Als het verlies per auto ongeveer gelijk is aan wat ‘ie bruto zou mogen kosten, gaat er iets verkeerd. Bij Rivian maken ze krankjorum veel verlies per verkochte auto.
Een elektrische auto bouwen is zo makkelijk nog niet. Daar komen nu een hoop lang bestaande automerken achter. Het is bijna een compleet andere tak van sport. Dat is ook een van de redenen dat er ineens zoveel nieuwe automerken bij komen. Die hebben weliswaar niet zo’n uitgebreide infrastructuur, maar kunnen deze zelf optimaal inrichten.
Zie het een beetje als een goede bolognesesaus, maar dat je die halverwege moet aanpassen voor een vegetarisch persoon met tomatenallergie. Dan begin je liever helemaal opnieuw, toch? Dat is echter ook niet altijd zaligmakend, zo blijkt. Rivian is namelijk fabrikant van enkel en alleen elektrische auto’s en voorlopig hebben ze het nog niet helemaal onder knie om het kostendekkend te doen.
Verlies per auto Rivian
De fabrikant verkoopt een dure, luxe pick-up (de R1T) en een SUV (R1S). Geld verdienen doen ze echter nog niet. Integendeel, ze maken enorm verlies per auto. Op dit moment is dat 33.000 dollar, per auto! Dat meldt de Wall Street Journal.
De financiële krant heeft eventjes de vaste lasten van het bedrijf verrekend met het aantal verkochte Rivians om op dit gigantisch bizarre bedrag uit te komen. Verder melden ze dat Rivian tot nu toe al 18 miljard dollar heet verbrand. Foetsie.
Uiteraard heeft Rivian zijn activiteiten wel een beetje aangepast en zijn ze op kosten gaan letten. De oprichter en CEO van Rivian – Robert Scaringe – heeft een op efficiencymaatregelen genomen. Op dit moment verliest het bedrijf 1 miljard per kwartaal. Een simpele rekensom leert ons dat ze alsnog 4 miljard dolllar per jaar door de gootsteen gooien.
Autoblog nuance
Uiteraard is het ook tijd voor de broodnodige en inmiddels beroemde Autoblog-nuance. Rivian is een nieuwe fabrikant met grootste plannen. Het is niet een hypercarfabrikant dat met 50 auto’s op jaarbasis al kan rondkomen. Zij mikken uiteraard op die enorm grote pick-up markt in de Verenigde Staten.
Op dit moment verkoopt Ford zo’n 55.000 F-150’s per maand. Rivian zit nu op zo’n 1.000 per maand. Er komt een tijd dat ook de pick-ups elektrisch moeten gaan worden en dan heeft Rivian een enorme voorsprong op de rest. De elektrische F-150 en Silverado zijn reguliere pickups met een elektromotor, niet volledig als EV ontworpen.
Daarbij is het nogal wiedes dat een fabrikant met ambitieuze aspiraties enorm moet investeren voordat er geoogst kan worden. Tesla verloor in het begin ook alleen maar geld, maar dankzij durfkapitaal dat tegen de plinten bleef klotsen, kon de toko van Musk eenvoudig het hoofd boven water houden en doorgroeien.
Johanneke zegt
Ze verliezen het dus niet per geproduceerde auto, het is verlies wat er in zijn algeheel wordt gemaakt. Dus als je een miljard in een nieuwe fabriek ramt, ja dan maak je een miljard extra verlies of minder winst, maarja, je hebt wel een fabriek nu.
Ben benieuwd of Rivian de echte stap kan zetten naar mainstream fabrikant. Want so far is het enkel Tesla gelukt. Sinds de jaren 70 ofzo. Honda was de laatste die de automarkt betrad toen. Sportwagenmerken niet meegerekend, sinds Honda hebben we volgensmij enkel Kia / Hyundai (zwaar gesubsidieerd door de overheid in de beginjaren) en chinese merken (zwaar gesubsidieerd) erbij gekregen. En Tesla. En misschien kunnen we Rivian hier aan toe gaan voegen.
Gulli zegt
Uiteindelijk is Tesla ook zwaar gesubsidieerd geweest, vergeet dat niet :)
Robert zegt
Het verdienmodel wat volgens mij nog steeds bijdraagt aan de (positieve) balans van Tesla is de verkoop van emissie rechten aan andere autofabrikanten.
Is er eigenlijk al een keer een vergelijkingstest gedaan tussen de Rivian R1S en de Tesla Model X? Of zijn die niet goed met elkaar te vergelijken?
iphonistvongates zegt
De handel via de NASDAQ strafte het aandeel RIVN ook behoorlijk af vorige week donderdag….. minus 23% binnen 5 uur 24 minuten en 17 seconden. De handel werd niet 1 keer gepauzeerd. Ik denk dat een aantal mensen in de top van het staatsfonds van de democratische monarchie van Saudi Arabië niet goed geslapen hebben sindsdien.
Ik ben benieuwd wanneer de conservatieve traditionele auto-industrie hun ICE-productielijnen gaan omvormen tot in licentie te bouwen EV-merken zoals Rivian en Lucid Air. Deze EV-merken hebben constant opschaalproblemen met hun productie.
audirs3 zegt
Ik kom net terug uit LA, en heb daar echt veel Rivians zien rijden, zowel de pickup als de SUV. Dat merk komt er wel.