155.000 euro is veel geld voor een Lelijke Eend. Dit is dan ook niet zomaar een 2CV.
Een klassieke auto bezitten, het kan een hoofdpijndossier zijn. Wie een soort vriendelijke ‘instapklassieker’ wil, kan zich wellicht vinden in de Citroën 2CV. Ze zijn er van relatief late bouwjaren, de techniek is simpel en de prijzen zitten nog niet op klassiekerbubbel-niveau. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Speciale Eend
Wanneer een auto 41 jaar in productie is, kun je er donder op zeggen dat er een hoop speciale modellen van zijn. Daar vinden we vandaag eentje van. De Eend occasion die op Marktplaats aangeboden wordt is een 2CV Sahara uit 1964.
Wie het concept van de Sahara niet kent: voorin ligt een motor, achterin ligt een motor. Je hebt dus geen bagageruimte in deze Eend. De motoren leveren samen iets van 27 pk. Wel bijzonder: de auto heeft vierwielaandrijving!
Primitief
Ook krijgt primitief een nieuwe betekenis met deze 2CV Sahara. Een dashboard was al bijna niet aanwezig in de 2CV, deze Sahara heeft nog minder. Een afbeelding van hoe je versnellingen werken en een piepklein tellertje zodat je niet te hard rijdt. Daar staat overigens ook de kilometerstand en die is met 30.078 laag voor een 56 jaar oude auto.
Datzelfde primitieve geldt voor de stoelen. Veel comfortabeler dan een campingstoel is dit zo te zien niet. Er is ook geen ruimte voor een fauteuil, want onder de stoelen is de benzinetank te vinden.
Reteduur
Kortom: het is allemaal net zo eenvoudig als een normale Eend, iets onpraktischer, wel iets capabeler. Maar praat dat recht dat je 155.000 euro moet neertellen voor deze Eend?
Ja, dat zijn Sahara’s ongeveer waard. Waar de productieaantallen voor de reguliere 2CV in de meerdere miljoenen liep, zijn er van de Sahara maar 694 stuks. Bovendien is deze occasion Eend in goede conditie, weinig kilometers, volledige historie en recent gerestaureerd. Het is absoluut geen alledaags Eendje. Extreem veel geld betalen voor primitief vervoer doe je op de advertentie van de 2CV Sahara.
Met dank aan Michiel voor de tip!
kenner zegt
Doe deze dan maar: Ferrari F 430 4.3 V8 Scuderia
€ 154.895,00
http://link.marktplaats.nl/m1563595397?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Arnoud zegt
Dan toch liever de 2CV Sahara. De 430 Scuderia is ‘gewoon’ een variant op een beproefd concept. De Sahara is dat zeer zeker niet. Het is bijna logisch dat juist Citroën het verzon om door dezelfde motor en versnellingsbak ook achterin te leggen vierwielaandrijving te verkrijgen. En daarnaast is de 2CV an sich al een enorm icoon van briljantie door eenvoud. Ik kan geen enkele auto verzinnen die met zulke simpele oplossingen aan zulke vergaande eisen voldeed.
frank2b zegt
Een eendje.
Voor wie niet in zijn Uppie wil rijden.
155k euries. Deze wagen gaat naar een museum of een verzamelaar, stof vangen….
p993 zegt
@frank2b: precies, louwmans?
risl zegt
@p993: Louwman heeft al een 2CV Sahara. Louwmans ken ik niet.
geelbarrel zegt
@p993: bij Louwman staat er al eentje
Boomer zegt
Tja met samba’s die veel minder zeldzaam zijn dan deze gebeurt het ook, dus ik vind deze prijs niet heel gek.
bugboy zegt
@airc: Dit kan je beter vergelijken met een Volkswagen Hebmüller. Maar 150K is e treem voor deze auto. Maar je kan net proberen…
moveyourmind zegt
Zo op het eerste oog staat hij er wel in een hele mooie staat bij. Ook een erg fraaie uitvoering.
Maar heb een beetje mijn twijfels bij de restauratie. Bij het paneel van de ventilator achter zit een losgelaten las en een scheur waar gewoon overheen gespoten is en bij de felsnaad die op dezelfde foto te zien lijkt het ook wel of er over roest heen gespoten is.
Robert zegt
@moveyourmind: niet ongewoon bij dit soort ’topstukken’, helaas. En de gefortuneerde liefhebber kan er financieel lelijk op leeglopen, zeker als je de auto in kwestie niet alleen wil stallen maar ook rijden.
Het is een beetje een negatief bijeffect van de zeepbel die de oldtimer markt al tijden teistert. Voor een aantal jaar terug nog eens bij Citromobile een ‘body-off gerestaureerde’ Citroën DS cabrio aangeboden zien worden; die gaan ook voor astronomische bedragen de markt op. Op de opmerking dat je dan tenminste nog mag verwachten dat ze tenminste de roest aan de motorkapscharnieren hadden mogen fiksen, reageerde de verkoper (eigenaar?) als door een wesp gestoken.
cazzo046 zegt
Echt een geweldige auto. Geen idee of hij 155k waard is, maar het is in ieder geval wel een icoon.
ghengiskhan zegt
Ha, mijn tip is gebruikt. Leuk!
deSjonnies zegt
De idee achter de Sahara was dat Franse maatschappijen (zoals Schlumberger) die onderzoek deden in de Sahara naar olie, een eenvoudig licht wagentje wilden hebben wat gemakkelijk te repareren was.
Ook in Nederland zijn ze ingezet bij staatsbosbeheer om onze duinen te controleren,
Als jochie ooit een film gezien waarin 2 mederwerkers van staatsbosbeheer Neerlands hoogste duin beklimmen met een Sahara, als 4wd is de eend eigenlijk ideaal : grote en smalle wielen, een laag gewicht en weinig vermogen
henkp1 zegt
Bizar deze prijs!
Hartstikke toffe wagen, daar niet van, maar de bubbel gaat nergens meer over. 25 jaar geleden kon ik zo’n ding nog voor €12.000 kopen. Had ik toen niet en vond ik toen ook al veel, maar als ik geweten had dat ie zoveel waard zou worden…
Ach maar eens zien waar ie voor verkocht wordt.
macz46 zegt
@henkp1: haha dat geldt ook voor huizen en heel veel andere dingen. Mijn toenmalige vrouw verbood me ooit een Delta integrale als 2de auto te kopen, dus nu weer vrijgezel haha
henkp1 zegt
Volgens mij kan je je beter richten op een Renault 4 Sinpar 4×4. Beter en veel voordeliger.
scrmeagle zegt
De waarde van een auto is wat er voor betaald wordt.
macz46 zegt
Liever een 190SL, 964 Turbo of mooie E-Type voor dat geld. Neemt niet weg dat het een zeer mooie aanvulling zou zijn op een collectie. Maar niet de mijne.
Hubert zegt
Moet je eens proberen een multipla benzine met dolfijnsnuit te kopen. Zodra er eentje op internet verschijnt, is hij zo weer verkocht.
Tijd is voorbij dat je ze voor een paar honderd euro kon kopen.
Over 10jaar zijn ze goud waard.
saxoke zegt
Moest k t geld hebben liggen, ik kocht m meteen. Btw: de naam is niet 2cv Sahara, maar “gewoon” 2cv 4×4
maferick74 zegt
Volgens mij is hier een vraagprijs magisch voor reacties en opmerkingen… wie zegt dat de eigenaar dit ervoor krijgt? Mijn auto mogen jullie ook kopen voor 25.000 euro, een mooie vraaaaaaag. Dat betekend niet dat ik dat ervoor krijg. We zull een waarschijnlijk ook nooit weten wat ie echt heeft opgebracht… t is geen huis d ie je voor bov ern de vraagprijs kan verhandelen.
ralfast zegt
Volgens mij stond deze vorig jaar voor ~120k op een beurs. Lekker rendabel dus…