Wat weet jij eigenlijk van je collegae?
We don’t want to know how your weekend was! Sommige dingen wil je liever niet weten van je collegae, maar gisteren tipte collega @dizono me dat collega @willeme wel een heel frappant feit over zichzelf heeft ‘achtergehouden’. Zeker gezien het feit dat we nota bene voor een site over auto’s (en aanverwanten als huisblog, bootblog, motorblog en camperblog) schrijven. Het feit wil namelijk dat @willeme gewoon een truckmerk heeft. Althans: er bestond ooit een truckmerk dat Willeme heette. Met een accent grave op de eerste ‘e’. Willème dus.
Willème werd in 1923 opgericht door Louis Willème, een man die eerder werkte voor de Franse autofabrikant Automobiles Grégoire. Dat bedrijf maakte echter stijlvolle personenwagens, terwijl Willème zich met zijn eigen merk toelegde op het bouwen van noeste trucks. In het prille begin van het merk zat Willème vuistdiep in het Franse Military–Industrial Complex, getuige ook onderstaande foto van een DW12A die een tank (Renault?) vervoert.
Nadat dat hele verhaal met een sisser af was gelopen, werd het tijd om een nieuwe generatie trucks te bouwen. Dit werden de S10, L10 en R15, voorzien van motoren die uitgerekend afkomstig waren uit het land van de vijand. De aggregaten kwamen namelijk uit de schappen van Deutz.
Met de modellen die volgden leek Willème zich steeds meer te specialiseren in het échte werk. De 610, 615 en TL/LD-Series waren bakbeesten van trucks die tevens in hoge mate te customisen waren al naar gelang de wensen van de klant. Een beetje zoals GINAF dat nog altijd doet in Nederland. Drie of vierassers met meerdere aangedreven assen waren Willème’s toppers. Hieronder is @willeme geplaatst naast iets wat lijkt op een Fiat Topolino (@desjonnies, kom er maar in) for size.
Toch bleken deze mastodonten allemaal niet winstgevend genoeg te zijn voor het merk, of misschien wilden de aandeelhouders gewoon cashen. Hoe dan ook werd Willème in 1970 verkocht aan Perez et Raymond (PRP). Zij gingen nog even door met het bouwen van trucks onder de merknaam Willème. Het laatste wapenfeit was onderstaande TG300, een ‘8×8’ aangedreven door een Detroit Diesel V16.
Vervolgens werd Willème doorverkocht aan het Belgische MOL Trucks, dat tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat en bijvoorbeeld 6×6-en levert om in zetten bij olievelden in Algerije. Zowel Louis als @willeme weten dat vast te appreciëren.
fmgarcia zegt
He he eindelijk geen clickbait titel!!
frank2b zegt
Sacrebleu! Même jusqu’à 1000 tonnes!
potver7 zegt
@frank2b: de Engelse vertaling eronder is dan weer tenenkrommend…
shibby zegt
En ik maar denken dat ie Willem heet, blijkt het gewoon Louis te zijn..
Dizono zegt
Dat kleine wagentje is een Simca 6, een licentiebouw van de (tweede generatie) Topolino inderdaad. Behalve Simca bouwde ook NSU deze Fiatjes in licentie.
jaapiyo zegt
@dizono: noice.
desjonnies zegt
@dizono:
Inderdaad, en eigenlijk is hieruit Simca ontstaan, nadat ze later nog Fords voor Ford France zijn gaan produceren.
ikleesookoverautos zegt
Ik voel een special aankomen.
Rick-dos zegt
Ik heb geen collega’s. Ik heb alleen maar werknemers. Zijn allemaal kut.
Geintje, jonguhs. Geintjuh. Allemaal maandag een ijsje van de baas.
jaapiyo zegt
@rick-dos: misschien moet je een keer een chocolaatje proberen https://www.thesun.co.uk/sport/6597191/mclaren-f1-staff-revolt-freddo-chocolate-bars/.
stationcar zegt
@rick-dos:
Of bedoel je ze hebben allemaal een kut?
desjonnies zegt
Je had een paar Franse vrachtwagenmerken die sterk vertegenwoordigd waren op de thuismarkt, maar het fenomeen export nauwelijks wisten te bevatten, behalve export naar Frankrijk’s ex-koloniën : SAVIEM, een 100% onderdeel van Renault, Berliet wat later is opgegaan in RVI, Renault Vehicules Industriels, Bernard en Willeme, de kleinere spelers op de markt.
In de zestiger jaren nam de schaalvergroting toe, werd de truckmarkt internationaler en kwam Volvo, als klap op de vuurpijl met de F88 op de markt en die kwam, zag en overwon alles, brak qua verkoop overal door en wist de naam Volvo voorgoed te vestigen in de truck wereld.
Willeme was gewoon te klein en gebruikte badge engineering voor de lichtere serie vrachtwagens zeg tot 15 ton, dat werd ingekocht bij BMC en AEC in Engeland
Ze zijn zich meer gaan richten op trekkers voor extreem zwaar vervoer en op applicaties waarbij men gebruikt maakte van stationaire Diesels.
Hier een linkje naar een site met wat verschillende Willeme modellen :
https://www.oudetrucksenmeer.nl/willeme-trucks/nggallery/willeme-truck/Willeme-truck/slideshow
Dus laten we onze Willeme koesteren en hem met respect behandelen, voor hetzelfde geld hadden zijn voorvaderen de Willeme F88 uitgevonden en was’ie nu schat hemeltje rijk geweest !
lacker zegt
@desjonnies: ik had nog niet eerder van het vrachtwagenmerk Willeme gehoord. En dan google ik ook even. Een aanvulling op je link: https://myntransportblog.com/category/prp-perez-et-raymond/
Pallas zegt
@desjonnies: http://www.travellerdave.co.uk/?p=8797
Zelfs nog even met de double chevron
desjonnies zegt
@pallas:
Da’s een Berliet lieverd, een variatie op Berliet’s Stradair, die net als Citroen te vooruitstrevend was, de naam is een samentrekking van Strada en Air, één van ’s werelds eerste luchtgeveerde vrachtwagens.
http://boitierrouge.com/2017/09/05/berliet-stradair-le-bahut-looke-sur-coussins-dair/
hassani zegt
Waar is de gele pijl?
desjonnies zegt
Gevonden : Een Britse Austin- Morris- BMC – Leyland FG truck verkocht inFrankrijk onder Willeme’s naam
http://www.travellerdave.co.uk/?p=7351
tjorque zegt
@desjonnies: geweldig een vrachtwagen met 55pk. Vandaag totaal ondenkbaar.
We komen van erg ver! Ik heb wel respect voor de techniek van toen, maar zou er niet langer dan gewoon een testritje mee willen rijden ?
faalhaas zegt
En ik lees dit maar alles WillemE
tmenges zegt
@faalhaas: ik nog steeds als gtwillem , was dezelfde toch?
willeme zegt
@tmenges: yup :-)
tmenges zegt
Die detroit diesels waren toch van die 2-takt krengen? Klinken wel bruut!
vonclausewitz zegt
@tmenges: ja ze maken geniaal geluid, doordat ze 2-takt zijn klinkt het alsof ze enorm veel toeren maken. Ben met het geluid van screamin’ jimmies opgegroeid. Helaas nooit meer te horen.
vonklausenburg zegt
@vonclausewitz: Generaal, wat een eer! Komt u Pruisen weer in volle eer en glorie herstellen?
OT: geweldige motoren met inderdaad een heel specifiek geluid!
ikweetnikxvanautos zegt
Over Franse vrachtwagenmerken gesproken; herinnert iemand zich het merk Unic nog? Later opgegaan in Iveco dacht ik. Ik had dat model van Dinky Toys, die beige met die zwarte buizen op de oplegger. Ach, nostalgie… ;-)
desjonnies zegt
@ikweetnikxvanautos:
Unic is inderdaad opgegaan in Iveco, hun modellen waren naar Franse bergen genoemd als
Izogard, Vosges, maar zijn ergens in de zestiger jaren al opgegaan in de FIAT vrachtwagen divisie.