
De geruchtenmachine draait op volle toeren, maar of redding voor de Renault-teams nabij is…
Laten we bij ’t begin beginnen. Sergio Marchionne zou beide Red Bull-teams een aanbod hebben gedaan. Hij heeft er namelijk niks op tegen om de twee renstallen volgend jaar van Ferrari klantenmotoren te voorzien. Waarschijnlijk tegen een flinke vergoeding, maar in de Formule 1 is niks gratiesj.
Die stap zou niet geheel ondenkbaar zijn, want Red Bull klaagt al het hele seizoen steen en been over de opgevoerde naaimachines die Renault levert. Ze zijn niet alleen te traag om de aansluiting met de top te vinden, maar ze gingen ook met enige regelmaat kapot. Eerlijk is eerlijk: Renault lijkt intussen wel een stijgende lijn te hebben gevonden.
Toch denkt RB-baas er niet aan om Italiaanse motoren achterin de vier auto’s te lepelen. Het contract met Renault loopt tot eind volgend jaar en na die tijd zien de Oostenrijkers wel weer verder. Toro Rosso gebruikte in de periode 2007-2013 ook al krachtbronnen van Ferrari, dus de twee partijen kennen elkaar in elk geval.
Graag en liever vandaag dan morgen..die Renault motoren zijn niet vooruit te branden
@maarten020: eerder onbetrouwbaar….
@pikes83: F1 is een techniek sport.. Dit hoort erbij. Met datzelfde Renault wisten Red Bull / Vettel 4x kampioen te worden
@ukbob: Dat was met een totaal ander blok, Renault heeft nu zijn zaken niet op orde en daarom redden ze het niet. Wanneer heeft renault dat wel? Geen idee, maar wil je daar op wachten als red bull zijnde?
Ferrari is de beste!!!
@ferrariman: Waarom winnen ze dan nooit?
@ferrariman: Ah, vandaar dat Hamilton en Rosberg in hun Mercedessen iedereen zoekrijden…
@potver7: zullen we kijken naar de geschiedenis mafkees Ferrari is het succes volste in de F1 en Ferrari wil de motoren geven Mercedes is weer smeer bezig
@ferrariman: meest succesvolle*
@rikdep: meest succesvol*
@ferrariman: hangt er van af wat je het meest succesvol noemt, volgens mij heeft mclaren in verhouding tot het aantal gereden gp’s de meeste gewonnen
@ferrariman: in de geschiedenis is McLaren nog altijd het meest succesvolle team, als ik mij niet vergis. Ferrari is het oudste team, dat wel. Maar vergeet niet dat tussen het kampioenschap van Jody Scheckter en Mischael Schumacher 22 (!) jaar zit… Dus Ferrari doet het langste mee, maar zijn zeker niet de succesvolste!
@ferrariman:
Gek hè, geen team dat zo veel races heeft gereden.
Kijk je naar de motorbouwer dan is Ford de meest succesvolle, en die hebben bij lange na niet de meeste races gereden.
@ferrariman: Honda lijkt mij meer een logische keuze. Ik heb meer vertrouwen in hun als ik door de geschiedenis heen kijk dan Ferrari. Het is ook vreemd te noemen dat Honda in eerste instantie zegt klanten versies te willen leveren, en Manor in dat zelfde verhaal ook wordt genoemd als toekomstige klant. Nu spreekt Honda dit ineens weer tegen en zeggen zij dat zij voorlopig geen tweede team willen voorzien van hun krachtbron? Is dit de gebruikelijke weg vrij maken voor een ander team?
@michael_steel: jij kijkt ook geen formule1 ?
@clarkson: Het is maar net hoe je naar F1 kijkt. Omdat iets geen potentie lijkt te hebben, wil nog niet zeggen dat het geen potentie heeft in de toekomst. Waar Renault beknibbelt op bepaalde zaken, is Honda wel bereid iets tot een succes te maken. Wie dat niet ziet en zich alleen maar focust op dit seizoen is blind.
Maar, wie moet dan wijken? Een fabrikant mag maar aan 4 teams motoren leveren, Ferrari heeft zelf natuurlijk de Ferrari motor achterin liggen en levert ook aan Sauber, Haas komt hier volgend jaar nog bij wat 3 maakt… Dus, zal Sauber dan afscheid moeten nemen van Ferrari?
En wel humor, een paard achterin een rode stier…! Al is het niet voor het eerst dat Red Bull met Ferrari gaat rijden, Toro Rosso heeft natuurlijk ook al jaren met Ferrari rond gereden.
@atteh: dan worden de regels verandert moeilijk he …
@atteh:
Ze leveren nu ook aan Manor Maru
@jrk68: Oh ja Manor-Marussia is er ook nog, maar dat is bijna wel zeker dat die volgend jaar een andere leverancier moeten gaan zoeken…
Tja, net nu Max op een keurige 7de plek rond rijdt lees je zo’n gerucht.
Alsof daar ook maar één van Ferrari een beetje in de buurt rijdt?
Renault krijgt het lek heus wel weer boven.
@jrk68: Ik denk ook dat het steeds beter zal gaan met Renault. Aan de andere kant, het blijft een Frans merk. Af en toe werkt het maar meestal niet.
@franserommel: Die Japanners doen het inderdaad een stuk beter dan die Fransen.
@berlinetta: De Japanners doen het helemaal niet beter. Misschien wat vaker Autoblog bezoeken?
@franserommel:
U niet begrijpen sarcasme.??
@jrk68: Wat is sarcasme?
@franserommel: Als ik nog vaker op Autoblog kom, heb ik geen tijd meer over voor andere dingen.
Ik doelde op je avatar. Aangezien dat een Japanse vlag is en jij het hebt over Franse rommel, wilde ik je er even aan helpen herinneren dat onze Japanse vrienden voor spek en bonen mee doen dit jaar.
@berlinetta: Klopt, heb je gelijk in. Japan is mijn favoriete vakantieland, vandaar de vlag. Heeft niks met de auto’s te maken;)
@franserommel: Ahzo. Dan heb ik niks gezegd ;)
@franserommel: Hij was sarcastisch
Slim van Sergio, Renault onder druk zetten. En zelf meer geld verdienen. RB zal het ergens graag willen maar het contract met Renault zal erg strak dicht getimmerd zijn. ?.
Zou ik ook niet doen. De klantmotor van Ferrari heeft 15 pk minder dan de motor die Ferrari zelf gebruikt. Als je dus echt mee wil strijden dan zal dat niet gaan met een Ferrari motor.
Bij Renault zit die restrictie er niet op.
RB is caught between a rock and a hard place. Ik zou dan toch voor Renault gaan totdat er een andere serieuze optie zich aandient.
@Rick-dos: Als je voor Renault kiest volgend seizoen, kies je in principe ook voor een klanten versie. Aangezien Renault Lotus wil overnemen voor volgend jaar om een eigen fabrieksteam neer te zetten. Dus je kunt er gif op innemen dat de A spec motoren daar naar toe gaan en de B spec’s naar RBR. Is dat wat je wilt als klant zijnde?
Kijk dat zou nog eens mooi zijn!
Mercedes motor dr in…
Graag! Al zou ik Max wel graag als vervanging van Nico zien
Red Bull zou toch stoppen met F1 als ze Audi niet konden overhalen om motoren te gaan leveren. ???
@HZW:
Dat idee hebben ze laten varen, er bleek niet voldoende ruimte voor de olietank.?
@HZW: het is maar de vraag of een eventuele entree van Audi de problemen van Red Bull en Torro Rosso zou oplossen. Kijk maar eens hoe McLaren worstelt met de motoren van Honda. Die Japanners hadden zich hun rentree in de Formule 1 ongetwijfeld heel anders voorgesteld…
Audi is wel wat anders dan Honda.
Verder denk ik dat Audi wel in staat is gelijk competitief te zijn.
@HZW: dat denk ik eerlijk gezegd niet, het ontwikkelen van een f1 motor is een hele tijdrovende klus, ik ken geen een merk dat in hun eerste seizoen gelijk een foutloze motor maakten
@HZW: Sow fanboy-alert. Waarom zou Audi wel meteen competitief zijn?
Bekijk gewoon de rally/race historie van Audi en je hebt een idee waarom.
@HZW: Audi heeft veel gewonnen, maar over het algemeen is Audi niet zo succesvol in de racerij.
@berlinetta: eh… bekijk de uitslagen van de laatste twee decennia in de Le Mans Series eens…
@RRRobert:
Als je dan toch bezig bent, doe eens een onderzoekje naar de concurrentie?
Die was er het overgrote deel van die jaren namelijk niet.
Een beetje als met een Ferrari deelnemen aan het Fiat 500 kampioenschap en dan op je borst kloppen als je wint.?
Alleen als je echt de ballen verstand van het spelletje hebt trap je daar in.
@RRRobert: Juist, wat @jrk68 zegt. Ik wil niet zeggen dat Audi Le Mans ieder jaar in de schoot krijgt geworpen. In tegendeel zelfs, ze werken er keihard voor en weten de concurrentie ook wel te verslaan. Maar het feit is dat er amper concurrentie is. Nu er opeens wel echte concurrentie is in de vorm van Porsche, zie je ook dat Audi niet meer in staat was om te winnen. In andere raceklassen wist Audi meestal ook net op de momenten te winnen dat er weinig concurrentie was.
Kortom: op papier is Audi succesvol in de racerij. De papieren geven alleen niet alle feiten.
@berlinetta:
Ach, je hebt leugens, statistiek en de overtreffende trap die marketing heet.
Zo claimt Porsche het meest succesvolle merk in de racerij te zijn, wat ze er niet bij vertellen is dat ze alle overwinningen in de diverse Porsche merkencups ook mee tellen, dat alleen is al goed voor een paar honderd zeges wereldwijd per jaar.?
Feitelijk niet onjuist maar of het zuiver is?
@jrk68: lol, dat is wel erg makkelijk scoren!
@jrk68: Nee, dat klopt. Alle merken proberen via marketing de feiten mooier te laten lijken dan ze zijn. En waarom niet? De meeste mensen slikken die marketing-poeppraat zonder commentaar. De merken zouden haast gek zijn om het niet te doen ;)
@HZW: bekijk de historie van Honda in de Formule 1 en je zou dan ook niet verwachten dat ze zo’n moeizame rentree zouden beleven.
@HZW:
Yep, nog nooit out off the box iets gewonnen.
De Ur Quattto werd bij zijn debuut in de Rally Monte Carlo zoek gereden door ene Jean Ragnotti in een Renault 5turbo.
In het DTM moesten ze alle regels met de voeten treden en nog maakte BMW er in de beginne gehakt van.
Op LeMans werden ze in hun debuutjaar vernederd door BMW en Toyota, pas toen ze tegen budgetloze privé teams konden rijden werden ze succesvol.
Nee, alles wijst op een succesvol debuut in de F1.????
@jrk68:
Uitstekend verwoord, mijn complimenten.
Inzicht en feitenkennis krijgen is nu eenmaal moeilijker dan roeptoeteren.
Sommige lieden hier kunnen nog wat opsteken van dit soort comments.
@HZW: Appels met peren vergelijken.
@HZW: ooit al eens de race historie van Honda opgezocht? ;)
Renault heeft het volgend seizoen opgelost dus het hoeft niet.
Is Honda niks voor ze ;)