
De ‘Performance’ versie was toch al beter dan een BMW M3?
Alsof het de eerste dag was waarop de iPhone 4 beschikbaar kwam in België, stonden talloze Nederlanders gisteren in de haven te wachten op de aflevering van hun splinternieuwe Tesla Model 3. Deze maand profiteerden nog ruim 10.000 Nederlanders van het feit dat de overheid duizenden Euro’s aan belastingen door de vingers wil zien, mits men maar snel in zo’n elektrogebakje stapt. Elon Musk mag onze overlords wel even wat kerstkaartjes sturen om hen te bedanken.
Of de Model 3 ook zonder financiële incentives zo populair blijft als de iPhone valt nog even te bezien, maar andere overeenkomsten met het geesteskind van Steve Jobs blijven er sowieso. Dan hebben we het niet eens zo zeer over het bedienconcept van de auto dat grotendeels geschiedt middels een touchscreen, maar vooral ook over het feit dat de Model 3 vrij goed te hacken is. H4x0rz!
Door deze hacks is er in het verleden al vaker prematuur informatie over toekomstige upgrades van Tesla’s modellen het internet op gelekt. Zo ontdekte hacker Green dat Tesla de bandenspanningsmeters van Continental ging vervangen met haar eigen units en dat er een nieuw wieldesign zou komen. Spann0nd!
Or the existing wheel types with some upcoming one that there's no picture of yet? pic.twitter.com/cTLBaHqhYG
— green (@greentheonly) December 20, 2019
Oké, misschien niet heel spannend. Spannender is echter dat er in de software ook een hint gevonden kan worden naar de mogelijke komst van een Tesla Model 3 met 100 kWh accu en ‘ludicrous mode’. We kennen deze setup natuurlijk van de grotere Tesla’s, maar de heetste Model 3 is tot op heden het Performance model met 75 kWh accu (rijtest). Op papier kan die zich overigens aardig meten met de BMW M3. In de praktijk is het een beetje anders, maar soit.
Misschien zou dat laatste wel kunnen veranderen met een extra hete Model 3. Zoals bekend is het altijd een goed idee om de dikste aandrijflijn van een grotere auto in een kleiner model te frotten. Het werkte bijvoorbeeld ook prima voor de Mercedes W204 C63 AMG en de Renault Clio V6. Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren is de vraag, maar dat iemand bij Tesla er in ieder geval vast over na heeft gedacht lijkt nu wel zeker.
Hebben ze dan een nieuwe generatie batterijen klaar dat ze een 100 kwh batterij in een model 3 krijgen?
@ty5500: Zoja, vraag ik mij af of dit een voorbode is op een 125 kWh Tesla Model S.
@ty5500: Wie zegt er dat er niet genoeg ruimte in een Model 3 is om het huidige 100Kwh pakket er nu al in kwijt te kunnen?
@evdw: Dit is aangegeven bij de introductie. Er zou niet genoeg plaats zijn tussen de wielbasis.
@ty5500: Gewoon even een beetje wrikken met een breekijzer. V6 paste ook niet per se in de Clio…
@ty5500: Ah oke, was niet bij mij bekend.
Verbrandingsmotornieuws vervaagd en dit soort software updates zijn de toekomst. Tech is knap, maar ik ga straks de engineers met mechanische hoogstandjes (zoals bijv een V8 waar enorm veel PK en Nm uit wordt getoverd) wel missen!
@drdre1: Ongeveer zoals we nu een mooie Mallet-aandrijving op onze intercity’s missen vermoed ik.
@frank2b: mja, mss wel. Zo’n stoomlocomotief is veel imponerender en interessanter dan een elektrische van nu, nietwaar?
@drdre1: vergeet de Britse Deltic diesels niet!
Een waanzinnige constructie van Napier waarin zuigers dezelfde cilinders delen en een soort driehoeksconstructie. En dan heel veel achter elkaar.
Google maar eens op Deltic diesel.
@sabrerator: thanks voor de info, erg interessante en bizarre configuratie zelfs! 3 aandrijfassen?? Had er nog nooit van gehoord!?
@drdre1: klopt, tzt is de hobby er voor mij wel af en zoek ik het auto nieuws wel op als ik toe ben aan een volgend van A naar B artikel.
Als ze zo’n 100Kw apparaat met echt goede remmen uitrusten en een goed onderstel is er best heel veel nog uit te halen. Nog los van eventueel extra vermogen.
Ik was niet bijster onder de indruk van de M3P tijd op Assen met de Autovisie Supertest. Dat was op een nat wegdek met straatbanden in een zware auto, dus dat is relatief lastig natuurlijk. Maar 12 seconden langzamer dan een Elise, door mezelfs gereden, op semi-slicks op droog met 135pk op Nitrons met alu-belled grotere schijven vind ik best veel.
Trouwens, als ze dan ook gelijk Michelin Pilot Super Sport er onder gooien heb je ook gelijk een fijne band er onder om nog meer er uit te halen. Heb die tijd geleden getest op Zolder op een M235i en dat was goed spul.
@stephane8200:
@stephane8200: michelin pilot super sport wordt al even niet meer gemaakt en de pilot sport 4s is de opvolger. Deze ligt al standaard onder de m3p
@joerek: uhm, nee. De Super Sport wordt nog gewoon gemaakt en verkocht: https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-pilot-super-sport
De Super Sport zit tussen de Cup en de 4S in. Zoals Michelin zelf ook zegt ‘voor op de weg en af en toe circuit.’
Ik weet dat de 4S op de Performance zit. De 4S is meer een straatband dan de Super Sport. Ik was trouwens door Michelin uitgenodigd om op Zolder die band uit te proberen.
Wist je trouwens dat Randy Pobst heeft meegewerkt aan de fine tuning van het onderstel en weggedrag van de M3P?
@stephane8200:
Droog+semislicks vs nat+straatbanden.
Welke magische formule gebruik je dan om hier toch conclusies uit te trekken?
@harrie: ongeveer 10.000km ervaring op het circuit met allerlei verschillende auto’s en jarenlang dingen lezen daar over.
@jaapiyo: de model 3 perf is op enkele circuits net zo snel of sneller dan de M3 (competition)..
Voorbeeld: https://fastestlaps.com/tests/g0zssjscmiru
@w0o0dy: 1 rondje misschien…Dan is het daarna ook wel klaar.
@jaapiyo: gebaseerd waarop precies?
@trasimo: @kareljansen: gebaseerd op het feit dat Tesla onlangs op de ‘Ring een tijd probeerde neer te zetten en dat ze daarbij een ‘fictieve’ rondetijd op hebben gegeven door de tijden in drie afzonderlijke sectoren op te tellen omdat een heel rondje volle polle rijden er kennelijk niet inzat. En dat was dan al met een flink aangepaste Model S.
@jaapiyo: wat rrk147 zegt, overigens zijn er genoeg andere voorbeelden van races met Tesla’s Model 3 performance die probleemloos over meerdere rondes worden uitgereden en waar bij erg leuke auto’s het vuur aan de schenen wordt gelegd. (Al is een goeie benzine auto op het circuit echt wel meer fun, maar daar gaat het nu niet om) Als stukjes schrijver hier op Autoblog zou het toch goed zijn om een beetje geinformeerd te reageren.
@trasimo: er is een verschil tussen niet geïnformeerd zijn en niet de mening verkondigen die jij wil horen. Formule E zegt genoeg over wat EV’s tot nu toe te bieden hebben op een circuit.
@jaapiyo: de Model 3 rijdt wel door. De Model S niet. Zie de verwijzing naar Autovisie en ook het fimpje van AV.
De remmen begonnen het wel op te geven. Dat wel. Maar dat was bij andere auto’s ook het geval.
@jaapiyo: het punt wat hierboven gemaakt werd is dat de M3P het op diverse circuits erg leuk doet tegen de BMW M3 en dit is meermaals aangetoond, ook na 1 rondje en ook tegen andere vergelijkbare auto’s. Dat jij vervolgens afdwaalt naar een situatie met de Model S en zelfs de Formule E erbij haalt lijkt me hier behoorlijk off-topic. Nergens verkondig ik in deze thread m’n mening trouwens en blijf slechts bij de feiten, dus die suggestie is helaas ook nergens op gebaseerd.
@jaapiyo: Bij test van AutoVisie onlangs was daar weinig van te merken. De Tesla was sneller dan de C43 AMG, en de Guilia bleef hem wel voor, maar dan moet je als bestuurder toch flink door poken.
@rrk147: Dat is toch juist waar je als petrol head warm van wordt, dat ‘flink door poken’. Iedereen kan dat gaspedaal van een model 3 intrappen, geen kunst/gevoel etc etc etc
@barendbotje: ja ben ik met je eens en de Guillia lijkt mij ook leuker om te rijden. Maar daar gaat de opmerking van Jaapio niet over, het gaat erover of de Tesla niet te warm wordt, en daardoor slechts één ronde hard kan rijden, en dat daarna de prestaties rap afnemen. Dat bleek bij de Model 3 vooralsnog niet, deze hield het meerdere rondes vol, eigenlijk net als de benzine auto’s waar tegen hij moest rijden.
@barendbotje: ik denk dat iedereen inclusief Elon Musk dat met je eens is, het is alleen niet waar het hier over gaat.
@barendbotje: op een (huur)kart zitten ook alleen maar remmen en een gaspedaal. Daar moet je echt wel mee kunnen sturen om er sneller mee te zijn.
Tesla heeft nog veel over, in Beieren een onrustige kerst.
Van de week bij top gear toch echt gezien dat ie sneller was op hun circuit dan de m3
Wat is het prijs verschil in Nederland tussen die twee
En het is niet zo dat die bmw zo betrouwbaarder is toch?
@yaapio: als je niks te melden hebt, meld dan ook niks.
Nog een beetje sneller is helemaal niet zo interessant maar met 100 kWh wordt het een aardige “diesel”.
“In de praktijk is het een beetje anders, maar soit.” Ik weet niet welke tests jij gezien hebt, maar volgens mij zit je er hier wat naast?
Ik denk dat beide upgrades onnodig zijn, maar wel leuk.
Er zijn weinig kopers in NL die voor de M3P gaan en de “gewone” M3 doet het heel prima tegenover een 320i, A4 35 of c-180.
De range met 100kWh zal op vakantie fijn zijn, maar voor 90% van de rijders in NL overbodig. Er zijn er maar een paar(honderdduizend?) die meer dan 100k per jaar doen.
En waar blijft die Tesla killer nou….
Goed artikel Jaapiyo mijn complimenten.
Ahh ok. Ik wacht nog op de optie voor een schuifdak in ieder geval. Head up display zou ook fijn zijn. En een normaal dashboard. Fijn leer. Laat maar, ik neem wel een Audi.
” Op papier kan die zich overigens aardig meten met de BMW M3. In de praktijk is het een beetje anders, maar soit.”. Op korte bochtige circuits wint de M3P het regelmatig van de M3.. Op snellere circuits waar hogere snelheden worden gehaald mist ie een versnellingsbak voor de vlotte acceleratie vanaf 120.. In een hoop tests komen ze aardig dicht bij elkaar.
Kijk je bv naar de autozeitung test track tijden, dan doet de M3p dat heel knap. https://fastestlaps.com/tracks/autozeitung-test-track
Paar betere remmen er op en hij kan het een tijdje uithouden..