Er bereiken ons onheilspellende berichten over de toekomst van de Nissan GT-R. Er zou nog geen groen licht zijn gegeven voor een opvolger van het huidige model (R35) en er zijn zelfs bronnen die melden dat Nissan baas Carlos Ghosn helemaal niks ziet in een opvolger.
Het verhaal is afkomstig van het Amerikaanse Inside Line en zij claimen bronnen te hebben die verklaren dat er een grote kans is dat er geen opvolger voor het huidige model gaat komen.
Er zitten echter een paar rare elementen in het verhaal. Zo is Inside Line er van overtuigd dat het oorspronkelijke plan is/was dat er volgend jaar een opvolger voor de GT-R op de markt zou komen. Gezien het feit dat de huidige GT-R eind 2007 op de markt kwam en auto’s tegenwoordig minimaal zo’n 6/7 jaar op de markt blijven dan is 2013 wel een beetje vroeg voor een nieuw model.
En als er al een opvolger (op korte termijn) zou komen dan wordt zo’n beslissing meestal een jaar of 3 van tevoren gemaakt. Als Ghosn vandaag JA zou zeggen dan zou het nog zeker 2 tot 3 jaar duren voordat de auto daadwerkelijk in de showroom staat.
Het plan zou nu zijn om de GT-R volgend jaar een (ingrijpende?) facelift te geven en dan eventueel in 2018 een nieuw model te lanceren. Een puntje van zorg is wel dat Kazutoshi Mizuno, de chief engineer van de GT-R (R35), inmiddels met pensioen is.
Gezien de huidige economische situatie en de paniek rondom Co2 zou het wellicht slim zijn als Nissan de huidige GT-R gewoon nog een paar jaar blijft bouwen en dan over een jaartje of 5 met een volledig nieuwe opvolger komt.
dennisr zegt
Houd ook wel een keer op denk ik (als je Porsche niet meetelt)
misschien gewoon tijd voor een nieuw scheurijzer van Nissan..
flipper zegt
Ja, logisch, wie koopt er nou een sportwagen met het logo van een Micra, of Sunny? Lekker belangrijk dat ie zo hard kan als de merkwaarde het niveau Aldi niet ontstijgt..
burninrubber zegt
@flipper: Wat is dit nou weer voor zinloze opmerking
flipper zegt
@burninrubber: wat is er zinloos aan dan? Aldi en Nissan zitten toch echt wel op een vergelijkbaar niveau wat brandvalue betreft.. Als je een sportwagen koopt dan telt het gevoel dat het merk bij je losmaakt veel meer dan hoe hard ie kan..
agera zegt
@flipper: Ga jij maar 5x of meer betalen alleen maar omdat er een Ferrari of Lambo logo opzit. De GT-R is het neusje van de zalm onder de supercars, ja het heeft een Nissan logo so what? GT-R verslaat andere supercars ook op andere vlakken kan ik je vertellen, niet alleen op de track of bij stoplichtsprints. Op het gebied van betrouwbaarheid, kwaliteit, comfort en snelheid scoort de GT-R net zo goed als de gevestigde orde misschien wel beter. Alleen de GT-R is een Nissan he.
De GT-R heeft trouwens buiten Europa dezelfde status als een Porsche, Ferrari of Lambo. Maar goed steek jij je kop maar weer in het zand.
flipper zegt
@agera: klinkt allemaal prachtig, maar nog steeds een auto die een te kleine groep ook daadwerkelijk zal kopen.
jrk68 zegt
@burninrubber:
Heb jij die trol ooit een zinnige opmerking zien maken dan?
flipper zegt
@jrk68: zó zinnig dat jij alleen nog maar met dit soort wanhopige reacties komt ja…
jrk68 zegt
@flipper:
Ga lekker met op je 3wieler naar het kinderdagverblijf.
flipper zegt
@jrk68: zie je wel?
amgpowerrr zegt
@flipper: haha hater, nissan doet het onder dezelfde naam. Niet zoals mercedes bijvoorbeeld met smart. Is gewoon een beest die auto die op de track veel zoek rijdt.
flipper zegt
@amgpowerrr: wat ie op de track zoek rijdt interesseert alleen kinderen en pubers, niet het volk dat een sportwagen wil kopen
amgpowerrr zegt
@flipper: ow echt? Mij wel namelijk en dit ding is veel origineler dan een 911 waar ik tegenwoordig net zoveel van zie als een golf haha.
Qua looks vind ik hem ook mooi maar goed en dat die porsches zoek rijdt is idd mooi meegenomen :)
burninrubber zegt
@flipper: Ja nou ja lekker belangrijk je zit toch niet in de doelgroep van de kopers. Dus ff doorsparen mag je een autootje met een mooi logo kopen. BMW 1 serie vind je vast heel leuk
Vanquish zegt
@flipper: En noem “GT-R” bij die Nissan en dan is je hele zaak opgelost. Deze auto heeft binnen no-time een hele beste status weten te krijgen.
Mairsil zegt
Lijkt me een wat voorbarig verhaal, ook gezien de hoeveelheid energie die er in de updates van de huidige GT-R gestopt wordt. Overigens is 8-10 jaar ook helemaal geen rare cyclustijd voor supercars, volgens mij doet Lamborghini dat al tijden.
autobart zegt
Altijd dat gelul over CO2 weer… De GT-R is gewoon een verbazingwekkende auto die iedereen verbaasde over wat Nissan in huis had en nog heeft!
audis8 zegt
@autobart: wat dacht je van de Skyline en de 350Z , wat een wagens zijn dat!
jrk68 zegt
Ach tussen de laatste r34 en de nieuwe r35 zat ook 5 jaar niks.
En zoals @Mairsil terecht ook zegt deze kan best nog mee tot medio 2017.
Donstil zegt
@jrk68: Ja daar dacht ik ook al aan, helemaal niet onlogisch dat er geen directe opvolger gaat komen zodra dit model uit productie gaat.
Door de vooruitstrevende specificaties van de huidige Gt-R kan deze nog best wel even mee trouwens, supercars verouderen vaak wat langzamer naar mijn mening. Kijk naar een F430 of een Gallardo1, kunnen al stok oud zijn maar ogen op straat helemaal nog niet verouderd.
ej20g zegt
Zou het eigenlijk niet eens zo erg vinden als er geen opvolger voor de GT-R zou komen. De R35 GT-R is een fantastische auto, dat zonder meer. Maar vanaf het moment dat Nissan begon met het ontwikkelen van de R35 is de échte GT-R bloedlijn uitgestorven. De laatste échte GT-R blijft voor toch echt de R34 GT-R, kan er niks aan doen.
JaxDryke zegt
De GT-R heeft helemaal geen opvolger nodig. Gewoon net zolang door laten lopen als Acura’s (honda) NSX .. dát is net als de nieuwere GT-R een tijdloos supermodel ;)
Renesis zegt
@JaxDryke: Grapje zeker, Honda is al 7 jaar geleden gestopt met de NSX. De opvolger staat pas klaar in 2015!
JaxDryke zegt
@Renesis: ik zei niet dat ie nog in productie was. Ik zei dat de NSX nét als de GT-R een tijdloos model is, en dus geen opvolger nodig heeft. Lezen is een kunst..
agera zegt
@JaxDryke: Je hebt 100% procent, ik vind de GT-R prachtig en een tijdloos design hebben. Waarom zou de GT-R niet eindeloos kunnen blijven een opvolger heeft de huidige GT-R niet nodig. Gewoon met de tijd updaten en met kleine facelifts veranderingen aanbrengen, maar het basismodel behouden.
wantthegreen zegt
@JaxDryke: eens, hoewel het wel tijd is voor een nieuwe nsx.
dennisr zegt
@wantthegreen: ik vrees voor de nieuwe NSX.. hoewel de modellen los van hun naam totaal los van elkaar staan vind ik dat een nieuwe model soms de oude kan verpesten..
telkens als je dan die oude ziet denk je weer, tja jammer van die nieuwere..
althans, als die nieuwe minder mooi is dan he..
xilver zegt
@dennisr: Dat heb ik ook een beetje met de GTR, nieuw is dat ding geniaal goed maar hij kan nog altijd niet opboksen tegen de Skyline .
RuVi zegt
@xilver: dit is nou ook niet echt een standaard r34 gt-r
ej20g zegt
@RudyV: Dat maakt niet uit. Zowel standaard als aangepast zijn Skyline’s onvoorstelbaar goed en, in mijn ogen, bloedmooi.
xilver zegt
@RudyV: Daar heb je gelijk in maar het basisconcept blijft wel geniaal.
eklasse zegt
@xilver:
Dan is deze nog bruter…
eklasse zegt
@eklasse:
heidekonijn zegt
Alle Porsche fanboys kunnen eindelijk weer opgelucht ademhalen :-)
Maar waarschijnlijk gewoon de aanzet tot wat hype over het nieuwe model. Toe Carlos, verkoop ons je geweldige auto’s.
mierenneuker zegt
Of het komt onder Infiniti te zitten, net zoals met de Skyline is gebeurd.
Renesis zegt
@mierenneuker: het merk Infiniti bestaat niet in Japan, de G37 die wij kennen wordt daar de Nissan Skyline genoemd.
widodh zegt
Noooo! Dit is een auto die ik altijd nog wil hebben.
Ik mag dan een groene hippie zijn met mijn voorliefde voor EV’s, maar een Nissan GT-R blijft gewoon een prachtige machine.
Hoe een “klein” merk als Nissan gewoon even de grote jongens met hun dure supercars compleet van de kaart veegt.
dawwg zegt
@widodh: Nissan/Renault is de #4 fabrikant ter wereld na Toyota, GM en VAG; ‘klein’ zou ik dat niet willen noemen ;)
burninrubber zegt
@dawwg: klein op het gebied van supercars
xilver zegt
Lol, de GTR is gewoonweg de beste prijs-kwaliteit wagen die er is. Tegen een spotprijs heb je gewoon een Ferrari en Lamborghinikiller… Doe dat gewoon niet weg, dat is zonde van een legendarisch icoon.
agera zegt
De GT-R is wellicht de beste supercar, rijdt een Porsche, Corvette, Ferrari, Lambo zoek en kan makkelijk opboksen tegen de Veyron en dat voor een prijs van niks. Ik ben een GT-R fan en van mij de huidige GT-R eindeloos in produuctie blijven. Prijs kwaliteitsgezien gewoon de beste auto die er is. De GT-R is een ware legende en fenomeen hoop dat we nog lang kunnen genieten van deze Nissan.
p993 zegt
Verstandig van ze…. Denk niet dat dit model ze erg veel oplevert; fit houden en over vijf jaar opvolgen
pietjepuk zegt
Zo’n GT-R is toch niets meer dan een ‘imagebuilder’ voor Nissan, wordt geen grijpstuiver verdiend aan dit model. Maar is in het leven geroepen om van het Micra-imago af te komen. Tsja, tijdens economisch mindere tijden ga je een verliesgevend model natuurlijk niet in de collectie houden. Dus logisch dat ze (voorlopig) afscheid gaan nemen van deze Playstation-mobiel. Ook al is het een erg leuk scheurbakkie.
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Imagebuilder om van het Micra imago af te komen??
De GTR wordt al meer dan 40 jaar in diverse vormen gebouwd.
De Micra wordt sinds de jaren 80 gevoerd.
Check ff de foto’s van E klasse.
pietjepuk zegt
@jrk68:
En hoeveel Micra’s heeft NISSAN in die jaren verkocht, en hoeveel GT-R’s ?
Precies, dus ze hebben een Micra imago, face the facts!
p993 zegt
@pietjepuk: dat is waar, maar ze hebben de gtr dus niet bedacht om van een imago af te komen
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Het feit is dat Porsche zich een sportwagenfabrikant noemt en in de praktijk 3 keer zoveel tractoren en hatchbacks verkoopt dan sportwagens.
Over face the facts gesproken.
norge zegt
@pietjepuk: Lamborghini is niks meer als een image builder voor VAG ,volgens jouw redenatie moeten ze die tent dan ook maar opdoeken? Verdienen doen ze er immers niet aan.
pietjepuk zegt
@norge:
Nee hoor. VAG kan het prima hebben, een relatief klein bedrijfsonderdeel met wat rode cijfers. Lamborghini valt namelijk onder Audi AG, en telt mee in dit bedrijfsresultaat, Audi AG is momenteel zeer winstgevend. Bij NISSAN staat het water wat hoger.
agera zegt
@pietjepuk: Playstation is de beste console die je kan krijgen en de GT-R de beste sportwagen alleen dit al is een reden voor Nissan om het te behouden. Het is altijd leuk om te zien hoe de GT-R de 911 en alle andere 3x zo dure wagens aan het pesten is.
pietjepuk zegt
@agera:
Ik geloof niet dat heel veel 911 bezitters wakker zullen liggen van een petjes-figuur in een GT-R. Als 911 bezitter ben je niet zozeer geïnteresseerd in stoplichtsprintjes, en heb je om andere redenen voor de 911 gekozen. Beleving van een 911 is toch echt wat anders dan een GT-R.
agera zegt
@pietjepuk: Ligt eraan waar je de nadruk op legt, de beleving in een GT-R zal net zo sensationeel zijn alleen dan anders. De GT-R is een prachtig stukje techniek en ik vind dat de 911 de laatste tijd een andere weg is ingeslagen. Laat ik voorop stellen de 911 is ook een superbolide, maar de GT-R heeft mijn hart gestolen sinds hij op de markt is. De doelgroep van een 911 is anders en breder dus denk ik niet dat ze echt klanten wegsnoepen van elkaar. De GT-R en de 911 zijn meder door hun betrouwbaarhied, comfort, techniek ook prima dagelijks te gebruiken. Niets lijkt me leukere dan dagelijks te kunnen genieten van je auto.
pietjepuk zegt
@agera:
Ik ben al jaren aan het sparen voor een 911, zet daarom ieder jaar braaf een deel van mijn bonus / provisie op de spaarrekening, en dit jaar is het waarschijnlijk zo ver. Ben in Duitsland aan het kijken en heb nu een hele mooie 997 Carrera 4S op het oog, BJ 2006, 70.000 km op de teller, bruin leder interieur, tiptronic, navi, etc. Voor dat geld kan ik ook een duidelijk jongere GT-R aanschaffen, maar ik heb er echt geen interesse in.
heidekonijn zegt
@pietjepuk: Heb je ook gespaard voor de kosten?
agera zegt
@pietjepuk: Bouwjaar 2006 is niet oud en 70.000km is ook niet veel, valt allemaal dus mee. De 997 is een mooie reeks van de 911 generatie en is technisch goed en betrouwbaar. Bruin leder vind ik altijd prachtig zowieso een goede keus voor het interieur, maar wat is het kleur van de carrosserie? Persoonlijk vind ik wit, rood, donkerblauw en zwart heel goed staan op een 911. Wel spannend dat het bijna zo ver is. In gedachten ben je zeker aan het nadenken waar je wil gaan rijden:)
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Als je inkomsten gelijke tret houden met je IQ dan gaat je dat dit leven niet meer lukken.
agera zegt
@agera: Kortom ik zal voor de GT-R gaan.
mashell zegt
Carlos weet dat ze er geen Micra meer door verkopen en van de GT-R de schoorsteen niet kan roken. Gewoon langzaam en goedkoop (lees met een klein team) een opvolger ontwikkelen, die dan weer GT-R noemen en flink hoger in de markt zetten.
p993 zegt
@mashell: goedkoop is het nooit… Gaat om de manjaren die je moet investeren.
rotarypowah zegt
Zijn er zelfs nu nog mensen die geloven in die CO2 sprookjes?
Zolang dit soort uitspraken komen van iets als Inside Lane, ipv harde quotes rechtstreeks uit de mond van een Nissan-bobo, hecht ik er geen waarde aan.
Volvo_440_turbo zegt
Nissan is geen sportwagenmerk zoals Porsche, dus in principe hebben ze hem niet nodig, rationeel gezien dan, maar zoals sommigen hier eerder vermelden, die auto is gewoon om hun imago op te poetsen en het is hun naar mijn mening wel goed gelukt ook!
jrk68 zegt
@Volvo_440_turbo:
Porsche was een sportwagen merk, nu is het ook daar een bijzaak om de mythe instand te houden.
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68 en co: daar hebben jullie wel een punt. Maar wat Ny zegt klopt ook wel, Porsche staat voor sportiviteit…
agera zegt
@Volvo_440_turbo: Porsche verkoopt nu volgens mij meer Cayennes en Panamera dan 911.
Nv zegt
@agera: Ja maar een cayenne of panamera is nog altijd “sportiever” dan de gemiddelde auto, terwijl de gemiddelde auto van nissan… uuh mja een nissan is.
jrk68 zegt
@Nv:
Ik zie het verschil dat jij ziet niet echt.
Beide bouwen 2 goede sportwagens en omdat te kunnen doen hebben ze een aantal niets zeggende modellen in het programma.
jordy14 zegt
Gewoon een opvolger maken en die een helemaal ander uiterlijk meegeven.
integraturbo zegt
Geen opvolger…. yeah right.
agera zegt
@integraturbo: Is een tactiek om Porsche gerust te stellen en daarna weer ineens toe te slaan om Porsche keihard aan te pakken:P
michelyman zegt
@agera: Dat is nog niet zo’n hele slechte gedachte, Go Nissan!
w0o0dy zegt
Mizuno heeft in 2010 al gezegd dat het GT-R verhaal in 2013/14 een andere loot aan de stam zal krijgen.. dus of de GT-R een oplvolger krijgt? Niet bekend, maar er komt zeker nog meer sportiefs uit Nissan de komende jaren.
mrs250 zegt
Deze auto heeft voorlopig ook geen opvolger nodig. Hij kan kwa prestaties nog lang mee en volgens mij zit er nog voldoende rek in het blok voor wat aanpassingen. Het uiterlijk is smaakbehoeftig, maar oogt ook niet gedateerd. Gewoon af en toe wat updates doen. Over een jaar of 3 eens een keer wat conceptjes de wereld in sturen en dan over 5 jaar pas vervangen zou ik zeggen.
tvr1974 zegt
@pietje puk: waarom heb jij het eerder over beleving als je voor 4S wilt gaan? Daarmee heb je namelijk veel minder beleving als een 2S. Ik denk niet dat jij dus een oordeel kunt hebben over beleving.
Ik reed op mijn 21ste in een Maserati Racing. Als je het dan over beleving wilt hebben zeg ik, ga er is mee rijden en probeer er ook uit te halen wat er in zit. Dan kan je namelijk praten over beleving.. Na mijn Maserati paar jaar gereden in een STI,en ja ook daar kon je Porsches mee pesten soms.
Overigens heb ik niks tegen Porsche. Vind ze alleen te duur en als je het hebt over een uitgemolken model dan staan ze echt top of the list…
Vwb de GT-R. Niet de mooiste wel de beste. Qua beleving zou ik ook zeggen.. ga er is mee rijden.. En dan bedoel ik echt rijden. En dan kijken of je die beleving nou echt wil… want de meeste mensen willen dat eigenlijk niet.
notsobig zegt
Wat meerdere zeggen, nog een aantal jaar produceren, evt kleine updates, dan een paar jaar geen, wachten tot de concurrentie een weer een beetje bij is. Om vervolgens een paar jaar later weer toe te slaan met een geheel nieuw type, die de lat wederom hoger legt als de concurrentie voor minder geld!
Komt vast goed met de GTR!
kickass zegt
Met zo’n icoon moet je niet stoppen. Ook niet in economisch mindere tijden. Punt.