• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Krankjorum veel verlies per auto: Rivian doet het

Auteur: willeme, gepost 10 oktober 2023 om 14:58 – 5 Reacties

Rivian verlies per auto

Als het verlies per auto ongeveer gelijk is aan wat ‘ie bruto zou mogen kosten, gaat er iets verkeerd. Bij Rivian maken ze krankjorum veel verlies per verkochte auto.

Een elektrische auto bouwen is zo makkelijk nog niet. Daar komen nu een hoop lang bestaande automerken achter. Het is bijna een compleet andere tak van sport. Dat is ook een van de redenen dat er ineens zoveel nieuwe automerken bij komen. Die hebben weliswaar niet zo’n uitgebreide infrastructuur, maar kunnen deze zelf optimaal inrichten.

Zie het een beetje als een goede bolognesesaus, maar dat je die halverwege moet aanpassen voor een vegetarisch persoon met tomatenallergie. Dan begin je liever helemaal opnieuw, toch? Dat is echter ook niet altijd zaligmakend, zo blijkt. Rivian is namelijk fabrikant van enkel en alleen elektrische auto’s en voorlopig hebben ze het nog niet helemaal onder knie om het kostendekkend te doen.

Verlies per auto Rivian

De fabrikant verkoopt een dure, luxe pick-up (de R1T) en een SUV (R1S). Geld verdienen doen ze echter nog niet. Integendeel, ze maken enorm verlies per auto. Op dit moment is dat 33.000 dollar, per auto! Dat meldt de Wall Street Journal.

Rivian verlies per auto

De financiële krant heeft eventjes de vaste lasten van het bedrijf verrekend met het aantal verkochte Rivians om op dit gigantisch bizarre bedrag uit te komen. Verder melden ze dat Rivian tot nu toe al 18 miljard dollar heet verbrand. Foetsie.

Uiteraard heeft Rivian zijn activiteiten wel een beetje aangepast en zijn ze op kosten gaan letten. De oprichter en CEO van Rivian – Robert Scaringe – heeft een op efficiencymaatregelen genomen. Op dit moment verliest het bedrijf 1 miljard per kwartaal. Een simpele rekensom leert ons dat ze alsnog 4 miljard dolllar per jaar door de gootsteen gooien.

Autoblog nuance

Uiteraard is het ook tijd voor de broodnodige en inmiddels beroemde Autoblog-nuance. Rivian is een nieuwe fabrikant met grootste plannen. Het is niet een hypercarfabrikant dat met 50 auto’s op jaarbasis al kan rondkomen. Zij mikken uiteraard op die enorm grote pick-up markt in de Verenigde Staten.

Rivian verlies per auto

Op dit moment verkoopt Ford zo’n 55.000 F-150’s per maand. Rivian zit nu op zo’n 1.000 per maand. Er komt een tijd dat ook de pick-ups elektrisch moeten gaan worden en dan heeft Rivian een enorme voorsprong op de rest. De elektrische F-150 en Silverado zijn reguliere pickups met een elektromotor, niet volledig als EV ontworpen.

Daarbij is het nogal wiedes dat een fabrikant met ambitieuze aspiraties enorm moet investeren voordat er geoogst kan worden. Tesla verloor in het begin ook alleen maar geld, maar dankzij durfkapitaal dat tegen de plinten bleef klotsen, kon de toko van Musk eenvoudig het hoofd boven water houden en doorgroeien.

Ook interessant!

  • Eerste Rivian in Amsterdam, uiteraard met setje fietsen erop
    Eerste Rivian in Amsterdam, uiteraard met setje fietsen
  • Rivian roept bijna al hun auto's terug, gaat onderuit op de beurs
  • winst per auto tesla
    Zo bizar veel winst per auto maakt Tesla per auto
  • Tesla stalkes
    Tesla niet langer favoriete auto van stalkers

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, EV10daagse, ev10daagse-2023, geld, R1S, R1T, Rivian

Vorig bericht: « Elektrische Mercedes met 816 pk haalt 1.000 km per dag
Volgend bericht: Herrie maken op de motor is motor weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    10 oktober 2023 om 15:20

    Ze verliezen het dus niet per geproduceerde auto, het is verlies wat er in zijn algeheel wordt gemaakt. Dus als je een miljard in een nieuwe fabriek ramt, ja dan maak je een miljard extra verlies of minder winst, maarja, je hebt wel een fabriek nu.

    Ben benieuwd of Rivian de echte stap kan zetten naar mainstream fabrikant. Want so far is het enkel Tesla gelukt. Sinds de jaren 70 ofzo. Honda was de laatste die de automarkt betrad toen. Sportwagenmerken niet meegerekend, sinds Honda hebben we volgensmij enkel Kia / Hyundai (zwaar gesubsidieerd door de overheid in de beginjaren) en chinese merken (zwaar gesubsidieerd) erbij gekregen. En Tesla. En misschien kunnen we Rivian hier aan toe gaan voegen.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 oktober 2023 om 16:04

      Uiteindelijk is Tesla ook zwaar gesubsidieerd geweest, vergeet dat niet :)

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    10 oktober 2023 om 15:51

    Het verdienmodel wat volgens mij nog steeds bijdraagt aan de (positieve) balans van Tesla is de verkoop van emissie rechten aan andere autofabrikanten.

    Is er eigenlijk al een keer een vergelijkingstest gedaan tussen de Rivian R1S en de Tesla Model X? Of zijn die niet goed met elkaar te vergelijken?

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    10 oktober 2023 om 16:54

    De handel via de NASDAQ strafte het aandeel RIVN ook behoorlijk af vorige week donderdag….. minus 23% binnen 5 uur 24 minuten en 17 seconden. De handel werd niet 1 keer gepauzeerd. Ik denk dat een aantal mensen in de top van het staatsfonds van de democratische monarchie van Saudi Arabië niet goed geslapen hebben sindsdien.

    Ik ben benieuwd wanneer de conservatieve traditionele auto-industrie hun ICE-productielijnen gaan omvormen tot in licentie te bouwen EV-merken zoals Rivian en Lucid Air. Deze EV-merken hebben constant opschaalproblemen met hun productie.

    Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    10 oktober 2023 om 22:27

    Ik kom net terug uit LA, en heb daar echt veel Rivians zien rijden, zowel de pickup als de SUV. Dat merk komt er wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North