Pech voor Ferrari, of is Red Bull gewoon op de goede weg?
Er werd voorspeld dat de nieuwe upgrades die de teams in Spanje zouden krijgen de boel flink zouden opschudden. Dat lijkt inderdaad het geval te zijn geweest, wellicht niet zoals Wij Hollanders het graag zouden zien, maar voor de neutrale toeschouwer is het spannender dan ooit. Lewis Hamilton reed gisteren tijdens de GP van Spanje soeverein vooraan en Bottas maakte het Mercedes-feestje compleet. Maar wie stond daar op de derde plaats? Juistem, onze eigen Max Verstappen. Proficiat! Het was overigens het 150e podium voor Red Bull, waarvan 12 dankzij Verstappen.
Dan is het de vraag: kreeg hij die derde plaats nu in de schoot geworpen? Aanvankelijk zou je zeggen van wel. Dankzij de tweede stop van Vettel stond Verstappen ineens derde, daar kwam geen inhaalactie aan te pas. Vettel laat aan Autosport weten dat het aanvankelijk de bedoeling was om onder de virtual safety car (VSC) snel de banden te verversen, om zo de schade beperkt te houden. Een beetje zoals de Red Bulls succesvol deden in China. Volgens Vettel wordt er namelijk vals gespeeld en zouden de andere coureurs te snel hebben gereden tijdens de VSC. Alle Formule 1 auto’s zijn uitgerust met een systeem waarmee de auto’s na een druk op de knop aanzienlijk langzamer rijden. Echter, Vettel denkt te weten dat iedereen hier omheen kan zeilen.
Opperscheidsrechter Charlie Whiting is het totaal niet eens met Sebastian Vettel. Volgens hem gaan de auto’s in VSC-modus automatisch over op een programma waarbij de auto 30% langzamer is dan een normale ronde. Om de 50 meter word gemeten wat de snelheid van de auto is. De coureurs mogen eventjes sneller rijden dan toegestaan, zolang ze maar in de sectoren onder de normtijd zitten.
Dan nog blijft het vreemd waarom Vettel naar binnen ging voor vers rubber. Hamilton, Bottas en Verstappen gingen immers voor een één-stop strategie. Mercedes-baas Toto Wolff begrijpt wel waarom Vettel de pitstop heeft gemaakt, zo laat hij weten aan Motorsport. Volgens Wolff was Max Verstappen echter de doorslaggevende factor om de posities te behouden. Bij Mercedes hebben ze tijdens de VSC ook overwogen om naar binnen te gaan, maar gezien het feit dat Max Verstappen bijzonder lastig in te halen is, hebben ze besloten om toch de auto’s op de baan te houden.
Voor Vettel zelf was er niet echt een keuze. Zijn banden waren namelijk teveel versleten. Dat werd pijnlijk duidelijk met het aanremmen in de pitstraat, waarbij hij iets te ver doorschoot. Volgens Ferrari teambaas Maurizio Arrivabene was het onmogelijk om nog 23 ronden op die banden te rijden, maar dat zouden wij achteraf ook zeggen. Maar goed, om de vraag te beantwoorden of Verstappen de derde plaats cadeau heeft gekregen: Neen. Die Red Bulls komen nog ietsjes tekort op de kwalificaties, maar de racepace is uitstekend. Daarbij lijkt de auto vrij ‘vriendelijk’ te zijn voor de banden. Dat belooft wat voor Monaco op 27 mei!
alcantara zegt
Denk niet dat je het overleeft als je heel dat podium in je schoot geworpen krijgt.
2wheeler zegt
@alcantara: heerlijk, plus 1
lincoln zegt
You only got one job ..
Get there first ..
En nog verkloot ie het ..
dawwg zegt
@lincoln: Alsof jij het beter kunt toetsenbord-tijger…
bitd zegt
@dawwg: hij staat 2e, dus ja
bmwe46m3balling zegt
@dawwg: toetsenbord tijger ? rustáááággg
sameshitdifferentday zegt
Ja natuurlijk! Net zoals meneer dat stoeltje in z’n schoot geworpen kreeg… Ze trekken max steeds voor! Ik ga er iets van tegen de leraar zeggen
lincoln zegt
@sameshitdifferentday:
Tis wel zo ..
pindakoning zegt
Mag die Belg ook eens geluk hebben
moveyourmind zegt
Mooi toch hoe trots hij op dat podium staat.
Kan je lang en breed over gaan dimdammen met zijn allen, hij stond er gisteren toch maar mooi. Op naar de volgende wedstrijd!
w0o0dy zegt
Gewoon een goede race gereden. Redelijk voorzichtig om gegaan meet het rubber en slim brandstof gespaard en toch Vettel buiten DRS weten te houden. Alleen jammer van het onderschatten van de rare actie van Stroll. Maar goed die teamgenoot die twee races geleden nog de hemel in werking geprezen spinde gewoon tijdens de VSC.. als een eerstejaars groentje. Zo zie je maar.. pech/geluk/held/loser het ligt vaak dichtbij elkaar.
Ik heb wel het idee dat Mercedes (Hamilton) erg veel baat heeft gehad bij het aanpassen van de dikte van de rubber laag… Opeens loopt het wel voor Hamilton.. vaag verhaal.
Erik zegt
@w0o0dy: ook Mercedes heeft wel eens updates en analyseren hun races. Op de betere F1 sites, zoals http://www.auto-motor-und-sport.de, geeft Pirelli een statement dat zij zelf ervoor gekozen hebben om in Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië (allemaal nieuw asfalt), een dunnere band aan te bieden omdat tijdens de wintertest afgelopen winter alle teams te maken hadden met blaren op de banden in relatie met het nieuwe asfalt.
w0o0dy zegt
@erik2907: bladiebladiebla… Wie heeft er meer dan gemiddeld last van? En wie minder dan gemiddeld? Juist ja. Het feit dat Mercedes opeens een halve seconde sneller is dan iedereen is idd toeval denk ik.
vtechlover zegt
@w0o0dy: in melbourne waren ze ook 0.7sec sneller, dus het is niet toevallig dat ze snel zijn..
Erik zegt
@vtechlover: +5, dank voor de aanvulling!
pomoek zegt
@w0o0dy: Wel grappig inderdaad. Na China ging het alleen maar over waar Ricciardo zou kunnen gaan rijden, hij had de wereld aan zijn voeten liggen. Ik zou als ik hem was overigens gewoon naar Ferrari gaan. Gewoon omdat het kan.
Verstappen wordt, uiteraard, overal weer op het schild geheven. Ik leg in het geval van de botsing met Stroll de schuld toch lekker (voor 70%) bij Verstappen. Achteropkomend verkeer enzo. Daar moet je gewoon even rekening mee houden, zeker bij zo’n VSC. Gelukkig had het geen vervelende gevolgen. Verder reed Verstappen een strakke race.
budha zegt
@pomoek: En dan tweede viool spelen in dienst van Vettel? Dat gaat niet gebeuren.
Stroll zat te slapen bij de herstart en vertraagde eerder dan dat hij versnelde wat Verstappen logischerwijs verraste. Dat valt Verstappen wellicht een beetje aan te rekenen, maar het was menig ander waarschijnlijk ook overkomen.
HZW zegt
Het wordt ook wel eens tijd dat Max zijn eerste pole gaat pakken, laten we hopen dat dit in Monaco gaat gebeuren, zou toch moeten kunnen als die auto zo goed is als men beweerd.
lincoln zegt
@hzw:
Max is absoluut de beste ..
Heeeeeel soms wint hij niet ..
Maar dat ligt dan aan de banden of motor of brandstof of andere coureurs ..
Dingen waar de concurrentie nooit last van heeft iig ..
Breinstein zegt
@HZW: Monaco is het terrein van Riciardo, als er een RB van pole vertrekt is hij het, maar ik verwacht Vettel op P1.
soundgarden zegt
@breinstein: klopt. Die heeft daar nog wat goed te maken. Er vanuitgaande dat de pitcrew de bandjes gewoon netjes klaar heeft liggen…
rhellema zegt
@soundgarden: waarom moet 1 fout 2 x goed gemaakt worden door het team?
aarsgewei zegt
@breinstein: werd Max niet geofferd voor Ricciarde vorig jaar op Monaco? Max lag voor op Ric maar klem achter Bottas, tegen normaal gebruik in kreeg Ric de undercut.
rhellema zegt
@aarsgewei: Bottas reed niet echt een indrukwekkend tempo, Verstappen en Ricciardo reden hier achter en Verstappen werd als eerste naar binnen gehaald, daarna werd Bottas naar binnen gehaald en Ricciardo mocht nog even volgas gaan. Daarbij duurde Verstappen zijn stop volgens mij ook nog wat aan de lange kant dis toen was Ricciardo geholpen voor de fout dat jaar ervoor toen Hamilton de race daardoor in de schoot geworpen kreeg.
aarsgewei zegt
@rhellema: ja dat dus. Max voelde zich in ieder geval zwaar genaaid door het team kan ik me herinneren. Horner gaf toen ook toe dat ze wat hadden goed te maken voor Monaco 2016 met Ric.
rhellema zegt
@aarsgewei: er staat mij zelfs iets bij dat er voorafgaand aan de race ook al gezegd was dat er tijdens de race beslissingen genomen gingen worden waar een ander niet blij mee zou zijn…maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
rob5nismo zegt
Max zei al dat het uitvallen van kimi al veel hielp maar goed je moet er nog wel rijden en blijven rijden.
awesome zegt
Hij heeft het cadeau gekregen.
De betreffende pitstop van Vettel duurde 5.6 seconden, drie langer dan een reguliere. Dit door gehannes bij het redhterachterwiel.
Had ie dat niet dat was hij netjes voor Max op de baan gekomen.
harrie zegt
@awesome: nou kado… die pitstop was noodzakelijk volgens Ferrari, dus Vettel had mazzel dat ie onder VSC kon stoppen anders had ie nog verder achter Max afgezeten.
awesome zegt
@harrie: of 2 seconden er voor…
harrie zegt
@awesome:
Hoe dan… ook al was het een relatief langzame stop, omdat ie onder VSC gebeurde was het alsnog een goedkope stop voor Vettel.
gjvp zegt
@awesome: als de Ferrari van Vettel dan echt zo snel was waarom ging hij er dan niet aan voorbij?
harrie zegt
Ik snap Vettel niet zo goed, ik kan me voorstellen dat je een klein beetje marge hebt om te sjoemelen per sector.
Maar als er geen VSC had ie nog veel meer tijd en positie verloren met zijn pitstop die volgens Ferrari toch echt noodzakelijk was. Nogal inconsistent verhaal van Vettel/Ferrari.
.
Volgens mij is Ferrari gewoon als een klein kind gepiepeld door Mercedes z’n dummy move in de pitlane.
Erik zegt
@harrie: als iedereen sjoemelt tijdens de VSC dan ook Vettel, toch? Dan is er voor niemand een voordeel …
harrie zegt
@erik2907:
Misschien ff het rechte stuk volgas zodat je degene die pit net voor bent bij uitkomen pitlane, dan heb je trackposition, daarna traag om je gemiddelde per sector weer in orde te krijgen.
Maar goed, Vettel heeft zelf sowieso meeste profijt gehad van de VSC als het echt waar is dat de stop noodzakelijk was.
rhellema zegt
Hij kreeg hem inderdaad in de schoot geworpen, net als Hamilton 2 weken terug en net als Ricciardo de race ervoor. Zo gaat dat soms in een mechanische sport.
hape zegt
En Toto maar ontkennen dat de gewijzigde bandenspecificatie Mercedes flink heeft geholpen.
nicolasr zegt
Ik ben erbij in Monaco. Hopen op Max op het podium!!
willeme zegt
@nicolasr: je neemt een kratje Amstel Malt pils mee?
TimoBac zegt
Wat is die Vettel een jankerd zeg.
neleev zegt
Gasly en Hulkenberg. Die kregen pas iets in de schoot geworpen tijdens ronde 1!
henk_he zegt
@neleev: Grosjean in een Haas
jje003 zegt
Wat belooft het dan voor Monaco? De kwali pace is er niet en inhalen kan daar nauwelijks.. Dus het belooft eigenlijk helemaal niks voor Monaco. Saai rot circuit
willeme zegt
@jje003: het grootste nadeel van de Red Bull is de motor. Op het circuit van Monaco is dat van ondergeschikt belang. Veel langzame bochten en weinig rechte stukken. Dus de Red Bull kan hier optimaal shinen!
mashell zegt
@jje003: maar toch mooiste race van het jaar. Net zo’n optocht als op de andere circuits maar nu met een aantrekkelijker achtergrond en een hogere moeilijkheidsgraad voor de coureurs.
De vraag is ook niet of Verstappen een podium pakt maar of hij de wagen uit de muur weet te houden. Stratencircuits is immers niet iets waar hij in uitblinkt.
scale zegt
Het is net Top Gear alles is in scene gezet, maar wel leuk om te zien.
w0o0dy zegt
@Willeme: die topper die volgens jou zoveel strakker en gecontroleerder reed dan Max reed de vorige race Verstappen eraf, gooide op vrijdag de auto naast de baan en op zondag spinde deze absolute topper tijdens de VSC.. Misschien toch wat geluk gehad IPV superieur?
willeme zegt
@w0o0dy:
Je begrijpt het niet helemaal, denk ik. Ik zal het even voor je ophelderen:
1. Verstappen rijdt goed: dan schrijven wij erover dat hij goed heeft gereden.
2. Verstappen rijdt slecht: dan zullen we daar óók over schrijven.
3. Verstappen heeft een nieuwe vriendin: drie keer raden.
Het is immers een zeer populair onderwerp, dus zullen we de lezers daar zeker in voorzien.
Betreft Ricciardo, onderaan de streep heeft hij het beter gedaan dan Verstappen dit seizoen. Zijn afgelopen race was inderdaad geen een om in te lijsten. Feit blijft dat hij vaker uit de problemen weet te rijden. Iets wat natuurlijk ook komt door zijn leeftijd en ervaring. Daarbij vergeten we nog wel eens dat ook hij een erg goede coureur is.
Betreft Baku. Op het moment dat Verstappen op het laatste moment de deur dicht gooit bij Ricciardo, zijn er niet veel opties. Nul druk op de voorvleugel, dus remmen en sturen gaat nauwelijks. En dan krijg je het ongeluk wat we hebben gezien.
Mijn mening doet er verder niet zoveel toe. Uiteraard hoop ik dat Verstappen het goed doet. Een Nederlander in de F1, zeker op dit niveau, is erg gaaf en uniek. Net als het Nederlands Elftal het goed doet, is dat natuurlijk genieten. Maar jouw toon lijkt aan te geven dat we er lol in hebben als het fout gaat met Verstappen. Dat is niet zo. We zullen er achter wel over schrijven. Of je dat nu leuk vindt of niet. Als het je niet zint, raad ik je aan om lekker de interviews met Jack Plooij te gaan kijken en te luisteren naar het commentaar van Rob Kamphues.
Oh, en laen we niet vergeten dat Verstappen zijn eigen kansen bijna (alweer…) had vergooid door zijn voorvleugel kapot te rijden op Lance Stroll. Waarschijnlijk hebben beide Red Bull issues met de VSC.
w0o0dy zegt
@willeme: je hebt in de vorige discussie beweerd dat alle acties van Ricciardo te wijten waren aan pure klasse. Ik wijs je er even op dat hij nu ook gewoon 3 keer in korte tijd als een pannekoek de boel verprutst. De actie op Max in Baku “was not on” aangezien hij gaat voor een gat dat er helemaal niet was. Minder dat 1,2x de wagenbreedte is geen gat waar je met een do or die actie in duikt. Dat is gewoon een hele dure en domme actie. Dat Max bij die actie ook niet helemaal zonder schuld was is mij ook duidelijk.
Kritiek mag best zeker als die terecht is. Een vergelijking met Maldonado is gewoon lulkoek en dient geen ander doel dan scoren of Max afzeiken. Beide zou je niet nodig moeten hebben.
Over het gekluns van Ricciardo schreef dan weer niemand iets..
willeme zegt
@w0o0dy:
1. Ricciardo heeft dit seizoen beter gescoord dan Verstappen. Is gewoon een feit. Wellicht niet een leuk feitje voor jou, maar het blijft een feit.
2. Ik heb nooit de omschrijving ‘pure klasse’ gebezigd. Voor de rest, zie punt 1.
3. Actie op Baku was een gat, waar de deur werd dicht gegooid. Beide waren daar niet slim bezig.
4. Vergelijking met Maldonado (en Ricciardo) zit je superdwars, feit blijft dat Verstappen dichter bij Maldonado zit qua problemen dan Ricciardo. Dat je het niet leuk vind, prima. Overigens lees je uiteraard wat je wil lezen (zodat je kan zeuren ;-)). In dat zelfde stuk staat namelijk dat qua aantal podiums en rijderskunsten Verstappen op een veel grotere hoogte staat. Het was niet puur om het afzeiken, het is gewoon het feit dat het voor de vierde keer weer hopeloos misgaat. Dat jij en vele Nederlanders dat anders interpreteren mag, je bent fan en kijkt het door een oranje bril. De hosanna artikelen zijn dan veel leuker om te lezen. Een compliment is immers leuker om te krijgen dan kritiek.
Kritiek zal er altijd zijn. Wat jij er ook van vindt. Doet ‘ie het goed, dan staat dat er. Is Verstappen aan het klunzen, dan staat dat er ook. Klunst ‘ie dermate erg, dan vergelijkingen we dat met de koning der klunzen. Dat is het mooie van vrije pers. Wij kunnen kritiek geven op dingen als auto’s en autosport. En daar kan jij dan weer kritiek op geven. Goed voor elkaar, man!
SpiderIV zegt
@willeme: mijn complimenten! (ook voor je geduld ;-) ).
Joost zegt
@willeme: heerlijk die discussie. Zat al te wachten op een ‘Max-artikeltje’ op de maandag. Normaal schrijven jullie wat de internationale media van het optreden van Max vonden, nu hadden ze niet zoveel te melden, neem ik aan?
En dan komt er toch nog een artikel en de reacties blijven ook niet uit ;)
My two cents? Max heeft het deels cadeau gekregen, door het uitvallen van Kimi en de, op z’n minst aparte, strategie waar ze Vettel op hadden gezet. Pitstop kwam erg vroeg (of was het op gebruikte banden gestart?)
enjoypunani zegt
@iJoost: ik vind dat Max ’t niet cadeau heeft gekregen. Bottas stond in de basis ook op een 2 stopper net zoals Vettel. Halverwege vroeg de engineer aan Bottas of een 1 stopper zou lukken. Ik denk dat de stukken onder safetycar en onder de vsc Bottas meer geholpen hebben om minder slijtage te hebben op de banden. Mijn verwachting is dus dat Bottas ook achter Max had gezeten als die vsc er niet had geweest door ’t uitvallen van die Force India. Max had dus tweede kunnen zijn. Als als als… Zo is ’t niet gelopen, maar zo kennen we er uiteraard nog een paar.
Joost zegt
@enjoypunani: Zou goed kunnen. Alleen vraag ik me oprecht af: waar is een 2-stopper nog nodig, als ze met medium, soft en supersoft rijden. Met ultra of hyper kan ik me het voorstellen, maar dus niet met de veilige keuzes die ze in Spanje hadden.
Maar daar kan je ook weer een hele discussie over beginnen (of een artikel over schrijven @willeme ;)
Ik hoop dat ze in Monaco met Hyper, Ultra en Soft als keuze komen. Keuze tussen uitrijden met 1 stop (wellicht) en een 2-stopper moeten maken..
budha zegt
@willeme: Wat die actie van Ricciardo in Baku betreft ben ik het niet met je eens. Het was een typische dive bomb inhaalactie van Daniel waarvan praktisch iedereen achteraf zei dat de ruimte er niet was, inclusief Ricciardo zelf. Ook als Verstappen zijn lijn had gehouden, dan had Daniel die bocht nooit kunnen halen.
henk_he zegt
@w0o0dy: burnnnnn!
w0o0dy zegt
@henk_he: teflon… Zero fucks given.
Gulli zegt
Lol Ferrari die klaagt dat de rest wel eens vals zou kunnen spelen. Als er ergens ook maar een hintje van voordeel te halen is, is Ferrari er altijd als de kippen bij om daarvan te profiteren. Ze bewijzen keer op keer dat ze er niet voor terugdeinzen om vals te spelen. En dan zielig gaan lopen te zitten te staan te liggen te doen. Diva’s zijn het.
reneole zegt
Ook al was Raikonen niet uitgevallen dan was Max er.toch wel voorbij gereden,zijn racepace was veel beter.En na zn pitstop kwam Vettel ook niet dichterbij..dus…
Supra1981 zegt
Wellicht een rare vraag. Maar mag iemand via de pits over de finish gaan en afgevlagd worden? Bijvoorbeeld als Mercedes in de laatste ronde stopt om aan het bandenregelement te voldoen en daarna over de finish gaat?
poursuivant zegt
“Max Verstappen is moeilijk in te halen”. Als de top van de F1 zijn strategie hier mede door laat bepalen, dan zijn acties als in Bakoe lonend.
terazino zegt
Waarom trouwens niet bij VSC automagisch alle auto’s op de pitlimiter? Hebben we dit gezeik ook niet.