De McLaren Elva zal nóg exclusiever worden. En dat heeft gevolgen voor de verkopen.
In eerste instantie zou de McLaren Elva een behoorlijk exclusief speeltje worden. Met een verkoop van 399 stuks behoort de open speedster tot de exclusiefste moderne McLarens van vandaag de dag. De Britse autofabrikant heeft echter een opmerkelijke beslissing genomen.
Deze beslissing heeft tot gevolg dat de Elva nóg exclusiever zal worden. McLaren gaat niet 399, maar slechts 249 exemplaren van de auto bouwen en verkopen. Mike Flewitt, CEO van McLaren, heeft in een interview met The Australian Financial Review enige vorm van uitleg gegeven.
Volgens de CEO van McLaren vonden klanten van het merk 399 exemplaren niet exclusief genoeg. De Britse autofabrikant heeft de feedback in overweging genomen. Uiteindelijk is besloten de productie met 150 stuks terug te schroeven naar 249. Voor zover bekend was de Elva nog niet uitverkocht.
Het is een opmerkelijke beslissing met een opmerkelijke uitleg. Het is net of McLaren de exclusieve Elva niet goed verkocht krijgt en daarom maar de productieaantallen bijstelt. Zijn de superrijken Speedster-moe geworden? Na de Ferrari Monza SP en de Aston Martin V12 Speedster is dit de ‘zoveelste’ open supercar zonder dak en voorruit. Aan het prijskaartje is niets veranderd. De 815 pk sterke McLaren Elva kost je nog steeds 1.774.745 euro.
alfapeter zegt
Haha, Britse tongue in cheek humor.
fejjie zegt
Ik had niet verwacht dat kopers veel kilometers zouden gaan doen met dit soort wagen. Maar als je als merk tegemoet komt aan de vragen van klanten die overduidelijk deze auto ergens als investering in een kluis willen zetten, dan vind ik dat jammer.
Stefje zegt
Dat kun je jammer vinden, maar uiteindelijk is McLaren een bedrijf waar geld verdienen vrij belangrijk is om de continuïteit te kunnen waarborgen. Dit soort auto’s verkoop je gewoon niet anders dan aan investeerders en verzamelaars. Maar omdat je deze auto’s maakt verkoop je er heel wat meer 600lt’s, 720s’ en 570’s door. En dáár wordt wel weer mee gereden.
Dus hoe erg jij er specifiek ook van baalt ze nooit op de weg te gaan zien, wees dankbaar. Want zonder deze collector items zou je de ‘normale’ McLarens ook een stuk minder zien. En je ziet ze nu vast ook niet elke dag :)
reactief zegt
Het verbaasde mij eigenlijk dat er in eerste instantie 399 gebouwd zouden worden.
Vond dat ook al ontzettend veel. Die 249 is ook nog steeds erg veel.
Ik vind hem wel erg fraai. En ben heel benieuwd naar eerste testen, want die spoiler die bedacht is om uit de wind te zitten lijkt mij nooit werken in de praktijk… Wel heel vet bedacht, dus hopelijk zit ik fout :)
bbjorn zegt
@reactief: ik zag laatst een uitlegvideo en ik vond het ook erg slim, (als het werkt dan) ik vraag me alleen af hoe ze het doen met steentjes en zwaardere objecten dan wind, dat hou je niet snel tegen. En die man die het uitlegde zei dat bij hoge snelheid een soort schermpje omhoog komt aan de voorkant, maar dat lijkt me erg lelijk, dus ik ben ook benieuwd naar filmpjes waar hij rijdend te zien is
Arno's zegt
Zit daar een BMW designer? De achterkant heeft wel wat weg van het design van de i8, imho
tvklarenbosch zegt
Zou het nog knap vinden als ze er 249 van weten te verkopen. Werkelijk nutteloos dit soort auto’s.
schaap zegt
1 van de mooiste Mclaren’s in mijn ogen. Zo een speedster is toch zo veel cooler dan een gewoon dichte sportwagen. Helaas heb ik het geld niet, anders zou ik er elke dag mee naar de bakker gaan.
berlinetta zegt
Tegen de tijd dat je bij de bakker aankomt, heb je al zoveel vliegen in je mik gekregen dat je geen honger meer hebt.
leaper035t zegt
Voor mij de SLR graag!
Harald.370 zegt
Ik heb enorme twijfels of McLaren hier wel de waarheid vertelt. Dit doe ik op basis van twee zaken:
1) Dit soort roadstermodellen verkoopt in de praktijk domweg slecht. Als voorbeeld haal ik graag de Mercedes SLR aan, die eenmaal gebouwd (75 stuks) nagenoeg onverkoopbaar bleek:
https://www.autovisie.nl/nieuws/mercedes-slr-stirling-moss-is-achteraf-toch-goede-investering/
Iemand in Nederland heeft indertijd nog een goede deal gedaan door twee stuks te kopen voor een relatief schijntje, zodat Mercedes er vanaf kwam. De markt voor dit soort auto’s is gewoon niet heel groot. Daarom worden dit soort auto’s ook maar in érg kleine series gemaakt. Ik denk dat McLaren de markt zich véél groter voorstelde dan het daadwerkelijk is, met deze uiteindelijke volumeverkleining tot gevolg
2) McLaren staat er zélf ook niet zo goed voor momenteel in de eigenarencommunity. De auto’s zitten kwalitatief slecht in elkaar, worden niet correct afgeleverd, hebben als snel na aflevering softwarefouten, kwaliteitsgebreken, loszittende bekleding etc. en in plaats van de volumemodellen ordentelijk af te handelen, de fabricagelijn te verbeteren en zodoende de massa aan de onderzijde van het leveringsprogramma te vriend te houden, vlucht McLaren juist richting high-end, met de ene na de andere €1m+ auto te lanceren voor een ‘beperkte klantenkring’. Een foute keuze, gezien ook die markt onderhand wel meekrijgt dat McLaren slecht materiaal aflevert. Ik denk dat ook hierdoor de vraag naar deze Elva tegenvalt. McLaren presteert gewoon niet naar behoren aan een klandizie die zelfs van Italiaanse merken tegenwoordig kwalitatief een stuk beter gewend is…
ericc zegt
Nu is McLaren en AM niet als Ferrari. Ferrari’s klantenlijst die wachten op een exclusief speeltje heeft momenteel 24 000 personen hierop staan. De Monza SP1 en SP2 verkopen wel goed.
Ik vermoed dat de beide Britse merken gewoon nog niet genoeg klanten hebben om zo’n een exclusief model aan te verkopen. Toen de 0-77 van AM op de markt kwam hebben ze er ook heel lang over gedaan om deze te verkopen.
Langs de ander kant is een speedster wel een leuke niche om op te vullen en je hebt iets heel speciaals.
iphonistvongates zegt
De sultan van Brunei wacht tot het moment dat de olieprijs weer rond de $60 per vat staat (ongeveer 12 april a.s.) en dan heeft die weer wat extra’s te besteden. Hij is een echte autoliefhebber heb ik gelezen. Deze McLaren komt vast wel goed terecht!
nord zegt
Staat op dezelfde platform en deelt gros van de onderdelen met elke andere McLaren, op verschillende niveaus.
Dus zal bijna alles aan de auto al ‘of the shelf’ zijn.
Dus wordt gewoon gebouwd op bestelling.
Dus ze verkopen er hooguit 20
Verklaard ook de snelheid waarmee ze telkens met een nieuw model op de proppen komen die katvanger speelt met een model van Ferrari.
ghini zegt
399 was al idioot veel, 249 nog steeds. Het verschil in prijs tov de basis auto ook veel te groot, valt niet te rechtvaardigen. Daarnaast past zon model naar mijn idee bij autos die vooral heel mooi zijn, en hoe goed McLarens miss mogen zijn mooi zijn ze absoluut niet. De Ferrari en AM vind ik dan wel weer mooi.
poes zegt
Hahaha, wat een grap!
Wat dachten ze nou, dat ze 399 gekken zouden vinden die zo’n wagen voor 1,8 miljoen (ex. tax) willen kopen? In de verste verte nog niet. Oké, al dat Corona gedoe zal er ook voor zorgen dat kopers liever de hand op de knip houden, maar dan nog. Zoiets is leuk voor maximaal 50 exemplaren , dan heb je het echt wel gehad.
Verder is dat hele McLaren is één grote luchtbel. Een heel portfolio aan modellen, die amper van elkaar verschillen. Een garantie voor slechte restwaardes. Ook nog allerlei speciaaltjes erop verzinnen natuurlijk, onder het mom van exclusief. Kom op man.
Ik vind het op zich hele toffe wagens, maar het begint allemaal een beetje sneu het worden.
joosstra zegt
Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat Mclaren zomaar 255 miljoen aan te verwachten omzet laat lopen, omdat een paar klanten de Elva niet exclusief vinden als er nog 398 andere zijn. Dan zou ik als Mclaren zeggen : meer exclusiviteit heeft een hogere prijs tot gevolg. Wilt u als geachte klant even 2,7 miljoen euro afrekenen?
harrie zegt
Al die special editions op dezelfde basis van McLaren zijn zo inmiddels net zo exclusief als een frikandel speciaal.
Op een gegeven moment trapt het koperspubliek daar niet meer in, nee.
Geen heritage, niet exclusief, dus niet interessant als investeringsobject en te duur als trackday speeltje.
Ben benieuwd wanneer het persbericht verschijnt dat ze er toch maar 49 gaan maken.
poes zegt
Inderdaad, ze overspelen hun hand.
Je ziet het ook goed aan de 675LT (een plaatje overigens, wat mij betreft). Die ging ooit voor fors meer dan de vragprijs. En kijk wat ze er nu nog voor vragen. Dik minder dan nieuw. Ze schrijven dus gewoon hard af, net zoals iedere andere McLaren (en logisch ook). Dus investingsobjecten zijn het niet. En dan merk je ineens dat de mark voor dit soort auto’s veel kleiner is dan McLaren dacht/wil.