Zo rond 1 april moeten we natuurlijk voorzichtig zijn met de nieuwsgaring, maar het gonst van de geruchten in de autowereld. Er wordt namelijk volop gespeculeerd over de toepassing van dieselmotoren in supercars. Nu is er al een supercar op diesel, de Audi R10, dus waarom zou de dieseltechnologie zich moeten beperken tot allerdaagse auto’s?
Voor veel autoliefhebbers, waaronder enkele medebloggers, is een supercar op diesel vloeken in de kerk, maar ik kijk daar anders tegenaan. De voordelen van bergen koppel op lage toeren, gecombineerd met een lager verbruik (ja, want bij een verbruik van 1:3 heb je met een tank van 100 liter nog steeds maar een actieradius van 300 km!) zullen veel mensen aanspreken; de R10 heeft zich al bewezen op het circuit, en ook in de 2004-editie van de Gumball 3000 wist een BMW 330d beslag te leggen op de tweede plek.
Combineer dit met de ontwikkeling van de brandstof, die steeds zwavelarmer wordt, en natuurlijk de enorme ontwikkeling die dieselmotoren de afgelopen 10 jaar hebben ondergaan (zowel qua vermogen als qua uitstoot). Dan is het toch niet raar dat sommige fabrikanten de stoute schoenen aantrekken en hun eigen ‘Diesel-powered supercars’ ontwikkelen, of er in ieder geval serieus naar kijken?
Concreet gaan de speculaties over de Audi R8, en eerder zelfs over Porsche, maar dat bleek even later een 1 april-grap te zijn, waar de Italiaanse krant La Repubblica met open ogen in gelopen was. Toch is het aannemelijk dat de R8 een diesel wordt, waardoor het ook wat logischer wordt waarom de huidige R10 is ontwikkeld.
Desalniettemin zijn dit allemaal speculaties, er zijn nog nergens bewijzen of harde feiten dat fabrikanten volop aan de diesel gaan, maar het is uitermate interessant om in de gaten te houden. Mocht de R8 namelijk een succes worden, dan zullen de andere fabrikanten, die eerst rustig aan de zijlijn hebben kunnen toekijken, waarschijnlijk erg vlot met hun eigen varianten komen.
Ejay zegt
Dieselracers zijn een leuke ontwikkeling, maar ik verwacht dat het op korte termijn alleen toepasbaar is in endurance races a la 24 van Le Mans. F1 motoren hoeven maar 2 races mee te gaan en draaien idioot veel toeren in die kleine motoren.
Trouwens, bovenaan staat ’04 April ’06 – 11:17 in Diesel door Sir Smokalot’, maar links zie ik helemaal geen catogorie Diesel staan.
dekster zegt
ik heb dan misschien wel een diesel
diesels in supercars is inderdaad vloeken in de kerk
Sacha zegt
Auto’s == emotie. Diesel, ook al heeft het voordelen, kan niet in een supercar. Per definitie. Als je een diesel motor in een supercar stopt dan is het per direct supercar-af.
autoblogger zegt
@Ejay: we hebben alleen de meest voorkomende categorieen aan de linkerkant gezet, gaan we snel wat aan doen;) tot die tijd: http://www.autoblog.nl/pivot/archive.php?c=Diesel&w=&t=
Christoff zegt
supercars met diesel vind ik ook maar niets. Maar kleinere sportwagens zouden ze wel met een diesel kunnen rijden. Het zou leuk zijn om met een M3 diesel of een S4 diesel te rijden. Dit zijn auto’s dat jonge volwassene mooi vinden maar niet willen/kunen kopen omdat hij te veel verbruikt.
Ejay zegt
@ autoblogger, dat had ik inderdaad al gezien, gewoon de adrescode veranderen met bijv. diesel ipv alfa.
Alwood zegt
zolang het maar niet zo’n direct ingespoten rateldiesel is?! maar om nou een diesel in een Murc of SLR te vinden, nee dank u! ik vind alleen dat ze het in bijv. de R8 echt zouden moeten proberen, niet voor het verbruik maar vooral het koppel :-P
snelle 4 deurs diesels vind ik zeker een hele goede zaak! nu de wegenbelasting bijtrekken in NL want 1500 eurie is beswelveel tenzij je 50.000 per jaar rijdt
Ruben zegt
Sacha verwoordt mijn mening 100%. Als je straks met een plastic handschoentje je Ferrari vol moet gooien, moet voorgloeien en bij 4500 toeren op moet schakelen, hebben supercars absoluut geen waarde meer voor mij.
Sir Smokalot zegt
Hahaha, ik dacht al wel dat de puristen zo zouden reageren.
Maar dat er misschien in de toekomst een ferrari-diesel is, betekent natuurlijk niet dat je hem moet kopen. Je gaat als purist dan natuurlijk voor de benzine-versie. Maarrrr….stel nou dat de diesels veel geavanceerder en sneller zijn dan hun benzine-broertjes, zou je dan nog voor de laatste gaan?
Ruben zegt
Ja, om dezelfde reden dat ik de Red Hot Chili Peppers bij een optreden liever live zie spelen dan playbacken. Dat laatste klinkt misschien beter, maar de lol is eraf.
C30 CDI AMG zegt
diesels vloeken in de kerk???
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?cache=no&ID=12496&merk=Mercedes-Benz&serietotaal=&bouwjaar=
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar deze rijdt mega! de Porsches hebben moeite ‘m bij te houden!
C30 CDI AMG zegt
Maar geldt trouwens ook voor een S-klasse bv. Of een SL(R)! als je het moterblok 420CDI onderhanden laat nemen door AMG..? Pff, volgens mij vind je dan menig sport auto ver in je achter spiegel.
Sacha zegt
Jongens, performance is niet de issue. Diesel in een supercar is een contradictio in terminis. Wat niet wil zeggen dat een diesel niet kan presteren of nuttig kan zijn. Ze zullen alleen een andere benaming dan “Supercar” moeten verzinnen…
Oh, en als er ooit een productie-versie van de SL420 CDI tri-turbo komt dan zijn ze een fan kwijt bij AMG/Mercedes.
karlo zegt
@C30 CDI AMG, ik wil best aannemen dat zo’n C-klasse best snel is maar om sneller te zijn dan een Porsche…
Zo’n Porsche is niet te onderschatten en ik denk zelfs dat een Boxster 2.7i het hier zal halen.
dekster zegt
@sir smokalot
speed isn’t everything
C30 CDI AMG zegt
@karlo,
als je goed leest zie je ook dat ik niet schrijf dat de 30cdi sneller. Ik zeg dat porsche moeite heeft.
En voor zover ik weet was het een 320cdi triturbo in de slk die niet in productie is gegaan en de 400cdi biturbo in de sl die ook nooit in productie is gegaan, tot zover ik weet.
Maar mag ik vragen waarom het dan geen supercar is? Of anders gezegd: “Wat maakt een auto een ‘Super-Car'”?
Ik bedoel, Toen super ongelood werd bleven het toch ook nog supercars, en de Elise heeft een 1800 motertje, is dat dan ook geen supercar?
SimonMc zegt
Ik vind dat ze meer moeten doen met elektriciteit.
Elektrische motoren geven nog altijd een koppel waar zelfs diesel een puntje aan kan zuigen.
Elektrische motoren leveren namelijk direct 100% van het beschikbare koppel,waar benzine en dieselmotoren eerst een bepaald aantal toeren moeten hebben voor het maximale koppel te hebben.
Ja alhoewel, de mercedes cl65 amg kan zijn 1000 nm koppel toch ook al leveren vanaf 2000 toeren :-p
Franqie zegt
Het probleem met elektriciteit is nu nog het gewicht van de accu’s… Omdat die dingen zo zwaar zijn wordt én de auto zwaar, én, als je er minder in stopt, de actieradius te klein…
Mpower zegt
diesel = leuk, maar niet voor supercars! Een actieradius van 300 km!?! Bijna alle supercars worden gebruikt in weekeinden, kijk maar naar km stand. Dat de actie radius toeneemt is naar mijn mening geen sterke punt. Iemand die een Supercar koopt heeft ook geld genoeg om te tanken. Zie je het al voor je een Porsche TDI stationair draaiend met een dieselnagel sound..?
C30 CDI AMG zegt
ik weet het!
“Gasoline-killers”
BM zegt
Dekster, ga jij eens even heel snel je mond spoelen. “Speed isn’t everything”………………………. :|
BM zegt
Een sportwagen op diesel is als een vrouw zonder tieten.
dekster zegt
@BM
het gaat over de opwinding (snelheid is daar een deel van maar niet alles)
C30 CDI AMG zegt
misschien kunnen jullie er ook niets aan doen dat deze mening gevormd is bij jullie :P 99% is natuurlijk de 1.9 tdi’tje gewend :P
dekster zegt
gelukkig hoor ik bij die 1%
wat zijn eigenlijk de specs van je C30 CDI AMG?d
SimonMc zegt
Lol
Nooit diesel gehad thuis hoor, altijd benzine, zelfs onze camionetten.
Onze gewone auto is een 2.0 liter benzine, en na al die jaren hebben we ook een diesel camionet genomen omdat bijna niemand nog een benzine camionet wilt kopen, en dat is een sprinter 2.3 liter diesel.
Wouter zegt
Wij hebben een Defender TD5 en ik ben werkelijkwaar verlieft op die rauwe diesel :P Voorderest zuigen alle diesels. Beetje voor krentzakken en lease-rijders.
w0o0dy zegt
de combinatie diesel en continue variabele transmissie lijkt mij wel interessant. Door “oneindig veel” versnellingen kun je het nadeel van diesel (het geluid, en het beperkte aantal toeren) waarschijnlijk wel goed opvangen. Een diesel kan niet veel meer dan 5000 toeren draaien omdat het mengsel spontaan ontbrandt door de compressie en de warmte. Wil je meer toeren dan begint het mengsel al te ontbranden voordat het optimale tijdstip is bereikt. De motor remt zichzelf in feite af door “premature combustion”. Verder lijkt mij een rotatiemotor op diesel ook wel interessant… grootste voordeel het soepele karakter van de motor.
Ik snap de tegenstanders wel (zeker als je geen echte topdiesels hebt gereden) maar voor de meeste mensen zal een (sport)wagen met dieselmotor makkelijk snel te rijden zijn dan een benzine uitvoering. Dat komt door het hoge koppel bij lage toerentallen… net zoals bij turbo benzine motoren…
C30 CDI AMG zegt
@dekster
specificaties kan je heel makkelijk opzoeken via autotrader.
maar dit is de link
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=-1&id=31549&cache=no&ref=atag
dekster zegt
je gaat je teenagels moeten uitkoteren om mij bij te houden :-)
C30 CDI AMG zegt
uitkoteren?
dekster zegt
srry voor mijn gents taalgebruik uitkoteren=het vuil vanonder je nagels halen
dekster(de echte) zegt
(ik heb een A8 4.2tdi die gechiptuned is)
C30 CDI AMG zegt
mag ik vragen hoe dat is chiptunen? ik durf het niet omdat ik bang ben dat het alleen maar je moter naar de knoppen helpt…
C30 CDI AMG zegt
Wat ik trouwens ook niet begrijp toen ik specificatie vergeleek – Wat is nou beter om te hebben; koppel of PK?
dekster zegt
dat chiptunen zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je moter minder moet doen voor meer te krijgen (snelheid)
maar ik heb een kleine chiptuning gedaan om geen problemen te krijgen (zelf heb ik nergens iets gehoord van problemen met chiptunen)
ik denk dat koppel goed is om voorbij te steken;-)
Danny zegt
So… Als je wil slow-chatten, bel elkaar dan op… Geouwehoer hier…
C30 CDI AMG zegt
@ danny,
jij hebt opzich wel echt een intelligente toevoeging aan deze diesel / super discussie gebracht. dankje :) !
SimonMc zegt
Ze zeggen altijd dat pk’s vooral topsnelheid is, en koppel trekvermogen is en tussenacceleraties.
In dit geval heeft je amg wel vééél koppel moet ik zeggen :-)
Maar diene A8 4.2 tdi, had die niet zoiets van een 650Nm koppel??Das uiteraard ook heeeel veel.
Trouwens, een 5 cilinder cdi???Wist niet dat mercedes 5 cilinders had…
C30 CDI AMG zegt
nou ik lees dat de 4.2TDI 430NM heeft…
Daarom dat ik net vroeg wat is nou eigenlijk beter(leuker) om te hebben pk’s of nm’s. De 4.2TDI heeft namelijk honderd pk meer maar de 30CDI meer dan 100nm meer.
Maar de 30cdi is afkomstig van de C270CDI die AMG ‘gekieteld’ heeft. En dat is een 5-cilinder, maar niet meer in productie geloof want is vervanger voor de 6 cilinders
dekster zegt
mijn audi gaat van 0naar100 in 5.6sec jouw amg 7.0ofzo
Mpower zegt
koppel is zo verslaven!!! maar tractie verlies je door hoge koppel niet zozeer door vermogen!!!
w0o0dy zegt
koppel noemen ze ook wel trekkracht. Een hoog koppel bij lage toerentallen, zorgt ervoor dat je zonder terug schakelen snel kunt accelereren. Koppel is verder handig in heuvel- bergachtig gebied of bij zware auto’s. Hoe hoger het koppel hoe “langer” de versnelling kan zijn, je haalt dan hogere snelheden met minder toeren. Een auto met veel pk’s zal ook veel koppel genereren, maar een motorfietsblok zou in een zware auto niet werken omder er geen koppel genoeg is om al dat gewicht te versnellen. Pk’s maken de auto snel, koppel maakt de auto soepel.
C30 CDI AMG zegt
hmmm, ik lees 6.4 seconden bij je tdi ???
maar weet je wat het is. het gaat er gewoon ook om hoe je ‘m inrijdt. Want de topsnelheid van de 30CDI heb ik toch al met 10km/u overschreden vergeleken met fabrieksopgave.
en bij AMG heerst een hierarchie he. En C klasse zal nooit sneller dan een E klasse zijn, en die weer nooit sneller dan een S-klasse (Even voor de duidelijkheid – volgens fabrieksopgave!). Dit hebben ze gedaan omdat AMG vindt dat iemand die 2ton betaalt voor een SL AMG niet ingehaald mag worden door mij bijvoorbeeld! Heb namelijk meerderemalen gehoord bij dealers dat de prestaties in werkelijkheid hoger liggen dan opgegeven is.
Mpower zegt
uiteindelijk is vermogen die bepalend is voor prestaties, een hoge koppel is super merkbaar bij tussenacceleraties op hoge versnellingen. Je pakt het veel sneller op dan auto’s met minder koppel maar uiteindelijk kan je het afstand die jehebt vergoot door je voordeel in het begin niet vergroten (bij hetzelfde vermogen uiteraard).
Dodgeram zegt
toch is een Touareg V10 TDI wel lachen… spreek uit ervaring
je moet gewoon begrijpen dat diesel niet die FEELING geeft in een super car
minder leuk alleen dat dat *** ding steeds naar de ********** was
w0o0dy zegt
Audi 4.2V8 TDI 8, 4 kleppen per cilinder, cilinderinhoud 4134 cm3, compressieverh. 16,5:1, max. vermogen 240 kW (326 pk) bij 3750tpm max. koppel 650 Nm bij 1600tpm
brandstofsysteem common rail, turbo met intercooler
Mercedes C30 CDI AMG 5 cilinders, in lijn 4 kleppen per cilinder, cilinderinhoud 2950 cm3, compressieverh. 16,5:1
max. vermogen 170 kW (231 pk) bij 3800tpm, max. koppel 540 Nm bij 2000tpm, brandstofsysteem common rail, turbo met intercooler
Mpower zegt
met prestatie bedoel ik 0-100 km/h en absolute top. Hoge koppel op circuit is erg mooi meegenomen en dus duidelijk merkbaar bij het uitaccelereren van de bochten. Remember Hp sells cars and torque wins races..
C30 CDI AMG zegt
oh fuck, sorry woody en de rest. Ik keek bij de 4.2 benzine uitvoering…
Mpower zegt
tering zeg.. mag ik die audi? Ik dacht dat een 535d al aardig onverslaanbaar was met de variabele turbo.
w0o0dy zegt
Als je echt wilt snappen hoe koppel en vermogen werkt moet je dit lezen (maar het is wel een flink stuk tekst)
http://www.tuningparts.nl/technische_artikelen.php?subaction=showfull&id=1127141265&archive=&start_from=&ucat=7&
Mpower zegt
Hey ik heb ook een goeie site gevonden over kopppel en vermogen,
http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm
dekster zegt
@C30 CDI AMG
mijn audi is gechiptuned en mijn vriendin had dat ooit eens gechronometreerd
kan iemand me soms zeggen (die een A6of A8heeft met tiptronic) kan ik in van N naar D schakelen en gas geven om zo launchcontrol te krijgen?
w0o0dy zegt
@dekster…. dat zou ik niet doen, dan loop je het risico de automaat te beschadigen. Je kunt wel met je linkervoet de rem inhouden en alvast gas geven, maar ook dat zou ik niet al te lang doen (twee tot 3 seconden kan wel, maar hou het toerental in de buurt van de 2000 toeren) anders verbrand je de koppelomvormer (“automatische koppeling”).
dekster zegt
daar ben ik nu net bang voor
heeft iemand de moed om het te proberen?
w0o0dy zegt
met jouw auto? tuurlijk! ;-)
supergrover zegt
@dekster,
Ik heb een A6 quattro tiptronic, met die bak zou ik zeker niet van N naar D doen met verhoogde toeren. Dan klapt je bak uit elkaar.
Helaas zijn die audi versnellingsbakken niet het meest stevige onderdeel van de auto :( Ik heb al mijn 2e automaat erin…. En de huidige is nog niet denderend, vaak grote klappen met terugschakelen.
Andere optie… Vol op de rem met je linkervoet en dan plankgas geven?? Ik rem altijd met links (anders wordt die voet zo lui ;)) en dan is het leuk optrekken bij het stoplicht….
w0o0dy zegt
met die V8 TDI is volgas zeker geen optie! Dan springen de onderdelen van je automaat waarschijnlijk alle kanten op. Hou 1800 tot 2000 toeren aan en laat je rem los om te vertrekken. Als je de rem loslaat trap je gelijkmatig het gas tot onderin (niet ineens). Meer toeren bij het vertrek kan als je merkt dat de auto iets hoger in de toeren beter trekt, maar gezien het maximum koppel bij 1600 tpm zou vanaf 2000 toeren wel een goede acceleratie mogelijk moeten zijn Hoe hoger het toerental, hoe moeilijker het wordt voor de aandrijflijn. De snelste tijd zou met ongeveer 5% tot 10% wielspin moeten lukken dus tractiecontrole en stabiliteits systeem kan wel uit…
Sacha zegt
Mercedes (de AMGs iig) heeft een toerenbegrenzer in N veel lager staan (4500rpm oid) dan in D (6500rpm) om precies dit wat jullie beschrijven wat er mis kan gaan te voorkomen. Of het echt goed is voor een automaat durf ik te betwijfelen. Maar ja, er zit wel een koppelomvormer tussen…
Overgens met veel vermogen op de achterwielen zou dat enkel voor een hoop rook en een grote 11 zorgen.
Ruben zegt
Ik zou het gewoon lekker niet doen. Dure grap als je je automaat/koppelomvormer beschadigt…
Ary zegt
mijn 535d met m pakket rijdt lekker genoeg :P
Aith zegt
Wat is miss met diesels? Neem nou de d5 van volvo. OK, als je hem start hoor je dat het een diesel is, maar trap het gaspedaal maar in en je hoort echt wel een lekker geluid (ik zou niet horen dat het een diesel is). En trouwens, ik vind de boxer van porsche ook niet altijd even lekker klinken, veel te kaal en te rauw. Helemaal niet diep.
C30CDIAMG zegt
@ woody
Als de AMG een beetje opgewarmd is, zetten we de automaat in de sportstand, maar je kunt de bak ook op halfautomaat zetten. Handig is dat de transmissie uiteindelijk tóch het heft in handen neemt. Trap je het gaspedaal volledig in en laat je het schakelen na, dan doet de Benz het zelf als je eenmaal op 5.500 toeren zit. Veel later dan in stand D. Wil je met veel geweld optrekken, dan is dat de truc.
Bron: autoweek
C30CDIAMG zegt
Audi r8 trouwens toch geen 1april grap. hahaha :P