De Honda NSX lijkt typisch een auto die géén opvolger krijgt, maar er is toch nog hoop…
De nieuwe Honda NSX is een van de gaafste auto’s die er in het afgelopen decennium uit Japan zijn gekomen. Toch was deze auto geen daverend succes. Integendeel, de Honda NSX was eerder een flop. Honda (en hun Amerikaanse collega’s van Acura) moesten veel moeite doen om de auto te slijten.
Of de NSX een opvolger krijgt lijkt daarom een overbodige vraag. De markt zit kennelijk niet te wachten op een supercar van Honda. Waarom zou je het dan nog een keer proberen? Het is ook niet alsof dit soort auto’s goedkoop zijn om te ontwikkelen.
Toch is een opvolger van de NSX nog niet ten dode opgeschreven. Dat is af te leiden uit uitspraken van Jon Ikeda, een hoge piet bij Acura. Hij bevestigt nog niet dat er een nieuwe NSX komt, maar hij zegt wel tegen Nikkei Asia: “Ik zou erop wedden.”
Een geflopte supercar een opvolger geven lijkt volstrekt onlogisch, maar het toverwoord is natuurlijk: elektrisch. De overgang naar EV’s zorgt ervoor dat bepaalde dingen die onmogelijk leken toch mogelijk zijn. Zo krijgt ook de Lexus LFA een elektrische opvolger. Terwijl dat ook niet bepaald een verkoopsucces was.
De elektrische LFA heeft nu dus bestaansrecht als uithangbord voor het elektrische Lexus. Op diezelfde manier zou een elektrische NSX ook een nieuwe halo car kunnen zijn voor Honda. Ikeda geeft dan ook aan dat de NSX-opvolger – áls die komt – volledig elektrisch zal zijn.
De huidige Honda NSX is al deels elektrisch, met drie elektromotoren, dus op zich is volledig elektrisch een logische volgende stap. Dit betekent waarschijnlijk wel dat het nog even zal duren voordat er een eventuele NSX-opvolger komt. Honda moet eerst maar eens een paar normale EV’s ontwikkelen.
Bron: Nikkei Asia
utregcity zegt
Kom maar op, maar dan wel mét VTEC! 🥳
zesinlijn zegt
Als er al iets komt wordt het waarschijnlijk E-TEC gedoopt.
boomhauwer zegt
Ev-tec
cossiekiller zegt
Toch vind ik deze nieuwe NSX één van de meest begeerlijke machines. Zeker liever dan de Supra en op gelijke hoogte met de GT-R. Hij is alleen 25k€ te duur.
Jagris zegt
Alleen jammer van de prestaties. Als die nou iets beter waren geweest…
Johanneke zegt
Zie liever een nieuwe s2000….
iphonistvongates zegt
Hij is geflopt omdat Honda geen beslissing kon nemen om ‘m dan maar via een keizersnede ter wereld te brengen. Hun besluiteloosheid resulteerde in een onafgebroken roadshow langs elke autobeurs die ‘m wilde tonen voor zo’n 4 jaar. Een NSX-liefhebber blijft niet wachten en bestelde dan maar een Nissan GT-R of een Porsche 911 Turbo S of iets anders met een hybride aandrijflijn. Deze Gen. 2 NSX verdiende beter.
Dutchdriftking zegt
Precies dit. Zovaak geteaserd en concepts gezien dat het al oud nieuws was voordat hij in de showroom stond.
schreute01 zegt
Zeg maar de id buzz onder de supercars.
racerx zegt
Dat er een variant in het Japanse GT kampioenschap mee reed met een andere aandrijflijn en de NSX in eerste instantie met een V10 geteaserd werd hielp ook niet mee
Mathy zegt
Prachtige auto. Vooral de Type-S die overigens in no-time waren uitverkocht.
Johanneke zegt
Om in een garage weg te zetten 😑
thjvanvlerken zegt
Veel te duur de nieuwe, oude is prachtig maar ook aan de prijs. Gewoon een s2000 vervanger aub.
jmeverts zegt
De S2000 was destijds ook relatief duur. Dat maakt m nu zo bijzonder…
cubicinches zegt
Moest ik het geld hebben, er stond er eentje voor de deur. 2de gen vindt ik, persoonlijk, schitterend…