![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/BMW-iX-1-970x545.jpg)
Dit had ook gewoon een Skoda kunnen zijn.
De BMW iX was een van de meest controversiële designs van de laatste jaren. Het was gewoon een lomp hok met een enorme grille. Dat is het nog steeds, maar toch voelt de vernieuwde iX een stuk minder aanstootgevend aan. Misschien is onze perceptie van design veranderd, óf het is gewoon een geslaagde facelift.
Met de facelift is het design in ieder geval wat strakker en cleaner geworden en dat kan nooit kwaad. En dan hebben jullie de auto alleen nog maar met M Sportpakket gezien. We willen de vernieuwde iX ook nog even zónder M Sportpakket laten zien.
![BMW iX zonder M-pakket](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/BMW-iX-3-817x545.jpg)
![BMW iX zonder M-pakket](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/BMW-iX-2-817x545.jpg)
![BMW iX zonder M-pakket](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/P90585031_highRes_the-new-bmw-ix-xdriv-817x545.jpg)
![BMW iX zonder M-pakket](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/P90585032_highRes_the-new-bmw-ix-xdriv-817x545.jpg)
Als je de auto zo ziet is het eigenlijk helemaal niet zo’n opvallende auto. We zouden bijna zeggen: een doorsnee familieauto anno 2025. Ja, de iX heeft een paar bijzondere designelementen, maar dat heeft een Skoda Enyaq of een Kia Niro ook.
Grappig genoeg heeft de iX zonder M-pakket nu dezelfde bumper als de pre-facelift iX M60. De driehoekige vorm is echter meegespoten in carrosseriekleur in plaats van zwart, daardoor is de bumper minder opvallend.
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/BMW-iX-zonder-M-Sportpakket-817x545.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/BMW-iX-M-Sportpakket-817x545.jpg)
Als je de iX volledig standaard laat in de configurator betaal je €86.413. Dan heb je de xDrive45 met 408 pk en 602 km range. Ga je voor het M Sportpakket dan betaal je welgeteld €3.494,50 extra. En dan is er ook nog het M Sportpakket Pro voor nog eens €1.995,30 extra. Dat heeft weinig meerwaarde: in dat geval zijn een paar elementen zwart in plaats van donkergrijs, de achterlichten zijn donkerder en je hebt rode remklauwen.
Er ontbreekt nog iets aan deze iX zonder M pakket, een taxi bordje op het dak.
Ingetogen verschrikkelijk lelijk
Vanaf €86 K? Zijn ze nou helemaal wereldvreemd daar bij BMW? Het is de bedoeling dat je auto’s VERKOOPT in AANTALLEN. Niet modellen op beurzen en persberichten zetten, dergelijke prijzen vragen en dan klagen dat je links en rechts door andere (Chinese) fabrikanten wordt ingehaald. ja, er zijn subsidies nodig om de massa naar electrisch te laten switchen. Maar met dit soort prijzen kun je dat gevoegelijk vergeten, tenzij je subsidies van €30 k per voertuig gaat invoeren en dat is onrealistisch.
Dus, beste politici en autofabrikanten, ga de koppen bij elkaar steken en kom met een betaalbare en economisch haalbare EV roadmap, die ook niet nog eens 20 jaar gaat duren, want daar is geen tijd meer voor.
BMW is al sinds 1962 niet meer het merk van betaalbare auto’s. Waarom vraag je dan daar om? Als je betaalbaar wilt kun je bij Renault, Citroen, Dacia en straks nog meer merken terecht.
Hoezo geen tijd? De aarde is er al 4.5 miljard jaar en waarschijnlijk ook 4.5 miljard jaar na ons… Met de huidige omvang van de wereldbevolking en het tempo van toename van de wereldbevolking is het echt onzinnig om te denken dat elektrisch rijden het einde van de onze huidige maatschappij vorm en zelfs van de mensheid ook maar één seconde zal uitstellen. Alsof je een vulkaan probeert te doven met een theelepeltje water….
EV’s gebruiken een derde van de hoeveelheid energie per kilometer dan wagens met verbrandingsmotoren en het wegverkeer produceert 23 procent van CO2 uitstoot. Dus als we al het wegverkeer elektrisch maken daalt de CO2 uitstoot met 15%, alleen maar door op een andere energiebron te gaan rijden. Lijkt me een groot verschil met een zeer geringe moeite.
Bron: https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20180301STO98928/uitstoot-van-broeikasgassen-per-land-en-per-sector-infografiek
Deze auto’s worden nieuw niet privé gekocht. Dit zijn allemaal zakelijke auto’s. Als dit binnen je lease-budget valt dan ga je (ook al is deze goedkoper) geen chinees rijden. Althans dat zou ik niet doen.
Succes met de bijtelling.
Je zou bijna denken dat BMW dit model bewust zo hoog in de markt zet om nog ruimte voor goedkopere elektrische modellen eronder te houden zo duur is deze …
@tommycooker: dit is een auto formaat X5. De prijs moet dus in het gebied van een X5 liggen, maar dan elektrisch. Je krijgt naast het zijn van een EV er ook nog een goed interieur e.d. bij.
Bij een S-Klasse Pullman klaag je toch ook niet over de prijskaart omdat een Dacia Sandero veel goedkoper is?
En helaas nog steeds die wielkasten die eruit zien alsof hij door een te krap steegje is gereden.
Ja dat valt op inderdaad. Die neus niet. :-)
Nu wachten op de Alpina uitvoering!
Het is niet erger geworden, maar dát zou pas een kunde zijn. Ben alleen bang dat het in de praktijk niks gaat uitmaken. De proporties van de iX zijn echt compleet zoek en dat zie je pas als je ziet wat voor enorme walvis het is in het dagelijks verkeer.
En in tegenstelling tot vele auto’s waarvan ik heb gezegd ‘misschien is hij in het echt beter’, is dat bij de iX absoluut niet het geval. Ik vind het nog steeds een lomp onding zonder echte toegevoegde waarde. Sorry BMW. Hopelijk komt er een iets traditioneler vormgegeven iX5 ofzo zodat dit bij een eenmalige actie kan blijven.
Buiten de neus, altijd mooie auto gevonden. Deze boven een model X op alle dagen.
Door die grill is de wagen lelijker dan een Pontiac Aztec.
Wel apart. Het oude M-pakket wordt bij de LCI de basisversie. Nooit eerder gezien bij een BMW.
Voor 87k best een goede aanbieding, zeker ivm de oude.
Voor hetzelfde geld nu 95kWh ipv 71. Van 325 naar 400pk. Twee grote verbeteringen waardoor het nu relatief een veel betere aanbieding is.
Vind het nogsteeds een hoop geld voor zo iets lelijks
Ik vind het mooi, vanaf dag 1.
“ Al draagt een aap een gouden ring het blijft een lelijk ding ! “ Oh wacht ; de gouden ring ontbreekt hier, het is gewoon een lelijk ding.
Doe mij maar een IX Xdrive60 met M-pakket. Actieradius van 701km. Heerlijk cruisen;)