De steeds grotere aanwezigheid van software in auto’s betekent dat knappe koppen sneller achter nieuwsfeiten kunnen komen. Zo heeft een hacker ontdekt dat in de Tesla-code aanwijzingen zijn voor een 109 kWh-accupakket…
Een van de grote voordelen van Tesla-auto’s zijn de updates die je op je Model S, 3 of X kunt installeren. Toen je vroeger een auto kocht, was daarmee het verhaal van de fabrikant klaar. Oké, soms besluit een fabrikant als Honda om jaren later nog nieuwe onderdelen voor de S2000 uit te brengen, maar dit is eerder uitzondering dan regel.
Nee, bij Tesla lijkt de auto nooit echt klaar te zijn. Verbeterde infotainment, langere actieradius en geüpgradede Autopilot zijn allemaal onderdeel geweest van eerdere Tesla-updates. Die software-updates kunnen echter ook gevaarlijk zijn voor Tesla. Althans, voor de PR-afdeling.
Code zit namelijk nooit stil. Achter de schermen wordt de code bijvoorbeeld gebruikt om nieuwe onderdelen te testen, die voor de buitenwereld nog niet bekend zijn. Ook kan er al code worden toegevoegd die bij een hardwarewijziging (lees: een grotere accu, bijvoorbeeld) kan worden gebruikt.
Die software kan niet alleen door Tesla en de auto’s worden gelezen. Ook mensen met genoeg tijd en kennis weten vaak tot in de diepste krochten van de software te raken. En daar dus nieuwigheden te zien, waarvan de marketingafdeling liever had dat je dit nog niet wist.
Dat is precies wat de zelfbenoemde Head Tinkerer Jason Hughes uit North Carolina, VS heeft gedaan. In de code heeft hij aanwijzingen gevonden voor een accupakket met een bruikbare accucapaciteit van 109 kWh. Ter vergelijking: in de huidige Model S en X zit slechts accu met een capaciteit van een schamele 100 kWh. In de Model 3 stopt de capaciteit bij 75 kWh.
Met die 100 kWh-accu kan de Model S 390 mijl ver komen. Als we daar basisschoolwiskunde op toepassen, kunnen we gokken dat de Tesla Model S met de grotere 109 kWh-accu op 425 mijl zou uitkomen. Of, zoals we hier in Europa zeggen, 684 kilometer. Bij de Model X zou die range uitkomen op 616 kilometer.
Nu is het weer slag-om-de-arm-tijd: Tesla heeft hier nog niets officieels over gezegd en kan dan ook nog besluiten de grotere accu niet toe te passen. Toch zou het niet voor het eerst zijn dat Hughes voor Musk iets op Twitter knalt. In 2016 vond hij in de code aanwijzingen voor de P100D, pas een paar maanden later was Tesla zo ver om het aan te kondigen. Zien we van de zomer dus een P109D?
Foto: Soms zit ’t ‘m in de details.. van Rogue, via Autojunk.nl.
autodrome zegt
Rond de 500-550kn praktische range, niet gek …
banderas zegt
500 is al haalbaar met de 100 kWh-batterij in de laatste versie.
Ot92 zegt
Ook momenteel met de (stoel)verwarming aan enz. ?
flutterby zegt
@ot92: stoelverwarming is juist beter dan cabine verwarming.
superfunky zegt
Kan iemand mij eens uitleggen waarom de code in een Tesla steeds aanleiding is voor dit soort fake-news? Iedere fabrikant past de software van de auto geregeld aan en iedere auto is van alles te vinden in de software, maar bij Tesla is dat wereldnieuws. Het zal wel, boeiiiieeeee….
tievdz zegt
@superfunky: kan iemand mij eens uitleggen waarom mijn Spotify constant stopt als ik een artikel op Autoblog wil lezen
flutterby zegt
@tievdz: omdat de app geluid reserveert voor reclame.
mr27 zegt
@superfunky: omdat je bij Tesla met de software veranderen, een andere auto kan maken. En dan is het alsof je de nieuwe Audi RS6 update met 20pk meer, een snellere versnellingsbak, een grotere brandstoftank etc. Bij de andere merken is een software update dus vaak alleen uitstoot gerelateerd.
flutterby zegt
@superfunky: waarom is dit “fake-news” of heb je een term gehoord en zit je al maanden te wachten tot je deze kan gebruiken?
De software van Tesla is een betrouwbare voorbode op wat gaat komen. Dat andere fabrikanten van alles in hun software zet geloof ik wel, dat maakt het waarschijnlijk allemaal zo traag net zoals bloatware op Windows en Android.
superfunky zegt
@flutterby: “waarom is dit “fake-news” of heb je een term gehoord en zit je al maanden te wachten tot je deze kan gebruiken?”
Grappig joh, leukste van het Fansla clubje? Zal een dolle boel zijn op jullie clubdagen, wel elektrisch bbq-en, he. Denk aan het milieu!
flutterby zegt
@superfunky: heb je net gegoogled wat het betekent?
RutgerK zegt
Het is net als bij een nieuwe mobiele telefoon. Meeste nieuws begint met een code die in software wordt gevonden
tjorque zegt
Voor mij een model S P123D aub.
kennone zegt
@tjorque: voor mij een model Volv O850R aub
Gulli zegt
@tjorque: of een model M550D ?
scolopax zegt
Nog meer accucapaciteit zorgt er ook voor dat het nog langer duurt tot dat zo’n tesla minder co2 uitstoot dan een brandstofauto. En nog meer accu’s is een nog zwaardere auto….
crepito zegt
@scolopax: Daar kun je nog niks over zeggen.
RutgerK zegt
Gaat om kw per kilo.
frank2b zegt
En daarmee is de range van een modelletje S in pakbeet 7 jaar tijd dus zo’n beetje verdubbeld naar een bruikbare kleine 700 kilo’s meter.
Niet gek.,
moveyourmind zegt
Nog grotere accu’s…
Draait er alleen maar op uit dat er straks in Duitsland nog meer kostbaar tropisch regenwoud gekapt gaat worden.
durashift zegt
Welnee, dat batterijpakket blijft fysiek even groot van vorm en het aantal penlights dat erin ligt.
Wat er zal gebeuren is dat er een groter gedeelte van die batterij beschikbaar wordt gesteld voor voeding aan de aandrijflijn. Daar is dat Batterij Management Systeem voor bedoeld.
ty5500 zegt
@moveyourmind: Kostbaar tropisch regenwoud? Je bedoelt dat bosje dat zowiezo geoogst ging worden voor kartonproductie en waarbij voor een driemal grotere oppervlakte echt duurzaam bos wordt gepland. Dat bosje dat allesbehalve een tropisch regenwoud is gezien de tropen rond de evenaar liggen
misterBo zegt
In duitsland? Tropisch regenwoud? Climatechange doet ook veel met het “denkende vermogen” van veel mensen. Of hebben 1000 wetenschappers gezegd dat met een waarschijnlijkheid van 80% er tropisch regenwoud in duitsland aanwezig is? (Altijd grappig dat mensen dan altijd meegaan in het gelijk meegaan, terwijl de geleerden al aangeven het niet 100% zeker te weten, dus impliciet al aangeven het mis te kunnen hebben)
Yzord zegt
Zoals Plasterk al zei: eigenlijk zijn Tesla’s maar asociale auto’s. Trekken het netwerk plat in de wijk en daarvoor moet dus het hele netwerk aangepast worden en de kosten komt te liggen bij iedereen.
Nu met een nog grotere accu wordt er dus nog meer energie gevraagd voor 1 auto.
Om nog maar niet te spreken over het gedrag van de rijders die de oplaadplaatsen gebruiken als prive parkeerplaats. Mijn buurman met een E-tron had laatst ruzie met een Tesla rijder. Die zei letterlijk dat hij meer recht had op de plek dan mijn buurman want de Tesla heeft voor een revolutie gezorgd. De arrogantie ook gewoon.
Heb me meteen van de lijst afgehaald voor de E-tron GT en heb gewoon weer een S model gekocht. Ik doe niet mee aan die arrogante revolutie ?
Dutchdriftking zegt
@yzord: lijkt mij een heerlijke discussie om de roetende diesel bij te starten!
RutgerK zegt
“Nu met een nog grotere accu wordt er dus nog meer energie gevraagd voor 1 auto.”
En eigenlijk stopt hier een discussie. Leg maar uit wat je bedoelt. Ik heb een A6 Avant met 70 liter tank ben ik dan asocialer dan een Passat rijder met 55 liter tank. Stoot je meer CO2 per kilometer uit omdat je tank groter is?
Dutchdriftking zegt
Bijna 700km range is toch wel heel erg goed!
RutgerK zegt
De vraag blijft wat bedoel je met ‘groter’. The batterijen met Grafeen worden steeds bereikbaarder waardoor de wh per kilo kunnen toenemen. De fysieke accu hoeft niet te groter voor een grotere laadcapaciteit. Het gebruik van Grafeen is sowieso zeer interessant omdat er meer laadcycli mogelijk zijn met dit materiaal en de laadsnelheid drastisch wordt verhoogd. Ik zag dat Samsung SDI vorig jaar technologie heeft laten zien waarmee binnen 20 minuten 600 km actieradius geleden kan worden.
Ik mag alleen maar hopen dat in de toekomst oude accu’s vervangen kunnen worden door nieuwe types. Zou toch perfect zijn als je over 10 jaar de oude 75 kW accu van je Model 3 kan laten vervangen door een accu van dezelfde grote maar dan met 100 of 125 kW capaciteit.