De Tesla Roadster leek vooralsnog weinig concurrentie te krijgen, maar wat blijkt? Mercedes heeft ook wel interesse in het bouwen van elektrische roadster.
Er zullen ongetwijfeld cabrioliefhebbers zijn die ook de natuur een warm hart toedragen en elektrisch willen rijden. Alhoewel je dan niet een cabrio als tweede of derde auto moet nemen. Maar dat terzijde. Waarom het nu even om gaat: er is heel weinig keuze qua elektrische cabrio’s. Sterker nog, de enige optie is momenteel de Fiat 500eC. En dat is eigenlijk nauwelijks een cabrio te noemen.
Natuurlijk is ook de nieuwe Tesla Roadster in aantocht. Ook dat is echter geen volwaardige cabrio, maar meer een targa. Net als de eerste Tesla Roadster. Het wachten is dus nog steeds op de eerste seriegeproduceerde EV waarbij het dak écht helemaal open kan.
Top Gear sprak over dit onderwerp met Markus Schäfer, de R&D-baas van Mercedes (niet te verwarren met Markus Schäfer, de lyrische tenor). Hij weet wel een paar redenen te verzinnen waarom fabrikanten geen haast hebben om met een elektrische cabrio te komen.
Om te beginnen is het moeilijk om een elektrische cabrio te maken die er goed uitziet, aldus Schäfer. Dat geldt overigens niet alleen voor elektrische cabrio’s. Daarnaast is een cabrio simpelweg in populariteit afgenomen. Dat Chinezen niet om cabrio’s staan te springen helpt ook niet mee.
Toch denk Mercedes na over een elektrische roadster. “Het is een heel aantrekkelijk en emotioneel product”, aldus de R&D-chef, die er bijna emotioneel van wordt. Zo’n product is dus perfect als image builder. Bijvoorbeeld om AMG weer sexy te maken, als het straks volledig elektrisch is.
Dat is inderdaad wat Mercedes in gedachten heeft: “Als we aan AMG denken en aan het maken van een elektrisch merk van AMG, dan denken we zeker ook aan een cabriolet,” aldus Schäfer.
Mocht Mercedes hier inderdaad werk van maken, dan zal het heel lastig worden om de Tesla Roadster te overschaduwen. De prestaties die Elon Musk belooft zijn ronduit bizar en ook de range zou heel indrukwekkend moeten worden. Om nog maar te zwijgen over de raketaandrijving.
Bron: Top Gear
Foto: de Mercedes Vision EQ Silver Arrow uit 2018
ghini zegt
Naast dat ze geen concurrerende techniek hebben is het ze ook nog niet gelukt om die project one amg op de markt te brengen. Moet je nagaan hoe lang een elektrische performance cabrio gaat duren.. Ben geen tesla fanboy hoor maar voordat amg dezelfde techniek en performance heeft is tesla weer stap verder.. Sweet dreams Mercedes amg..
Dieseltor zegt
Wat er niet is kan nog komen. We gaan het zien.
quincy zegt
Nou heb ik best vaak gelezen dat een elektrische aandrijflijn veel simpeler te ontwikkelen is dan een hybride. En zeker een hybride performance aandrijflijn. Dus wie weet dat het dan toch sneller kan zijn dan we denken.
Ach, als Tesla de Roadster nog vaker uitstelt hebben alle merken die dat willen al een auto die ongeveer hetzelfde kan. Man, wat duurt dat lang!
frank2b zegt
Eerst die bizarre cijfers van ome Musk maar eens werkelijkheid zien worden met gewoon rubber op gewoon asfalt. Is niet de eerste keer dat Tesla bakzijl haalt. De belangrijkste eigenschap van een cabrio is overigens niet dat een quazillion peekaas heeft, maar ‘sufficient’. Belangrijk is wél dat-ie mooi is en dat het onderstel goed in elkaar steekt. Je wilt er lekker mee toeren op mooie weggetjes.
Kom dus maar door met die Merc. Hoe meer aanbod hoe beter.
bmw1cabrio zegt
@frank2b: ome Musk belooft veel – en haalt dus regelmatig bakzijl – maar heeft ook een hoop onmogelijk geachte electrificatie beloftes waargemaakt.
Ik geef hem het voordeel van de twijfel
flutterby zegt
@frank2b: Tesla maakt van auto’s maken letterlijk rocket science. De prototype rijdt al even rond het is alleen wachten tot ze hun eigen batterij productie van de grond krijgen. Daarna komt waarschijnlijk ook weer een goedkoper model waaronder de $25.000 hatchback uit Berlijn.
frank2b zegt
@flutterby: Irrelevante eigenschappen voor een roadster. Wat je wilt is een wagen met een briljante wegligging.
Laat Musk maar lekker knutselen met raketjes. Een enkeling zal dat spul kopen, mijn geld zet ik in op de oude rotten in het vak.
flutterby zegt
@frank2b: mag ik zelf bepalen wat ik wil? Een auto die van zijn grip niet afhankelijk is van rubber vind ik een hele interessante ontwikkeling. Kopen doe ik niet want ik heb het geld niet en als ik het had er niet voor over.
shalomleon zegt
@frank2b: grappig is juist dat de eerste electrische Merc’s leunden op Tesla’s techiek de electrische b klasse had zelfs een (small) drive unit van de s. Tesla weer knopjes, stuurkolom en shizzle
piedlourd zegt
Bakzeil
Verdammte scheissehunde!
Das ist ein befehl!
bierbuik zegt
Een elektrische opvolger van de SLK klinkt best interessant, heerlijk open zoeven in alle stilte. Windgeruis zal mogelijk wel een dingetje worden. Hoeft in mijn ogen niet spectaculair snel te zijn, -300pk en een range van zo’n 300-400km moet toch haalbaar zijn lijkt me.
galverink zegt
Schäfer vindt de Jaguar E-type Zero niet mooi?
goodvibrations zegt
Als peuter vond ik “kleppertjes” op mijn fiets cool 😎. En vrees gewoon dat ik dat ga missen in een elektrische auto. . Sterker nog ik heb het al gemist in mijn vorige (elektrische) auto..
AMG is voor mij ook een zware diepe grom. Die imponeert… Levendigheid toevoegt… maar goed als het dan moet.. dan maar goede specs en een sublieme rijervaring..
Specs interesseren mij niet zo meer bij alles dat sneller dan 4 seconden de 100 aantikt… als de resterende indruk maar op orde is!
Pascal zegt
Weinig mooier dan de diepe brul van een AMG met V8 inderdaad, die zal terecht gemist worden
clubbtraxx zegt
Als dit ding er net zo snel komt als de AMG One… dan is zelfs Musk sneller voor de verandering.
Ook wel eens leuk.
bernoulli zegt
Als de Fiat 500E genoemd wordt, dan mag de Smart EQ fortwo cabrio niet ontbreken natuurlijk.