
Het zal je maar gebeuren: je telt dik vier miljoen dollar neer voor een one-off Ferrari F12 TRS, maar een jaar later blijkt de Italiaanse fabrikant er gewoon nog twee te bouwen.
De Ferrari F12 TRS is een van de meest kostbare projecten die het merk ooit op zich nam. De auto deelt zijn aandrijving en V12-motor met de F12berlinetta, maar wordt verder onder handen genomen naar wens van de klant. We zagen al een rood en een zwart exemplaar, maar tijdens Ferrari’s Cavalcade 2015 dook ook een grijze F12 TRS op.
De eigenaar van deze bolide heeft ‘m net even wat exclusiever laten maken dan de twee die we eerder al zagen. Zo zijn de koplampen en de voorbumper onder handen genomen en is de motorkap bij deze F12 TRS gemaakt van glas. Ook de achterbumper is vernieuwd, terwijl de diffuser nog agressiever oogt. We kunnen ernaast zitten, maar iets zegt ons dat de koper van de eerste F12 TRS daar niet zo heel blij mee zal zijn.
De aanpassingen aan de voorzijde neigen naar foute tuning. Vielen en ‘daklijn’ zijn daarentegen wel erg gaaf. Verder is dit toch ook gewoon een one-off, in opdracht van een klant? Hij wijkt immers af van die ander ;)
@stfu: *wielen. WIELEN!
@stfu: ik zie geen dak hoor
@ziekegeest: Daarom ook die ‘-tekens erbij.
@stfu: Zo’n beetje de hele auto neigt naar foute tuning…
@borrelnoot: Dacht ik ook. Rij je best voor lul
Ja, zo zijn ze nou eenmaal bij Ferrari…..
Wellicht heeft de originele klant toestemming gegeven voor meer TRS’en in ruil voor een bepaald bedrag voor elke volgende TRS? Of wellicht is dit zó’n enorm rijke eigenaar dat hij een tweede en derde TRS liet bouwen?
@Edge: waarschijnlijk wel. Lijkt me niet goed voor de onderlinge betrekkingen als ze dat zonder toestemming doen.
Of de eerste koper is afgehaakt. Of er is een duidelijke korting gegeven omdat ze alsnog meerdere exemplaren gingen maken. Meerdere scenario’s mogelijk zeg ik. Verder wel een hele gave wagen.
Leuke wagen om in de garage te laten verstoffen om hem over 10 a 20 weer van de hand te doen voor 3 keer de aanschafwaarde
@ziekegeest: 10 a 20 jaar
@ziekegeest: 10 á 20 jaar
Dit lijkt toch op een F12 TRS meets Mansory. Origineel in mijn ogen een stuk mooier.
Kan me niet voorstellen dat de originele eigenaar hier problemen mee heeft. Auto’s zijn verschillend genoeg. Bovendien verwacht ik dat Ferrari hier wel even over heeft gecommuniceerd/ in het contract staat opgenomen hoeveel hij terug gestort krijgt als ze er meer van maken…..
Zaken doen met zuid-europeanen..
Een luchtgekoeld Ferrari motorblok, dat zie je niet vaak.
@mashell: Er zit een glasplaat overheen.
@berlinetta: weet je dat zeker? Het dak kan volgens mij ook helemaal niet dicht en daarom is deze wagen echt alleen voor mooi weer. Dan is die glasplaat ook overbodig. Op de foto lijkt er geen glasplaat overheen te zitten (geen weerspiegelingen).
@mashell: Ja, nu je het zegt. Het staat wel in de tekst maar ik kan ook niet echt zien dat er een glasplaat overheen zit.
@berlinetta: er zit met 100% zekerheid geen glasplaat over, in tegenstelling tot de eerste twee TRS’n.
Deze moet wel van een arabier of chinees zijn. Beetje smaakloos geworden. Zeker met die glazen ‘Corvette motorkap’.
Geinige bak voor de transformers
Lelijke voorkant
Is het niet gewoon die ene die de eigenaar telkens aanpast naar zijn wensen van het moment?
Lomp ding is het eigenlijk
Spiegels zijn ook anders, er is geen glas over de motor en zou naar wat ik gelezen heb van dezelfde eigenaar zijn als de rode.
Had de eigenaar de de licensie voor de productie van de auto, en de mallen er maar bij moeten kopen..
Tja, ik begrijp het niet hoor… als je zover gaat om een Ferrari dat design te geven koop dan gelijk een Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster met ADV.1 velgen.
@VeniVidiVici: Da’s wel even een verschil hè! De Aventador is een heerlijke wagen, zeker met ADV.1 velgen. Maar het is ook wel de dertien-in-een-dozijn-wagen in dit segment. Zo’n one-off Ferrari kost je toch al gauw een paar Aventadors, en dan hoef je ook niet bang te zijn dat de buurman dezelfde koopt, want niet iedereen kan zomaar bij Ferrari zo’n model op commissie laten maken.
Ik zie geen glasplaat over dat blok heen zitten?
@clarkson: zie het ook niet.
Vind het wel de verkeerde kleur voor een one-off. Die sneeuwschop is veel te groot en de
achterkant te scherp gelijnd.
Vind de 458 van Eric Clapton veel mooier als one-off.
@ericc: Dan hoeven we er gelukkig niet om te vechten. Doe mij deze maar!
@clarkson: http://thesupercarkids.com/wp-content/uploads/2015/06/11333652_803544166426848_1113652820_n-620×620.jpg
geen glasplaat dacht ik.
@groenjorrit: Moving up towards the bonnet, this TRS unlike the red one is sporting a very bold no-glass cover for the engine bay; leaving the mighty V12 bare open. Along with these changes, it has a completely new design of wing mirrors and chrome finished alloy wheels to match the overall theme. On the back side, we have a a new bumper design and one of the most aggressive diffuser ever seen on any road legal Ferrari.
@groenjorrit: De ”normale” heeft een glasplaat ja.
Die mij die blauwe ff ernaast maar!! Die is gaaf
Dit IS de zwarte die overspoten en ‘aangepast’ werd. Er zijn dus momenteel maar 2 TRS’en gebouwd …
@Delorean: Wat is je bron als ik vragen mag?
@Edge: geen echte ‘bron’, maar via Ferrarichat (waar ik ook op geregistreerd ben) de foto’s ontdekt ; iemand daar heeft bevestiging gevraagd en de persoon die deze foto’s genomen heeft, had gesproken met de eigenaar van de grijze TRS. Die wist dan te vertellen dat dit de zwarte was die aangepast is …
Het is heel goed mogelijk dat er een deal gesloten is met klant die de eerste F12 TRS mogelijk heeft gemaakt, zoals een commissie per hierna verkochte TRS-variant.
Straks wordt het een Veyron verhaal….
De eerste eigenaar heeft toch nog altijd de enige rode? :P
Overigens ook opmerkelijk: Deze wagen is afkomstig uit het Ferrari SP-programma. Fundamenteel onderdeel daarvan is dat de wagen gebaseerd moet zijn op een bestaand model, dat de A-stijl (in verband met de crash-structuur als ik me niet vergis) niet gewijzigd/verplaatst kan worden en dat de gebruikte koplampen uit de huidige Ferrari-lineup moeten komen (omdat het schijnbaar duur en veel werk is om een nieuwe set koplampen te laten homologeren als er maar één set gemaakt wordt).
Dat deze wagen custom koplampen heeft, toont maar weer aan dat als je genoeg betaalt Ferrari ook gewoon nieuwe koplampen voor je ontwerpt en van hun principes afstapt.
@Edge: Misschien zijn dit de koplampen voor de toekomstige gelifte F12.
Ben geen fan van dit chroom maar de F12 TRS zelf.. echt WAUW. Mijn favoriete ferrari en zelfs de mooiste vind ik!
Allemachtig wat dik!
Gewone F12 met deze wielen graag.
Wat een geweldig dikke auto! Echt lekker
Hoeveel LaFerrari’s staan daar geparkeerd? Een stuk of 7?