Het zal toch niet.
Het iconische automerk De Tomaso is dit jaar 60 jaar geleden opgericht. Reden voor een feestje, ware het niet dat het bedrijf na ruim een decennia in zware problemen te hebben verkeerd in 2015 door een Chinese investeerder werd overgenomen. Alle hoop is echter niet verloren, want de investeerder heeft snode plannen.
Voordat we massaal wegklikken: de investeerder in kwestie heeft zijn geld niet verdiend met het bouwen van luchtkastelen. Integendeel, de baas van het zogenaamde Ideal Team Ventures is tevens de CEO van Apollo Automobil, de maker van de krankzinnige Intensa Emozione. En aangezien deze monsterlijke superauto is uitverkocht en inmiddels in productie is genomen, verwachten we dat ook De Tomaso op zijn pootjes terecht zal komen.
Het herboren De Tomaso is van plan aankomende zomer zijn eerste model te presenteren op het Goodwood Festival of Speed. Nog een reden om uit te kijken naar de festiviteiten op het landgoed van Lord March. Momenteel weten we eigenlijk niets over ‘Project P’, zoals de auto voorlopig wordt genoemd. De Tomaso heeft wel laten weten dat de auto, net als de IE, gemaakt zal worden met behulp van de kennis van AMG-oprichter Hans Werner Aufrecht en uiteraard de mensen van Apollo.
Norman Choi, de CEO van Apollo Automobil, heeft de overblijfselen van De Tomaso vier jaar geleden overgenomen voor de grabbelprijs van 1 miljoen euro. Kort daarna begon het bedrijf met het ontwikkelen van zijn eerste auto. Choi zegt dat hij het bedrijf heeft opgekocht om het verhaal van Alejandro de Tomaso eindelijk te vertellen. Volgens Choi is het noodzakelijk dat de Argentijnse immigrant net als Enzo Ferrari en Ferruccio Lamborghini wordt erkend als een grootheid in de autoindustrie.
Sinds het vallen van De Tomaso is Dany Bahar van Ares Design aan de haal gegaan met de iconische Pantera. De auto, die destijds werd aangedreven door een V8 van Ford, is ditmaal gebaseerd op de Lamborghini Huracan. We zijn benieuwd waar De Tomaso zelf mee op de proppen komt.
tvklarenbosch zegt
Met Project P hoeven wij verder niet te speculeren over de naam. Ik hoop dat ze een lichtgewicht auto met middenmotor, Ford V8 en handbak maken zoals het origineel.
focusrs zegt
@tvklarenbosch: Project P kan eigenlijk alleen maar Project Porno betekenen denk ik :)
Volvo_440_turbo zegt
@focusrs: fijn dat je het uit mijn mond haalt… mijn woorden uiteraard ;)
davelepeef zegt
@tvklarenbosch: een V6 EcoBoost zou tegenwoordig beter passen. Of laten we eens gek doen en een 4 pits EcoBoost in een baby-Pantera leggen, die kan concurreren met de 4C’s en Boxsters van deze wereld!
boomhauwer zegt
9 kansen op 10 dat het een EV suv wordt.
mikje90 zegt
@boomhauwer: cross over noemt men dit tegenwoordig toch?. Ik noem hetzelfde inspiratieloze meuk.
gandini zegt
@boomhauwer: Dus een soort Pregnant Pantera?
p993 zegt
@boomhauwer: Pantera E
Dutchdriftking zegt
Sinds de aflevering van The Grand Tour helemaal gek van het merk. Laat maar komen!
emping zegt
Dat is nog eens goed nieuws. Zou mooi zijn als dit een succesje wordt.
dunhozzie zegt
Die eerste foto, dat is toch pure automotive porn. Hopen dat ze iets soortgelijks maken
autodrome zegt
Dat was een droom voor opgroeienden in de 70’s, 400 huilende pk’s uit een Ford creatie op iets meer dan 1100 kilo …
autodrome zegt
@autodrome: Iets meer kilo’s en wat minder vermogen, was toch wat the enthousiast …. Maar het blijft een ding uit jongensdromen van vroegah …..
kle500 zegt
Ik rijd tegenwoordig dagelijks op mijn fietsje langs een autozaak met een prachrig 70-ies oranje Pantera in de etalage.. toch altijd even spieken.
renegade zegt
Doe mij maar een moderne interpretatie van de Longchamps!
rikv99 zegt
Zal wel aan mij liggen maar die ‘Intensa Emozione’ is toch een verschrikkelijke lelijke auto? Hij klinkt wel super, dat moet ik toegeven.