Ondanks de barre omstandigheden neemt bijna niemand voorzorgsmaatregelen. Het Rode Kruis maakt zich zorgen.
De grote uittocht richting de Alpen is volop bezig, maar het beloven barre reizen te worden. Het is flink koud in Europa en op de wegen richting met name de Alpen worden wederom enorme files voorspeld. Desondanks stappen de meeste automobilisten onvoorbereid in de auto. Uit eerder onderzoek van het Rode Kruis blijkt dat 60 tot 80 procent van de wintersporters niet voldoende maatregelen treft om te kunnen overleven als ze in een file stil komen te staan.
Het kan ’s nachts tot -20 graden worden in de wintersportgebieden, maar mensen nemen niet genoeg maatregelen om zich tegen die kou te weren, mochten ze bijvoorbeeld stranden met de auto. Neem daarom als je op wintersport gaat dekens mee in de auto en zorg dat je genoeg eten en drinken bij de hand hebt om langere tijd te kunnen overleven.
Als Autoblog zijnde willen we daar nog aan toevoegen: weet welke bergweggetjes leeg zijn en zorg voor een auto met achter- of vierwielaandrijving. PK’s zijn niet nodig, driften kan in de sneeuw altijd wel. Fijne wintersport!
Foto: Autojunk
thierryvth zegt
Heb dat overleefd in de 70’s in een Daf marathon dus dat zal ook nu wel weer goed komen
Jochempie zegt
Ik moet eigenlijk een tweede MX-5 halen om m’n ’94er te sparen.. Aygo stalen velgen (Alcar 7510) en zeer smalle winterbanden eronder (155/65 R15) en gaaaaan.
Tenck zegt
Je hebt toch je volledige wintersportoutfit in de auto liggen? Ok, je helm op in de auto is wat overdreven, maar een gewone muts kan ook.
chrism zegt
@Tenck: precies…. In nood trek ik 2 jassen, broeken en truien aan. Eten kan ik een hele dag wel zonder. Drinken lijkt me wel verstandig.
lekbak zegt
@chrism: Bij die temperaturen krijg je het heel snel heel koud als je niet genoeg eten inneemt, niet te vergelijken met een dag zonder eten in normaal nederlands klimaat. Je zult het misschien overleven maar daar is het dan ook mee gezegd. Het is ronduit onnozel om niet wat voedsel mee te nemen.
berlinetta zegt
@tenck: Uiteindelijk kun je het ook daarin koud krijgen. Ik heb een aantal jaar geleden ook in een verkeersinfarct richting Val Thorens gestaan en heb ik moeten overnachten in de auto. Dikke kleren en slaapzakken waren toen ook niet voldoende om het de hele nacht warm te hebben en toen was het geen -20 buiten.
slickrick zegt
@berlinetta: ik heb lekker een webasto standkachel, motor uit, standkacheltje aan en niks aan de hand :)
berlinetta zegt
@slickrick: Dat is zeker fijn. Dat hadden wij toen niet. Nu was het allemaal niet zo heel erg, maar bij -20 kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen wel gevaarlijker kan worden.
ikleesookoverautos zegt
@Tenck: je helm op op een piste ook.
volvod5 zegt
Standkachel aan en geen probleem. Kun je prima langere tijd mee vooruit.
lekbak zegt
@volvod5: “schat, we moeten zo ook ff tanken. Over 30km is een pomp waar we echt ff moeten stoppen”
En dan kom je 3km later tot stilstand en moet je 14 uur overnachten omdat de hel los is gebroken. Bij -20 is een liter per uur niks om een auto warm te houden dus dan ben je gewoon de klos.
Papageno zegt
@volvod5: Auto-testers in de Nordics (oa voor Volvo) hebben altijd een paar waxinelichtjes (en aansteker!) mee. Met 2 waxine lichtjes kun je een personenautocabine warm houden.. Ik heb het nog nooit geprobeerd.
deepep zegt
Is dus net omgekeerd, je hebt meer aan voorwielaandrijving in de sneeuw… of awd. Waarom denk je dat al die volvos fwd zijn… o.a. massa van het blok ligt op je aangedreven wielen.
Jochempie zegt
@deepep: Het klopt, maar verse winterbanden hebben een grotere impact dan waar je wielen ook aangedreven zijn.
deepep zegt
@jochempie: ja daar ga ik in dit geval standaard vanuit aangezien je naar gebied gaat waar het verplicht is.
jochempie zegt
@deepep: er zijn meerdere videotests op youtube te vinden van wat meer effect heeft… vierwielaandrijving op all-seasons versus voor of achterwielaandrijving op winterbanden (werkelijke naam is sneeuwbanden, winterbanden is een marketingterm). Het verschil is opmerkelijk!
deepep zegt
@jochempie: ja precies daarom mogen all seasons ook niet meer…
wijsneus zegt
Paar dekentjes en wat eten lijkt mij altijd een goed idee als je een lange autotocht gaat maken. Maar in geval van nood kan je toch gewoon de motor stationair laten lopen voor de verwarming. Hoeveel liter verbruikt de motor dan per uur?
Papageno zegt
@wijsneus: Hangt van de motor af maar reken 3 a 4 liter per uur.
lekbak zegt
Ik heb een keer een halve nacht vast gestaan en dan leer je wel om een goede deken en voldoende water en voedsel mee te nemen. En dan was het echt nog geen -20.
Design_Driven zegt
Ik heb standaard dekens (gewone en folie), astronouten voedsel en drinkwater bij me. Maar ik rij dan ook een oude Land Rover ;D
Zonder dollen, de dekens meer dan eens gebruikt als ik bij een ongeluk kwam (heb wat EHBO training dus probeer te helpen als ik als een van de eerste aanwezig ben). Ook is het handig proviand te hebben als ik off road ga en vast kom te zitten. Dan kan het even duren voor er hulp komt.
twijn zegt
Ben benieuwd hoeveel Nederlandse automatische versnellingsbakken er vast komen te staan. De standaard olie in auto’s geleverd in NL wordt te dik met deze temperaturen met als gevolg een vaste bak.
Hier in Oostenrijk rijden we met olie die minsten -45 Gr aan kan.
joostie zegt
De zwakkeren laten we achter! Only the strongest will survive…
monsieurleloure zegt
Met het vliegtuig naar Innsbruck vanaf daar met de taxi naar Westendorf.
Binnen 5 uur op bestemmning, ideaal.
occasiefapper zegt
Spannend. Ik blijf lekker thuis want siberië komt onze kant op.
jackass266 zegt
Lekker die 240 z op de foto
rickknows zegt
Ik hoor helemaal niemand over waxinelichtjes? Je plaatst er 2 of 3 met dubbelzijdig plakband op je dashboard en je hebt 5 uur heerlijke warmte. 50 stuks mee en je houdt het langer vol dan welke standkachel ook.
monsieurleloure zegt
Papagena was je voor