De Nederlandse coureur en zijn gevolg waren not amused vanwege een reclamefilmpje van een online supermarkt. Vandaag meldde de rechtbank wat de uitkomst van de rechtszaak is.
Online supermarkt Picnic maakte enige tijd geleden een reclamefilmpje die de commercials van Jumbo met Max Verstappen parodieert. Velen zouden dit hele voorval waarschijnlijk niet zo spannend vinden, maar Max en Co. spanden een rechtszaak aan tegen Picnic met als inzet een vette schadevergoeding van 350.000 eurootjes.
Vandaag meldt de rechtbank dat de coureur in het gelijk is gesteld omdat zijn portretrecht door Picnic is geschonden. De hoogte van de te betalen schadevergoeding moet echter nog worden vastgesteld. Mooie winst voor Verstappen dus, al snapt Picnic niet helemaal waar alle heisa om te doen is.
De video was niet als serieus reclamefilmpje bedoeld. Zie het eerder als een grap die alles bij elkaar zo’n 200 euro kostte. De advocaat van Max meende echter dat geen sprake was van een grappig bedoelde parodie. In plaats daarvan zou Picnic een behoorlijk slimme marketingstrategie uitrollen. Kunnen we ons in vinden, want we hebben de naam van het bedrijf in dit artikel alleen al vijf keer genoemd.
Beide partijen kwamen er kennelijk niet uit en dus mocht de rechter de knoop doorhakken. Die oordeelde als volgt:
“Ook al gaat het slechts om een lookalike, de acteur vertoont alle karakteristieke kenmerken van Verstappen. Dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur.”
Verder mag Verstappen naar de mening van de raadsheer zelf bepalen aan welke commerciële activiteiten hij z’n naam verbindt. Bovendien weegt het portretrecht van Max zwaarder dan de vrijheid van meningsuiting aan de zijde van Picnic. Max moet uiterlijk op 18 oktober bepalen én motiveren hoe hoog de gewenste schadevergoeding moet zijn. De eerdere eis van 350K werd door de rechter afgewezen.
Wie de video gemist heeft en toch wil weten waar het allemaal over gaat klikt HIER.
UPDATE: een expert verwacht dat Max zo’n 25.000 Euro kan verwachten van Picnic.
viezefreddyw zegt
Reclame voor Picnic is gewoon geslaagd. Iedereen heeft het er over ineens. Kost ze wat meer dan eerst maar goed, reclame is reclame. Iedereen kent Picnic. Missie geslaagd!
Oh, en ik kan me niet voorstellen dat Max himself zich hier druk om maakt. Zijn management waarschijnlijk…
Verstappen kan er vast wel om lachen. Net als Jumbo.
Ik moet zeggen dat dat jong in de reclame echt verdacht veel op Verstappen lijkt. Goed gelukt!
moveyourmind zegt
@viezefreddyw: En dat jong van Verstappen lijkt ook steeds meer op een Verstappen…
Maar of dat goeie reclame is…
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Slechte reclame is ook reclame he?!
shibby zegt
@viezefreddyw: mee eens! Waarschijnlijk zelfs gewoon gebudgetteerd.
VeniVidiVici zegt
Ik word er niet beter van in m’n portemonnee. Is het boeiend interessant nieuws? Nee! En door….
hanse1one zegt
Bleeter
jack_abarth zegt
“De video was niet als serieus reclamefilmpje bedoeld. Zie het eerder als een grap die alles bij elkaar zo’n 200 euro kostte.”
Was het een klein lokaal eenmanszaakje geweest dan had ik me hier ook in kunnen vinden, maar een ondernemer als Michiel Muller weet wel degelijk waar hij mee bezig is en dit is in mijn ogen dus bewust gedaan. Zoals @viezefreddyw hierboven vermeld, men heeft voor bekendheid gekozen en het is gelukt. De rekening komt achteraf, maar valt waarschijnlijk in het niets wanneer je reclames op tv wilt uitzenden.
awesome zegt
Trieste vertoning dit.
Gulli zegt
En dan het geld dat hij krijgt aan Renault doneren zodat ze er een betere motor mee kunnen bouwen
RuVi zegt
Gewoon 10k, doneren aan een goed doel en klaar.
't Peugje zegt
@rudyv: Volledig mee eens.
karhengst zegt
Je kan ook gewoon “Krijgt” en “Max” omdraaien en een punt achter de kop zetten. Zo erg zijn sommige spoilers ook weer niet…
ghost zegt
Gaat max uiteindelijk gewoon om de pegels. Directeur van Picnic had al aangeboden om wanneer gelijk alle kosten van advocaten en dergelijke en overige kosten ook naar goede doelen over te willen maken, maar daar ging “onze lieve kleine Max” niet mee akkoord. Het is allang niet meer het nuchtere ventje met de zachte G. Jammer.
desjonnies zegt
@ghost:
Het zijn ‘de mannetjes’rondom zo een persoon die hier verantwoordelijk voor zijn.
Frits van Eerd (Mijnheer Hallo Jumbo) kon er hartelijk om lachen.
Uiteraard kun je dit niet over je kant laten gaan, maar zoals reaguurder @rudyv al terecht suggereerde, zou het netjes zijn om de buit aan een goed doel te schenken.
En de rest van de wereld zal begrijpen dat de merknaam Max Verstappen goed wordt bewaakt.
Maar een krant suggereerde dat de boete rond de € 25000 zal liggen, in de lijn van het bedrag dat ene Louis van Gaal ooit kreeg voor plagiaat.
mckroket zegt
wat een onzin word er hier allemaal geschreven. omdat hij rijk en beroemd is moet hij dit allemaal maar pikken? ze zullen jou maar eens gebruiken in een reclame zonder dat je er van wist. en dan achteraf jaja sorry ik geef wel geld aan een goed doel. ik ben blij dat dit niet mag van de rechter, het zou anders een gekke boel worden!
mckroket zegt
overigens zou het een parodie zijn als mn vrienden en ik dit voor de lol namaakte. als een professionele winkel dit doet heet het plagiaat. en terecht.
elemento zegt
Picnic komt weer in de media…. reclame is reclame
arhanso zegt
Niets mis mee om dit gelijk in de kiem te smoren. Laat een rechter er maar een uitspraak over doen. Je moet hoog in zetten om uiteindelijk dat een acceptabel bedrag te komen. Dus die 350k snap ik wel. Als het uiteindelijk 100k wordt snap ik dat ook. Zou idd sieren om het aan een goed doel te doneren.