Vandaag vertelde ik je dat de productie van de SLR McLaren volgend jaar zal stoppen, maar het zou zomaar eens kunnen gebeuren dat de V8 met compressor uit de SLR een nieuw onderkomen krijgt in de volgende Pagani. De Pagani Zonda verplaatst zich met een 7.3L V12 van AMG, maar de productie van de Zonda zal in de komende 12 maanden eindigen.
Er wordt al druk gewerkt aan een opvolger en deze zal worden uitgerust met een lichtere V8 eveneens uit de gelederen van Mercedes. Met een beetje rekenen en een stukje speculeren, kom je dan al snel uit op de motor van de SLR McLaren. Er zijn inmiddels al video’s opgedoken waarop een testmule te zien is met een minder lawaaierige uitlaat. De testmule is een Zonda zonder de vier voor Pagani zo kenmerkende uitlaatpijpen. (via: autoblog argentinia)
Beck zegt
Klonk toch niet echt als het geroffel van de SLR.
Maar dat kan mss ook aan de uitlaat liggen, en was ook alleen maar 1e versnelling.
Neo Veloci zegt
Nee he! Daar gaat dat magistrale geluid… en de bijbehorende pk’s!
Tuurlijk, die pk’s kun er waarschijnlijk wel weer uithalen maar dat geluid, no way. Zonde.
Audio-Online zegt
Pagani was zo vooruitstrevend met de Zonda in 1999.
En de Zonda heeft de supercar look en feel met de betrouwbaarheid van een Mercedes.
Dus ik ben benieuwd welke nieuwe supercar van pagani zal volgen!
ikke zegt
Wat een geweldige herrie maakt dat ding, prachtig :)
Dat zou wel een gemis zijn van een stillere motor.
GWBoes zegt
Die in het filmpje klinkt veel te “smooth” voor een v8.
en zoiezo, een italiaanse supercar met v8?
dat is hetzelfde als een dodge chalenger met een 2.0 dohc, vtec, turbo, enz, enz. met 600 pk.
v8s gebruiken italianen alleen voor de sportcars (f430, gransport, granturismo, enz.)
Mies zegt
Dit is als vakantie….. Echt iets om naar uit te kijken!
Rick dos zegt
Is dit geen repost?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/23/spyvideo-nieuwe-pagani
-edit: In die post wordt toch niet gesproken over de V8 uit de SLR?-
VonStroke zegt
Ik vind de V8 compressor uit de SLR een zeer karakteristiek geluid hebben maar ik vind het niet bijzonder mooi en het past zeker niet bij de Pagani.
Ik zie (en hoor) liever een atmosferische motor in de Pagani.
mrB zegt
ik dacht ook al dat we dat eerste filmpje al gezien hadden
pieter zegt
Dat laatste filmpje is zeker niet de nieuwe pagani
dat filmpje is denk ik al zo’n 3 jaar oud
P@ zegt
Das echt al een heel oud filmpje…
Kan me niet voorstellen dat nu na een jaar ofzo opeens het een SLR motor is.
Nee het was toen de F versie net gespot was oid. Maar SLR? nee late 1 april :P
karl_benz zegt
De testmule is een Zonda zonder de vier voor Pagani zo kenmerkende uitlaatpijpen.
Het kan aan mij liggen maar ik meen toch echt vier uitlaat pijpen op te merken :?
Antoon zegt
Er staat wel een raar intercoolertje op de motorkap.
Geluid is (nog) niet om over naar huis te schrijven. Maar als ze er alla F een titanium systeem tegenaan gooien ( en zijn er redenen om dat niet te doen ) dan zal ook de volgende wel gewoon weer fantastisch klinken. Plus dat er niet echt gas gegeven wordt in het filmpje.
Arnoud zegt
Het zal mij een worst wezen. Ik heb die Zonda altijd al zonde van het geld gevonden. Wat een lelijk hok. Vooral die met het rode ruitjes interieur, dat maakt het net een hoerentent.
En die gedeelde spoiler op de eerste serie was ook wal-ge-lijk!!
Meneer Horacio Pagani kan 20x de huidige supercar markt op z’n kop gezet hebben door in 1x een auto neer te zetten die het vuur aan de schenen van alle andere supercar bouwers legt, mooie auto’s bouwen is een heel andere kunst.
Rick dos zegt
@edit
Nee, inderdaad niet. Maar daar werd al gespeculeerd en hier gaan we eigenlijk weer verder.
Maar goed, je had net zo goed de kop laten luiden: Krijgt de nieuwe Pagani de V12 uit de SL65 AMG BS?
Same shit different angle. ;)
KUYL zegt
Een Zonda is verschrikkelijk mooi, verschrikkelijk snel over de ring, verschrikkelijk snel rechtuit en bij dat alles hoort een verschrikkelijk mooie V12. Want een V12 hebben ze nou eenmaal uitgevonden voor supercars en de allerbeste limousine`s. Snapte eigenlijk nooit ook waarm de SLR die V12 niet had, vond het altijd een opgevoerde SL55 met carbon chassis door die V8 met supercharger.
sjaak zegt
En wat vind je dan van de F40? enorm bruut, toch maar een v8. En de nieuwe Ferrari hypercar? Ferrari denk sterk na om daar ook een v8 turbo in te lepelen om de auto zo licht mogelijk te houden.
Ben het met je eens dat een v12 zonder twijfel het bruutste is maar een v8 hoeft niet per definitie minder hypercar te zijn.
RenesisHP zegt
Ik heb op de pc het spel Test Drive unlimited met daarin een matzwarte Zonda. Veruit het meest verslavende geluid van alle voertuigen, die stuk voor stuk realistisch klinken(samples).
Remmen_nee zegt
1ste fimpje kan idd iets anders zijn, klinkt alleen te ‘smooth’ voor relatief hoogtoerige v8 (in verhouding met v12)
2de filmpje is duidelijk de Zonda F (zelfs gelijk tot op de stickers!)
http://www.sportscarcup.com/cars/pagani-zonda-f.jpg&imgrefurl=http://www.sportscarcup.com/pagani-zonda-f/&h=437&w=650&sz=35&hl=nl&start=3&tbnid=40REAXBqfKuqhM:&tbnh=92&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dzonda%2Bf%26gbv%3D2%26hl%3Dnl
Leon zegt
2e filmpje is een jaar geleden al geupload op youtube.
rider zegt
nee , alsjebliefd niet een V8 in de nieuwe Zonda. eeuwig zonde. en waarom zouden ze nou dat blok nemen van mercedes. ik denk eerder aan de AMG V8 (6,2liter) en niet aan de SLR V8. gaat pagani nou ook aan downsizing doen? dat hebben die toch helemaal niet nodig. volgens mij is die SLR V8 in de basis al stok oud. is dat niet in wezen hetzelfde als in de SL55amg? die 6,2liter V8 is veel moderner en heeft nog flink wat potentieel over. maar toch vind ik het erg jammer dat de typische V12 met bijbehorend geluid verdwijnd. dat geluid was gewoon weg om kippevel van te krijgen! en trekkracht in overvloed! daar kan geen V8 tegen op. geen motortype loopt soepeler dan een V12. maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, die keuze voor de V8. is zuiniger, minder Co2 en vooral is hij lichter! dat zal de handling ten goede komen.
wanneer komt die nieuwe Zonda nou eindelijk?
Alex911 zegt
Het tweede filmpje is inderdaad heel duidelijk de V12 van de F, het filmpje gaat al langer over internet.
Het eerste filmpje; weinig over te zeggen. Kan eigenlijk wel van alles zijn. Duidelijk is wel dat het wat anders is en ze aan het testen zijn met EEN nieuw blok. Waar kwam de redenatie vandaan dat het een V8 zou worden?
Joris Zoon zegt
Het zou zonde zijn als er een slr motor in komt.
Niet omdat de auto dan minder snel zou zijn, want dat hoeft helemaal niet.
Maar het geluid is wel stukken minder.
Trouwens vindt ik het geluid in het eerste filmpje wel op een v8 lijken.
Jorden zegt
Elk nadeel heeft z’n voordeel…
De huidige zonda is na de procutie stop vanaf dan gewoon weg een legende!
Dat geluid, het uiterlijk, de prestaties en de het buitensporrige prijskaartje wat aan de auto hangt!
CSL zegt
dat moeten ze echt niet doen. Die V12 maakt juist een Supercar van deze auto.
Heyhuub zegt
Ik hoop het echt van niet.
De 5.5 V8 uit de SLR maakt een heel bruut geluid, maar komt niet in de buurt van die gruwelijke huil van die 7.3 V12.
C30CDIAMG zegt
Heel logisch dit artikel natuurlijk.
Eerst een artikel plaatsen dat de productie van de SLR binnen een jaar stop gezet wordt om vervolgens een artikel te plaatsen dat de gruwelijke Pagani Zonda een nieuwe motor krijgt; V8 uit de SLR!?
Jimmie zegt
De loop in de lage toeren klinkt precies zoals al die Mercedes V8 blokken, lijkt ook wel erg op het 63 AMG blok (ook zoals de SLR, maar ik hoor geen supercharger)
E63 AMG starten, idle en beetje gas geven: http://youtube.com/watch?v=424X5AcqeGY
Nog eentje: http://youtube.com/watch?v=Kw2iWHXaEUw
SLR starten, idle en wat gas geven: http://youtube.com/watch?v=ahrRxz5MWK8
GWBoes zegt
@Jimmie
ik heb toch het idee dat die pagani in het eerste filmpje toch een stuk holler klinkt en vooral een stuk minder roffelt als die 8 cilinders.
KUYL zegt
@ Sjaak, V8 ben ik ook zeker fan van, 2 van onze auto`s thuis hebben een V8. Allebei amerikaans en dat vind ik ook zeker mooi, en past ook goed in sportwagens. Maar als je toch voor het beste gaat, dan blijft het een V12. Die zijn ook het best uitgebalanceerd.
En even over de F40, dat kwam niet doordat ferrari niet graag een V12 had gedaan, want immers alle andere top ferrari`s zijn gewoon V12. Maar omdat ze die V8 ontwikkeld hadden voor de GTO en daarmee te racen in de Groep-B. Nadat Groep-B was afgeschaft en ze dat blok toch hadden, was de keuze simpel voor de F40.
sus zegt
Dat zou me ten strengste verbazen moesten ze het blok uit de slr gaan gebruiken. Dat blok in essentie al verouderd; daarom ook dat ze het in de AMG modellen aan het vervangen zijn door de vernieuwde 6.2 v8.
Eens je zo een wagen gemaakt heb met zo een dijk van een motor is het een beetje dom om een stap achteruit te zetten.
Langs de andere kant…een koenigsegg doet het ook met een v8…
Davidov zegt
Beide filmpjes zijn van jijbuis af….
Ik denk ook niet dat de SLR-motor zal worden gebruikt als ie bijna uit productie is.
@ GWBoes: Als een F430 geen supercar is dan is een Gallardo er ook geen :/