Helaas hangt er wel een minder leuk prijskaartje aan.
Terwijl Porsche achter de schermen druk is met de ontwikkeling van de Mission-E, troeft de Oostenrijkse elektrospecialist Kreisel de Duitsers af met de EVEX 910e. Het is een replica van de schitterende Porsche 910, die in 1967 deelnam aan de 24 uur van Le Mans. Destijds gebruikte Porsche een 2.0 zescilinder boxer of een 2.2 liter achtcilinder.
Niets van dat alles in de Kreisel EVEX 910e, die is namelijk voorzien van elektro-aandrijving. Heel specifiek is de firma nog niet, zo weten we nog niks over prestaties en vermogens. Wat we wel weten is dat de lithium-ionaccu een capaciteit heeft van 53 kWh en dat het realistische bereik 350 kilometer is. Dankzij een, voor een EV, laag wagengewicht van 1100 kilo, zullen de prestatiecijfers vermoedelijk ook wel in orde zijn.
Hoewel Kreisel eerder al een G-Klasse elektrificeerde voor Arnold Schwarzenegger, maakt een kleinschalige productierun van de EVEX 910e het eerste productiemodel van de Oostenrijkse toko. Dan zullen ze wel genoeg mensen zo ver moeten krijgen om één miljoen euro op tafel te leggen, want zoveel gaat deze elektrische supercar kosten.
desjonnies zegt
‘T ding op de foto is geen 910 noch een 906, oftwel de Carrera 6.
Deze hebben de ‘ motorkap’ van de 910 – waar geen doorzichtig stuk plexiglas heeft, de Carrera 6 wel-, maar de 910 heeft één centrale wielmoer terwijl deze toch echt 5 wielmoeren hebben à la Carrera 6.
De Carrera 6 was overigens het eerste voertuig waarmee Porsche en Piëch serieus de weg naar boven hebben gevonden in de racerij.
Van Lennep en Ben Pon konden serieus goed uit de voeten met de Carrera 6.
kalslasie zegt
@desjonnies: oké
goodolddays zegt
@desjonnies: tis gewoon heiligschennis als je het mij vraagt…
moveyourmind zegt
1 miljoen durven vragen…
En dan het buizenframe op zo’n manier aan elkaar bakken… Kijk maar eens goed naar foto 6, vooral links onderin ziet het er niet bepaald hoogwaardig uit.
Jammer, want het is wel een heel fraaie bolide om te zien.
camber24 zegt
Prachtige auto, en ik vind het ook wel leuk gevonden. Die ouwe meuk is altijd zo overgewaardeerd. Mooi te zien dat dit soort initiatieven er zijn.
sracert zegt
Incl. geluid van een stofzuiger. Dat hoort niet in deze wagen, totale verkrachting, zonde. Arnold, ook al zo’n ongelofelijke klaploper en media geile B-acteur.
cossiekiller zegt
Stijlvol én groen! Het geluid zal voor een andere keer zijn. Je kan niet alles hebben
Dutchdriftking zegt
Gaaf!
uselessguy zegt
Ben ik de enige (voor zover de app de recties tot nu toe laadt) die vindt dat bij een klassieke auto (of een replica daarvan) gewoon een dikke brandstofmotor met carburateurs hoort?
basjaski zegt
@uselessguy: Nee helemaal mee eens. Ik blijf lekker benzine rijden, heb niks met elektrische autos en ga het ook niks vinden, dat laat ik maar voor het schapen volk.
pinut187 zegt
Nu moet Kreisel dat ook gaan doen met een Ferrari en dan alleen in het Amber Rose roze leveren.
Vervolgens zal Enzo zich in zijn graf omdraaien, eruit stappen en deze malloten eens een lesje leren. Dit doe je niet.
Das ist unmögelich, zou Ferdinand gezegd hebben.
Alfarobert zegt
M’n laptop en TV werken op stroom.Dat vind ik prima zo anders stinkt het zo in de kamer. M’n auto rijdt op benzine omdat kolencentrales alles behalve schoon zijn. Op kolen moet je koken,op olie moet je stoken en benzine is om te rijden.Heb ik altijd geleerd.
Vincegail zegt
Heb die dingen zien staan in Essen. Zag er wel leuk uit. Maar bij lange na niet 1 miljoen euro leuk.
mrrallycross zegt
Past niet echt bij zo’n auto