In dit geval gaan we kijken wat nu werkelijk de kosten zijn van een VW Golf met een beetje pit. GTI, GTD of toch GTE?
Het is een vraag die we geregeld binnenkrijgen bij Autoblog. Wat kost een auto nu werkelijk? Ja, we weten allemaal dat een 19 jaar oude Range Rover onderhoudsgevoeliger is dan een 19 weken oude Toyota Corolla. En bij een BMW M5 (E60) moet je ook ‘iets’ opzij zetten voor onderhoud.
Exacte kosten VW Golf
Maar ja, dat zijn alsnog vage termen. Meer en minder zijn uitspraken die beter passen bij geblondeerde politici. We willen cijfers zien. Daarom gaan we nu even kijken naar de populairste occasion van Nederland. Jazeker, we nemen kosten van de Volkswagen Golf met je door. En omdat het iets sjeu mag hebben, gaan we voor eentje met een beetje pit.
Drie sportieve modellen
Dat komt goed uit, want Volkswagen heeft toevallig drie sportieve modellen met de naam ‘GT’ erin: de GTI (benzine), de Golf GTD (diesel) en de Golf GTE (plug-in) hybride. Drie aandrijflijnen, drie compleet verschillend opgebouwde kostenplaatjes. Maar waar kom je eigenlijk op uit? Er zijn een paar factoren waarvan we uitgaan met het uitrekenen van de kosten van een VW Golf:
Paar dingen waarvan we uitgaan:
- Bestuurder kom uit 1985
- Woonachtig in Utrecht
- 5 schadevrije jaren
- 30.000 km per jaar
- Rijdt enigszins sportief
- Wilt 3 jaar gaan rijden
- Inruilen dus later met 90.000 km extra op de teller
- Auto moet nu te koop staan op Marktplaats
- Brandstof: 1,75 (benzine) / 1,40 (diesel) / 0,85 (LPG)
We moeten een beginpunt hebben om vanuit te kunnen gaan. Om dit voor jezelf uit te kunnen rekenen, kun je je verzekeringskosten, MRB of brandstofkosten bijstellen. Dit kan te maken hebben met je schadevrije jaren (no claim), de provincie waar je woont en natuurlijk hoeveel je jaarlijks rijdt.
We hebben gezocht naar drie maal een vlotte Golf op Marktplaats. We gingen uit van een exemplaar uit 2015 met ongeveer een tonnetje op de klok, zodat je er nog even tegenaan kan.
Volkswagen Golf GTI (Typ 5G)
€ 19.995
2015
87.730 km
De zevende generatie van de Volkswagen Golf GTI is een van de beste. Nee, het is niet de wildste Hot Hatch in zijn klasse, de meest circuitwaardige of de snelste. Het is ook niet de goedkoopste. Het is gewoonweg een zeer goed gekozen compromis tussen praktische bruikbaarheid, prestaties, verbruik, luxe, ruimte, comfort en sportiviteit. Een geweldig pakket als je één auto zoekt die alles kan.
In dit geval gaan we voor een Golf GTI mét DSG-versnellingsbak, maar zonder het Performance-pakket. Deze sprint van 0-100 km/u in slechts 6,5 seconden en haalt een topsnelheid van 244 km/u. Niet verkeerd voor een C-segment hatchback. Deze auto in dit voorbeeld is geïmporteerd. Dat hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog, men koopt in Nederland vrij weinig leuke uitvoeringen nieuw, dus zul je vaak aan de import ‘moeten’. Aanschouw hier de Golf GTI-advertentie en uiteraard hebben we ook gereden met de Golf GTI.
Kosten VW Golf GTI | Kosten | Bedrag per jaar |
Motorrijtuigenbelasting | € 166/3 mnd | € 664 |
Verbruik | 8,47 l / 100 km (1 op 11,8) | € 4.449,15 |
Verzekering | € 130 p.m. | € 1.560 |
Onderhoud | € 100 p.m. | € 1.200 |
Afschrijving | € 10.000 | € 3.333,33 |
Totaal: | € 11.206,48 | |
Kosten VW Golf GTI per maand: | € 933,87 |
Volkswagen Golf GTD (Typ 5G)
€ 20.950
2015
111.292 km
Je zou kunnen zeggen dat de Golf GTD een GTI is met dieselmotor. Daar gaat het een beetje mis, want dat is eigenlijk niet het geval. Heel eerlijk gezegd is het karakter meer een Golf GT met potente dieselmotor. Daar is overigens niets mis mee. Je hebt bijvoorbeeld dezelfde prettige stoelen als de GTI (met ruitjesbekleding!) en flinke wielen. Het is alleen allemaal afgestemd op comfort in vergelijking met de GTI. Dat kwikzilverachtige weggedrag heeft de GTD niet en de motor is ook niet zo enthousiast. Aan de andere kant: als je veel Autobahn rijdt, is de Golf GTD een uitstekende kandidaat.
De Golf GTD heeft een 2.0 TDI motor met 184 pk en maar liefst 380 Nm. Dat koppel wordt ook nog eens vanaf 1.750 tpm vrijgegeven. In combinatie met de automaat duurt het 7,5 seconden voordat je op de 100 km/u zit. Zo’n diesel moet even op gang komen. Ook hierbij is er sprake van een import. Ze zijn gewoon erg lastig te vinden in Nederland. Het hoeft overigens absoluut geen issue te zijn. Sterker nog, laten we blij zijn dat ons buurland een bijna onuitputtelijke bron aan leuke auto’s heeft. Je kunt hier de Golf GTD-advertentie bekijken en uiteraard is er ook een Golf GTD-rijtest!
Kosten VW Golf GTD | Kosten | Bedrag per jaar |
Motorrijtuigenbelasting | 341/3 mnd | € 1.364 |
Verbruik | 6,59 (1 op 15,7) | € 2.675,19 |
Verzekering | 150 p.m. | € 1.800 |
Onderhoud | 120 p.m. | € 1.440 |
Afschrijving | € 12.000 | € 4.000 |
Totaal: | | € 11.279,19 |
Kosten Golf GTD per maand | € 939,93 |
Volkswagen Golf GTE (Typ 5G)
€ 18.000
2015
106.000
Dan komen we uit bij de populairste van Nederland, de Golf GTE. Volkswagen noemt het de ‘GTI onder de hybrides’ en ook dat is niet helemaal waar. Zo leuk als de GTI rijdt het gewoonweg niet. Punt. De 1.4 motor is op zich prima, maar niet inspirerend. De duw van de elektromotor is wel erg lekker, zeker in stadsverkeer. Maar het is gewoonweg geen leuke auto. De besturing is wat trager en de ophanging is wat zompiger.
Aan de andere kant is het voor een plug-in relatief gezien een sportieve auto. Wat wel een voordeel is: je kunt enorm veel ‘origineel Nederlandse’ uitvoeringen vinden, simpelweg omdat deze auto spotgoedkoop was om zakelijk te rijden (relatief gezien). Nu is het dus even aan ons om te checken of dat ook zo is op de langere termijn. Bekijk hier de Golf GTE-advertentie en bekijk hier onze rijtest met de Golf GTE!
Kosten VW Golf GTE | Kosten | Per jaar |
Motorrijtuigenbelasting | € 105/3 mnd | € 420 |
Verbruik (niet stekker) | 7,5 l/ 100 km (1 op 13,33) | € 3.938,48 |
Verzekering | € 110 | € 1.320 |
Onderhoud | € 110 | € 1.320 |
Afschrijving | € 9.000 | € 3000 |
Totaal | € 9.998,48 | |
Kosten Golf GTE per maand | € 833,20 |
Kosten VW Golf (met stekker)
Uiteraard hebben we de kosten voor de Golf GTE berekend op basis van wel stekkeren en niet stekkeren. Zonder stekkeren is 1 op 13 makkelijk haalbaar, maar als je een beetje je best doet, zoals thuis laden en op het werk even aan de lader, haal je met gemak 1 op 22 en de fanatieke bestuurders halen nog veel betere cijfers. Het is ook afhankelijk van waar je werkt en rijdt. In de randstad kun je relatief gezien veel meer winst halen dan als je in het noorden de kilometers aflegt.
Kosten VW Golf GTE | Kosten | Per jaar |
Motorrijtuigenbelasting | € 105/3 mnd | € 420 |
Verbruik (stekker) | 4,53 l/100 km (1 op 22,08) | € 2.377,71 |
Verzekering | € 110 | € 1.320 |
Onderhoud | € 110 | € 1.320 |
Afschrijving | € 9.000 | € 3000 |
Totaal | € 8.437,71 | |
Kosten Golf GTE per maand | € 703,14 |
Conclusie kosten VW Golf
Ook ditmaal is er een duidelijke goedkoopste keuze en net als met de BMW 330 is dat de plug-in uitvoering. Let wel, vanwege de enorme verschillen qua prijs voor stroom, hebben we deze NIET meegerekend. Er komen dus maandelijks nog een paar tientjes bij in dat geval.
Wat ook opvalt: het verschil in aanbod en keuze. Alledrie de auto’s zijn goed te vinden op Marktplaats. Maar een een geschikte GTD bleek relatief lastig, terwijl echt overal GTE’s staan. De GTI zit daar een beetje tussen in. Qua kosten zitten de GTI en de GTD erg dicht bij elkaar. Als je aanzienlijk méér kilometers denkt te gaan maken, wordt een GTD pas interessant.
Je kan het misschien beter andersom zien: tot 30.000 km kun je ook gewoon een GTI rijden voor GTD geld. De opbouw van de kosten is anders, maar het totaalbedrag is gelijk. En daar zit de crux een beetje met deze vergelijking. De Golf GTE is fraai aangekleed als een snelle Golf, maar mist de prestaties en het ‘gif’ van de andere twee modellen. Logisch, want het is verreweg de zwaarste van het trio.
Daarmee komen we tot de conclusie dat de Golf GTE inderdaad het goedkoopst is. De combinatie van een zuinige motor en dat half-tarief doen het ‘m.
Interesse in een Golf VII?Lees en bekijk het complete Golf aankoopadvies hier en bekijk alle Golf VII’s op Marktplaats.
barendbotje zegt
Leuk, informatief, uiteengezet artikel @willeme: kudos!
E34M5Touring zegt
Grappig, ik zat hier laatst nog aan te denken. Zit te denken de GTI in te ruilen op iets. Wellicht een 7 GTI oid. Ook nog heel even aan die GTE gedacht maar ik kan nergens laden dus dan schiet ik er niet veel mee op. Qua kosten vind ik het nog best een aardig verschil, dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Maar zou dan toch voor de GTI kiezen. JD kuurtje erin en knallen!
alassad zegt
Pff alweer dezelfde fout! Waarom staan de stroomkosten er niet bij? Dat laden van de GTE is echt niet gratis hoor!
Pascal zegt
Mee eens, argument is dat die kosten teveel uiteen lopen. Pak dan gewoon gemiddeld gemeentelijk/openbaar tarief? Dan zit je er gegarandeerd een stuk dichterbij dan dat je die kosten helemaal weglaat.
rw1994 zegt
@Pascal: er worden inderdaad ook aannames gemaakt voor brandstof prijzen, mijn inziens is de electriciteit ook brandstof met een aanname
frits77 zegt
Is inderdaad heel raar dat je de stroomkosten helemaal niet meeneemt. Heb het wel eens grof berekend. Als je openbaar moet laden, dan kost het per km ongeveer evenveel als benzine (met huidige prijzen)
Verder een prima artikel!
99Turbo zegt
20K voor een oude Golf, dikke afschrijving, kun je net zo goed gaan leasen.
Loop je in elk geval geen risico op hoge kosten met brakke motoren en bakken ?
p406 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
okdoei zegt
Nee, het is de wildste Hot Hatch in zijn klasse, de meest circuitwaardige of de snelste. Het is ook niet de goedkoopste.”
Deze zinnen heb ik echt 5x moeten lezen. Mist een cruciaal woord.
Meer OT:
Hoezo is de verzekering voor de GTI gemiddeld over 3 jaar €130 pm en €150 voor de GTD?
Als ik het voor mezelf uitreken (ben wat jaren jonger) kom ik veeel lager uit. Zo’n €50-€80 pm minder…
atrak zegt
@okdoei: De auteur moet Independer nog ontdekken waarschijnlijk.
ronaldotour zegt
Misschien leuk om de e Golf hierin mee te nemen. Door de prijsdumping van de laatste exemplaren is de afschrijving veel hoger dan de bovenstaande auto’s. Mijn Golf uit 2017 met 70.000 km. heeft dezelfde nieuwwaarde maar de verkoopprijs ligt lager dan de GTI.
En voor een kWh kun je uitgaan van 35 cent.
ronaldotour zegt
Dit zijn trouwens allemaal importauto’s deze zijn goedkoper dan Nederlanders.
dwfc zegt
Educatief artikel dat een aankoopbeslissing kan bepalen!
Aal zegt
Leuk artikel! Volgende week eindelijk mijn eigen (eerste) GTI performance mk7 ophalen en genieten!
jeebee zegt
Heb 6 maanden een GTE gereden. Prima auto. Rechtuit klopt alles, bochten zijn zeer moeizaam. Blok lood richting de buitenbocht.
inbedrijf zegt
@jeebee: helemaal mee eens, ik heb er nu nog een. Rechtdoor gaat prima, bocht snel pakken kan, maar alleen als het droog is. Als het nat is ga je gewoon rechtdoor, iets met gewicht en zwaartekracht.
schreute01 zegt
Het renteverlies is niet in het kostenoverzicht meegenomen. Dat bedraagt zeker zo’n €0,48 per maand.
SvenskaAeroplanAB zegt
Hahaha, mooi @willeme! Dat je zegt dat hij woont in Utrecht en dan ook echt ‘wilt 3 jaar gaan rijden’ zegt…
Roberto zegt
-EDIT: probeer het eens netjes te verwoorden, jongeman. –
Roberto zegt
@roberto1801: omdat ik Duits afkraak mag niks zeggen lekker vrijheid hier
soundgarden zegt
Vorige maand nog mee geweest met mijn broertje bij een GTD te kijken. En het is hem geworden. Lang gezocht en uitgekomen op een prachtig exemplaar, org. NL met 135d km. Werkelijk in nieuwstaat. Ding reed fantastisch. Stond wel ff te kijken van het veranderde geluid in sport modus, alsof er een klep opengaat in de uitlaat.
nautique206 zegt
@soundgarden: leuk he, zo’n speaker
henkp1 zegt
Als ik in de markt zou zijn voor een (gebruikte) auto zou een Golf wel zo ongeveer mijn allerlaatste keuze zijn. Maar goed, leuk vergelijk dan wel.
allesmetturbo zegt
Ik had niet verwacht dat met 30k km de GTI en GTD zo dicht bij elkaar zouden liggen qua kosten.
Leuk artikel weer.
Zelf zou ik eerder voor een R gaan. Blijft toch altijd wel wat hebben, die launches met DSG en een chipkuurtje
lekbak zegt
@allesmetturbo: volgens mij is het verschil in brandstofkosten veel groter en het verschil in onderhoud kleiner. Beide in het voordeel van de diesel dus.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zou toch voor de GTD gaan. Kijkend naar verbruik, wegenbelasting en onderhoud is dit verreweg de goedkoopste. Restwaarde/afschrijving is toch een vage term, en wel heel erg ruim gemeten voor de diesel. Top tip, de diesel gaat veel langer mee, dus doe er vijf jaar mee IPV drie. Over vijf jaar is de benzine weinig waard, en de diesel niks. Dan is het ineens een véél goedkopere optie dan de rest. Kan je na 5 jaar lekker dieselen (een chipje doet wonderen, maar dat is bij de GTI en GTE het zelfde verhaal) overstappen naar elektrisch.
lekbak zegt
Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat de gti zo zuinig kan zijn terwijl die diesel zo onzuinig is. Ook heeft de gti ook gewoon turbo’s, hoog koppel en een gevoelige bak, net zoals de diesel. Volgens mij is het onderhoud dan ook vrij vergelijkbaar en zit daar geen 20% verschil tussen. Dat maakt de diesel bij deze km’s wel degelijk goedkoper.
En ik schrik echt van die prijzen van de verzekering. Dat zijn natuurlijk simpel te berekenen prijzen die vast correct zullen zijn maar ik vind het een hoop geld, dat zou ik niet hoeven te betalen.
damrakker zegt
Het werkwoord willen is onregelmatig. Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t: hij loopt, ze helpt, het gaat, men ziet. De werkwoorden willen, zullen, mogen en kunnen zijn echter uitzonderingen op de regel, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij willen, zullen, mogen en kunnen gelijk aan die voor de eerste persoon.
20vtsport zegt
Wat zal jij vaak aftrekken op jezelf.
Roberto zegt
Wat een hoop geld 1200€ voor een simpel golfje. In mijn 18 jaren geschiedenis van Italiaans auto rijden kom ik niet meer dan 300 tot 500 per jaar Max uit. Nu mijn huidige fiat 500 x in 4 jaar 1100 totale kosten kwijt .
paulsurfing zegt
Dan valt 400 euro bijtelling per maand wel mee al blijft het als diefstal voelen
goodvibrations zegt
Moraal… Als je veel kilometers maakt moet je niet voor een jonge auto gaan (een c segment of hoger)… Iedere D segment diesel van 7 jaar oud met 200K gereden is goedkoper…