Het lijkt steeds dichterbij te komen.. Vandaag is er een interview verschenen in het Duitse boulevardblad Bild am Sonntag met EU-mileucommissaris Stavros Dimas. Hij pleit hierin voor het invoeren van een algemene tempolimiet op de Duitse Autobahn. Dit pleidooi komt na de energietop die dit weekend in Brussel werd gehouden.
Volgens de Griek wordt in Europa op veel manieren energie verspild en het klimaat belast. Een maximumsnelheid op de Autobahn is een eenvoudige maatregel daartegen, aldus Dimas. “Duitsland is een groot industrieland en heeft daarom een zware verantwoordelijkheid.”
Bondskanselier Merkel was een van de voortrekkers van de energietop, en de voornaamste doelstelling die hier uit voortkwam is: “minder kooldioxideuitstoot ten behoeve van het milieu”. Hierbij wordt onder andere gedacht aan nieuwe automotoren die aanzienlijk minder of helemaal geen kooldioxide uitstoten, maar een maximumsnelheid helpt natuurlijk ook flink. Het is de vraag hoe lang Duitsland haar zo gekoesterde ‘freie Fahrt’ nog kan volhouden…
Saillant detail: in een interview met Bild am Sonntag van vorige week waarschuwde EU-commissaris voor Industriebeleid Verheugen nog voor klimaathysterie.
Jeanke zegt
Waar woont die kerel ?!? We zullen hem eens een bezoekje moeten brengen vrees ik…
E-RayzeR zegt
Die griek moet zijn mond houden en zich op griekenland richten
DUITSLAND ZONDER SNELHEIDS LIMIET DAAR ZIJN WE ALLEMAAL VOOR !!!
Nigel zegt
Zomaar.. dat is de paradijsweg voor de mensen met dure auto’s
en dan willen ze limiet opgeven..
ik hoop het niet..
Snoepie zegt
duitsland wordt een stuk minder een leuk land als die maatregel wordt ingevoerd
Carfreak zegt
@ e-rayzer, caps uit aub. en beetje kalmer.
je zult wel zeker een turk zijn om te zeggen dat die griek zich op griekenland moet baseren-edit: hou eens op-
w0o0dy zegt
ik zie een maximumsnelheid ook niet zitten en ik denk ook dat er andere maatregelen te bedenken zijn die meer winst opleveren, makkelijker te handhaven zijn en die minder kosten. Verplicht het gebruik van zonnepanelen op iedere nieuwbouw (woningen maar vooral ook kantoorgebouwen en zeker op fabriekshallen….. moet je eens zien hoeveel dat oplevert…. en het kost nauwlijks iets. Om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken stook je dan minder minerale grondstoffen op en in het gebruik heeft niemand er last van…
Dennis The Hulk zegt
onzinnige klimaathysterie!
dekster zegt
Mooi eh die EU, voor wat is dit nog goed? Het enige wat ze doen is dingennutteloos veralgemenen (wat ten koste komt van iets), leuke belastingen innen en boetes uitschrijven aan bedijven :-?
Off-topic:
Verhofstad trekt zo mooi het voortouw in het milieu gebeuren, wel tof dat die exta jobs er nog niet zijn…
mercedesfan zegt
Ik denk dat die snelheidslimiet er nog niet direct zal komen, Merckel heeft een paar weken geleden tegen een snelheidslimiet uitgesproken.
Superkoerier! zegt
Ook een leuke EU maatregel zou kunnen zijn:
– EU top gewoon in Brussel houden
– Niet een keer per maand in Straatsburg vergaderen
– Verbod voor EU ambtenaren om elk weekend naar huis te vliegen
– Verbod voor EU ambtenaren om een auto te bezitten, laat staan om ermee naar het centrum van Brussel te rijden
Ongezien de tyfus voor die ruftende eikels.
jasper zegt
neeeeej dat nooit!
Marco zegt
Net alsof al die mileuvriendelijke auto’s in het oude Griekenland zo goed zijn voor het milieu, denk dat die meer co2 uitstoten dan al die moderne/luxe/gave bakken die over de Duitse Autobahn cruisen…
Laat die man eerst eens in z’n eigen land kijken…
Florijn zegt
mmmm haha dit nieuws na die film van net ja onzin he :)
Sven zegt
@ e-rayzer
De beste man is EU-milieucommesaris, EU, dus hij heeft wel degelijk iets te zeggen over Duitsland.
Ontopic:
Mijns inziens zoekt men gewoon een excuus om die maximumsnelheid erin te krijgen. Kijk naar al die fabrieken in Duitsland…en dat grote industriegebied, wat daar allemaal aan uitstoot uitkomt….pfff….
Thom zegt
@ e-rayzer: arme Turk, ga wat nuttigs doen.-edit: hou eens op daarmee-
@ Marco: er rijden ook genoeg moderne/luxe/gave bakken rond in Griekenland :D
On topic: het zou idd zonde zijn als die limieten worden opgeheven. Ach het is toch ook altijd makkelijk de automobilist van alles de schuld te geven.
steven zegt
er wordt echt veelste veel gelult over de co2 uitstoot, men denkt nergens anders meer aan. als je een snelheidslimiet heft in duitseland zullen er veel meer dodelijk ongelukken bestaan omdat niemand er aan gaat houden, of in eigen land hard gaan rijden. en dan ben je verder van huis
Roy zegt
Ik was altijd voor de ongelimiteerde snelheid @ autobahn, maar ik ben me gaan beseffen dat die hele autobahn gewoon levensgevaarlijk is. Stel je voor dat je met 300 km/h op een file aan komt rijden… Als je hard wil rijden doe dat lekker op de Nurnburgring, lijkt me ook 10x leuker dan enkel rechtuit rijden. Bovendien vind ik het een beetje onzin dat wij nederlanders ons er mee gaan bemoeien, dit is duitsland z’n pakkie aan.
Johan zegt
Het snelheidslimiet wordt dan vast zo hard je kan :P
Stylez zegt
Tegen de muur met die vent!
DAT zegt
Rustig maar, de Duitsers maken zelf de auto’s die zo hard gaan.
Ik denk dat Souvlaki Dimas weinig kans maakt.
Fej zegt
Misschien moeten we een petitie beginnen om Griekenland weer uit de EU te kegelen wegens domme voorstellen!
Kevski-Style zegt
@ Roy: ook de Nurburgring is officieel openbare weg waar tol geheven wordt. Voor wat betreft die maximumsnelheid: het zal me worst wezen, als ze maar van de nurburgring afblijven….
schnitzerken zegt
Nooo, als ze hun max op 200 zetten is het nog te doen:p
Ejay zegt
@ Roy, daarom staan er ook matrixborden. Verder is het totaal niet zo dat je opeens van rust in een grote file terechtkomt. Eerst word het drukken en daarmee kun je al niet hard rijden. Bovendien worden erg veel ongelukken veroorzaakt door niet Duitsers die het niet gewend zijn.
smoke zegt
Het zal mij heel veel uitmaken of ik mag doorkarren in Duitsland of niet. Gevaarlijker vind ik de freie Fahrt zeker niet, aangezien je, als je met 200+ km/u rijdt altijd zeer geconcentreerd bent, terwijl je met 120 nogal gauw gaat suffen op lange stukken, of andere dingen naast het rijden uitvoeren. Bovendien wordt het een zeer zeer zware kluif om de Duitsers een mentaliteitsverandering bij te gaan brengen mbt rijsnelheid. Voordeel voor de Duitse werkgelegenheid is de forse toename van het aantal BOA’s als het er van komt. Misschien heeft onze bermterrorist Spee nog wel een Duitse neef die het varkentje daar kan wassen…..
Xemurai zegt
Ik hoorde vandaag al zoiets op het nieuws… kon het slecht horen, me ma moest zo nodig stofzuigen :P
Andre zegt
Lijkt mee een goed idee een maximum snelheid
Zo rond de 440km per uur
Dan is iedereen weer blij
Tombnolz zegt
Ajajajaj, laat het toch gewoon zo!
Er moet inderdaad minder uitgestoten worden, maar we zijn toch al heel goed bezig? De gemiddelde auto vandaag stoot al véél minder uit dan pakweg 20j geleden. Laat ons niet overhaast tewerk gaan. Alsof de uitstoot spectaculair zal zakken als dat ene landje in de wereld een maximumsnelheid gaat opleggen. Ondoordacht.
Stavros Dimas: ga eens met Woody praten!
RubenBaeten zegt
@Superkoerier: Amen!
@iedereen die denkt dat Griekenland zelf vervuild is: was ook mijn eerste reactie, maar het land blijkt een relatief lage CO2-uitstoot te hebben.
smoke zegt
In Griekenland is het natuurlijk geconcentreerd op een aantal plekken, waarvan het ergste geval Athene is, als je daar in de zomer komt zie je geen hand voor ogen. Buiten de stad is het land zeer dunbevolkt. Het is net zoiets als Iran, waar Teheran een crime is qua vervuiling (voornamelijk omdat het in een dal ligt en de auto’s er uitermate vervuilend zijn en de benzine er een paar cent per liter kost), maar de rest van het land is een stuk schoner.
Maar dit maakt inet zoveel uit, Dimas is Eurocommissaris, en deze mensen plaatsen zichzelf (of horen zichzelf te plaatsen) boven hun landsbelangen.
slk zegt
Duitsland kan niet achterblijven met de regeltjes.Het is immers een europa.
Milieu is een hot item tegenwoordig
alfarobbert zegt
We zijn met z”n allen bezig de aarde flink naar z”n moer te helpen en het enige waar de meeste op dit forum zich druk over maken is of ze straks nog wel hard kunnen rijden ten koste van moedertje aarde.Denk ff na met z”n allen en wees “ns niet zo egoistisch.Laat de volgende generaties ook van de wereld genieten.Autorijden kan ook heel leuk zijn als je 130 rijdt.Ik ben voor een snelheidslimiet in Duitsland,is volgens mij nog een stuk veiliger ook.
Marco zegt
Was net op het zes uur Radio 1 journaal, de Duitse regering is geenzins van plan om een maximum snelheid te gaan invoeren op haar snelwegen, uit studies is gebleken, dat het nagenoeg geen effect heeft op de CO2 uitstoot, het instellen van een maximum snelheid heeft een verlaging van 0,6% op de CO2 ten opzichte van wat nu de geldende regels zijn op de Autobahn….
Fuego zegt
Waar in Duitsland zouden ze nog snelheidsbeperking kunnen invoeren?
Op 98 % van de autosnelwegen ginder is er al snelheidsbeperking.
Dan maakt die 2 % ook niet veel uit.
Rogier zegt
Het enige goede aan Duitsland is dat je er hard kan rijden als ze dat ook nog eens gaan opheffen…
Rense zegt
Nog even en er komt een snelheidslimiet op hoe snel je wandelt. Nee, de EU is een grote stap voorwaarts!!!!
Hieronder de voordelen van de EU:
– Kan er geen bedenken!!!! sorry
Groeten,
Rense
Citrofiel zegt
@ W0o0dy; Het kost nauwelijks iets, al die zonnepanelen? Naar mijn weten zijn zonnepanelen nog altijd flink duur in aanschaf. ( http://www.bootnederland.nl/boten/accessoires/2_x_nieuwe_zonnepanelen_120w_stuk4428.php?pagenr=0&Subdir=accessoires&Fotostaat=&Prijsstaat=&Lengtestaat= ) Je verdient het op den duur wel terug, maar je moet toch ineens zo’n bak geld op tafel leggen… Voor veel mensen is dat niet te doen, of iig niet handig.
Mark zegt
Ach, mijn prethersens zeggen lekker planken op de autobahn, leuk!. Maar als je reeel bent, het slaat nergens op dat het nog mag. Kan alleen maar mensenlevens, en wat co2 kosten.
Birger zegt
Er schiet daar nu toch al niet veel meer van over de ongelimiteerde snelwegen?
Dan kunnen er misschien filles ontstaan, dan hebben ze direct hun CO2.
In Oostenrijk wilt men dan de snelheid optrekken om minder CO2 gassen te hebben, wie heeft er nu gelijk?
w0o0dy zegt
Als je op kleine schaal zonnepanelen koopt dan is het duur en doordat de producten nog niet echt massaal gefabriceerd worden is de kostprijs nog vrij hoog, maar die zal spectaculair dalen als er meer afnemers komen. Qua investering ligt het voor bedrijven natuurlijk heel anders dan voor particulieren. Als we meer zonnenpanelen gaan gebruiken zal de prijs een fractie zijn van de prijs nu en verder is het gratis energie, bij de huidige prijzen loont het best snel.
Farzan zegt
ik weet zeker dat hierdoor de economie van duitsland flink zal dalen!
Robin zegt
Ach het is sonde, maar het was toch niet dat ik er iedere dag reed…
Eigenlijk moet je gewoon in Engeland wonen, kan je ieder weekend met je oude mini naar een of ander verlaten vliegveld.
Fiat Abarth zegt
Als we nou in heel de EU (inclusief Duitsland) één maximumsnelheid van bv 130 km/h invoeren? Lijkt mij hard genoeg en lekker duidelijk voor elke EU burger. En zoals al eerder opgemerkt: het spaart mensenlevens en CO2 uitstoot, daar kan toch niemand op tegen zijn? Voor een dagje scheuren zoeken we dan gewoon een circuit op. Onderlinge snelheidsverschillen in Duitsland zijn soms véél te groot!
Summer Sky zegt
Echt ongelooflijk dat het mega-onzingewauwel van o.a. Al ‘dumbass’ Gore tot zulke massahysterie kan leiden dat op een gegeven moment levensgelukverhogende zaken zoals Tempolimitfreie Autobahnen het veld moeten ruimen – eventueel. Echt ik begin steeds meer te geloven in de Machiavelliaanse politiek, wat lijkt de massa toch dom zeg.
Ik adviseer iedereen om de aflevering van South Park (uit Season 10) te kijken waarin de draak wordt gestoken met Al Gore en zijn k*tfilm!!
BaRa zegt
@Summer Sky – Ja, South Park rocks :-)
Maar helaas steken ze niet de draak met het fundament van die k*tfilm.
Back on topic. Het spreekt voor zich dat het verlagen van de snelheid op de Duitse AutoBahn geen gigantische verlaging van de CO2-uitstoot met zich meebrengt. Toch niet als je het bekijkt op de totale uitstoot van Duitsland.
Maar daar gaat de vraag ook helemaal niet over. De vraag is: hoe kunnen we de uitstoot naar beneden halen? En dan begin je sector per sector te kijken. En in de sector van het transport is het verlagen van de snelheid een goede bijdrage aan het verlagen van de uitstoot. Samen met een aangepast rijgedrag, milieuvriendelijker brandstoffen, betere moteren en nog wat lekkers zorgt dat wel degelijk voor een verlaging.
Bovendien heeft het een leuk maatschappelijk effect: er sterven minder mensen om je heen. Want laat dat net iets zijn waar we in Duitsland niet over (willen) praten: hoeveel slachtoffers er vallen door een hoge snelheid.
Oh ja, voor de gein: ik rijd normaal gezien 8 liter per 100km van en naar m’n werk. Ik heb vorige week wat rustiger gereden – lees 120 ipv 160 – en gues what: ik zit nu aan 6 liter per 100km. Ofwel een verlaging met een kwart. En het gekke is: ik ben geen minuut later op kantoor. Maar ik was wel een stuk kalmer :-)
MaximaalBenut zegt
Wie denkt Pegasus wel niet wie hij is hij heeft niks mannelijks in zijn bloed.
Een liter benzine door zijn strot drukken mischien kikt hij daar van op.
Ik heb nog nooit zo iets respectloos gehoord ga nu zeker niet meer naar griekenland op vakantie!
Pier zegt
Dan zal een Griek zeker mijn vrijdagmiddaguitje verpesten, dacht het niet!
Gert zegt
@Fuego, zelf al ooit in Duitsland geweest? Of heb je dat verhaaltje van je milieu bewuste buurman op de verjaardag van de andere buren? Wat je daar zegt is echt grote onzin. Er zijn inderdaad aardig wat stukken waar een limiet geldt. Maar volgens mij heb je van het totaal aantal wegen in duitsland voor het gemak maar autosnelwegen gemaakt.
kenny zegt
Wacht jongens ik snap even iets niet. Een of andere GRIEKSE dude probeert DUITSLAND nu ineens een maximum snelheid op te leggen? Zie ik het nou verkeerd of is het gewoon een megooltje?
@Fuego, volgens mij heb je nog niet zoveel in duitsland gereden want zeker 25% van de snelwegen is daar zonder limiet.
Summer Sky zegt
@ BaRa: heb je de bewuste South-Park aflevering wel gezien?!? Al Gore wordt afgebrand!!
Kafka zegt
Ach, die vent probeert een politiek slaatje te slaan. Ging om een discussie onder leiding van Duitsland, waarschijnlijk hebben ze in Griekenland vuile fabrieken staan en was het enige dat de Griek kon zeggen: dan moeten jullie minder hard rijden. Hoop gebakken lucht, Duitsland weet ook beter dan beperken. Een deel van de magie van hun industrie is op “no limit” gebaseerd.
Zoef zegt
Mmmmm….dus vanwege de CO2-uitstoot moeten de Duitsers een snelheidslimiet aanvaarden?
Mogen dan wagens op biobrandstof, waterstof of electriciteit wél zonder snelheidsbeperking de autobahn op? En hybrides ietsjes rapper dan benzines en diesels?
Denk het niet neeeeee….
Zal ik je wat vertellen:
de helft van de milieuhype is autohaat.
freek zegt
misschien snelheidslimieten op bepaalde tijden…? oftewel…s nachts gewoon voluit?
Zoef zegt
Er schiet daar nu toch al niet veel meer van over de ongelimiteerde snelwegen?
Ja dan zal het aan mij liggen, maar ik rij van Aachen naar Friedrichshafen, minstens 1 keer per jaar, tegen meestal 180, want bij 160 (mijn normale snelheid hier) heb ik geheid bumperklevers achter me aan.
En mij lijkt dat toch over 500 van de 600 kilometer te gaan.
andre zegt
Je moet ook niet continu links blijven rijden als er iemand achter je voorbij wilt
Echt iets voor auto’s met NL nummer platen steevast links blijven rijden \-|
Menno zegt
Echt mensen… Verzet u allen tegen die Tempolimit!!!!
sven zegt
Domme griek
In Zijn thuisland rijden er nog meer wagens zonder katalysator of roetfilter rond
dan dat er snelle wagens in Duitsland rijden !
Dat hij verder de sirtaki danst en zwijgt !!
Ilquadrifoglio zegt
Ik denk dat ze er binnenkort toch aan moeten geloven. Éen EU één maximum snelheid…
mashell zegt
“Éen EU één maximum snelheid…”
Maar dan doen we eerst 1 EU 1 BTW tarief. 1 EU 1 BPM tarief, 1 EU 1 soort tolvignet, 1 EU 1 leger, 1 EU 1 buitenlandbeleid.
logic zegt
als er een maximumsnelheid in Duitsland zou worden ingevoerd heeft dat niet alleen conseqenties voor het verbruik/uitstoot daar, maar er is dan geen enkele reden meer om de verkoop toe te laten in Europa (wereld?) van auto’s die sneller dan 130 kunnen.
auto’s kunnen dan veel lichter dus zuiniger worden.
En dat zielige gemopper op “die Griek”, get a life.
Nick zegt
Ik vind de kritiek op Duitsland echt onzinnig. Kijk naar het energie beleid. Dit land heeft bijna de helft van de europese windturbines staan. En heeft zichzelf een target gesteld om in 2020 20% tot 30% van zijn energie behoefte uit renewable energie te halen. Niet 1 land in de EU kan daar aan tippen.
Laten alle EU landen nou maar eerst naar zichzelf kijken en het beleid van Duiitsland op het gebied van energie volgen.
Laat Duitsland zijn trots behouden (de auto). Als je dit van een land moet afnemen, vind ik dat andere landen ook maar dingen moeten inleveren. Geen stierengevechten meer in spanje, geen scooters maar fietsen voor Italie enzzz….
Niko zegt
wel veel rechtse autoliefhebbers die hier onwetend aan het word zijn
Niko
Murrrphy zegt
@André: in de heimat staan de letters Nederland (NL) voor: Nur Links.
Ik ben al héél lang gek op de autobahn, probeer de A31 maar eens uit, van Emden naar Bottrop. Dat is een leuk stukje. Of anders de A7 van Biebelried naar de Oostenrijkse grens, die staat ook hoog op mijn lijstje.
tarquesh zegt
Tja, Dimas moet eerst in zijn Griekenland maar die onzin prut verkondigen voordat hij Duitsland gaat pesten. Het is toch bekend dat in Griekse steden meer smog is dan in Duitse steden. Het zou het zelfde zijn als een Nederlandse EU parlementarier zich gaat bemoeien met Cyprus. Dat zet ook kwaad bloed. De maximumsnelheid is een gevoelig onderwerp, een cultureel gedeelte van het Duitse volk. Het hoort bij ze. De EU kan geen inbreuk plegen in cultuur van Europese volkeren. Wij zijn allemaal anders met onze eigen gewoontes. Daarom gaan we zo graag op vakantie in het buitenland. Even een andere wereld. Keulen – Stuttgart in een E63 AMG.
Wel hoop ik dat de Duitsers in opstand komen
tarquesh zegt
wanneer komt er eens een filmpje waar het tegendeel bewezen word. De auto als stimulator van de economie.
Zonder ons gerij terug naar de hole woning. Op tijgers jagen, beren vellen rooien, schone lucht. Geen ruimtevaart, dus geen vooruitgang. Geen expansie drift, dus geen functie.
Stefaan zegt
Leve de Duitse Autobahn,en die griek moet zijne smoel toehouden,snelheid op zich is niet gevaarlijk,onkunde van de chauffeur daarentegen zelfs tegen een slakkegangetje van 120km/h dat is pas levensgevaarlijk,en hier in Belgie kunnen ze er wat van.Ik laat in ieder geval geen enkele kans ombenut om mijn M6 de sporen te geven in Duitsland,pas dan voel je waarom je je auto zoveel betaalde,machtig gewoon,dus afblijven van die onbeperkte snelheid,en ik hoop van harte dat de autolobby in Duitsland al dat gezever van Europa zal tegenhouden.Freude am fahren ich liebe die autobahn zou ik zo zeggen
tarquesh zegt
Ik had vandaag een heldere gedachten tijdens het rijden. Nu weet ik waarom we niet boven de 120 mogen rijden. Dat ligt aan de verkeersdoden. Als het aantal verkeersdoden miniem zou zijn, dan mochten we keihard boenderen. Maar ja, door enkele klunzen moeten we nu allemaal als een slak rijden.