Waar de EV verkoop in Duitsland als een plumpudding in elkaar zakt, boeken diesels en benzineauto’s een plusje. Hoe dat zo?
The verdict is in Frank…but the jury…is out. Het is een van de mooie zinnen waarna Horacio Cane zijn zonnebril opzette in CSI: Miami. Inmiddels is ook het verdict binnen over de verkoop van EV’s in Duitsland in januari. En dat schetst geen fraai plaatje voor de adepten van stekkers. En eigenlijk ook niet, voor de markt in bredere zin.
Volgens cijfers van het Verband der Automobilindustrie, is de verkoop van EV’s in januari 2024 in Duitsland ten opzichte van december 2023 met…54,9 procent gedaald. Ja, u leest het goed waarde lezer, 54,9 procent. Plug-in hybrides zijn ook minder vaak verkocht, zij boeken een minnetje van 19,6 procent. Benzineauto’s gingen juist iets vaker over de toonbank (+9,1 procent), evenals diesels (+9,5 procent). De gehele markt echter, kachelt achteruit met 11,7 procent.
Is het eerlijk vergelijken? Ja ende neen. December en januari zijn andere maanden. Vroeger was het altijd zo dat er juist veel auto’s in januari ‘verkocht’ werden zodat ze bij wederverkoop ‘een jaar jonger’ waren. Maar tegenwoordig wordt de autoverkoop, net als alles, vooral gedreven door overheidsbeleid.
Een voor de hand liggende reden voor de terugval van EV verkopen, is dan ook dat de Duitse overheid abrupt besloten heeft de subsidiekraan hiervoor dicht te draaien. En dan blijkt dus, dat de vraag opeens harder van haar voetstuk valt dan Thijs Römer en Marco Borsato bij elkaar.
Het is aannemelijk dat hier ook meespeelt dat de slimme klant ‘nog snel even’ een EV heeft geregeld in december. Waardoor de cijfers in die maand extra rooskleuring waren en nu extra duister. Doch de verwachting van analisten, ook gezien de algemene terugval van de automarkt in het geheel, is dat deze trend doorzet. De VDA verwacht over het hele jaar een contractie van de Duitse automarkt van 1 procent en een terugval van de EV markt van 9 procent.
Dat klinkt wellicht niet eens extreem, schokkend, maar er is iets om in het oog te houden. De totale Duitse automarkt zou daarmee dit jaar uitkomen op 2,82 miljoen units. En dat is nog altijd een kwart(!) minder dan in de jaren voor de Rona, de chipcrisis, megainflatie en ‘Oekraïne‘…
Het is dus niet meer wat het geweest is, die automarkt. Wat dat betreft, heeft het ESG-beleid dus succes. Behalve dat de VDA ook inschat dat de globale automarkt dit jaar juist met 2 procent zal groeien. Het zijn dus vooral wij Noord-Europeanen die achteruit kachelen, terwijl de rest van de wereld verkwistend gas geeft. Waarvan akte.
doublechevron65 zegt
En daarom blijft bijvoorbeeld BMW verder gewoon diesels produceren in allerlei maten.
banderas zegt
Ik geef het niet graag toe, maar Harry legt de hele markt op dit moment goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=nZysvgm2_Aw
MarcoM zegt
EV is en blijft trekken aan een dood paard. Te duur in aanschaf, onbetrouwbare overheid, ook in Duitsland waar men opeens geen subsidie meer geeft en bij ons mrb vanaf volgend jaar. Tel daarbij op hoge stroomkosten en het antwoord is ingevuld.
Johanneke zegt
Toch ruil ik mijn 2e auto, a segment gebakje, maar al te graag in voor een c segment ev zoals een ampera of leaf. Van a naar c segment, van 69 naar 220pk, laden aan de zonnepanelen. En ook als de zon niet schijnt ga ik rond de 1 op 30 rijden met mijn huidige stroomprijs.
Jozo zegt
In Nederland is het anders prima te doen. Je krijgt subsidie zolang de pot gevuld is, ook voor tweedehands. Prijzen zijn aan het zakken en er komen steeds meer betaalbare modellen uit.
Daarbij moet het ook bij je passen. Welke afstanden rijd je op een dag, kun je thuis laden? Als dat laatste kan valt de prijs van stroom ook nog eens mee.
driver79 zegt
Nou… zo worden tweedehands EV’s steeds aantrekkelijker. Geen overheidssteun dus rest waardes gaan omlaag. Door toenemende competitie en afnemende vraag zakken de nieuwwaardes. Gestart door Tesla waarna er meer aan het volgen zijn. Helaas zelf met mijn Polestar 2 ondervonden; 6 maanden later bieden ze een veel completere auto voor 4K minder aan. Met andere woorden; de fabrikanten hielden de prijzen zelf kunstmatig hoog omdat de overheid toch wel subsidie gaf. Ik geloof steeds minder in subsidies en meer in het extra belasten van nieuwe en import ICE’s. Het heeft gewoon geen nut om met subsidie vraag te creëren terwijl fabrikanten vervolgens hun marges opschroeven.
jaapiyo zegt
Behalve dan…https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-batterij-bmw-i3-kost-ruim-70-000-dollar-6841526
jensoffbutton zegt
Inderdaad. Subsidies zijn altijd dwaas. Enkel bij healthcare, onderwijs en cultuur snap ik het, als soort van educatie en ontspanning van de bevolking.
Maar voor auto’s en woningen: de markt past zich toch aan & doet de subsidies te niet. Als je budget voor een auto 50.000 is of 500.000 voor een woning is en je krijgt 10% subsidie, dan zoek je meestal gewoon een duurdere auto/huis dan je oorspronkelijk van plan was. De overheid zit wel met een uitgavepost & moet dit geld ergens halen & waarschijnlijk betaal je er onrechtstreeks dan zelf voor door hogere belastingen op allerlei.
Het beste is gewoon de belastingen/accijnzen op ICE en brandstof gradueel elk jaar te verhogen, waardoor de vergelijkende studie tussen ICE en EV in de toekomst in het voordeel van EV gaat uitdraaien. Dat geld moet dan ook zorgen om de accijnzen-tekort op de krimpende ICE markt op te vangen. Als je ruwweg elk jaar met 10% de accijzen/belastingen verhoogt en de ICE markt krimpt met 10% dan is dan mooi in evenwicht.
steephh zegt
Auch. Nouja dat wordt in de toekomst dan maar Chinese meuk importeren en af en toe nog zwaaien maar die Europese autootjes toen Europa nog een auto industrie had.
Al is de vraag natuurlijk of het uiteindelijk echt zo hard gaat lopen. Fabrikanten hebben toch de neiging zo lang mogelijk innovatie uit te stellen als het niet nodig is. Kost immers alleen maar geld en als de rest t nog niet doet, dan scheelt dat iig op de korte termijn weer.
William zegt
In Duitsland zijn EV’s nu met nog hogere kortingen te koop:
https://www.autobild.de/suche/?q=rabatt#gsc.tab=0&gsc.q=rabatt&gsc.page=1
Nederlandse kopers betalen veel te veel voor elektrisch spul wat tweede hands niets meer waard is. De afschrijving is gigantisch.
William zegt
Elektrische auto’s zijn in Duitsland ook meer problematisch wegens de grotere afstanden en de gemiddeld hogere snelheden. Plus het koudere klimaat in bijvoorbeeld Beieren, de hoge prijzen, de lage restwaardes en het wordt een erg lastig verhaal.
petroldrinker zegt
Berichtgeving waar ik blij van word om als eerste te zien in de ochtend, mijn dag is weer gemaakt :) Ik snap het wel dat het instort, gezien we nu een tijdje er 1 verplicht moeten rijden helaas, heb ik nog steeds niet 1 voordeel kunnen vinden aan zo een onding, alleen enorm veel nadelen, dus logisch dat de verkoop inzakt zodra alle financiele voordelen weg zijn, waarom zouden mensen ze toch in 1e instantie rijden? niet voor het millieu overduidelijk
audirs3 zegt
@petroldrinker Groot voordeel is dat je in de winter nooit hoeft te krabben en altijd in een warme cabine stapt. Je staat vrijwel nooit meer langs de snelweg te tanken, alleen tijdens vakanties. Er komt geen fijnstof, stikstof of CO2 uit de uitlaat. Het is goedkoper om te rijden. Het is stiller en sneller en comfortabeler.
Maar ja, als je alleen maar focust op de enkele nadelen dan wordt je nooit overtuigd. Net als de mensen die stug een oude Nokia bleven gebruiken, en dan zeiden over smartphoned dat het ondingen waren want je moest ze elke dag opladen… Achteraf kan je er om lachen.
petroldrinker zegt
Wij hebben nu sinds 1-1-2024 een EV verplicht staan vanuit de werkgever, ik heb sindsdien vaker (dus hebben we het nog niet gehad over de hoeveelheid tijd die je telkens weer verliest) langs de weg staan laden dan dat ik normaliter bij de pomp stond om mn auto vol te gooien… Sneller is afhankelijk van wat je zelf koopt, in ons geval zijn de brandstof autos nog altijd sneller dan die duracell die er staat. Het feit dat de EV stiller is, is voor mij een enorm groot nadeel, heb mezelf al 2x betrapt dat ik bijna in slaap viel achter het stuur in de EV zo saai en stil als dat het is. Dat van stikstof stelt niks voor, dat word nog geproduceerd om die accu van je te vullen met de kolenenergie en weet ik veel wat allemaal, de fijnstof die de banden van een EV produceren zijn immers erger, maar daar hoor je nooit iemand over die zo pro EV is…
Los van het feit dat je een volle dag kan doen over bepaalde ritten die anders in een paar uur kunnen puur omdat je meerdere keren moet laden omdat hij het gewoon niet haalt, en dan al niet eens de maximum snelheid rijden, want dan moet er nog vaker geladen worden