen die op dit moment Mazda niet alleen zien als een vervoersmiddel maar een degelijk product willen, fijne rijeigenschappen, heerlijke motoren en het zit ook nog eens goed in elkaar tegen een concurrende prijs. Kijk ik in het verleden dan was een RX-7 echt een begeerlijke wagen, los van de motorische issues. De 323f coupe met de Bassie koplampen was een betaalbare hippe auto. Kijk ik in het heden, doe mij maar een Mazda en bijvoorbeeld geen VAG product.
Variomatic zegt
Daar denken velen anders over want Mazda is qua marktaandeel in NL nog maar een kwart van wat het ooit was..
imaginenl zegt
Mazda heeft ook slechtere periodes gekend maar over de jaren heen hebben ze toch heel wat bijzondere modellen op de weg gezet die ook petrolheads moeten aanspreken. Ik vind de RX7 en RX8 nog altijd heel tof om te zien.
Een cross over is niet de meest begeerlijke carrosserievorm maar de CX5 is toch echt wel 1 vd fraaiste in z’n klasse. Als je dan toch ergens je gezin mee moet verplaatsen zou ik me daar zeker niet voor schamen.
Lees anders dit stuk nog eens:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bijzondere-mazda-hoogtepunten-dit-zijn-er-9-903558
PunicaOase zegt
Misschien heeft hij ook nog een leuke hobbyauto ernaast.. Voor een gezin best een goede keus zo’n CX-5..
HelldogBE zegt
MX5, RX-7, RX-8 zijn toch echte liefhebbersauto’s. Verder was een Mazda 3 vast een goede concurrent voor een Focus een Mazda 6 een goed alternatief voor de mondeo.
Mazda speelt alleen niet helemaal mee in het premiumsegment. Doordat ze niet geleased worden is er ook niet genoeg 2ehandsaanbod… Verder zijn de sportievere motoren, net als de Koreaanse merken KIA/Hyundai, ook verre van ideaal voor het Europese belastingsklimaat (2.5l, 3.3l motoren, in België werd de 1.3l Rotary als 2.6l belast). Ik was prima kandidaat voor een alternatief met RWD (of RWD-based AWD) en 3.0l dieselmotor, maar die is er buiten het Duitse trio niet.
Ten slotte hebben Japanners nog altijd een reputatie qua roestbehandeling. Jammer!
rwdftw zegt
En ik maar denken dat de redactie geen persdemo’s meer krijgt ;).
PunicaOase zegt
Dat verbod op verbrandingsmotoren in de EU is pas per 2035.. kan nog wel een modelletje tussen dus als het om de EU gaat.. Denk eerder dat Mazda sneller dan dat wil overstappen op hybride/EV en daar is de CX-5 niet geschikt voor.. Zal dus wel een CX-40/50 onder de CX-60 komen.. Hopelijk wel wat beter doorontwikkelt dan die CX-60 :-(
HelldogBE zegt
Waarom brengen ze dit jaar een nieuwe 3.3l diesel en 3.0l benzine uit terwijl ze maar 1(?) RWD-platform hebben die er geschikt voor is (de CX-60?). Of maken ze nog een ultieme RWD 6-reeks om afscheid van de ICE te nemen?