Ongelooflijk. Dat ze zoveel ervoor durven te vragen. De krankzinnige prijs voor de Lucid Air is niet meer dan dat.
De Lucid Air is een auto waar wij zeer benieuwd naar zijn. Het is een soort Tesla, maar dan voor petrolheads. De auto is een stuk fraaier om te zien en er is daadwerkelijk aandacht besteed aan het interieur. Dat niet alleen, de mannen achter Lucid zijn autogek. Voor de afstelling van het onderstel werd de BMW M5 E39 als benchmark gesteld.
Een bijzondere goede keuze, daar de M5 van die generatie een zeldzaam prettige combinatie heeft van comfort, sportiviteit en ‘driftability’. Qua prestaties lijkt het ook goed te zitten.
De auto is al leverbaar in de VS, maar de auto komt nu ook naar Europa! De eerste Lucid-winkel is al open (in München), maar de Amerikaanse autobouwer haast zich te zeggen dat er in rap tempo meer dealers en servicepunten komen.
Krankzinnige prijs Lucid Air
Dan gaan we door naar het onderwerp van vandaag, want de krankzinnige prijs voor de Lucid Air is bekendgemaakt. En ja, ook een voor Nederland. De Lucid Air kost namelijk 222.000,00 euro! Voor dat geld heb je bijna een nieuwe Polo GTI!
Zonder gekheid, 222 mille is een enorme hoeveelheid geld. De Lucid Air wordt daarmee automatisch de duurste (reguliere) elektrische auto van Nederland.
Twee uitvoeringen
Je krijgt dan overigens wel veel auto voor je geld. Dat wel. Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen, die alle twee hetzelfde kosten. Er is een Lucid Air Dream Edition P en een Dream Edition R. Bij de P is er de nadruk op prestaties (vandaar de P) en bij de R is de actieradius (Range) het belangrijkst. De Dream Edition P heeft 1.111 pk en 1.390 Nm tot zijn beschikking. Daarmee kun je in 2,7 seconden naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 270 km/u. De P staat op 21 inch velgen
Mocht dat te snel zijn voor je, kun je ook voor de Air Dream Edition R kiezen. Dan heb je slechts 933 pk onder de rechtervoet. Belangrijker is eigenlijk dat het koppel alsnog 1.390 Nm is. Oh, en in 2,9 seconden naar de 100 km/u knallen is alsnog bizar snel. De R staat standaard op 19 inch wielen. De acteiradius is 900 km volgens de WLTP. Ook de ‘R’ haalt 270 km/u.
Prijzen concurrentie
Uiteraard hebben we ook de prijzen van de concurrentie, nu de krankzinnige prijs voor de Lucid Air bekend is gemaakt. Omdat het aantal elektrische supersedans vrij beperkt is, benoemen we simpelweg de duurste elektrische auto’s van Nederland.
- Tesla Model S Plaid | € 129.990
- BMW i7 xDrive60e | 141.809
- Audi RS e-tron GT | € 148.420
- Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | € 159.910
- Porsche Taycan Turbo S | € 193.100
- Lucid Air Dream Edition P | € 222.000
- Lucid Air Dream Edition R | € 222.000
Zoals je ziet, de Lucid Air is verreweg het duurste. Er zijn overigens nauwelijks opties mogelijk, volgens Lucid krijg je alle uitrusting standaard mee. Daarnaast is het vermogen eigenlijk overkill (alhoewel we dat van @wouter nooit mogen zeggen). Minder luxe en minder krachtige varianten staan op de planning. Deze hebben als handige bijkomstigheid dat ze een stuk goedkoper zijn.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste toplimousines van Nederland!
sportabgasanlage zegt
Om ze enigszins te kunnen vergelijken, is het misschien zinvol om in het lijstje met concurrenten ook wat zaken te vermelden zoals: pk, koppel, accu/range (WLTP), 0-100, etc. Nu zegt dit lijstje mij bijzonder weinig, anders dan: “kan ik toch niet betalen”.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: maakt het in dit segment echt uit of je in 3 of 4 seconden naar de 100 gaat? Deze prijzen zijn allemaal gebaseerd op gevoel en smaak. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat iemand dit verkiest over een Taycan (Sport Turismo) GTS.
harrie zegt
Maar wel lekker lage bijtelling over de eerste 40.000,- euro!
saxoke zegt
@harrie: 😂🤣😂
mvdbosch zegt
@harrie: valt die tesla killer toch wat tegen. ;)
dawwg zegt
Voor dit geld, mag het best een Tesla Plaid killer zijn, zelfs als ie je Plaid daadwerkelijk RIPt heb je er voor hetzelfde geld (bijna) nog 1 op de oprit staan …
DeWitteCondor zegt
Ik vind het wel een fraaie verschijning, afgezien van dat rare achterklepje. Qua design in elk geval een stuk beter te pruimen dan die andere auto’s in dat lijstje, m.u.v. de Taycan. Neemt niet weg dat het een smak geld is.
@willeme, had je toevallig ook gekeken wat de EQS en de Taycan full option (voor zover dat mogelijk is) kosten? Als alle (vergelijkbare) opties al op de Lucid zitten (wat ze beweren) zou je dat wellicht als uitgangspunt moeten nemen. Hoewel het wellicht ook niet 1 op 1 te vergelijken valt.
willeme zegt
@dewittecondor
Goede vraag! Zowel de Taycan als de EQS kun je wel boven de twee ton krijgen. Het is alleen de vraag of de opties die je dan krijgt, ook aanwezig zijn op de Lucid. Daar hebben we nog geen bevestiging van. De kans is aannamelijk dat je bij Porsche en Mercedes veel specifieker een model kunt samenstellen (dat weten we eigenlijk wel zeker). Maar als er meer bekend is over de uitrusting, zullen we het eens naast elkaar leggen. Zeker in vergelijking met de EQS.
frederik zegt
Jammer dat ze niet ook het uiterlijk van de E39 M5 als benchmark hebben gebruikt. :-/
knapzuur zegt
Zal vast een verkooptopper worden in het elektrisch 200k+ segment, zou toch liever een echte auto kopen voor dat geld.
sportabgasanlage zegt
Als je 220K kunt neertellen, is het of-of, maar en-en.
erce zegt
Die zijn niet goed bij hun hoofd. Als ik deze video mag geloven, laat de kwaliteit van deze auto nogal wat te wensen over. Nu is dat vrij logisch met een nieuwe autofabrikant, maar vraag er dan niet zo’n bizar hoog bedrag voor.
https://www.youtube.com/watch?v=ciB6t059uKk
petroldrinker zegt
2ton voor een batterij op wielen… juist
slowland zegt
Waar komt dat enorme prijsverschil dan vandaan???? Is dat puur BPM en andere belastingen?
In Canada koop je de Air Dream P voor $107.000 dat is net iets meer dan €78.000!
fanboy zegt
Importbelasting met daarover weer btw gaat hard bij dit soort bedragen maar verklaart niet alles nee.
Hans zegt
Als je bij Porsche een paar vinkjes op de optielijst zet ben je ook aan dat bedrag
flutterby zegt
@bobo24: de Taycan is bijzonder kaal maar zelfs als jij betaald heb ik liever een Taycan van 150k dan een Lucid van 220k hoor..
Pascal zegt
In dat segment werd het voor mij toch echt een BMW i7 M70.
Dutchdriftking zegt
Heb je wel wat unieks…
wjeurs zegt
Doe mij dan maar een taycan en iets leuks tweedehands ernaast
baardmijt zegt
Maar wat is de WLTP range van die P dan?
1320nl zegt
Voor dat geld mag je dan de eerste jaren vrijwillig testpiloot zijn. Ik geloof dat we hem niet veel gaan zien.
nicolasr zegt
Jezus, wat een power. Dat heb je met de beste wil van de wereld toch echt niet nodig? Ik reed laatst en stukje in een Tesla Model S 85. Gewoon, zonder P en andere shit. Dat ding gaat al zo hard dat mijn nieren er bij mijn endeldarm uitkomen. Als je die elektrische wagens nou eens maximaal een pk of 350 meegeeft, ben je nog steeds belachelijk snel en heb je ook wat meer actieradius. Lijkt mij de betere optie.
Tuurlijk, het klinkt tof op de apenrots om te zeggen dat jij 1122 pk hebt, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op.
En on-topic… Wat een bak geld. Maar ik wil hem wel. Gewoon, voor erbij.
RobTWo zegt
Sow! En voor dat geld is de ontwerper ook nog met zijn pen uitgeschoten bij de c-stijl over de achterkant.
fanboy zegt
Ik snap niet waarom men zoveel bezig is met deze auto. Het is gewoon het Tesla Model S recept maar dan van alle cijfertjes meer. En natuurlijk ga je dan voor een Taycan ipv de Lucid. Of anders topmodel Mercedes EQS straks.
Hier heeft de gewone man niks aan, al die luxe bakken. En als je het geld hebt lijkt me niet dat je het aandurft om dit te verkiezen boven bestaand merk. Maar er zullen er vast een paar zijn.
rs999 zegt
Binnen kort een basis versie verkrijgbaar rond de 80K
Later dan weer een jan modaal uitvoering op de markt
Zo werkt dat
coldzero zegt
Dit is gewoon een Halo car om dit merk op de kaart te zetten qua ontwerp en techniek.
991gt3rs zegt
Eqs 53 = € 172.000,–
audirs3 zegt
Is toch eigenlijk vrij weinig geld voor een auto met meer dan 1000 pk.
racerx zegt
Doe maar een Taycan dan, met de GTS zou ik al meer dan tevreden zijn.
r3fl3x zegt
Wel echt een gave bak dit. Car & Driver was er ook vrij enthousiast over. Krijg er een beetje Tatra vibes bij.
auto62 zegt
Prijs lijkt gewoon. Alleen ons inkomen is niet meegegroeid :)
gezondverstand zegt
De Taycan die is pas krankzinnig duur.
Voor iets meer geld heb je de exclusieve Lucid ipv een Panamera op batterijen.