Mag het een onsje meer zijn?
Een tijdje geleden kwam waarde collega @willeme met een dikke 911 op de proppen. Je zou het misschien niet zeggen vanaf de buitenkant, maar die had meer dan 600 pk! Dat kwam van een bedrijf genaamd 9ff, die niet vies zijn van een beetje smijten met pk’s. Zo hebben de jongens van 9ff in het verleden al zeer krachtige Elfers gebouwd, met als highlight de 9ff GT9 met 1.400 pk en een topsnelheid van 409 km/u. Die en een paar andere projecten van 9ff bewijzen wel dat een ‘sleeper’ bouwen niet altijd is waar zij zich mee bezig houden.
Vandaag duikt een oude bekende op. We vergeven het je als je denkt te kijken naar een 911 Sport Classic. Dat lijkt de bouwer namelijk te willen. De Sport Classic is immers een leuk speciaaltje, maar het is en blijft een 997 met wat goodies, simpel gezegd. Een Sport Classic onderscheidt zich door een ducktail-spoiler, twee strepen die bijna dezelfde kleur zijn als de lak en Fuchs-velgen. Destijds (2010) werden er 250 gebouwd en al toen de autojournalisten ermee mochten hoeken waren ze allemaal uitverkocht.
Waarom wij dan zo zeker zijn dat dit exemplaar geen echte is? De Sport Classic kreeg vrijwel compleet transparante achterlichten mee, deze heeft de rode facelift-achterlichten van de 997. En we hebben dit exemplaar al eerder gezien, toen zaten de strepen en Sport Classic-badges er nog niet op. Een laatste hint zit verborgen in het kentekenrapport: die heeft het over een GT3 uit 2008. In 2008 lag de Sport Classic nog op de tekentafel. Het is dus een nagebouwde SC. Wie zat te azen op één van die 250 stuks mag dus nu deze pagina verlaten.
Wie zit te azen op een mooie, aangepaste 997 GT3 krijgt misschien ook niet helemaal wat hij zoekt. Want ja, 9ff heeft zich bemoeid met het motorcompartiment van deze Elfer. En ze hebben zich bepaald niet ingehouden. De auto levert nu op zijn maximale niveau 1.050 pk! Niet voor de onervaren bestuurder, aldus de verkoper, die in dit geval weer een andere is dan toen we er eerder over schreven. De auto is kennelijk even bij 9ff langs geweest voor goed onderhoud, dus kun je er in ieder geval weer een weekje mee vooruit.
Kopen? Dat kost je iets meer dan de vorige kans, in dit geval 199.888 euro. Overigens heeft de advertentie van hun beschrijving een goed verhaal gemaakt, maar vergelijk de tekst maar eens met de vorige keer dat wij over de 9ff Sport Classic schreven. Plagiaat much?
Met dank aan Govert voor de tip!
markie123 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder een hele dikke wagen, maar nu kom ik met de volgende vraag echt even als leek om de hoek kijken. Is dit vermogen serieus volledig los gelaten op de achterwielen? Dan sta je volgende week nog voor hetzelfde stoplicht als waar je nu probeert weg te komen in de regen…
sudbina zegt
@markie123:
Moet je dat filmpje van die lui die een Veyron ombouwen naar “rwd” (rear wheel drive/achterwiel aangedreven) eens checken: https://m.youtube.com/watch?v=qdLuaMVAJ0A
Jammer dat ze geen dragrace gedaan hebben tegen een standaard awd variant, t zou me niks verbazen als de rwd op hogere snelheid toch wel een voordeel heeft.
eenhuismanauto zegt
@markie123: De “drivability” van de auto is geweldig, je kunt schakelen tussen 800pk en 1050pk, de wegligging is fenomenaal (want GT3 RS onderstel), de grip eindeloos… met dit weer lekker op stal laten staan, want anders heb je helemaal gelijk…?, tenzij je het gaspedaal normaal doseert, dan is er ook met nat weer prima mee te rijden.
theblazerunner zegt
@eenhuismanauto: even 50k van de prijs afhalen svp, dan kun je hier ook verkooppraatjes achterwege laten
rob5nismo zegt
Ruige auto met hele leuke specs voor de prijs er zijn auto’s die veel meer kosten en minder vermogen hebben
theblazerunner zegt
@rob5nismo: En 10 jaar nieuwer zijn
stfu zegt
Normale achterlichten staan ‘m ook stuk beter.
poes zegt
Gaaf ding, maar nooit kopen zoiets. Die blokken houden het serieus kort vol op deze manier. En 9ff bestaat niet meer, dus daar kun je moet terecht voor een revisie.
eenhuismanauto zegt
@poes: 9ff bestaat zeker nog, ik ben er pas nog geweest met deze auto voor groot onderhoud en modificaties/upgrade. Misschien maar eens een kijkje gaan nemen, is in Dortmund. Dan kom je ws ook wel terug op je opmerking aangaande de levensduur. De motor-verbouwing heeft een krappe ton gekost, alleen het beste van het beste wordt gebruikt bij 9ff, de werkplaats is superclean en alles ademt kwaliteit. Dit is geen hobby tuning, motoren zijn van het hoogste niveau….
cazzo046 zegt
@poes: Is een Mezger blok, die kunnen deze vermogens gewoon aan, mits met de juiste materialen opgebouwd.
mashell zegt
@poes: misschien houdt de motor het niet lang vol als je deze echt gebruikt, maar met dit soort auto’s wordt ook maar amper mee gereden (deze 27000km in 10 jaar). De eigenaar heeft wel wat beters te doen en natuurlijk nog wel wat meer auto’s, die een stuk handiger zijn. Dit is heel dure tuning dat je vooral het geweldige gevoel geeft naar waarheid te kunnen zeggen “meer dan 1000pk”. Dat je er eigenlijk geen drol aan hebt die 1000pk is een heel ander verhaal.
super007 zegt
Hij mist ook het dak van een sc
risl zegt
@super007: dat is inderdaad de beste manier om een SC te herkennen. Lampen, velgen e.d. zijn zo uit te wisselen en bij het importeren gaat het op kenteken zetten lang niet altijd goed.
super007 zegt
Hij heeft ook niet het dubbel bubbeldak van de sc
Poulusma zegt
@super007: precies dat, dat wilde ik ook zeggen ? scherp kerel!
Dutchdriftking zegt
Erg fijn! Die GT3 bumper is inmiddels wel n beetje fout….
Robert zegt
Dat zijn géén Fuchs velgen. Ze lijken wel wat op de Cup velgen, maar ik denk dat het aftermarket velgen zijn, vormgegeven als een ‘vrije interpretatie’. Ze misstaan overigens niet.
eenhuismanauto zegt
@rrrobert: Dit zijn originele Sport Classic velgen, speciaal ontwikkeld voor de 2010 Sport Classic door Porsche zelf, Fuchs en Porsche lagen in dè clinch, dus heeft Porsche zelf deze velg ontwikkeld. Het zijn dan ook originele, door Porache geleverde velgen. Waarvan akte…
Robert zegt
@eenhuismanauto: dank voor de toelichting.
imarinos zegt
Dat je een model namaakt qua looks snap ik, ziet er goed uit! Maar laat dan de plaatjes van sport classic weg achterop…
Jorrit zegt
Hij mist volgens mij ook de brede ‘heupen’ van een originele SC. En ik weet niet of de achterklep goed dicht zit, of dat de bumper er niet helemaal lekker op zit.
Ik zou in ieder geval die SC plakletters er het liefst afhalen en dan een woordspeling op SC o.i.d. ervoor in plaats plakken.
KUYL zegt
@jorrit: Volgens mij inderdaad niet de brede heupen, wat op zich ook wel weer logisch is aangezien de GT3 die ook niet heeft.
991gt3rs zegt
Alweer te koop…..
KUYL zegt
Stevige prijs voor een 9FF, ze staan veelal voor minder her en der in Europa.
Als je voor een dergelijk iets in de race bent zou ik voor zoiets gaan:
https://www.normandy-luxury-cars.com/porsche-9ff-gt3-gturbo-950ch/
Het net niet Sport Classic kitje helpt ook niet mee. Ben totaal niet tegen het namaken van een special als deze. Want vindt je die mooi en heb je geen zin om de verzamelaars premium te betalen, bouw hem dan gewoon na met mooi spul. Zo speciaal zijn die dingen (technisch gezien) ook weer niet. Maar die paar belangrijke details vergeten laten het geheel niet lekker smoelen.
Onehp zegt
Vraag me af hoe ze de koeling opgelost hebben, de verluchtingsgaten lijken me niet proportioneel tot het vermogen. 800pk op 1 bar lijkt me verder de veel betere mapping, qua rijdbaarheid, koeling en betrouwbaarheid (beetje reserve kan geen kwaad).
Ook heeft de advertentie het over luchtgekoelde turbo’s die er eerst op zaten. Die kende ik nog niet. En google ook niet… Tot nader order zijn turbo’s oliegekoeld, en liefst bijkomend ook watergekoeld…
cazzo046 zegt
Ik vind het een prachtige auto. Originele SC is 1 van de mooiste 997’s.
Combi van SC-looks, GT3-techniek en 9ff power is heel bijzonder.
Zelf zou ik overigens eerder gaan voor SC-looks en GT3-techniek zonder de turbo’s. 1000 pk daar kan ik toch niks mee.
208gtidekkers zegt
Gave Ford Focus RS mk2 stoelen.. had toch wel wat beter gekund
lluq zegt
“Gewoon” een aangepakte Turbo als ik de voorbumper zo zie. Tuurlijk heftige 11er maar waarom na al die aanpassingen niet ff een GT3 voorbumper dr schroeven? Beetje jammer