Enkele dagen geleden maakte Prodrive bekend dat ze een nieuwe order binnengesleept hadden, het ging daarbij om de levering van onderdelen voor een carbonfiber supercar. De deal zou gesloten zijn met one of the world’s most prestigious vehicle manufacturers. De link met Aston Martin is dan al snel gelegd.
Vol trots staat in het persbericht dat Prodrive Composites een order van £15 miljoen (17,7 miljoen euro) heeft binnengesleept, maar ze zijn wel zo flauw om te verzwijgen wie de opdrachtgever is. Toch verklappen ze wel enkele zaken:
A record £15m order for supercar composite body structures and trim is beginning production at Prodrive. The company is to supply most of the composite components for a new supercar now entering production with one of the world’s most prestigious vehicle manufacturers.
De order is zo groot voor Prodrive dat de hoeveelheid medewerkers op de betreffende afdeling groeit van 120 naar 160 man. Het gaat dus niet om enkel om een paar carbonfiber sierstrips. Over wie de klant is wil Prodrive nog het volgende kwijt:
“Our long term relationship with this customer and successful track record of high component quality, technical support and reliable delivery timing on previous programmes led to our selection as a key technology partner.”
The most complex component in the new contract is the front body assembly which integrates the parts from 16 separate pieces of tooling into a single structure. The greatest challenge for component finish is on the interior parts, which use a uniquely tactile surface that required a considerable development programme (leading to a new, proprietary technology) and is a first for a production vehicle interior.
Het gaat dus zowel om de body als delen voor het interieur. Aston Martin ligt voor de hand omdat David Richards zowel bij Prodrive als Aston Martin een dikke vinger in de pap heeft, daarnaast runt Prodrive al jarenlang de raceteams van het Britse merk.
Voor de One-77, V12 Zagato en CC100 Concept had Aston Martin een deal met het Canadese Multimatic voor de levering van carbonfiber onderdelen. Het kan uiteraard ook zo zijn dat Prodrive niet aan Aston Martin, maar aan een ander merk gaat leveren.
Aan carbonfiber supercars is tegenwoordig immers geen gebrek. Denk bijvoorbeeld aan de LaFerrari, Porsche 918 Spyder en McLaren P1. Het is in elk geval interessant genoeg om over te speculeren.
UPDATE: Nee, we hadden het fout. De order is geplaatst door McLaren, bedoeld voor de productie van de P1.
franktank zegt
Jaguar c-75 supercar ?
griffendahl zegt
@franktank: Stiekem hopen we dat toch…
jaguarjunk zegt
@franktank: dan ga ik ProDrive echt op m’n blote knietjes bedanken..
berlinetta zegt
@jaguarjunk: En met je mondje open?
Edge zegt
@berlinetta: Als ik in ruil daarvoor een C-X75 krijg wil ik dat nog wel overwegen. Maar dan wel alleen de topman, niet het hele bedrijf hé
jaguarjunk zegt
@berlinetta: nee man, dat doet alleen jij.
Hupke zegt
“one of the world’s most prestigious vehicle manufacturers”
Hmm, bentley -> supercar, VAG heeft er wel al genoeg in z’n rangen.
Porsche -> te groot voor prodrive
ferrari -> ferrari en productie out-sourcen buiten de familie, hahaha
mclaren -> die hebben de faciliteiten zelf, waarom out-sourcen
lotus -> geen supercar in de aantocht en is dat wel prestigieus genoeg om die titel te dragen
Koenigsegg -> ze kunnen dat zelf maar mss willen ze kosten besparen?
Morgan -> sowieso niet
Dus ja dan is aston martin eigenlijk nog wel redelijk logisch.
Seroo zegt
@Hupke: Koenigsegg shopt al tijden hun complete body bij een Engelse carbon boer. Grote kans dat dat nog Prodrive is ook.
Vincegail zegt
Prodrive heeft de laatste decennia samengewerkt en geraced met
-Subaru
-Ferrari
-Aston Martin
-Mini
Van deze komen alleen Ferrari en Aston Martin in aanmerking voor de titel “one of the world’s most prestigious vehicle manufacturers”
Aangezien Ferrari zijn eigen Carbonfiberboontjes wel kan doppen, zal het wel Aston Martin zijn.
heidekonijn zegt
Alfa! 6C!
Pica zegt
Zou voor de P1 van Mclaren zijn.
lambowambo zegt
McLaren heeft deze order geplaatst, niet AM
16v zegt
Voortaan eerst even huiswerk doen voor berichten te plaatsen?
Allemaal om maar de eerste te kunnen zijn met een nieuwsbericht.
Die “strijd” doet me denken aan “Dewey beats Truman”