Hoe zit het met de volgende Mazda MX-5? Komt deze er nog wel?
De Mazda MX-5 is misschien wel de beste auto ooit gebouwd. Het is een raszuivere sportwagen met achterwielaandrijving, atmosferische motor én handbak. Ja, een Golf GTI met DSG is sneller, maar je mist wel het punt van wat rijden leuk maakt. Een Volkswagen Golf GTI is echt heel erg leuk, voor een Golf. Een MX-5 is altijd hilarisch.
Natuurlijk, omdat je met een Golf GTI ook kunt forensen, mensen vervoeren en boodschappenb kunt doen, is dat een populairdere auto. Maar als het gaat om de wezenlijke aspecten van Het Leuke Autorijden, dan heeft een MX-5 simpelweg meer te bieden. Nu is het segment van de MX-5 (dat ‘ie zelf nieuw leven inblies) behoorlijk aan het uitsterven. De vraag rijst dan ook: komt er een opvolger?
Komt er wel een volgende Mazda MX-5?
De grote Mazda-man Yasuiro Aoyama heeft daarop het verlossende antwoord. Ja, er komt een volgende generatie van de MX-5! Kijk, dat is al heel erg fijn. Zal het wederom zo’n pure auto worden? Daarover kunnen we kort zijn: nee. Ook hier zullende Euro 7-normen (in welke vorm deze dan ook doorgaat) de MX-5 de das om doen.
De exacte invulling van Euro 7 is weliswaar nog niet helemaal vastgesteld, maar wel dat er een hoop moet gebeuren om de CO2 naar beneden te krijgen. Het is sowieso duidelijk dat Euro 7 ervoor gaat zorgen dat er een vorm van elektrificatie zal zijn. Het nadeel van een hybride, elektro of PHEV auto is het excessieve gewicht, iets dat je juist niet wil bij een sportwagen als de MX-5.
En hoe gaat ”ie er dan uitzien?
Meneer Aoyama geeft aan dat het een lastige klus gaat worden. Enerzijds moet Mazda de fans tevreden zien te houden. Het lichtvoetige karakter van de auto is natuurlijk een belangrijk aspect van de auto, evenals een een fel motortje. Met een zijige lean-burn motor en elektro-assistentie haal je de fun er wel uit bij een sportwagen. Maar het is dus goed om te weten dat Mazda deze uitdaging aangaat.
Qua styling kan Aoyama bevestigen dat de volgende MX-5 gaat lijken op de Vision Study. Ach ja. Dat het niet meer zo leuk wordt als dat het was, leren we meeleven. We zijn al lang blij dat Mazda werkt aan een Roadster en niet aan nóg een crossover. Hadden ze ook kunnen doen, hè?
Via: Which Car
Meer lezen? Dit zijn 8 toffe roadsters uit de vroege jaren ’90!
Wolflow zegt
Een MX5 is toch een S2000 maar dan zonder motor?
StijnB zegt
Nee hoor, deze heeft wel een scherp stuur en koppel onderin.
ghini zegt
Kunnen ze niet iets met supercapacitoren? Lamborghini heeft daar iets mee gedaan. Voor een kleine lichte auto heb je ook minder elektrische energie nodig.
svdv zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een elektrische versie, niet te groot accupakket en de batterijen in de vloer kan een heel leuk karretje opleveren
christian85 zegt
Het is dat ik vrij lang ben anders had ik al lang een mx5 voor erbij gepakt
Brol zegt
Een Boxster vergelijken met een MX5 ? Dan stopt het met “het zijn beide roadsters”
Voor de rest zijn ze heel verschillend.
De MX5 is de enigste auto geweest van het gezin waarbij we de zaterdag- of zondag morgen instapten zonder te weten naar waar we gingen rijden en de avond met 500km extra op te teller dolgelukkig terugkwamen.
In de zomer werd het 3500km in 5 dagen, enkel kleine wegen door Frankrijk.
Enigste probleem: aan bestuurderszijde zat ik (te) krap, en ik ben maar 1m82.
Wel een uitzonderlijk goed comfort voor dit type auto. En wat draait die vinnig kort !
Je kan ook zeggen dat het een auto is die zeer goed aanleunt bij het motorrijden.
Tenslotte, qua waardevastheid scoort die heel goed.
De Boxster (987) heeft geen enkele reis gedaan en was na een jaartje alweer weg. Geen slechte auto maar een veel te stijve chassis, die gerust 100pk extra nodig had om echt plezier te maken. Te perfect.
Het is wel heel erg lang wachten op die nieuwe, maar indien ze wat meer plaats hebben kunnen maken voor de bestuurder, ben ik bij de kandidaat kopers.
eunosroadster zegt
Die ontwikkeling van die accu’s staat natuurlijk ook niet stil. Mazda kennende zullen ze er alles aan doen om de rijbeleving optimaal te houden. Best een uitdaging met een elektropakket. Hoewel de 50/50 gewichtbalans (waar de MX-5 mede om bekend staat) wellicht makkelijker te behalen os met een centraal laag geplaatst accu-pakket. Ik ben alleen bang dat de range tegen gaat vallen ivm ruimtebegrek en gewichtsbesparing. Ik zou best de nieuwe generatie willen als opvolger voor m’n huidige ’21 MX-5 RF. Maar aangezien ik zo’n 240km woonwerk-verkeer per dag rij, moet dat wel haalbaar zijn (ook in de winter)… en daar vrees ik een beetje voor. Vooral als je een dag meer km rijdt of niet wilt/kunt stekkeren. Hoewel ik besef dat dat voor de meeste (nieuwere) MX-5-rijders niet op gaat, daar is het veelal een 2e auto voor erbij. Toch denk ik dat Mazda eerst met iets hybride zal komen met die nieuwe rotary-techniek? (Ondanks de gewichtstoename)