Een open versie van de Ferrari 458 Italia blijft de gemoederen bezig houden.
Het dak gaat eraf, no doubt about that. Maar wanneer en wat voor dakconstructie gaat het worden? Tot op heden denken we aan een hard-top, maar we lezen nu een bericht op auto.it dat ons moet doen geloven dat het een glazen dak zal worden. Ze hebben zelfs een fraaie impressie in elkaar geshopt.
Geen targa met verwijderbare dakpanelen, maar een volledig elektronisch glazen dak dat achter de bestuurder verdwijnt. Dan moet je in de zomer wel open rijden, want in zo’n broeikas is het anders niet uit te houden. Alhoewel, veel 458 eigenaren zijn onderhand wel wat hitte gewend.
Waarschijnlijk moeten we dit bericht met een korreltje zout nemen. Mij lijkt dat een volautomatische glazen dakconstructie veel te zwaar wordt en daardoor alles behalve een positief effect heeft op de rijeigenschappen. Maar ik laat me graag verrassen.
getl4id zegt
haha dat zou wel echt de slechtste oplossing van allemaal zijn, er is toch niks mis met een canvas dak?
Vanquish zegt
Wow, dat heb ik nog niet eerder gehoord: een glazen hard-top. Zou gaaf zijn, zolang ze de kont niet te groot laten worden.
robbie zegt
@Vanquish: De Ferari 575 Superamerica had ook een glazen hardtop ;) Dus het is geen unicum voor Ferrari :D
Dimglor zegt
@Vanquish: Nog nooit een Renault Megane cc gezien… heeft dat al jaren…..
En zoals Robbie ook zei, de Superamerica had dit ook al..
fejjie zegt
Dat zou me verbazen. Een glazen dak weegt een pak meer dan een canvas dak, dus ik hoop dat ze het niet gaan doen.
HoNdA HSV-010 zegt
IK HEB HET DOOR!! wanneer nu een ferrara verbrand, smelt de glazen dak tot zand waardoor die de vuur blust !!! GENIAAAL FERRAARI KEEP UP THE GOOD WORK BOYS :D
Jerrik zegt
@HoNdA HSV-010: meestal smelt je zand om in glas
fant zegt
Wel een bril-jante opmerking eind tweede alinea :D
Lijkt me niet echt de optimale optie, vanwege zowel het hitte probleempje als het feit dat het er volgens mij niet echt mooi uit zal zien als je het dakje opgeklapt hebt.
getl4id zegt
@fant ik denk dat niet echt mooi zacht uitgedrukt is. die superamerica was ronduit lelijk met zn glaze dak…
As_long_as_it_is_fast zegt
Plexiglas?
HDM zegt
Een glazen dak? Net als de 575 (één stuk) of net als wat conventionelere roadsters (SL etc)?
topless zegt
Ze kunnen natuurlijk de dakconstructie van de superamerica gebruiken. Dat kan elektrisch donkerder en lichter worden om de warmte te weren wanneer de zon schijnt. Wel moeten ze de techniek dan verbeteren, want bij de superamerica’s werkt het inmiddels vaak niet goed meer.
bmw7 zegt
of er wordt cabrio’s gemaakt vanwege brandveiligheid voor de bestuurder.
Bart zegt
In die geshopte foto zie je een soort van glasplaat zonder omlijsting. Dat werkt dus niet, want hoe krijg je die water en lucht dicht, en hoe kantel je een aerodynamische bolling weg achter de stoelen? Korter dan op de Superamerica wordt dat paneel niet.
– Blijft leuk, die running gag over brandgevaar.
integralechubasco zegt
Bij de Renault wind hebben ze een oplossing voor de schep water wat je in je nek krijgt bij het dichtdoen van de dak terwijl het al begonnen is met regenen… overigens vindt ik de 575 America absoluut geen lelijke verschijning met het glazen dak… ziet er eerder kostbaar en exotisch uit door het mooi rond gevormde glas van achteren…
PCCB zegt
Waarom niet eens een goeie ouwe GTS produceren? In principe geen bezwaren tegen de uiteindelijke oplossing, als het meevalt in gewicht. Met het geluid dat de 458 produceert, is open rijden misschien wel een must.
Getl4id zegt
@bart die glasplaat die je ziet is volgens mij de achteruit / het windscherm, hij staat namelijk verticaal. De achteruit zou hier dan o erheen schuiven en dan wat omlaag zakken zodat ie geen wind vangt
BaySideBlueBoy zegt
Gezien de positie van de side airintakes bij de dichte 458, de eerder uitgelekte patent figuren lijkt me deze impressie zeer aannemelijk.
koos zegt
Ferrari heeft in 2007 wel een “car with a sun roof” patentaanvraag gedaan, en volgens mij heeft de California geen “sun” roof.
BmwMPower zegt
Extra zuurstof is niet goed voor brand ;)
Eric zegt
Een kennis van me heeft er reeds één in bestelling. Ben benieuwd naar zijn reactie.
De constructie hoeft niet zwaar te zijn. Het dak van het centraal station in Antwerpen bestaat uit kunststofglas en is sterker dan glas. Kan hoger torsie aan en niet kapot te krijgen met een hamer. Weegt ook veel minder dan glas.
Robert zegt
Ben erg benieuwd hoe ze een harde kap gaan oplossen. Er is geen ruimte voor om die op te bergen, tenzij die extreem compact zou zijn. En echt glas gaan ze niet gebruiken natuurlijk: te kwetsbaar, niet sterk genoeg en vooral te zwaar op een plek waar je dat niet wilt. Zal toch polycarbonaat worden zeker?
Granturissimo zegt
Ben niet zo van het dakloze, maar de hierboven afgebeelde “targa” 458 ziet er toch goed uit!
Fr€d€r!k_EE8 zegt
Ja ja en het volgende zal zijn “een schietstoel” zeker?
Je geraakt immers beter door een glazen dak dan door een metalen dak als er brand uitbreekt ;)
8C_Competizione zegt
Waarom gebruiken ze niet het superamerica’s systeem, maar dan van carbon met een lexaan raam? Wat is de duurzaamheid eigenlijk van zo’n lexaan raam? Of is dat zowieso een te goedkope look voor het imago van Ferrari van deze tijd?
R8 zegt
Als hij maar niet in de fik vliegt ;D
jorden zegt
een metalen vouwdak lijkt mij zowiezo onmogelijk in een auto met de middenmotor achter de voorstoelen (bij een F458)
tevens zo’n klapdak… niet onmogelijk maar ook een vrij onhandige oplossing gezien het lijnen spel.
ik gok op canvas
topless zegt
@jorden
Tuurlijk kan dat.
http://www.youtube.com/watch?v=wnyTPLp4jcg
wws zegt
Het is en blijft toch ook zo’n lullig iel klein kut autotje